När sker nästa stora bussolycka i SL?


De senaste åren har antalet olyckor i kollektivtrafiken ökat. Dessbättre är andelen döda och svårt skadade fortfarande relativt lågt, men det krävs bara en stor olycka för att det ska ändras.

När det gäller t.ex. busstrafiken så har många landsting sålt ut den till ”marknaden” och dess olika entreprenörer. I Stockholms län finns det minst tre olika bussförtag som har tagit hem trafikavtalen. Men för att kunna ro iland dessa avtal och ändå skapa vinster så är bolagen tvungna att spara in på mycket av de säkerhetsbefrämjande åtgärder som behövs.

Jag känner till ett flertal exempel där man exempelvis avskedar servicepersonal på grund av kostnadsskäl, med försämrad säkerhet som följd. Man kör exempelvis på däck som för länge sedan borde bytts ut. Bussar med mycket dåliga bromsar rullar tyvärr dagligen i vår lokaltrafik.

En chaffis i bekantskapskretsen skrev såhär om fredagen den 13:e: ”Jo jag fick en Norsk buss att köra! Den klämde folk i framdörren eftersom den stängde dörren själv. Dessutom öppnade den dörren själv, även under körning, allt utom min kontroll. Vi blev stående efter vägen och blockerade trafiken på grund av dörrkrånglet eftersom bromsarna slår till när dörr är öppen. Så här har dessa bussar alltid varit och nu är det dags för skroten anser jag. De fyra exemplaren är 8 år gamla. Snålheten bedrar visheten. Skrot skall till skroten, så det så.”

Ett av de större problemen är de allt snävare tidtabellerna. Bolagen vill av naturliga skäl ha ut så mycket effektiv tid som möjligt av den rullande materielen och de anställda. Men det är ett ytterst tveeggat svärd. Hur man ska förklara sig den dagen det hänt en mycket allvarlig olycka med många dödade och skadade får vi se.

Och tyvärr är det troligt att det inte dröjer så länge till den dagen. Och -märk väl- jag har inte talat om de 35 år gamla pendeltåg som Citypendeln kör i lokaltrafik. Dessa återkommer jag till..


6 svar till “När sker nästa stora bussolycka i SL?”

  1. Igår var det väl en chaffis som svimmade när han körde. Hur hade det kunnat sluta?

  2. Jag kör också buss dagligen och det är inte långt ifrån att jag också svimmar bakom ratten på grund av de vidriga arbetsförhållanden dagens bussföretag infört i sin iver att enbart tjäna pengar till de utländska aktieägarna.
    Det är alltså inte bara bussarna som mår dåligt numera.

  3. Jag har hört det. Min grabb har kört en del helger och som sommarvik. Han berättar ungefär samma sak. Ytterligare en bekant som kör har berättat om hur han åtskilliga gånger varit tvungen att byta buss pga obefintliga eller dåliga bromsar. Och nu finns det inte längre tillräckligt med reserver..

  4. Reserver har man rationaliserat bort eftersom det inte lönar sig.
    Det är billigare med böterna till SL när man ställer in körningen.
    Trafikanterna blir förstås fly förbannade och det är vi förare som får ta emot utskällningen och sådant mår man inte alls bra av trots att man försöker att inte ta åt sig.
    Många bussar är formidabla vrak numera.
    Förutsättningarna för oss förare att göra ett bra jobb existerar inte längre.
    Försöker man ändå göra ett bra jobb blir man förstås bara sjuk av det.
    Många förare får ångest innan de skall till jobbet.

  5. En bekant som kör för Swebus påpekar att man till och med gör service och reparationer i Estland. Man färjar alltså bussar över Östersjön i stället för att reparera och serva dem i Sverige. Allt i den fåfänga jakten på större vinster för aktieägarna.

  6. […] ga medborgare när man utsätter infrastrukturen för konkurrens. I min tidigare postning om busstrafiken berättar bussföraren Sture i en kommentar ”- Många bussar är formidabla vrak numera. Förut-sättningarna […]