Livstidsdömde Leif Axmyr

Maria Abrahamsson skriver idag en ledar-
artikel i SvD som handlar om den livstidsdömde Leif Axmyr som nu ansöker om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.


Jag tillhör den relativt fåtaliga skara
människor som har läst domen mot Leif Axmyr. Jag har nämligen haft tillgång till den och samtliga andra livstidsdomar i mitt arbete varför jag ägnat några lunchtimmar åt att läsa igenom skildringen av hans handel och vandel, som en annan ökänd våldsman skulle ha uttryckt saken. Jag har dessutom träffat några av de kriminalpoliser som var med och löste fallet och man kan absolut hävda att detta ärende löstes på grund av duktiga kriminalpoliser och kriminaltekniker.

Jag tolkar Maria Abrahamssons artikel som att hon uttrycker viss oro för att Tingsrätten ska ge Axmyr ett tidsbestämt straff. Den oron är i högsta grad berättigad och trots att jag är humanist och till fullo inser att kriminalvården inte kan göra något i form av vare sig vård eller behandling så hoppas jag innerligt att Tingrätten inser att vissa människor bara inte ska släppas ut. Axmyr må vara snäll mot katter, men det är väl i så fall den enda varelse som han är dokumenterat snäll emot.

Jaså, jag är en ovanligt elak och ondsint bloggare? Ta då och läs domen med gärningsbeskrivning och polisutredning. Ring Örebro Tingsrätt och fråga efter diarienummer och från vilken tingsrätt ursprungsdomen


kommer (Huddinge?). Egentligen skulle jag skanna in domen och göra en PDF-fil av den och tillgängliggöra den på nätet. Den utgör ett mycket bra argument för dem som är motståndare till avskaffande av livstid som påföljd.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

[tags]Leif Axmyr, Fängelse, Kriminalvård, Mord, Mördare, Polis, Kriminalpolis, Straff, Livstid, Politik[/tags]

  18 comments for “Livstidsdömde Leif Axmyr

  1. Bengt Nilsson, röd gråsosse
    17 november, 2007 at 11:25

    Om nu den utlösande händelsen för hans bestialiska mord i sitt svartsjukehat inte inträffat för 30 år sen och morden inte hade begåtts skulle denne man vara fri,liksom många andra med hans bestialiska läggning och som ännu inte begått sina mord också går fria nu omkring i samhället. Skall vi genom samhällets försorg söka upp dessa personligheter och skita i att ge dem förbyggande vård och istället låsa in dem för gott innan morden inträffar och kasta nyckeln i sjön??

  2. Christer W
    17 november, 2007 at 11:41

    Är inte karln 69? Ska han sitta inne tills han staplar fram med rollator.
    Trots allt bör han inte vara samma person som för trettio år sedan, för det är ingen av oss.
    I vart fall när sjuttiostrecket närmar sig så är vi definitivt i vår bästa år.

  3. Christer W
    17 november, 2007 at 11:43

    Som sjuttioåringar förväntas antingen vara timida varelser eller vresiga gubbar och kärringar.
    Då är vi ju som bäst, eller hur.

  4. 17 november, 2007 at 11:45

    Om han inte får tidsbestämt för att offrets familj har kontakter med den politiska eliten i Sverige då anser jag att det är fel.

    En chatkompis till mig blev mördad i början av 2000 talet. Det var ett planerat mord och svartsjukedrama där min kompis och hans nya flickvän blev mördade. Domen blev 10 år och utvisning.

