Medias nyhetsvärdering

Idag toppar tidningarna sina förstasidor på nätet med en bild som sägs föreställa en person från Turkistan Islamic Party som ska heta Abdullah Mansour.

Problemet med tidningarnas stort uppslagna artiklar är flerfaldigt. Till att börja med så är deras källa en organisation i USA som heter IntelCenter. Enligt uppgifter på nätet så heter grundaren Ben Venzke, en man som beskrivs som f.d. kontraterroristspanare, oklart vid vilken underrättelsetjänst. Företaget ska i alla händelser ligga nära Washington och varifrån man får sina pengar är – hemligt.

Detta hemlighetsmakeri har IntelCenter gemensamt med ett par andra organisationer som sysslar med distribution av diverse mer eller mindre spektakulära videos, nämligen Memri och SITE Institute. De sistnämnda har det gemensamt att de finns på samma webbserver i Washington samt att de startats av personer från den israeliska underrättelse-
tjänsten. Bägge dessa organisationer har ett ogenomträngligt nät av stiftelser och organisationer i USA som förser dem med pengar, något som sannolikt gäller även IntelCenter.

Turkistan Islamic Party1 har, om det ens finns något sådant, förekommit tidigare i Aftonbladets mer spektakulära nyhetsrap-
portering. Även den gången med en video. I samband med det så kom något dygn efter förstasidesrubrikerna en liten notis dagen efter:

AB: ””Turkistan Islamic Party” är enligt Magnus Rantorps en separatistisk grupp som agerar i den så kallade Yunnan-provinsen. Han anser att hotet från gruppen inte ska betraktas som betydande. – Det har mer varit incidenter än terrordåd. Kina har blåst upp hotbilden från deras håll eftersom det är en separatistisk rörelse, säger han.”

Personligen har jag givetvis ingen aning om huruvida det finns någon sådan grupp eller inte, ännu mindre om de är ”terrorister”. Men jag anser att tidningar rent allmänt bör vara mycket försiktiga med sådant material. Orsaken är förstås att starka krafter agerar för att utpeka islam som en religion som samlar på sig människor, som genom att döda civila, vill uppnå något slags politiskt mål. Men när majoriteten av de som startat dessa ”terrorist-
jagande” organisationer tillhör en annan religion/er så finns det anledning att granska företeelsen och inte bara dra på med spektakulära rubriker.

För läsarnas skull borde man åtminstone ha en faktaruta där det framgår att den information som man går ut med kan ifråga-

Terrorism

sättas. Människor som slentrianmässigt läser igenom tidningen, oavsett om det är den av papper eller dess variant på nätet, har rätt att få reda på att de flesta av dessa organisationer är startade av andra länders underrättelse-
tjänster. Och att dessa organisationer själva ertappats med att förfalska översättningar och i vissa fall själva producera de videos som senare blir nyhetsmaterial i media.

Bland annat har de distribuerat videos som sagts emanera från ”al-Qaida” i Irak som sedan visat sig vara inlästa av en inhyrd irakisk skådespelare.

Jag tycker att det är självklart att media ska berätta om dessa olika meddelanden som dyker upp, men det är att föra läsarna bakom ljuset om man inte samtidigt berättar att man inte kunnat kontrollera källan och/eller att källan är en utländsk underrättelsetjänst vilket innebär en högst påtaglig risk för att det handlar om desinformation.

Det kanske inte säljer så mycket tidningar, men det är ärligt.

AB1 DN1 Dbl Pol it

Andra om: , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Turkistan Islamic Party, Abdullah Mansour, Ben Venzke, IntelCenter, Memri, SITE Institute, Desinformation, Propaganda, Underrättelsetjänster, Kina, OS, Aftonbladet, Mediekritik, Politik[/tags]

  1. East Turkestan Islamic Movement, ETIM (Urigurer från Xingjian i Kina) []

  5 comments for “Medias nyhetsvärdering

  1. 8 augusti, 2008 at 08:21

    Mycket intressant inlägg. Men med tanke på det sätt som massmedierna är konstruerade så är det inte så konstigt att de utan förbehåll publicerar tvivelaktiga nyheter. Bara det är sensationellt så går det an. Det skulle inte skada om massmedierna var lite mer ifrågasättande.

