UPC! – Skärpning!

Idag när dessa rader skrivs är de fredag 7 april. När de syns på bloggen är tyvärr inte riktigt klart just nu, men förhoppningsvis under dagen.

I förrgår, i onsdags, så var UPC:s bredbandskunder utan sitt bredband i 16-17 timmar, och igår torsdag så tackade nätet för sig vid 18-tiden. Eftersom du kan se detta inlägg så kan du också se när det är skrivet, längst upp fredag (?) klockan XX.XX

Förhoppningsvis kan jag då släppa in de kommentarer som kommit sedan sista gången jag hade kontakt med nätet, och även hämta min epost. Men i nuläget vågar jag inte tro att UPC verkligen kan garantera någon längre kontinuerlig drift av systemet..

Det är en mycket klen tröst att tiotusentals andra är drabbade av den o-professionella driften hos UPC. Möjligen kan det förvärras av att Comhem lagt ett bud på företaget. Man kanske struntar i den merkostnad som ett antal kvalificerade tekniker medför eftersom företaget snart ska säljas.

Som kuriosa kan nämnas att de uppmanar sina kunder att besöka deras hemsida för att få information om driftstörningen..

Hur kunderna ska kolla den anger de inte. Vi kanske kan surfa dit med hjälp av röksignaler?

En annan fråga som reses är givetvis tillgänglighet och sårbarhet. Om nu ”marknaden” ska ha helt fria händer så innebär det uppenbarligen att enskilda leverantörer kan agera helt godtyckligt. Om Telia skulle drabbas av ett teleavbrott som drabbar hela Haninge kommun så vet jag att de skulle satsa betydande resurser för att lösa det uppkomna problemet.

Vad vet jag när det gäller UPC? Ingenting alls mer än att information står att finna på deras hemsida..

Andra bloggar om: , , , , ,

[tags]upc, chello, comhem, bredband, internet, driftsäkerhet[/tags]

  8 comments for “UPC! – Skärpning!

  1. 7 april, 2006 at 11:59

    Jag har Bredbandsbolagets LAN, och om möjligt tänker jag aldrig byta bort den uppkopplingen. Så gott som totalt underbar.

    Jag suckade också när det var ett stort driftsstopp på några timmar för nåt år sen – faktiskt det ENDA driftsstoppet som varade mer än 5-10 minuter – då BBB också upplyste sina kunder om att man kunde kolla hemsidan för löpande info.

    Kolla hemsidan? Med modem då eller?

  2. Guardian
    7 april, 2006 at 12:29

    ”Röksingnaler”….hehehehe =)

    Alternativet är naturligtvis djungeltrumma…

  3. KAS
    7 april, 2006 at 16:23

    Röksingnaler vore en härlig syn Jinge … har Du balkong?

    Tekniken går undan och herrarna på UPC tror antagligen att alla medborgare har en sån där telefon som går att surfa med.

    Å andra sidan röksignaler är ju faktiskt en fullt fungerande metod om än något beprövad och ålderdomlig.

    KAS

  4. Sandbiz
    8 april, 2006 at 07:59

    Acceptera inte situationen och den daliga servicen. Dalig service ar kvarlevor fran DDR dar alla sket i alla da inget alternativ fanns. Solidaritet med bredbandsbolaget racker inte, har man maste fa valuta och service for spenderade pengar och kan de inte leverera innan den 20;e april. Byt bolag Jinge! Take no prisoners!

    Jag har Sympatico, har inte varit nere pa tre ar vad jag vet, 24 timmars oppen telefonlinje for service, konkurrensen benhard, servicen topnotch, that’s kapitalism…:-)

  5. 8 april, 2006 at 08:26

    Kvarlevor från DDR? Du menar att UPC ligger i Tyskland? :-)

    Sympatico? Va?

  6. Sandbiz
    8 april, 2006 at 17:43

    Nej jag menar inte att UPC ligger i Tyskland. Jag menar att UPC agerar som ett monopolforetag i forna DDR.

    Sympatico ar det bredbandsbolag jag anvander. Finns ej i Sverige.

  7. 8 april, 2006 at 17:50

    Ja men vad har gamla DDR med saken att göra då?

  8. Sandbiz
    8 april, 2006 at 19:00

    ”Ja men vad har gamla DDR med saken att göra då?”

    Inget Jinge!

    Jag liknar UPC’s agerande och brist pa service med monopolforetag i gamla DDR bara. En gang fanns det ju manga monopolforetag i Sverige, och UPC ledningen kanske ar en kvarleva fran den tiden?

Comments are closed.