Slätstrukna tidningar, del III



En av mina gamla bilder får illustrera det här inlägget..

Under de senaste dagarna så har vi informerats om riskerna med att åka tunnelbana, och faran för storbränder i tunnlar.

Nu tenderar den senaste händelsen bli en följetong i media där facket vill stoppa alla gamla vagnar, och nu har polisanmält Connex, SL och Tågia AB som ansvarar för servicen av vagnarna.

De som läser den här bloggen vet att undertecknad anser att – den stora skurken – heter ”marknaden”. Så länge man driver kollektivtrafiken i privata bolag så är det knappast förvånande att den värnar om sina aktieägare.

Man skär ner kostnader som inte kan tas igen under innevarande budgetår, dvs. minimerar service, verkstäder och personal. För ansvaret sträcker sig bara över innevarande avtalsperiod..

Det vore märkligt om det skulle vara annorlunda.

Att det kan leda till en situation där vagnparken blir farlig har vi sett exempel på.

Och de värsta exemplen väntar vi fortfarande på. För tyvärr ska det nog till en riktigt allvarlig olycka innan det blir någon förbättring..

Men det tycks som att media inte är så pigga på att beskriva det som ett problem.

Tidningarna skriver hellre om att de fyra borgerliga partiledarna poserat på ett järnvägsspår, än att berätta att facket (Seko) polisanmält Connex, SL och Tågia AB.

Vilka media ska vi läsare vända oss till för att få saklig och adekvat information i dessa frågor?


Ett svar till “Slätstrukna tidningar, del III”

  1. Dom är nerlagda.. numera hittas sådana nyheter på bloggar!
    Jämför med det hårt privatiserade engelska järnvägsnätet där det pågår ett chickenrace mellan de privata bolagen som bara vill ta vinsten av verksamheten medans de vill att staten ”skall ta notan”. (underhållet )

    Det är lite som resebransche i samband med Tsunamikatastrofen. ”vinsten till oss, skiter det sig notan till staten”. Och de blev de hjältar på i svenska media och staten blev skurken.. och kungen var fantasisk..