Privatiseringen är farlig för allmänheten!



En liten notis i SvD väcker mitt intresse.

Ja, jag blir så intresserad att jag vill att fler ska få ta del av den. För vad är det den säger egentligen?

Vi har idag konkurrensutsatt kollektivtrafiken och sålt ut den till olika privata bolag. I Stockholm kör Citypendeln AB pendeltågen. De har i samarbete med SL skaffat in begagnade utslitna pendeltåg från Tyskland, och ni såg mina bilder från ett av dessa tåg i söndags..

Nu är det ju faktiskt inte bara Citypendeln som trafikerar våra järnvägar utan en hel hop med privata företag. Och nu börjar sambandet bli tydligt eller? Jo för att dessa bolag ska tjäna maximalt med slantar till sina ägare så måste man spara in på kostnader, inget fel i det. Men uppenbarligen sparar man också på underhåll och det måste betraktas som en klar risk för allmänhetens säkerhet.

Och vilka andra besparingar gör man på säkerhetens område? Ska vi drabbas av fler och allvarligare järnvägsolyckor precis som engelsmännen när de privatiserade? Vad krävs innan politikerna ändrar på dåliga beslut?


8 svar till “Privatiseringen är farlig för allmänheten!”

  1. Det slog dig aldrig att underhållet kan ha flyttats till andra billigare eller närmare verkstäder istället??? Du vet, en sån där helvetes positiv följd av avregleringen…

  2. Nepp! Det slog mig aldrig eftersom så inte har skett. Vi har i stället buntvis med exempel på motsatsen när det gäller kollektivtrafiken i Stockholm. När det gäller tågtrafiken så är det bara att lyssna på facket. Dessutom känner jag lokförare privat som har berättat hur underhållet numera missköts. Så positiva effekter får man leta MYCKET efter. Inte ens stans nyliberaler tycker att kollektivtrafiken blivit bättre..

  3. Glöm inte heller att personalen också fått vidriga arbetsförhållanden!
    Inte heller har driften av trafiken blivit billigare av detta.
    Det finns alltså ingen fördel med dessa nymodigheter som politikerna fortfarande tycks tro, endast nackdelar.

  4. Ja men nu har ju marknadsfundamentalismen upphöjts till religion. Så den sortens fakta lönar sig inte att komma dragandes med Ken! Det VIKTIGA är bara att privata företag ska kunna tjäna pengar. Kvalitén skiiter politikerna i..

  5. De verkar också strunta i att detta även orsakar våra stora sjukskrivningstal och förtidspensioneringar.
    Man kan undra vad som ligger bakom allt detta hemska som politikerna driver så hårt.
    Är det att de själva skall tjäna pengar?
    Är politikerna styrda av företagen?
    Det verkar som om pengarna går utomlands. Är det bra?

  6. På tal om Connex så fick dessa kontraktet på Norrlandstrafiken bla. genom att minska kostnaderna på underhåll av vagnarna.Den revision som vagnara ska gå igenom med 5 år mellanrum går nu till skattebetalarnas konto efter avtalstiden. Det är väl en bra sida av avregleringarna eller?

  7. Normalt ska en vagn i och ses över totalt med vissa mellanrum. Revsioner kallas det för. Connex affärsidé är att det blir billigare om skattebetalarna tar den kostnaden efter att Connex avtal löpt ut. Kostnaden kommer att hamna på rikstrafikens konto. Fiffigt Till nästa upphandling får man frächa vagnar. När det gäller underhåll så kan viss underhåll lägas ut på den privata marknaden men specefik järnvägsunderhåll är inget man har en fabrik ståendes obrukbar ett par år för att sedan dra igång när det behövs. Jag har svårt att tro att någon företagare kan jobba på sådana vilkor. Järnväg är ett konplext system och det blir väldigt märkligt när man delar upp verksamheten på massa olika aktörer. Milton Feidman och Tatcher hade fina idéer om detta på 80-talet. Exemplet England har nog antagligen resulterat i ett hundratal förlorade liv på grund av bristande säkerhet och underhåll i detta expriment.