  5. 17 november, 2007 at 14:39

    Den där farbrorn ser inte snäll ut och det är nog bäst han får sitta inne resten av livet. Har läst lite korta utdrag av hans missgärningar och det räcker nog så…

  6. Jesus
    17 november, 2007 at 14:47

    Jag har ett par kommentarer. Om en person har ”vårdats” inom kriminalvården i 25-30 års tid och fortfarande inte kan anses färdig vårdad, så kan man nog fråga sig vems fel det är? Om karln är psykiskt sjuk – som vissa journalister antyder mellan raderna (t.ex. med städ-mani) så borde väl ändå samhället ha dömt honom till psykisk vård. Och debatten vi nu har borde kanske sikta mer på att hålla våra kära politiker ansvarig för att de fyller fängelserna med psykiskt sjuka människor. Varför? Jo för att man vill spara pengar inom psykvården. Resultatet? Att kriminalvården får ta en del av kostnaden och nya offer skapas – kom t.ex. ihåg Anna Lindh (och fler finns). Min andra kommentar är att så vitt jag vet så är mord – förutom när det gäller seriemördare – nästan uteslutande en engångs företeelse som många gånger händer under väldigt speciella omständigheter och under påverkan av alkohol eller droger. Jag vet inte om det stämmer in på Axmyr, men generellt sett så vet jag att det är så. Det är också något att beakta. Förövrigt så håller jag med Christer W om att han är 69 år och låt honom få leva lite innan hans liv helt är över. Vem vet vi skulle kanske alla få lite städ mani om vi satt på Hall, Kumla, Norrtälje med fler tunga anstalter i ett kvarts sekel.

  7. Sara G skriver
    17 november, 2007 at 14:54

    Enligt Leif G W Persson rör det sig om ungefär femtio personer i Sverige som är så farliga att det inte ska släppas fria.

  8. blingbling
    17 november, 2007 at 15:04

    Jag håller med essbeck, det är rätt uppenbart att det är skillnad på straffutmätning beroende på om det är kreti och pleti som tas av daga eller släktingar till nomenklaturan.

    Om man släpper ut Svarten-Ferm-whatever gång på gång trots att karln bevisligen inte är (och sannolikt inte lär bli) alldeles spelklar men låter denne Axmyr sitta utan att få en chans att bevisa hurvida poletten har trillat ner är det ställt utom rimliga tvivel att det rör sig om en politisk dom.

    Killen har i gynnsammaste fall kanske 10-15 år kvar och borde rimligen få en chans att bevisa att han har tänkt över sina gärningar.

    För övrigt tycker jag att Abrahamssons argumentation med anspelningar på Axmyrs städnoja på kåken lägger bristen på sakliga argument i öppen dag. Om detta är den mest bestående skada karln har tagit av förvaringen så må det väl vara hänt, han har i vart fall inte slagit ihjäl någon av medfångarna som stökat till det efter städningen.

  9. Marcus R
    17 november, 2007 at 16:42

    Jag är ju av åsikten att fängelse ska vara straff och inget annat. Varför ska man överhuvudtaget bry sig om att vårda människor som har förstört livet för flera andra?
    Människor som sitter i fängelse borde förövrigt inte få behålla sin rösträtt heller – de har förbrukat sin chans att påverka samhället.

  10. Jesus
    17 november, 2007 at 17:51

    Till Sara G.: Leif G W Persson har inte alltid rätt – även om han själv tror det.

    Till Marcus R.: Alla skriker alltid om hårdare straff, men jag känner i varje fall inte till någon som inte har ett enda ”skelett” i garderoben. Men när det kommer till en själv så vill man ha mjuka handskar – inga hårda. Det ska bara drabba ”dom andra” – men vilka är dessa andra? Alltså, allt detta skrikande efter hårdare straff är så dubbel moraliskt då det aldrig gäller den som kräver det – utan bara ”andra” människor. Dessutom har jag den uppfattningen att de som skriker mest om hårda tag oftast har de flesta skeletten!!

  11. Kriss
    17 november, 2007 at 20:44

    Har med hopp och viss glädje följt denna blogg under en viss tid, dels för att den (av jinge) innehåller en hel del eftertänksamma argument och insikter.
    Angående detta ämne, Axmyr, så kan jag bara beklaga en del åsikter som framförs med liknelser till mobbmentalitet och nyliberal amerikansk anda. Jag kan inget annat än att hålla med Jesus och blingbling i vad de säger.
    Blir mörkrädd när även personer med en human inställning hakar på ”eye-for-eye”-attityden som råder bland fler och fler i detta land.
    Mvh
    -Kriss

  12. Jim
    17 november, 2007 at 21:16

    En del får sitta kvar länge, länge i sina tråkiga celler… andra kriminella får snabbt en andra chans, en ny bostad på Strandvägen och en antagning till Karolinska Institutets läkarutbildning.
    Är det den omtalade valfriheten igen? Det kan ju inte ha att göra med klass och personliga kontakter eller hur?

