SALVO eller VOLAAB ingen lösning


Nu kämpar ingenjörerna i den kraschade svenska bilindustrin med näbbar och klor för att inte bli arbetslösa, det kan jag förstå, vem har användning för en bättre begagnad bilkonstruktör idag?

SvD/Brännpunkt: ”Hoppet är inte ute för de svenska bilföretagen. Volvo och Saab kan slås samman i ett gemensamt bolag. Kompetens och kapital bör sökas i hela Norden. En arbetsgrupp måste omgående tillsättas för att definiera ett utvecklingsinriktat alternativ, skriver Håkan Danielsson och Magnus Sundemo, som representerar Akademiker¬klubbarna Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars och Saab Automobile. I dagarna uppvaktar de regeringen.”

Vi kommer säkerligen att få se fler utspel av den här sorten i takt med att det går upp för folk att Saab och Volvo kommer att försvinna ett efter ett. Nu har George W Busk godkänt demokraternas förslag att ”låna ut” femton miljarder dollar till den amerikanska bilindustrin, det betyder med stor sannolikhet att personalen i både Volvo och Saab inom några dagar kommer att få besked om vad som ska hända. Mitt grundtips är nedläggning för Saab och försäljning av Volvo, men det kan förstås bli precis tvärtom eller i värsta fall – nedläggning för bägge företagen.

Somliga vill att vi också ska vräka in ett antal miljarder i dessa företag, min uppfattning är att vi ska lägga dessa slantar på omskolning och vidareutbildning av personalen. Vi är inne i en strukturomvandling som kommer att drabba bilindustrin extremt kraftigt, och det är ingenting vi kan göra åt den saken. Bilindustrins ägare har valt att ta hem aktieutdelningar i stället för att investera pengar i teknikutveckling, och de som idag får betala för det är de som är företagens anställda.

Uttrycker man det lite hårdhänt så kan man givetvis säga – Sluta lipa nu och se framåt istället. Ett lilleputtland som Sverige kan under inga omständigheter stå för vidareutveckling av två omoderna bilindustrier. Tror man att en hopslagning av två omoderna bilindustrier för en modern så är man en drömmare. -> SvD123 AB123 DNdbl it

Andra om: , , , , , , , , , , ,

[tags]Volvo, Saab, Bilindustrin, Finanskrisen, Torslanda, Trollhättan, Arbetslöshet, Konkurs, Nedläggelse, Miljöbilar, Elbilar, Politik[/tags]


28 svar till “SALVO eller VOLAAB ingen lösning”

  1. Man kan konstatera att du och Betner har samma åsikter om saker och ting. Och det är inte första gången!

  2. Tror man att svensk bilindustri har en gammal teknik och att denna skall läggas ner, så är det samma sak som att säga att vi ska lägga ner hela sverige och leva på turismen i fjällen.
    svensk industri är till stora delar uppbyggd på bilindustrin med alla deras underleveratörer
    det handlar inte bara om volvo och saab utan en enorm arbetskompetens som skulle gå förlorad för alltid.
    De konsekvenserna en nerläggning av bilindustrin skulle få i vad du kallar lille putt sverige är enorma Sverige skulle på bara några år bli europas norra uland.
    du vill att vi ska sattsa på vidare utbildning.
    Ska då alla dessa arbetslösa skriva bloggar om saker dom inte har aning om och leka tyckare att vi lägger ner resten av arbeterna i sverige då.
    Volvo har inte gjort förlust innan denna krisen på många år problemet ligger i dom amerikanska ägarna dit all vinst har försvunnit
    lösningen för svensk bilindustri ligger i att ta hem agandet och tillverkningen igen.
    svensson mm. går och köper en Volvo S40 i tron att det är en svensk bil en del tror att den i alla fall är tillverkad i europa när denna i själva verket tillverkas i Kina.
    Svaret är fortfarande, Ta hem ägandet och tillverkningen dels för abetstillfället och att kunna ha ägandet och kapitalet ifrån de goda åren i svergie då det svänger.

