Telia, den största internetskandalen någonsin?


Jag undrar om inte Telias mailproblem är den allvarligaste skandalen som drabbat internet i Sverige sedan bredband blev tillgängligt för allmänheten.

DN: ”Det var en av bolagets sex centrala mejlservrar som kraschade. Problemet började redan på nyårsdagen och förvärrades under de följande dagarna – och i torsdags kraschade servern. Vad som orsakade kraschen var på lördagen oklart.

Men felet drabbade en sjättedel av bolagets internetkunder och påverkade runt 300.000 e-postkonton.

- När servern havererade visade det sig att den korrumperade de filer som backupen bygger på, säger Kallemur.”

Det allvarligaste alla kategorier är den sista meningen i detta uttalande från Telias talesman. Servern korrumperade backupfilerna. Det minsta man kan kräva av en internetleverantör är
Redundans. Ett system ska inte ha en backup, det ska ha flera. Dessutom ska backupen vara i många generationer och man ska kontinuerligt testa att den går att återställa.

Att Telia av alla företag misslyckats med dessa självklara säkerhetsregler reser givetvis allvarliga frågor om säkerheten i övrigt när det gäller Telias bredbandskunder. Har man samma slappa inställning när det gäller externa intrång i sina system? Ska möjligen Teliakunderna oroa sig varje gång åskan går, eller för att någon ska stjäla Telias e-postserver?

Att system går ner får man som bredbandskund vara beredd på, men man ska aldrig behöva riskera att e-posten försvinner från systemet. Till att råga på allt elände så erbjuds kunderna ett presentkort i närmaste Teliabutik för 200 kronor. Hade jag varit Teliakund så hade jag exploderat av ilska. Hur många av deras kunder har för


Observera särskilt skrivningen… Högre Säkerhet…

alltid mist inkommande viktiga mail? Det är många som gjort det och det rimliga hade givetvis varit att bjuda på ett par månaders avgiftsfrihet, men icke. Kunderna ska skyfflas in i Teliabutiken och där tvingas köpa Teliavaror för det dubbla minst, för de har knappast telefoner som kostar enbart 200 kronor.

Telia har genom sin bristande professionalitet ”tappat bort” 1 800 000 e-postmeddelanden, rimligen kan aldrig de andra internet-
leverantörerna få bättre reklam än så.

AB DN SvDAB2 HD SydSv DN2

Andra om , , , , , , , , ,

[tags]Telia, Redundans, Datasäkerhet, Bredband, Internet, E-post, Mail, Servers, Backup, Internetleverantörer[/tags]


51 svar till “Telia, den största internetskandalen någonsin?”

  1. Det här är lite intressant. I dagens moderna samhälle borde e-mail ha samma status som vanlig post, och därmed samma skydd.
    Vad har du för försäkring från posten ifall de tappar bort något brev och hur ser lagarna ut?

    Det är ju ett ganska allvarligt brott att stjäla post men vad är påföljderna av att hacka sig in och stjäla e-mail?

  2. Om man gratis får tillgång till POP3-servers och e-post-adresser så är det ens eget ansvar att spara ner mailen till sin dator. En POP3-server är inte gjord för att vara en permanent lagringsplats för mail, det finns ju till och med andra Internet-leverantörer runt om i världen som själva går in och automatiskt raderar brev på servrarna efter 5-10 dagar.
    Visst är det tråkigt att folk blivit av med sina e-post-meddelanden, men om man har viktiga brev så sparar man ner dem till sin dator, svårare än så är det ju inte.

    Sen blir ju alla kunder faktiskt kompenserade med 200 kronor, för att en GRATISTJÄNST slutade fungera som den skulle, med fokus på att det faktiskt är en gratistjänst..

  3. Å faan!

    Är Telias bredbandstjänst GRATIS!!

    Hur är det med dig egentligen?

    Sedan NÄR började Telia göra saker GRATIS??

    Gör du dig bara dum eller är du det av födsel och ohejdad vana?

  4. Men Jesus vilka nötter det finns! :-)

    Möjligen är han anställd på Telia? :-)

  5. Ptja eller som jag, mitt webbhotell har båda och min mail hämtas var tredje minut. Dessutom har jag egen domän och ”egen” mailserver. ”” eftersom den givetvis inte ägs av mig. Utöver det har jag min ISP:s mailserver och den hämtas oxo var tredje minut.

