Public Service försöker härma reklamradio


När det var fotbolls-EM i somras så lyssnade jag ett par gånger på Sportradion.

Jag har inte någon TV så det har blivit valet om jag varit nyfiken på hur det går i viktiga matcher. Men sportradion har förändrats radikalt de senaste åren.

En av de som refererar fotboll är så extremt tillgjord och fånig att bisittaren Ralf Edström i direktsändning sagt åt honom:

”- Coola ner dig lite nu!!”.

Uppenbarligen skämdes Ralf för sin kollega. Och samma sak hände i flera matcher under EM..

Mja, tänker du, varför blogga om det NU..?

Ja det är en berättigad fråga och svaret är enkelt. Jag har nu under våren lyssnat på radiosporten ytterligare ett par gånger. Två av dessa så har jag slagit på radion en stund för tidigt och fått lyssna på två reportrar som sitter med något i förväg skrivet manus och talat fort med varandra.

Något som troligen ska likna en kon-versation med små lustiga repliker.

Avsikten är förstås att underhålla lyssnarna och vara lite roliga.

Det pinsamma i kråksången är att det inte ÄR roligt. Det känns bara fånigt, kon-struerat och just piiinsamt..

”Radiosport” bör väl inte vara att prata fort och säga fånigheter, det bör väl handla om sport? Vill man lägga in ett och annat kåseri så må det väl vara hänt, men reportrarna ska nog avhålla sig från att försöka bli några eterns ståuppkomiker..

Jag har klurat lite på varför Sveriges Radio utvecklats på detta sätt. Jag inbillar mig att det har med reklamradion att göra. Det har inneburit att man velat göra mediet mer lättillgängligt men i själva verket blir resultatet precis tvärtom.

Hur Public Service förändras gradvis tänker jag försöka att återkomma till..


Ett svar till “Public Service försöker härma reklamradio”

  1. Ja Sportradion lyssnar jag inte ens på i bilen numera. Jag fattar inte vad det är som händer med dom faktiskt. Viktiga matcher som jag vill följa ser jag på plats eller på TV om det visas.