Upploppen i Paris fortsätter och – förvärras


I torsdags skrev jag att vårt samhälle bygger på att folk i gemen känner solidaritet med, och inte hatar samhället.

Nu kraftsamlar de franska myndigheterna för att försöka få slut på den enorma skadegörelse som pågår och sätter in vad de kan uppbringa av poliser. Det dröjer nog inte så många dagar innan det står soldater på gatorna.

Tyvärr så borde man gjort insatserna långt tidigare och idag är det bara att hoppas att de kan få bukt med situationen. Parallellerna med Ronna i Södertälje är tydliga. Bygger man ett segregerat samhälle där de sämst ställda inte har möjlighet att få jobb och tvingas leva på bidrag så kommer förr eller senare dessa människor att känna att de ändå inget har att förlora.

Egentligen borde det förvåna mig att de styrande kommunal – och rikspolitikerna inte har insett detta, men det gör det inte. Vinner man inga val på att driva en viss fråga så kommer den inte att drivas.

Har man en politik i ord och en annan i handling så skapar man själv problemen. Då hjälper det knappast att tvinga invandrare och flyktingar att skriva på ett kontrakt när de kommer till sitt nya land. Det enda som hjälper dem är att se till att de bli väl emottagna.

Är det välkomna ungdomarna i Paris känner sig om någon frågar?

Ungdomarna i Ronna?


9 svar till “Upploppen i Paris fortsätter och – förvärras”

  1. Hur vill du ha det, jinge? I sista inlägget klagar du på hur invandrare hålls i ghetton och borde assimileras. Jag håller med. Tidigare klagade du på att det ställdes krav på invandrare, ett slags kontrakt, som om de följdes kunde leda till större förståelse av Danmarks lagar och bruk och på så vis till större assimilering.

    Nu är det så att Arab European League tycks ha krävt – och fått sin vilja fram i mycket – att muslimer i Europa ska hindras assimileras. Från boken Eurabia av Bat Ye’Or ges ett längre citat hos http://www.melanie phillips.com i hennes artikel ”Eurabia on the rampage”. Här ett kortare citat:

    The Arab European League, a Muslim advocacy group operating in Belgium and the Netherlands, states as part of its ‘vision and philosophy’ that ‘we believe in a multicultural society as a social and political model where different cultures coexist with equal rights under the law.’ It strongly rejects for Muslims any idea of assimilation or integration into European societies: ‘We do not want to assimilate and we do not want to be stuck somewhere in the middle. We want to foster our own identity and culture while being law abiding and worthy citizens of the countries where we live. In order to achieve that it is imperative for us to teach our children the Arabic language and history and the Islamic faith. We will resist any attempt to strip us of our right to our own cultural and religious identity, as we believe it is one of the most fundamental human rights.’ AEL founder Dyab Abou Jahjah, who was himself arrested in November 2002 and charged with inciting Muslims in Antwerp to riot (Belgian Prime Minister Guy Verhofstadt said that the AEL was ’trying to terrorize the city’, has declared: ‘Assimilation is cultural rape. It means renouncing your identity, becoming like the others.’

    Om muslimska invandrares ledare anser att assimilation är kulturell våldtäkt så blir det nog uppförsbacke till assimilation?

    Min poäng? Skyll inte kravallerna och förhållandena enbart på värdlandet. Det är ju sedan länge välkänt att imamer i Frankrike håller hårt tryck på sina trosfränder. Jag talar nu inte om svåra bostadsförhållanden som kan vara värda protester utan om ghettobildningen (anti-assimilation typ) överhuvudtaget som tycks uppmuntras av AEL.

    En annan sak som Melanie Phillips gått in på är konflikten inom unga muslimer mellan de religiösa påbuden och sekulariseringen de upplevt i GB. Det har blivit en outhärdlig kamp inom många ungdomar som sedan valt vägen att bli självmordsbombare. Intressant forskning av luakaren Theodore Dalrymple.

    Så, hur mycket av dessa ungdomars brottslighet och oro är förorsakad av egna ledare och hur mycket av Frankrike respektive Storbritannien?

    Är det som pågick i fyra dagar i Århus helt Danmarks fel? Då handlade det om att någon hade avbildat profeten i en cartoon.

  2. ”I sista inlägget klagar du på hur invandrare hålls i ghetton och borde assimileras. Jag håller med. Tidigare klagade du på att det ställdes krav på invandrare, ett slags kontrakt,”

    Det torde framgå av respektive inlägg att det finns skillnader mellan dessa fenomen.

