Rottingmajor Björklund i farten igen!


Jan Björklund blev rikskänd i egentlig mening först gå han föreslog att lärarna i skolan skulle börja samarbeta med säkerhetspolisen för ett par år sedan.


Nu har han blivit skolminister
och partiledare men de repressiva och tvångsmässiga metoderna har för den skull inte blivit vare sig färre eller mer nyanserade.

Jan Björklund i Aftonbladet: ”– Ge polisen laglig rätt att hämta eleverna, säger utbildningsminister Jan Björklund idag.

Han vill ändra lagen och göra det möjligt att tvångshämta notoriska skolkare till skolan.

Bakgrunden är borgarråden Lotta Edholm, fp, och Ulf Kristersson, m, som i en debattartikel på lördagen kräver att skollagen skärps.”

Skolket är givetvis ett problem vars vikt knappast kan underskattas. Orsakerna till företeelsen är månfacetterade och det finns ett brett spektrum att söka dessa i. Sociala problem, skolleda, pubertet, motivation, skolkvalitet och lärarkvalitet, man kan säkerligen skriva flera böcker i ämnet.

När jag först såg debattartikeln i Dagens Nyheter slogs jag över att högern som vanligt gick fram med de hårda tag som kommit att känneteckna den sittande regeringen. Man vill införa åtgärder och först i efterhand ta ställning till om de är effektiva och bra. Dessvärre ligger det helt i linje med den människofrånvända politik som partierna i högeralliansen för. Jag behöver knappast räkna upp alla inskränkningar i personlig frihet som högern förespråkar, alla neddragningar till föremål för deras nya slagord ”arbetslinjen”.

Jag hade inte tänkt skriva om det, men när Rottingmajoren Jan Björklund stämmer in i kören så kan jag inte motstå det. Det här, det är den sorts högerpopulism som är – i stället för – det som förut kallades ”liberalism”, något som givetvis resten av högerkrafterna applåderar. Vart analysen tog vägen vet inte jag.

AB DN SvD

Andra om , , , , , , , , , ,

[tags]Rotting, Rottingmajor, Lotta Edholm, Ulf Kristersson, Jan Björklund, Liberalism, Skolk, Skolan, Polishämtning, Skollagen, Politik[/tags]


17 svar till “Rottingmajor Björklund i farten igen!”

  1. En miljard extra till polisen för detta viktiga nya arbetsområde, eller..? Nej mer effektivt använda pengar vore i så fall att låta herr Björklund själv åka runt med chaufför och lotsa ungar till skolan. Tänk vilken terror-effekt det kunde få på fliten ute i förorterna. Varför just förorterna kanske någon vän av ordning frågar sig, jo för att man knappast skulle hämta in någon sjusovande elev från Djursholm på samma sätt.

  2. Jag arbetar som lärare. På punkt efter punkt i skolfrågor börjar Björklund i fel ände med att försöka hitta en lösning på problem. Jag överväger allvarligt att sluta som lärare, därför att jag inte känner skolministerns stöd och för att han håller på att göra skolan till sitt eget taffliga experiment.

    Kom ut till skolorna, Björklund. Tala med oss lärare vad vi tycker. OK, vi tycker inte som du, men jag föreslår att du använder öronen för en gångs skull.

  3. Jag har fortfarande inte riktigt fått kläm på vad Björklund menar med ”kunskap.”
    Har det något med Levande Historias s.k nya historieskrivning att göra – och alliansens godmodiga syn på råkapitalismens överlägsenhet framför andra system?

  4. Att en hel del av dem som skolkar är ju också de ungar som blir mobbade i skolan är ju inte okänt, för de flesta.
    Nu tänker den begåvade Björklund ta till ordningsmakten för att samhället ska se till att dessa barn inte kan fly undan sina plågoris.

  5. Känns som ett ganska konstigt förslag. Möjligheten finns ju redan genom att socialtjänsten begär handräckning av polisen. Lite tårta på tårta eller?

  6. Nej Katja!

    Soc kan inte begära handräckning av polis för att de ska köra ett skolkande barn till skolan.

    De enda gånger man kan begära polishandräckning är då ett tvångsomhändertaget barn (LVU) som är efterlyst ska hämtas. Man kan oxo göra det i samband med effektuerande av ett tvångsomhändertagande.

  7. Jan Björklund har aldrig varit ens i närheten en vettig lösning när det gäller skolan!

    Men en sak är säker. Nu är vi riktigt långt ifrån ett bildnings- och utbildningsideal som bygger på idén om att skolan erbjuder bra och meningsfull miljö för ALLA dit man går av egen fri vilja och lust av att lära nytt och nyttigt som stimulerar ALLA.. OCH INTE VILL MISSA EN TIMME, oavsett social situation och bakgrund i övrigt..

    Utbildning och utveckling är attraktivt och viktigt för ALLA ALLTID om den utförs på rätt sätt och med rimliga förutsättningar i övrigt!

    Innan man börjar på att fundera på polishämtning och tvång kanske man bör fundera på om vad det är man har för skola innehållsmässigt, organisatoriskt och personalmässigt!

  8. Att tvinga folk gå igenom grundskolan är i sig inte dåligt; barn som inte får en ordentlig utbildning får det svårare i livet senare. Det är sättet som han vill göra det på som fallerar.

    Polisen har redan ont om resurser. Att ge dem en arbetsuppgift till som är så här pass tidskrävande skulle bara leda till en lågprioritering i alla fall.
    Man skulle bli tvungna att ge dem mer pengar som skulle behövas användas enbart till det här projektet och då kan man lika gärna ge de pengarna direkt till skolan istället för att förhindra skolkning.

