Tidningarnas reklam på webben


En av de saker som jag personligen irriterar mig mycket på är tidningarnas reklam på sina hemsidor. Ofta nog är man intet ont anande och plötsligt börjar datorns hög-
talarsystem mullra av någon sorts melodi-
slinga eller poplåt. Det i kombination med att bildskärmen fylls av en popup-annons kan få mig på uselt humör på en sekund.

Det är väl inga konstigheter med att tidningarna vill ha täckning för sina kostnader genom reklam, men jag är övertygad om att de skjuter över målet när de täcker hela hemsidan med popups och musik i hög volym. Rent instinktivt undviker man dessa tidningar om inte nyhetsbehovet är helt akut.

Jag visar själv reklam på hemsidan, det är inget konstigt med det, orsaken är givetvis att jag har faktiska kostnader med bloggandet och även om inte annonserna ger så mycket i intäkter så att de betalar bloggandet så är det ett välkommet tillskott. Möjligen skulle man få bättre betalt för en annan sorts annonser, men själv tror jag att det enbart är ett bra sätt att bli av med besökare.

Så visst, gärna reklam på webben, men det måste vara måtta med allt. –> it , , , , , ,


9 svar till “Tidningarnas reklam på webben”

  1. Om du kör Firefox är Adblock plus och NoScript utmärkta addons för att slippa alla avarter av reklam.

      • Sorry Jinge men det är väldigt skönt att läsa din sida utan ads ;P Samma med Aftonbladet osv.
        Något som är väldigt bra med Adblock plus är också att man slipper de där irriterande reklamen som Youtube kör i början på videor.

      • Om bara reklam på en massa websidor var lite mindre påträngande skulle man inte behöva stänga av den.

        • Tycker du att Googleannonserna här känns påträngande?

          Det jag själv reagerar mot är de annonser som har rörlig grafik, ska försöka fasa ut dem vartefter.

  2. Kvällstidbningsreklamen blir jag också vansinnig på, mouseover kan leda till ett djävla liv! :-(

  3. Allting är reklam nuförtiden. Det blir allt vanligare att reklamfolk är medförfattare till de såpor och deckare vi ser på TV. Det kan handla om att ett bilmärke måste synas mycket, att bilen alltid är med i trevliga och romantiska situationer, och naturligtvis att inga lik får ligga i bakluckan. Skönt då att återvända till Hitchcock-filmer, de tål att ses om många gånger.

  4. De riktar nog in sig på målgrupp svennebanan och skiter i om andra läsare blir förbannade eftersom chansen att vi andra skulle köpa det som reklamen erbjuder är liten. Själv har jag för vana att stänga av ljudet och byta fönster så fort jag tittar på tidningarnas webb-tv-sidor och liknande helt enkelt för att slippa reklamen men ibland går den ju inte att undvika. Tyvärr är de nog medvetna om att vi gör allt för att undvika skiten och hittar på nya innovativa metoder…