    Men jag BETALAR för mitt bredband hos bredbandsbolaget, men är det GRATIS hos Telia så byter jag förstås… :-)

  6. Hos Telia är det bara bredbandsanslutningen man betalar för. Tilläggstjänsterna såsom hemsidesplats och e-post är gratis, så dessa kan man ej klaga på eller få ersätting för. Så har Telia svarat mig för många år sedan när deras hemsidesserver byttes ut och ända sedan dess fungerar dåligt. Resulatet är att jag fick skaffa annan leverantör av hemsidesserver för att få mina hemsidor att fungera bra igen. Där har jag även e-post och allt det fungerar enormt mycket bättre än hos Telia. Surftown

  7. Telia övergav jag för över ett år sedan. De säger att epost är gratis, men det finns ingenting som är gratis.

  8. och datalagringsdirektivet gör det inte enklare
    heller, (den) lagrade datan kan väl inte ändras
    fram och tillbaka efter behov.

    hur gör dom när datalagringsdirektivet redan
    har lagrat info om att mejlen som skickades
    ex. 23 dec 2007 inte kom till mottagaren och
    plötsligt så kommer dom fram i allafall.

    enklare att ta bort mejlen för ca. 30000 konton helt. (bara min galna teori)

  9. Ja Telia säger att e-post och hemsidesplats är ”gratis”, men man måste ändå betala för att få tillgång till det som är ”gratis”. Det är ju bedrägligt anser jag! Det är ju inte alls gratis egentligen.

  10. Vad pinsamt Telia!
    #Ken#
    Såg att du nämnde Surftown. Använder mig inte av dem, men vet andra som gör och har själv haft en hel del kontakt med dem. De visade upp en väldigt god service!
    Jag använder med webbhotell med dedikerat brandvägg och för att bli av med spam och skydda mig från virus använder jag idag en hostadlösning som Softscan har. Provade det i 14 dagar (tydligen får alla firmor, branscher mm göra det utan kostnad), allt som behövdes var en ändring av mx records. Fungerade så jäkla bra att jag nu är kund där och de har emailbackup, så hade jag varit Telia kund hade jag varit skyddad. Trodde inte sådant här kunde hända, men nu vet jag och släpper inte min försäkring hos Softscan.

  11. Vissa människor tror nog att ”ta 2, betala för 1” också är en form av gratis.

  12. Märkligt! När jag går in på Telias hemsida hittar jag inte ett ord om detta. Sen framgår det ju inte heller av artikeln om det gäller post som skickas via Telia eller tas emot därifrån eller både och.

    Sedan – som av en händelse – har tydligen även en av mina andra operatörer, Algonet (=Glocalnet) problem eftersom mitt e-postprogram sedan ett par timmar inte hittar den servern. Det verkar inte vara enkelt det här med e-post.

  13. Gratistjänst är det nog inte. Välformulerat av Marcus R tycker jag.
    Mig veterligt finns det inget sätt att få e-posten gratis hos Telia. Har man inte bredband får man teckna uppringt abbonemang, även det har en månadskostnad trots att man endast vill ha e-posten där.
    Alltså är tjänsten ej gratis om man måste betala för något annat för att få tillgång till den. Isåfall kunde företagen införa en avgift för att vara kund och ha alla tjänster ”gratis”.
    ”Det kostar dig 436kr att vara kund hos Telia, men alla dina tjänster ger vi dig gratis”.

    Samtidigt får man vara lite förstående för att system går ned. Så även e-posten. En nertid på en dag eller två måste man kunna acceptera som privatperson. Trots allt är det priser anpassade för konsumenter och inte för företag. Har man krav som ett företag och ersättningskrav då det inte fungerar då ska man teckna _och betala_ för företagsabbonemang.

    Den här incidenten övergår nog det jag skulle kalla för acceptabelt, även för privatpersoner. Men nu ger ju också Telia viss kompensation.
    Däremot måste jag ställa mig mycket tveksam till uttalandet att det skulle vara tekniskt svårare att göra fakturaavdrag på berörda kunder än att skicka ut presentkort till dem.
    Helt utan insikt i ärendet tar jag mig frihet att göra gissningen att det blir avsevärt billigare att skicka ut presentkort. Vilka till viss del ej utnyttjas eller resulterar i köp utöver summan på 200kr och därmed intäkter.

  14. Tänk om alla börjat resonera som Telia, man levererar ett paket av tjänster eller varor och så väljer man att kalla valfria delar av dessa för ”gratis” och tar endast på sig garantiåtagande för det som inte är ”gratis”. Bilfabrikanten väljer att leverera motorn ”gratis” när man köper bil och om den inte fungera som den skall får kunden skylla sig själv eftersom motorn ändå var ”gratis”.