    Är det någon som har förstört vårt skolväsende så är det socialdemokraterna. Detta är moderaternas chans att visa att de kan göra förbättringar istället för att satsa på skolan så satsar de på att tvinga folk att gå dit.

    När jag praktiserade vid en förskola lärde jag mig ganska snabbt att föräldrar undviker att ta sitt ansvar så fort de kan.
    Att bötfälla föräldrarna för att deras barn skolkar är ett mycket bättre alternativ än att polisen hämtar barnen till skolan. Och ja – det är inte en böter som socialen borde betala.

    Och sen är det dags att stänga ner friskolorna också.

  9. Björklund representerar den nya liberalismen. Hårdare tag och mindre valfrihet. Mer tvång löser alla problem. :)

  10. Har det gått så långt att en elev måste hämtas av polis är den eleven troligen inte så värst motiverad till skolarbete.
    Det kan väl gå att med tvång föra eleven till klassrummet, men är det troligt att eleven helt plötsligt förändras och börjar plugga flitigt efter att ha hämtats med tvång av polis?
    Problemet är väl inte att elever skolkar, det är bara ett symtom.
    Man har inte löst något problem genom att man tvingat någon att vara fysiskt närvarande i skolan, samtidigt som man genom övergrepp mot personens vilja troligen ökat hatet mot skola och ordningsmakten.

  11. @Marcus R.
    Nu kanske du inte utbildat dig på gymnasienivå men nej. Vi ska inte lägga ner några friskolor då de är en gudagåva till omotiverade ungdommar.
    Gick personligen från 50% frånvaro och raka G;n på min kommunala skola till VG o MVG;n på John Bauergymnasiet.

    Man måste trivas i skolan för att orka prestera när man är där.

    Hade suverän kontakt med mina föräldrar, var inte mobbad, hade mycket vänner och allt var egentligen bara bra. Trivdes dock aldig i skolan under högstadiet och skolkade från de lektioner där jag hade lärare som trodde sig vara bättre än mig.

    Som tur var fick vi en ny (ung) lärare i nian som lyssnade på våra förslag, och klassen var för en gång sammlad, tre lektioner i veckan satt vi där som ljus och tog till oss.

    Försöker en polis släpa med sig en hormonladdad femtonåring till ett ställe där han inte vill vara kommer det att bli våld mot tjänsteman.

    Fixa skolorna istället. Lägg resurser på att få ner klasserna till 15 elever som känner varandra och ge dem en inriktning de är intresserade av.
    Modernisera sättet att utbilda ungdomar. Vem fasen söker information i en bok år 2008 utanför skolan?

    Varför tvingar vi än idag människor att spela fotboll? De vill ju inte. Har för mig vi halverade frånvaron på gympalektionerna när man fick välja på att jogga en runda istället.

    Jag kommer ihåg min utbildning och vilka känslor jag hade. Gör ni?

  12. gör om alla skolkor till polisskolkor eller små fiffiga militärläger där man pekar på allt och alla med hela handen

    eller också kanske man skulle byta ut björklund mot en människa med själ

  13. Christer W,

    Håller fullständigt med dig! Mobbningen är det man ska inrikta sig på. Mobbarna är de som ska hämtas av polisen! Och deras föräldrar också! Varenda gång, tills de slutar!

    Det begås regelrätta övergrepp i den svenska skolan! Även på lågstadiet! Lärare och rektorer är för fega för att ta tag i de problemen. Det är inte barnen som flyr helvetet som är problemen utan de som gör skolan till ett helvete som man måste ta hand om.

  14. #12 Han som är han – ”Gick personligen från 50% frånvaro och raka G;n på min kommunala skola till VG o MVG;n på John Bauergymnasiet.”
    Så fick du högre betyg för att du verkligen presterade bättre eller för att dina föräldrar nu betalade skolan för att du skulle få gå där?

  15. Ytterligare ett ”skarpt” förslag som visar att alliansen hellre tar till psykiskt våld och gärna vill använda fler tvångsmedel än att att försöka lösa problemen. Vi börjar alltmer närma oss ett fascistiskt samhälle.
    Varför inte till att börja med skapa mindre klasser med fler UTBILDADE lärare?

  16. Om inte någon lyckas ”få fason” på barnet så är det dags att ta till polisen i tid innan de hamnar i polisregistret, skriver Sassa..

    Asocialt beteende som att skolka beror oftadt på en mängd olika orsaker. Det kan handla om föräldrars ekonomiska situation eller missbruk tex, det kan handla om missnöje med skolan om vad den ger och erbjuder och rösta med fötterna, det kan handla om egen eller omgivningen kris av olika art osv osv. Att blunda för dessa orsakssamband som Jan Björklund och Folkpartiets Lotta E gör och övergå till polishämtning är rätt intressant och lärorikt!

    Den enskilt mest framgångsrika åtgärden för att komma åt skolk och uteblivna betyg skulle självklart vara att minska de sociala och ekonomiska klyftorna i samhället!

    På denna verklighet och kända sanning svarar Aliiansen och Folkpartiet med att via sin politik och åtgärder ÖKA de sociala och ekonomiska klyftorna i samhället och föreslå mer betyg, fler betygssteg och polishämtning av elever! Är det någon som tror på att det är en framgångsmetod?

    Utbildning och utveckling utförd på rätt sätt av bra pedagoger och under rätt förutsättningar har alltid och kommer alltid att upplevas som positivt och stimulerande av varje individ oavsett ålder! Varför väljer så pass många bort detta och röstar med fötterna? Vad är det skon klämmer egentligen?? Är det eleven det är fel på?