    (lägg aldrig ner biltillverkningen då lägger vi ner sverige)

    mvh
    Patrick

  3. Patrick, du skrev den värsta skröna jag någonsin läst. Sveriges bilindustri har hundratusen engagerade om man räknar med alla underleverantörerna. Ser du bara till sjukvården i sverige så är där 680 000 anställda. Vi ska givetvis inte, som jinge skriver, slänga pengar efter något som vi redan förlorat. Jag slår vad om att du själv är rädd att förlora ditt jobb på volvo eller saab, men det finsn ingen som helst anledning att svenska pensionspengar ska gå till amerikanska börsdirektörers fickor.

    Eller får du provision från dem?

    Ditt resonemang saknar all vett och sans. Gör man bilar som drar 1,6 liter per mil (min familjs förra bil (volvo)) så platsar man inte i gänget. Nu har vi en lite mindre bil som drar 0,4 liter om man inte gasar för mycket.

  4. Håller med dig Jinge i sak, sammanslagning är dömd att misslyckas. Däremot kunde den svenska staten gå in och köpa Volvo (och kanske även Saab) och satsa stenhårt på utveckling av moderna bilar. Volvo och Saabs prislapp lär vara symbolisk i dagsläget. Jag ser detta som en chans för staten att återta sin roll som den som driver utvecklingen framåt. Att staten däremot pumpar in massa pengar i USA-ägda företag är meningslöst.

  5. Jag föreslår att man satsar på ”efter bilismen” istället. Snabba lätta elektriska spårfordon tex. Bilen är en nittonhundratalsprodukt, gjord för den tid man trodde oljan aldrig skulle ta slut, och att den inte var så farlig att bränna.

    Om vi snabbt som fan bygger om samhället för ”efter bilismen” har vi enorma konkurrensfördelar den dag alla andra inser att den högrörliga modellen är körd.

  6. Varför föreslår man en sammanslagning ? Facket eller svenska staten äger inte volvo och saab, ägarna finns i USA och heter ford och GM. Det är helt upp till dem och bestämma hur det ska bli med bilindustrin i sverige. Volva har för övrigt inte betalt bolagsskatt i sverige på väldigt många år (som volvofacken i tystnad medgivit till), varför ska staten och skattebetalarna nu bidra med pengar till denna industri. Skäms alla volvoarbetare som lipar i media för att men blir arbetslösa !!!!!! Inom IT i Sverige har det försvunnit hundratusentals jobb inom en 10 års period, jag hör ingen klagan från dem.

  7. Vad man än gör så ska man under inga omständigheter satsa en enda skattekrona på AMERIKANSKA företag som tillverkar OMODERNA bilar!

  8. Lotten, inte sjukvården, utan offentliga verksamheten har 680 000 tillsammans. Jag skulle tro att ungefär 9 – 10% av den arbetsföra befolkning jobbar i offentlig verksamhet.
    Dock är det ett problemet om volvo, saab och andra industriföretag lägger ner så minskar statens, landstingens och kommunernas inkomster. De skatteintäkter som de anställda inom dessa industringrenar genererar är en ganska väsentlig del av offentlig varksamhets finansiering.
    Det mest troliga pga att jobben i industrin minskar i rasande takt är att offentlig verksamhet kommer att säga upp folk också pga vikande skatteintäkter.
    Även handeln och transporter minskar eftersom alltfler är på väg att antingen leva på en medioker akassa eller rent av socialbidrag.
    Vilket leder till ännu midre pengar till stat, landsting och kommun. (i kommuneras fall ökade socialkostnader, något som redan har tagit fart i några)
    Läget är att vi (sverige) helt enkelt har inte råd att låta volvo, saab m.fl. gå i konkurs eller lägga ner eftersom det skulle i det närmaste få 29 oktober 1929 att likna en västanfläkt.
    För det vi måste inse att under överskådlig tid är volvo, saab och en hel del andra verkstadsföretag en betydande del av vår infrastruktur, oavsett om vi gillar det eller inte.