  15. Värdechecker är ett hån att dela ut också.

    -”Nej tyvärr kan du inte få pengarna tillbaka på din värdelösa produkt men här får du så du kan köpa något annat värdelöst av oss”

    En check som gör att du betalar ännu mer pengar till Telia om du vill använda den.

  16. Telias största problem är inte tekniken, man kan stå ut med att det blir tekniska fel. Även om det som hänt nu är ett av de större hittills. Men till saken hör att privatpersoner inte är den mest inkomstbringande kundgruppen. Möjligen till numerären.

    Det största problemet tycker i alla fall jag är hur de organiserat sin kundtjänst eller hur de använder sin hemsida för att kommunicera ut problemen. Är Telia en för stor organsiation där den ena handen inte vet vad den andra gör? Ja, jag tror det.

  17. Om de kallar det gratis så försätter de ju sig i samma sits som bl.a. vissa mobilsignalsförsäljare har hamnat i hos K.O.

    En tjänst man måste betala för att få tillgång till FÅR som sagt inte kallas graits, utan endast på sin höjd ”på köpet” eller ”utan extra kostnad”.

    Att man som kund ska ta ansvaret och ladda ner viktiga mail är ju inte heller ett logiskt argument. Man kanske är bortrest eller helt enkelt fick en massa viktiga mail senaste timmen.

  18. Att det skulle vara något problem att göra avdrag på fakturan, är ju ren lögn.

    De har ju massor av erbjudanden hela tiden där man kan få t.ex. en månad gratis om man förlänger bindningsiden på abonnemanget. Det skulle de inte ha om det vore så himla krångligt som det plötsligt verkar.

    Personligen har jag fått ca 10 timmar extra jobb plus ca 500:- i rena kostnader på grund av mailproblemen. Känner mig därför inte helt nöjd med 200:- värdelöst presentkort.

  19. Men rör det sig om gamla brev, eller är det så många olästa nyinkommna brev oms aldrig nådde sin mottagare?

    Om det är gamla brev förstår jag inte varför man lämnar de kvar på servern. Det jänns ju både otryggt ur ett fall där servern havererar, men också att din e-post ligger på någon annans dator och inte hemma hos dig. Jag har alltid rent hus på pop3-servern, webmail och liknande. Tar hem all min post.

    Dessutom är jag luttrad sen jag hade min första e-post på bahnohof, att man har begränsat utrymme och tid för hur länge post kan ligga kvar, så jag laddar hem så ofta jag kan.

    Jag resonerar lite som med min vanliga brevlåda, tömmer jag den inte blir den full och då kanske saker försvinner för mig. Kommer, bort, blir stulet, etc.

  20. Ja, det är mycket märkligt att Telia påstår att tjänsten för e-posten är gratis. Jag hade uppringt bredband via vanligt modem tidigare men skaffade i våras mobilt bredband via 3G (också från Telia). Men för att få behålla e-posten är jag tvungen att fortsätta betala avgiften för det gamla uppringda modemabonnemanget, för e-posten (som påstås vara gratis) ingick inte i 3G-abonnemanget!

  21. När mailen kraschade, så höll jag redan på med att flytta över till Loopia webbhotell, med egna domäner. Jag använder ju e-posten i jobbet, och behöver dagligen skicka och ta emot e-postbilagor för att verksamheten ska fungera. Så min reservutgång blev att gå över till hotmail på webben tillfälligt. Sen aktiverade jag min nya adress på Loopia, bytte server för inkommande, och kunde ta emot på min nya adress. Problemet med utgående var, att Telia spärrar, så att man inte kan använda andra leverantörers utgående e-postservrar (!). Den utvägen kunde de väl lämnat öppen. Det finns dock en omväg, hittade så småningom informationen (inte hos Telia utan hos tredje part) att Telia faktiskt har en relayserver, smtprelay1.telia.com för utgående, med vilken det går att skicka med e-postadresser från andra domäner på webbhotell.
    Jag har också Telias ADSL 24, för att jag trodde att de var mest tillförlitliga. Men det kanske finns skäl att tänka om även när det gäller den tjänsten, eftersom e-posten är knuten till Telia även om man har ett webbhotell.
    Salthatten

  22. Ta det lugnt. Det är ingen fara på taket. Många mejl är räddade. Telia har visst en väl fungerande backup – hos NSA. Snart även hos FRA?
    Läs det senaste hos Pär Ström

  23. Just det, man behöver inte alls ha det minsta med Telias mail att göra, trots att man har ADSL-anslutning eller annan variant hos Telia.
    Det är bara att konfigurera rätt.

