Aftonbladet gör bokreklam

Gunnar Ekberg, en svensk som spionerade på svenskar, har uppenbarligen för låg pension. Nu har han skrivit en bok och det mest säljande ”avslöjandet” han kan göra är att påstå att det Israeliska Mossad erbjudit sig att mörda Jan Guillou.

AB: ”Ekberg beskriver ett krismöte i en lägenhet i centrala Stockholm där det låg en trubbnosig revolver på soffbordet och ”Per”, Ekbergs kontaktman i IB, hade en Walther PPK i byxlinningen. – Vad gör vi med Jan? frågade ”Per” och syftade på Guillou. ”Jag sa nej” – Våra vänner i Jerusalem har erbjudit sig att ta bort honom, svarade Birger Elmér som var IB:s chef. Han fortsatte: – Men jag sa nej. Vi har trots allt fred i vårt land än så länge, så vi skjuter inte folk hur som helst.
Därmed klarade Jan Guillou livet…”

Visserligen har Mossad en historia som också innefattar mord på oliktänkande, men varför man skulle ge sig på Guillou förklaras inte. Gunnar Ekberg försöker göra gällande att enda orsaken skulle vara att Guillou då som nu var kritisk mot den judiska staten och dess agerande, något som är minst sagt långsökt.

AB: ”Gunnar Ekbergs beskrivning av krismötet ger en liten inblick i underrättelsetjänstens slutna och därmed paranoida värld. Bo Anstrin som var IB:s operationschef skulle hämta Gunnar Ekberg på Arlanda när IB-affären avslöjades. Där, på Sveriges största internationella flygplats, mötte han en handfull välklädda herrar som samtalade på arabiska. – Det var inte långt ifrån att jag osäkrade! sa spionchefen.”

Det lätt att inse att Aftonbladets medarbetare är pinsamt medvetna om att de ger redaktionell uppmärksamhet åt en historia som helt och hållet handlar om marknadsföring och försäljning, men man bortser ifrån detta eftersom uppgifterna i sig är så sensationella att de säljer åtskilliga lösnummer. Man förstår dessutom att det är helt omöjligt att kontrollera uppgiften vilket innebär att man har ryggen fri.

Samtidigt så är det belysande för hur kvällspressen agerar. Kajsa Vargs recept kommer till användning varje dag, och framförallt på förstasidor och löp-

mossad

sedlar. Jag anser att man svingar ett tveeggat svärd eftersom tidningarna devalverar sitt värde som nyhetsförmedlare och blir allt tydligare en del av infotainmentindustrin. Numera så skickar varje TV-kanal ut färdigskrivna och dramatiska historier från ”inspelningen” av olika TV-serier, man sänder också med bilder. Man ser till att konkurrerande tidningar får varsin story som de sedan kan presentera för läsekretsen som om det vore eget material.

Guillou själv tror inte på den här historien eftersom han senare blev personligt bekant med några av dem som avslöjades i IB-affären. Bilden här till ovan accentuerar min utsaga eftersom Lasse Berghagen blir nyhet nummer två.

i Andra om: , , , , , , , , , ab12 t

[tags]Gunnar Ekberg, Mossad, Jan Guillou, Aftonbladet, Mediekritik, Fiction, Mytomani, Bokförsäljning, IB, Politik[/tags]

  3 comments for “Aftonbladet gör bokreklam

  1. 6 augusti, 2009 at 09:49

    Ekberg är samma knäppgök som sett till att Jan Guillou inte får åka till USA. Detta genom att hitta på märkliga saker som att Jan Guillou i Sverige skulle planerat att spränga judiska daghem i luften. Detta + att han och Göran Rosenberg skulle planerat att spränga Ben Gurion-flygplatsen i Israel i luften. Expressen spred givetvis sådana uppgifter som sanning i israeldyrkande nit.

    Ekberg är sålunda inte direkt något sanningsvittne, boken lär inte vara vatten värd. Men det är skön chutzpah att han nu ska tjäna pengar på sina bedrägerier.

  2. 6 augusti, 2009 at 11:38

    Hm, kan vara ett dolt budskap i texten här: kan det vara Berghagen som sionisterna är ute efter i själva verket?

  3. Sara G
    6 augusti, 2009 at 15:55

    Eller Paul Rimpler?

Comments are closed.