  9. Samtidigt Christer, bilfabrikerna är gammal industri som måste fasas ut till fgörmån för ny. Det bästa vore om de lades ner idag eftersom vi har överskott i statsbudgeten nu. Vi kan ta kostnaden. Det kanske blir svårare om ett år.

  10. Christer W. Om vi tittar på likheterna så ska vi konstatera att vi ännu inte nått så långt. Och inget blir bättre av att vi satsar ett stort antal miljarder på produkter som ingen vill ha. Såg du inte på Betnérs video som Jinge lade in? Det är verkligheten. Inget annat.

  11. Ovisst såg jag det, men han har inget förslag på vad kanske mer än 200 000 människor ska göra, så det bli bara tomt prat.
    För tyvärr blir det effekten av att lägga ner verksamheter där mer än 100 000 människor jobbar idag att andra verksamheter som inte är involverade i deras verksamhet kommer drabbas.
    När han jämför med varven och deras nedläggning så utelämnar han att de inte hade lika mycket personal och att verkstadsindustrin sög upp den arbetskraften.
    När det gäller mjölkning av kor så är han rent av okunnig, skälet till mjölkningsmaskinerna var bristen på arbetskraft, ingen vill vara lantbrukspiga längre utan tjejerna sökte sig till andra jobb, från sverige emigrerade en hel del.

    Dock en annan sak jag reagerar på. När alla talar om hybridbilar, el bilar och vätgasdrivna, så är det så att dessa har alla sina miljöproblem. Ett stort sådant kommer bli batterierna, för det bli inga snälla kemikalier i dem heller. När det gäller vätgas så kommer bilar med det bli med stigande ålder allt farligare. På samma sätt som dagens och gårdagens bilar åldras och blir sämre så kommer detsamma gälla dem.

    Med andra ord, ni är lika blinda som mina chefer var när jag på sjuttiotalet sa att, för fan det är ju inget annat än artonhundratals skrot vi tillverkar och som jag kör. De tyckte att det var moderna bilar, men för mig var tekniken fortfarande 1800-talets lösningar.
    Sen spelade det ingen roll var skrotet var tillverkat. (jag jobbade varken åt volvo eller saab)
    För alla de lösningar ni tycker är moderna, de är lika gamla som ottomotorn.
    Elbilar fanns t.ex. i relativt stor omfattning i New York redan i början på 1900-talet, och med ett ganska väl utbyggt system för batteribyte.
    Det andra som stör mig högst är satsningen på etanol, det är en återvändsgränd som riskera all annan verksamhet. T.ex. livsmedelsförsörjningen i världen. Vi vet ju att ungefär 900 miljoner inte har råd att äta sig mätta i dag, hur kan det se ut i morgon? Vi vet också att en del skogsråvara som i dag blir byggmaterial eller blomjord etc. skulle sugas upp av etanolindustrin med påföljd att en del produkter skulle försvinna och andra bli dyrare. Men bönder och skogsägare ser gärna att etanolindustrin växer, men de kanske har ett egenintresse som går före. Vad tror ni?

  12. Skärpning Christer!!

    Det är 105 000 som berörs hos bilindustrin och deras leverantörer. Dessutom ska du ha klart för dig att underleverantörerna inte bara levererar till Volvo/Saab. En mer realistiskt siffra hamnar på mellan 35-40 000 arbetslösa.

    DESSUTOM ska inte skattebetalarna betala biltillverkning av bilar som folk inte vill köpa!

    Du snackar om blinda, du MINNS uppenbarligen inte hur Sverige byggde tankfartyg på tankfartyg som de sedan fick ankra upp i fjordar långt uppe i Norge. För att sedan, svetsa ner dem till plåt igen… :-(

    Strukturomvandling kan man inte hindra genom att vräka säckvis med pensionspengar över amerikanska företag!!