  2. fofo
    8 augusti, 2008 at 10:10

    Bråda tider för herr/dam redaktör, hot bilden hålls vid liv och det kostar inget.
    Det är märkligt och skrämmande hur fort fördummandet av människorna i väst gått till. Majoriteten av folket om vi nu ska använda sådana ord är idioter, inte nog med att vi accepterar halacha slakt på en helvärldsdel. Vi har till om med gått med att inskränka vår yttrandefrihet, Och förde fram en hop neo-conservativa till makten. Och nu talar jag inte bara om sverige! utan om hela den Frivärlden(skämt åsido)

    vi har OS och snart Valet i USA. Jag slår vad om att det är en ny stor terror atentat på g och att den kommer att avvärjas i sista sekund. Tror ni att amerikanerna ha lärt sig nåt!?
    Jag undrar vad det var för råd som Karl Rove gav till den Svenska makt iliten när han var på besök här.
    Rent hypotetiskt så vore en terror attack det bästa som kan hända alians juntan!. Det skulle garantera moderaterna och släppartierna en till mandat.
    Som sagt, Folk är idioter och i synnerhet den snälla/tysta majoriteten av de.

  3. 8 augusti, 2008 at 10:37

    Det verkar inte bättre än att mainstream-medierna kastat källkritiken i papperskorgen. Det är upp till blogg-sfären att källkritiskt granska nyheter nuförtiden. Inte EN ENDA av de större medierna har påpekat att alla dessa filmer kommer från Intel Center vad jag noterat iaf. Trots att det t om tydligt t o m stod ”Intel Center” i uppe högra hörnet på den första filmen som t ex visades lite av i SVT. Ingen verkar som sagt bemöda sig med att kontrollera eller kommentera källor nu för tiden.

  4. Machiavelli
    8 augusti, 2008 at 10:50

    Artiklar finns redan på nätet som beskriver ”nyheten” som en psykologisk propagandaoperation utförd av underrättelsetjänster i geopolitiskt syfte.

    Institutet Global Research’s grundare Michel Chossudovsky ifrågasätter i artikeln, ”Pre-Olympics PsyOp creates Atmosphere of Fear and Insecurity”, saken som en ”psyops”. Han ifrågasätter om den senaste tidens terrorvarningar, terrorattacker och videon ingår i en USA-influerad psykologisk operation för att misskreditera det kinesiska ledarskapet och sabotera olympiaden?

    …”Are these terror warnings and attacks, not to mention the mysterious video, part of a US sponsored PsyOp which is being applied to discredit the Chinese leadership and/or sabotage the Olympics?”….

    I artikeln analyseras också CIA’s nära kopplingar till Pakistans underättelsetjänst ISI.

    I en annan artikel, ”Beijing Olympics False Flag Attack”, beskriver den australiensiske dokumentfilmaren Gillian Norman saken som en ”psyops”. Syftet anges vara att bryta upp Kina i flera svagare delar för att komma åt Asiens råvarutillgångar värda 3 trillioner dollar. Han varnar också för en ev. nära förestående falsk-flag operation i samband med olympiska spelen.

  5. Mr Bizter
    8 augusti, 2008 at 22:25

    Det i terrorbranchen världsomfattande bemanningsföretaget CIA/ISI har tydligen två filialer även i Xinjiang med firmanamnen ETIP och SHAT.
    Det är som fofo säger ovan, stor risk att vi får höra mera om dessa nu under OS och för den som är intresserad tar jag mig friheten att, med respekt för Jinges restriktioner, bifoga en länk som beskriver bakgrunden trovärdigt:

    http://www.southasiaanalysis.org/papers5/paper499.html

Comments are closed.