  13. Marcus R
    18 november, 2007 at 01:38

    #10 Jesus – vilka skelett i garderoben har du som kan ge fängelsestraff? Jag har iaf inga sådana vad jag kan komma på.

  14. 18 november, 2007 at 02:06

    Om han får ett längre och hårdare straff bara för att en av de mördade var styvson till förre finansministern Allan Larsson då är inte alla lika inför lagen.

    Om vi har en bedömningsnivå som omvandlar livstidsstraff till tidsbegränsat straff då skall det tillämpas lika på alla livstidsdömda.

    Om livstid är livstid i juridisk realitet då skall inget straff omvandlas till tidsbestämt straff.

  15. 18 november, 2007 at 02:27

    Jag förstod direkt när jag skrev bloggposten att det skulle bli en del surr :-) Och surr blev det.

    Men jag rekommenderar alla förståsigpåare att faktiskt göra just det jag uppmanar till, läs polisutredningen och domen innan ni tar alltför starkt parti för vare sig den ena eller andra utgångspunkten. OM ett av offren var styvson till en sosse eller ej har jag inte en aaaning om. Det kan lika gärna vara ett blindskär utlagt av någon moderat, det står i vart fall inte i ngt av de dokument JAG har läst.

    Men ETT vet jag, den som bemödar sig om att ta del av gärningsbeskrivningen kommer knappast komma till en annan slutsats än undertecknad.

  16. 18 november, 2007 at 10:08

    Jinge, står så i tidningen att ett av offren var Allan Larssons styvson. Jag läste denna artikel från aftonbladet.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article116022.ab

    Jag vet inte om det kan tolkas som ett blindskär från någon moderat. Jag kan påpeka att jag aldrig röstat på moderaterna, ”just for the record” om det var mig du menade när du nämde moderata blindskäret.

  17. Thomas
    20 november, 2007 at 21:54

    Jinge.

    Det finns folk t.ex. i Finland som läser denna blogg, och jag anser det något involverat att börja beställa handlingar från någon svensk domstol, el. dyl. bara för att du sagt ”A”, men inte ”B”. Vad är det i dessa handlingar som är så osedvanligt ”bestialiskt”, att karln (om han faktiskt är 69, och suttit 30) inte kan släppas fri?

  18. Monica
    21 november, 2007 at 19:23

    Om jag kommer ihåg rätt så var Leif Axmyr dömd 21 gånger innan dubbelmordet. Alla domar hade väl något med våld att göra..
    Därutöver har han inte riktigt kunnat anpassa sig i anstaltens regler och fått därför sitta över 10 år i isolering. Något berättar väl detta ändå om personligheten?
    Leif Axmyr blev så sent som denna höst dömd för sitt senaste brott dvs. bestickning.

    För att kunna tidsbestämma en livstidsdom tycker jag åtminstone att personen ifråga har visat vilja att anpassa sig till de regler som gäller här och nu dvs. de regler som gäller på anstalten. Hur ska han annars anpassa sig till samhällets regler som han aldrig har respekterat och som han knappt känner till?

    Att inte få slå (ihjäl) någon som inte gör som man säger, måste väl ändå vara grundregel nr 1. På anstalten har inte Leif detta problem med medfångarna eftersom han där ”respekteras” på ett sätt som inte kommer på frågan utanför murarna. Den respekten baserar sig nämligen på våld..

    Fångväktare blir dels mutade, dels är själva rädda eftersom fångväktare vet att ifall man blir väldigt osams med någon som Axmyr, då blir livet inte roligt för den väktaren när han är utanför murarna.

Comments are closed.