  13. Att slå ihop Saab och Volvo är mest en önskedröm. Men krisen i fordonsindustrin bör inte viftas bort som en nödvändig strukturomvandling. Det handlar inte om strukturomvandling det handlar om en permanent industriell avveckling för Sverige eftersom det inte finns några alternativa industrier som kommer fylla det tomrum som därmed skapas. De alternativ som det talas om ligger på idé-stadiet och att ersätta fordonsindustrin med nya riskprojekt är också det önskedrömmar.

    Fordonsindustrin är Sveriges främsta exportindustri och avvecklar vi den och samtidigt vill behålla vår levnadsstandard måste vi ersätta den export som försvinner med något annat. Det är vad strukturomvandling i 20e århundradet innebär.

  14. Arebir!

    1) Vi äger inga bilfabriker, och kan således inte avveckla några.

    2) Även om vi gjorde skulle det vara billigare att betala löner till de 30-40 000 som avskedas än att bygga bilar som ingen vill ha.

    3) Det handlar om en permanent industriell avveckling ja, det beror på att vare sig Saab eller Volvos ägare/personal lyckades skapa en modern produkt som efterfrågades.

    Idag ska vi vara glada om några Kineser köper Volvo så vi får behålla produktion i landet, men vi ska verkligen inte satsa våra pensionspengar på att hålla liv i liken.

  15. Jinge. du missar att det finns folk som lever på att levererar varor och tjänster till de som är anställda. Till exempel livsmedelsbutiken, kläaffären och andra sådan trivialiteter som ingår i vardagen.
    När jag poängterade att landsting och kommuner kommer minska sina personalstater pga minskade skatteintäkter så är det också en indirekt följd, trots att de inte är underleverantörer.
    Så det nog inte frågan om vem som behöver skärpa sig utan snarare att tänka i fler led än ett, eller vad tycker du
    För övrigt minns jag mycket väl hur tankfartyg ankrades upp, men jag minns också hur varvsområden ändrade skepnad och fick bl.a. annan verksamhet. Poängen är att man då hade annan verksamhet som folk började i och kunde utveckla eftersom det var inte en global kris. Ytterligare en skillnad är att den kris vi har i dag är mycket mer omfattande än varvskrisen, den hotade inte att övergå till en recession som slog ut hela landet.
    Varvskrisen berörde i stort sett några få orter men dagens kris berör hela landet.
    Och ändå är det nog bara början
    Och för övrigt, pensionpengarna kan du nog glömma om det blir en recession. Kan inte staten garantera pensionernas värde, då kvittar det vilka pensioner folk har.

  16. ”Kan inte staten garantera pensionernas värde, då kvittar det vilka pensioner folk har.”

    Pengarna förloras helt om de slängs in i en industri som producerar något som inte folk vill ha.

    F.ö. har vi ingen boll att spela med, den ägs av USA:s kapitalister. Jfr varvskrisen.

  17. @ Jinge

    Jag har inga enkla lösningar men det känns inte klokt att bränna alla broar och inte studera olika alternativ närmare. Det vore en annan sak om vi hade alternativa industrier, men det har vi inte idag.

  18. Arebir:
    Hur växer alternativa industrier fram? Jo, genom att de gamla läggs ned och personal frigörs. Det är väldigt svårt att börja ett nytt jobb samtidigt som man är kvar på det gamla…

    Vi behöver skydda arbetarna som individer med skyddsnät, men industrierna behöver inte konstgjord andning.

  19. @ Jonas

    Jag har ännu inte hört något konkret om vilka dessa alternativa industrier är. På debatt i SVT igår talade flera liberaler om att folk skulle släppa på skaparkraften, kreativiteten och starta företag….. Det lät stundvis som att man bevittnade ett religiöst väckelsemöte.

