Stor bilnyhet i notisformat!


Ibland dyker det upp stora nyheter i små notiser. Idag har SvD en som handlar om ett nytt batteri som utvecklats med nanoteknik av japanska Toshiba.

Man hävdar att batteriet tål 1000 uppladdningar utan att förlora mer än 1% av sin kapacitet. Och batteriet kan laddas upp till 80% av sin kapacitet på EN minut !!

Det betyder i praktiken en revolution för t.ex. bilindustri och miljövänner. När det batteriet är satt i produktion så kommer 95% av alla som bilpendlar till arbetet inom storstadsregionerna att klara pendlingen på en minuts uppladdning.

Vad sådant skulle innebära för miljön inser nog var och en som andats in luften i storstan i rusningstrafik. Får man dessutom upp kapaciteten ordentligt så kan det innebära att långfärder med elbil blir fullt möjliga.

Man ”tankar” en minut på en el-mack..

En hybridbil kan t.ex. använda sin bensinmotor enbart till att ladda batterierna någon minut vartannat timme.

Om inte Toshiba överdriver så är detta en ren sensation.

I notisformat..


5 svar till “Stor bilnyhet i notisformat!”

  1. Bah.. Gamla nyheter? 29/3?

    Nåå, spelar roll. För mig är det nytt. Och det är som Bengt säger. det är en mycket intressant utveckling.

  2. Det låter som om Dom köpt Art Paslinna:s ”uppfinning” i hans ”skröna” i boken Adam och Eva! Det batteriet kunde till och med driva allt från stora fartyg till snöscootrar och var i storlek som ett mobiltelefonbatteri.. Boken rekommenderas varmt och man får tro vad man vill…
    ”Småföretagaren Adam Rytmättylä har lösningen på hela världens energikris: en idealisk ackumulator i miniformat. ”
    http://home.swipnet.se/~w-12546/ , Adam och Eva

  3. det är nog inte riktigt så enkelt som att det räcker med en minuts uppladdning lite då och då. för att driva en bil krävs hög effekt (watt) och därför hög strömstyrka (ampere). bensinmotorn orkar nog knappast förse elmotorn med en hög spik på 1 min för att sen vila längre perioder – vilket ändå är en onödigt ineffektiv strategi. bättre med ett mindre system med konstant flöde. men det förminskar ändå flaskhalsen så att betydligt mindre ström går till spillo skulle jag tro. dessutom använder hybridbilar även den levande kraften som byggs upp vid accelerationer – som lagras via magnetstift/borstar när man frikopplar och bromsar – och det är här den snabba uppladdningskapaciteten kommer mest till nytta eftersom flödet är ojämnt. om jag inte minns fel.