  24. Nu måste det väl visa sig att ”Telias supersäkra servrar” är ett brott mot §6, Marknadsföringslagen, alltså vilseledande information i sin marknadsföring av Telia.

    Det finns inga ”Supersäkra servrar”, men det finns bättre backuper än de Telia uppenbarligen använder.

    Fast jag är inte ett dugg förvånad, snarare tycker jag det är dags att alla som fortfarande tror att Telia är Templet till Internet får vakna upp. Att ge kunder ett presentkort till sina egna butiker är RIKTIGT under bältet, då ska man behöva gå dit ochj köa och välja något som precis täcker 200 kr eller tvingas köpa något ännu dyrare så de tjänar ännu mer pengar på dig som kund för att få sin kompensation.

    Inte måste man ens skicka via Telias servrar med en Telia ADSL, om man har avvikande SMTP-port hos sin e-postleverantör, som t.o.m. gratis publika tjänster som Gmail har.

  25. Det är samma problem som Handelsbanken har. För gamla system och dåliga strategier. Man får ju inte drifta utan redundans. Handelsbnken råkade häromdagen ut för en ”driftstörning”. En databas gick ner med följden att ingen kunde använda deras ”frikort”. Gamla Dominosystem som tydligen körs utan redundans! Själv har jag Telia men eftersom man inte kan köra aspscript på deras servrar har jag satt upp en egen webserver här hemma. Ska dra igång en mailserver också.

  26. > Salthatt! Byt port till 525 så kan du använda andra mailkonton…
    Jinge, inte alla har tillgång till en alternativ smtp-server som inte kör port 25 utan 525 (eller något annat). Det är inte så enkelt att man kan byta port och fortsätta använda sin vanliga server.

  27. Det hela visar på en anmärkningsvärd brist på säkerhetsmedvetande. Uppenbarligen har ”Felia” ingen backup i egentlig mening utan nöjer sig med att spegla data till en annan server. Detta är väldigt behändigt eftersom det i princip bara är att lägga om en switch för att komma upp igen vid ett haveri, men nackdelen är just att vid vissa feltyper kan även den speglade datan förstöras.
    Kanske kan man hoppas att man nu går över till normala backuprutiner, med periodiska kompletta backuper och täta inkrementella backuper däremellan? Det tar litet längre tid att rekonstruera data på det sättet, men det är betydligt säkrare. Tips: köp en 1000-kronors extern hårddisk, då ingår som regel ett backupprogram som fungerar på det sättet ”gratis”.

  28. Rätt underhållande, istället för att satsa på robusta tekniska lösningar har man uppenbarligen valt att lägga alla ägg i ett fåtal korgar, flåt system.

    Att system pajar inträffar definitivt förr eller senare, men det handlar i slutänden om att lägga sig på en rimlig nivå för hur stora utslagningsenheter som kan anses försvarbara.

    Självklart sparar man en del kulor (både i termer av burkar och personal) genom att köra extremt centraliserade lösningar, men frågan är om det inte kostar mer i goodwill när det väl rasar än vad värdet av kortsiktiga aktieutdelningar förmår skapa ?

    Jag tror mig ana att det är räknenissarna som har fått göra de tekniska strategivalen som resulterat i denna pinsamhet.

  29. Men herregud. Världens undergång är det väl ändå inte. Ibland undrar jag över vad vi i sverige egentligen riktar vår uppmärksamhet emot. Hur kan man bli så upprörd som den där tanten i DNs artikel uppenbarligen är?

    Det är väl inte hela världen?
    Värre vore det om det var nån brist på säkerheten el dyl.?

  30. Löjligt att ni inte läser avtalen innan köper tjänsten.
    Står det i Telias avtal med er att dom håller backup på er mail vid problem?
    Nej. Riktigt redundanta lösningar kostar massor av pengar (alltså 100% säkra system finns i princip inte – några få system i världen beräknas att ha 100% upptid och 0 bortfall per år).

    Snålsvensson fattar inte det.

  31. Jag har ett svagt minne av att jag för flera år sedan fick en bonuscheck från telia, när jag fick mitt ADSL försenat.

    På den gick det inte att köpa värdebevis till refill-korten (som var det enda jag ville köpa då), utan man var tvungen att köpa en telefon eller nummerpres som man redan hade eller inte behövde.