    Att starta nya riskprojekt/industrier i en tid av ekonomisk kris och depression är minst sagt svårt. Varken investerare eller banker är pigga på att släppa lös kapital. Och med tanke på att vi redan har relativt hög arbetslöshet förstår jag inte heller talet om att personal behöver ”frigöras”. Det finns redan gott om frigjorda individer som gärna skulle hoppa in i alternativa industrier om sådana fanns.

  20. Jag har en tämligen stark känsla att det inte finns några färdiga koncept, framförallt inte som behöver Torslanda. Men det är inte vad det handlar om, dessa två amerikanska bilföretag är definitivt på väg ut. Fiatchefen trodde att enbart sex bilföretag skulle överleva i världen, oavsett om han har rätt i det eller om det är tio så tillhör inte Trollhättan eller Torslanda något av dessa.

    Det vi kan hoppas på är att ett av företagen köps upp och att vi får behålla produktion av det företagets bilar i landet. Sedan må det stå Saab eller Volvo på dem, det spelar ingen roll.

    Sker inte det, ja då kommer industrisysselsättningen att sjunka markant i västsverige, det kommer att ta ett antal år men de allra flesta kommer att få riktiga arbeten. Om det sedan blir i tjänstesektorn eller inte vet inte jag, och det är nog ingen som vet.

    Men ska skattebetalarna betala över en mille per gubbe och år så blir det billigare att ge var och en tre mille så får de fixa något själva. Att plöja ner skatte- pensionspengar i ett projekt för att bygga bilar som ingen vill köpa, hör du inte själv hur det låter?

  21. Ett känt varumärke är värt mycket. Att låta Saab och Volvo gå i graven är att slänga bort nästan 100 år av marknadsföring.

  22. Arebir:
    Du, jag eller staten ska inte diktera vad människorna som varslas från Volvo ska jobba med. Tiden får utvisa det. Vi lever inte i en kommunistregim, utan en blandekonomi där arbetare skyddas av staten, men inte företag.

    Man behöver alltså inte veta vad som ska ske i framtiden. Vi har lagt ned diverse industrier i cykler. Det började en gång i tiden med att bönder blev övertaliga på landsbygden och tog chansen och flyttade till städer. Där jobbade de på fabriker. Idag är läget detsamma, förutom att arbetarna har bättre socialt skyddsnät. Men fabrikerna har som bekant lagts ned och bytts ut av modernare industrier. Detta naturliga förlopp anser du alltså är… negativt?

    Att det ska vara svårt att starta upp nya industrier i lågkonjunktur är nonsens. Det är ju i nedgångar omställningarna sker. Vi skulle antagligen inte ha någon lågkonjunktur alls om det funnits oändliga mängder olja till låga priser. Nu infinner sig plötsligt ett läge där vi måste ställa om mycket och det kostar.

    Visst är det smärtsamt att ekonomin går sämre i ett par år, men när vi sedan har nya fabriker igång så kommer högkonjunkturen. Med dina resonemang skulle vi försökt bevara hästdroskor, iskarlar, räknemaskinstillverkning, varvsindustri, textilindustri, osv osv. Strukturomvandling, slå upp ordet.

    Stefan:
    Om varumärket är värt mycket så kommer andra företag att vilja köpa det. Volvo betingar ett värde i mina ögon, så jag tror att de kommer köpas av exempelvis kineser. SAAB har rimligtvis mindre värde… Vi får se vad som händer.

  23. @ Jonas

    Du skriver:
    ”Du, jag eller staten ska inte diktera vad människorna som varslas från Volvo ska jobba med…. Vi lever inte i en kommunisregim….”

    Har jag hävdat detta!?

    Du skriver:
    ”Man behöver alltså inte veta vad som ska ske i framtiden…. Men fabrikerna har som bekant lagts ned och bytts ut av modernare industrier. Detta naturliga förlopp anser du alltså är… negativt?”

