Lag mot sexistisk reklam hotar kvällspressen

———-> POLL ———-> POLL ———-> POLL ———-> POLL ———-> POLL ———-> POLL ———->

Nu har en socialdemokratiskt tillsatt utredning lämnat förslag som kan utmynna i ett förslag till förbud mot sexistisk reklam.

Det är möjligen intressant, men frågan är om det är vettigt att lagstifta. Sexistisk reklam tjänar troligen till att förstärka schabloner och cementera könsroller. Nu tror jag inte att reklamen i sig påverkar konsumenterna speciellt mycket, men visst har samhället sexualiserats i allt stigande grad de senaste åren. Men jag tror att många, liksom jag själv, reagerar på rakt motsatt sätt. Företag som använder sex som lockbete riskerar snarare att mista mig som kund, det känns helt enkelt för oseriöst.

Men en tanke slår mig direkt, en sådan lag blir dödsstöten för kvällstidningsbranschen. För ingen kan ha undgått att kvällstidningarnas främsta metod att skaffa lösnummerköpare är att skriva om sex i olika former. Och ska företagen förbjudas att använda sexistisk reklam ska rimligen hemsidor och löpsedlar rensas från olika sexistiska budskap.

Det innebär nedläggning för Aftonbladet och Expressen och inte ens morgontidningarna går säkra. DN12

Andra om , , , , , , , ,

[tags]Sex, Sexsism, Sexualitet, Reklam, Media, Kvällspress, Aftonbladet, Expressen, Politik[/tags]

  4 comments for “Lag mot sexistisk reklam hotar kvällspressen

  1. Benny
    15 januari, 2008 at 15:09

    Hur glädjande ett sånt scenario än skulle vara så kommer det tyvärr inte hända… tidningarna kommer naturligtvis omgående – och med all rätt – att flagga om hotet mot yttrandefriheten.

    Problemet är bara, och det verkade åtminstone inte sossekärringen jag hörde på radion för en stund sen ha förstått, att yttrandefriheten även gäller reklambranschen.

    För övrigt skulle jag själv snarast reagera tvärtom jämfört med dig inför sån reklam… jag skulle kanske bli MER köpbenägen för att den hypotetiska annonsören ifråga inte känner sig så förbannat bunden av den politiska korrekthetens reglemente.

    /Benny

  2. 15 januari, 2008 at 18:18

    Nä inte fan blir jag mer benägen att handla i en affär som marknadsför sig med halvnakna brudar. Jag får snarast funderingar kring hur det är ställt med företagets personal trots att det kanske bara är reklamchefen som är gubbsjuk…

  3. Leila
    15 januari, 2008 at 18:21

    Benny

    OM det var din dotter som syns utvikt i reklamen, skulle då handlar mer då?

  4. Marcus R
    16 januari, 2008 at 16:46

    Bättre sex än våld.
    I Tyskland censurerar man tv och dator-våld ganska hårt medans sex är ganska fritt (Tyskarna är nog världens mest perversa folk, förrutom möjligtvis Japaner).
    I USA är det tvärtom – en bröstvårta får dem att skrika högt medans vapen och våld är vardag.

Comments are closed.