  32. Undrar vilka det är som är sysadmins på Telia. Praktikanter med slavlöner kanske?

    Jag har ingen aning så jag gissar bara hej vilt!

  33. Små bolag, likt mitt, kan aldrig göra så här, och varför vill man för övrigt vara så elak och ond och korkad som Telia har varit här (jag syftar på värdechecken framför allt…)? Jag överkompenserar alltid mina klienter om jag blir försenad eller förhindrad att arbeta fullt ut av någon anledning.

    Stora bolag, drivna och ägda av fascistoida patetiska sedelräknande chickennecks däremot, de tror att bara för att de är stora så kan de göra så här.

    Free World Order. Ron Paul for President !

  34. Hur kan Christina Björkegren jobba som IT-konsult och inte veta att man som privatperson är personligen ansvarig för att säkerhetskopiera sin data. Ingen person jag skulle anställa.
    Trots det tycker jag synd om de som förlorat sin data. Oftast brukar det om det är första gången något sådant händer vara början på regelbunden säkerhetkopiering av viktig information.

  35. Utanfor diskussions amnet, men nar jag laser om telia (f.d. statligt) jag undrar hur bra sakerheten ar pa statliga myndighter av IT system som innehaller kanslig data (personnummer).

    Brittiska myndigheter var nyligen tvungna att ga ut och ursakta att man slarvat bort all information man hade om folk som far barnbidrag. De ursaktade sig med att deras information anda inte var vital men vad hander om/nar nagon lyckas fa tag sveriges befolkning samtliga personnummer?

  36. Sveriges befolknings samtliga personnumer finns nog redan sedan länge ”på drift”..desvärre.. Vad tror Du de ”Jehovas vittnen” hållt på med sedan decennier i skydd av ”sin tro”.. jo med att samla samtliga svenskars identitet. De finns nu samlade i ”ett berg i Utah” för att räddas undan ”den stora katastrofen..” som dom säger..
    Deras ”uppsamling” skedde från början med hjälp av offentlighetsprincipen från kyrkans register men sedan skatteverket tog över är det väl bara att för den som har tillgång till kapital att köpa uppgifterna ”rätt av” därifrån..

    Det är mycket man kan hålla på med i skydd av sin tro i ett aningslöst och godtroget land!

  37. Det är ju knappast deras fel att en av 6 servrar (som är sveriges största mailservrar) brakar samman, det är ju isåfall tillverkaren av servern.

    Dessutom så tror jag den har blivit hackad av http://www.flashback.info eller någon annan.

    Dessutom så har min mail hos comhem lagt av säkert 5 gånger, men jag har ALDRIG fått någon kompensation. 200kr i Telias butiker tycker jag är bättre än ingeting!

  38. Var hemma hos mina föräldrar över jul och såg alla dessa mängder av spam de får till sin Telia-mail. Helt ofattbart, det bara väller in, och de har aldrig lämnat ut sin adress till någon de inte vill ha mail ifrån. Själv har jag både hotmail och gmail och får aldrig några spam trots att dessa adresser inte är ’låsskyddade’.

  39. Re: Peter.. Japp, du har utan tvekan rätt och hänvisa till offentlighetsprincipen! (det blir en jävla massa att läsa, det var väl miljontals mail det handlade om..)

  40. Nu är det lätt att sitta på höga hästar man man inte känner till problemet. Om det till exempel var så som mannen säger i intervjun att filerna som skall säkerhetskopieras är korrupta, då spelar det ju ingen roll hur redundant backupen är.

    Backup är inget magiskt som kan ta fram hur filerna borde sett ut utan en helt vanlig kopering. Som vanligt gäller principen skit in ger skit ut.

    Att man inte kunnat återställa mailen från just den drabbade perioden medan tidigare gått bra är ju ett tecken på att det är just vad som hänt. Det vanligaste problemet man har med stora system är just sådana saker och knappast undermålig redundans.

    Det är lätt att sitta bakom skrivbordet hemma och veta bäst men verkligheten bjuder ofta på mer fantasifulla saker för oss administratörer. Sen vill jag verkligen inte försvara Telia i just detta fall, de borde naturligtvis upptäckt och utgärdat detta vansinnigt mycket snabbare än vad som skett. All skam åt dem.

  41. Jonas! Så du menar att det är fel att ha flera backuper, och flera generationer av backup?

    Sitta bakom skrivbordet-attityden är den som ALLA seriösa datacentraler jobbar efter.