  3. Det finns en genuin konflikt mellan alla fundamentalistiska trosuppfattningar och ett ”modernt” sekulariserat samhälle. det kan också uttryckas så att religionsfriheten i extrema fall kommer i konflikt med de lagar och konventioner vi anser skall omfattas av alla.

    Detta innebär inte att iden om ett multikulturellt samhälle faller, men innebär att det fins begränsningar i den kulturella spännvid som dettta samhälle klarar av och den begränsningen ligger i vad vi brukar kalla en gemensam värdegrund. Denna värdegrund formaliseras i stor utsträckning genom landets lagar. I Sverige ingår t.ex. att man inte får slå sina barn, det gör det inte i England,

    Det går alltså utmärkt att vara praktiserande muslim i Sverige och bibehålla t.ex. språk och en arabisk(?) kultur under förutsättning att utövandet inte kommer i konflikt med vår värdegrund (respekt för andra människors tro, sexualla läggning, kvinnor, demokrati etc).

    Värdegrunden är i ständig förändring. Just nu sker en förskjutning (bra sådan) när det gäller synen på sexuell läggning. Den förskjutningen innebär dock att just nu 400 präster i Svenska kyrkan får problem med sin tro i relation till denna syn. Självklart får också andra religiösa och/eller kulturella tillhörigheter på liknande sätt problem av och till med relaionen till den gemensamma värdegrunden.

    När det gäller att följa lagar finns i alla länder absoluta krav som gäller alla som vistas inom respektive lands gränser. Behövs således inga särskilda kontrakt för vissa (som föreslagits i Danmark och som återspeglar en mycket märklig människosyn mycket nära rasism) när det gäller sådant som regleras i lag och förordning. Det blir däremot svårare när det gäller de delar av värdegrunden som vi kommer att omfatta genom social fostran i hem, i skola, i föreningsliv och arbetet. Enda sättet att få del av denna är faktiskt genom att få vara delaktig. Kommer man som vuxen och inte blir del i samhället genom att t.ex. arbeta sker inte den integration som behövs för att bli delaktig. Lever man som barn i en konflikt mellan värden som finns i skolan och de värden som finns hemma blir man säkert lätt lite frustrerad.

  4. ”Det torde framgå av respektive inlägg att det finns skillnader mellan dessa fenomen.”

    Ett icke-svar om något. Alltför generellt. Utveckla gärna.

  5. Nej inte alls ett icke-svar. Det är två olika inlägg som handlar om olika saker. Thats IT som datafolket säger..

  6. Jamen Jinge, specifiera då så att jag vet vad du syftar på. Vad är ”det”. Vilka är de olika inläggen och vad är skillnaderna? Berörde jag inte två olika upplopp i Europa om ungdomar som i båda fallen inte verkar assimilerade plus ett spår om vilka inre konflikter kan bidra till muslimska ungdomars frustration? Du vill se det som ett misslyckande för enbart värdlandet, eller? Jag ville diskutera olika aspekter men det går tydligen inte för sig.

    Du svarar i avviftande toner så jag drar. Uppenbart att du inte vill eller kan föra diskussion. Men det var värt ett försök.

  7. De regler som gäller för kommentarer här på denna blogg är busenkla. Man får vara anonym, men den mailadress man fyller i ska vara en fungerande adress till den som kommenterar.

    Mailadressen syns enbart hos administratören, inga sökspindlar kommer åt den, lika lite som användare kan se den. Du får gärna länka till t.ex. en tidning, men det ska vara en relevant länk. Lägger du in flera länkar så är det mycket troligt att jag inte släpper fram kommentaren. Jag känner mig nämligen tvingad att kontrollera alla länkar så att de inte går till olagliga eller motbjudande sidor, så fresta inte mitt tålamod. Givetvis kan du länka till din egen hemsida/blogg på vanligt sätt i fältet för url.. Metadiskussioner ska ej förekomma, har man sådana funderingar ska mail till undertecknad användas. Personangrepp, rasistiska kommentarer och osakliga beskyllningar mot vem det vara må eller en nedsättande samtalston tolereras ej utan raderas direkt. Likaså tas regelmässigt alla länkar bort som går till nazistiska eller nazianstuckna sajter.

    // Jinge

  8. Jo fast.. I ena fallet rör det sig om ett grannland som vill att invandrare/flyktingar ska skriva på ett kontrakt om att de begriper att de kommit till ett annat land. I andra fallet handlar det om upplopp.. Det har inget alls med varandra att göra..