    Faktum är att politikens största utmaning att försöka ha framförhållning och agera för att stimulera och/eller mildra förändringar i samhället. Det är inte konstigare än att om du skaffar familj planerar för framtiden vad gäller bostadsort, skola, arbete etc. Framförhållning är med andra ord både nödvändigt och något att eftersträva.
    Om det vore så att den industri vi har idag ersätts med ny och modernare skulle jag tycka det vore väldigt bra. Men så är det inte! Den industri som nu avvecklas ersätts inte.

    Det samhälle vi kommer att ha i framtiden kommer i första hand vara råvaru- och tjänstebaserad. Med en krympt exportindustri kommer också vår levnadsstandard påverkas. Vår bytesbalans kommer försämras, effekten förstärks ytterligare av att tillverkningsindustrin till stora delar redan flyttat ut, och om vi inte ska låna för att upprätthålla vår konsumtion och levnadsstandard, får vi helt enkelt finna oss i att dra åt svångremmen permanent.

    Jag kan förstå argumenten om att vi inte bör använda skattemedel till en dödsdömd industri – även om jag inte delar den slutsatsen. Men vad du och många liberaler gör är att försöka få en mycket negativ utveckling att framstå som något positivt. Och så är det inte!

  24. Så, om Volvo och SAAB läggs ned tror du att vi kommer ha tusentals permanent arbetslösa i Sverige. Jag tror att dessa människor kommer att hitta nya jobb i andra industrier. Detta har ju hänt gång på gång på gång tidigare. Varför är det plötsligt kört nu?

    Angående att vi inte lever i en kommunistregim syftade jag till att politiker inte styr vår industri. Det spelar dem ingen roll om vi tillverkar bilar eller hårtorkar.

  25. Nå, är det inte finanskrisen som gör att alla biltillverkningsföretag har en kraftig minskning av försäljningen. Är det då bilindustrin som behöver en strukturomvandling eller är det effekterna av finanskrisen vi ser?
    Sedan en liten fundering. Om alla går över till eldrivna bilar, räcker elen till eller måste det byggas en himla massa kolkraftverk? Vad händer då med elpriset?
    Vi har ett kallt klimat uppe i norr. Kommer batterierna hålla mot kylan. Kan man lämna elbilen i en vecka i 30 graders kyla och sedan bara köra därifrån.
    Kanske det behövs bensin/disel ännu några årtionde.
    Kanske Volvo/SAAB hinner få fram en hybrid/elbil om det finns en stark ägare som ser långsiktigt på det. Men det är ju saker som en lekman som jag bara kan spekulera i, men ändå, är verkligen den enda lösningen att lägga ner?

  26. Gruv. arb:
    Nej, ”enda lösningen” är inte att lägga ned. Men det är inte vi (staten eller folket) som tar beslut kring eventuell nedläggning. Volvo läggs ned om ägarna inte tror på företaget längre och inte lyckas sälja bolaget. Nu stöttar staten bolagen, men läget är ändå detsamma.

    För övrigt finns det andra sätt att vara miljövänlig än att köra elbil. Volvos nya (men för sena) miljöbilar drar ca 10% mindre diesel än de gamla. Är helt säker på att vi ser hybrid-Volvo inom fem år. Men notera att hybrid-/elmarknaden hittills inte är särskilt stor, så Volvo har inte sumpat chansen helt.

    Det är också något av en mediamyt att Volvo och SAAB:s enda problem är att de drar för mycket bensin. Bilarna är också dyra och har kvalitetsproblem jämfört med asiaterna. Vi svenskar är villiga att ge några kronor extra för varumärkena, men i utlandet är läget inte detsamma. Det är ingen slump att många invandrare kör BMW och Mercedes…

    • Volvos nya (men för sena) miljöbilar drar ca 10% mindre diesel än de gamla. Är helt säker på att vi ser hybrid-Volvo inom fem år.

      Fast det är FORD-motorer i dessa bilar enligt Ekot.