Ge dem egen bana!


Jag bor i Handen och runt om på vägarna här brukar det anordnas illegala racertävlingar av den typ som tidningarna skriver om idag.

Av lätt insedda skäl brukar det bli sena föreställningar, dels för trafikens skull, dessutom arbetar färre poliser runt midnatt. Och de som är i tjänst kan ändå inget göra.

Det finns anledning att ha synpunkter på verksamheten. Den är farlig för både förarna och publiken och utrustning att släcka brinnande bilar eller motorcyklar saknas oftast. Vid en riktig dragracingtävling så finns både brandmän och ambulans på plats, och även läkare och annan sjukvårdskunnig personal. Det betyder att en olycka kan tas om hand på ett adekvat sätt. Så är inte förhållandet vid dessa illegala tävlingar.

Dessutom står oftast publiken längs vägkanten efter hela banan. Vad det skulle innebära om en bil voltade är lätt att inse.

Nu är Sverige ett avlångt land. Att förmå Göteborgare att åka till en bana i Stockholm varenda gång det kliar i gasfoten är nog svårt, men vi har faktiskt ett antal militära flygfält som skulle vara väl så lämpliga för verksamheten. Och dessa flygfält är spridda över riket.

Det smartaste vore att låta motorklubbar disponera dessa flygfält regelbundet efter ett i förväg uppgjort schema. Då kan omkringboende förbereda sig med öronproppar i god tid.

Tyvärr så inser jag att den sortens förslag är ointressanta i nuläget, först när en bil voltat och dödat föraren och åtta-tio i publiken kommer det att hända saker.

Källor: DN SvD

Andra bloggar om: , , ,

[tags]Street Race, Motortävling, Dragracing, Politik[/tags]


19 svar till “Ge dem egen bana!”

  1. Faktum är att det anordnas s.k. Blackrace, d.v.s. lagliga streetrace på bland annat Åmsele flygfält, dit förare och åskådare från halva Norrland kommer. Därmed icke sagt att det inte även förekommer illegala motsvarigheter, men de förare som hellre kör lagligt har i alla fall ett alternativ.

  2. Jag fattar bara inte varför inte myndigheterna ser till att fixa detta. Det vore ju enkelt gjort så att varje dragracingintresserad fick mindre än 10-15 mil till lämplig bara. Samtidigt kunde man lagstifta om att omhänderta de fordon som används på allmän väg. Har man då en påkostad kärra så avstod man säkert. Dessutom blir det knappast speciellt dyrt.

  3. Tror tyvärr att halva nöjet för dem just är att de är farligt och illegalt. Det finns ju många banor och arrangemäng i Sverige, och det finns http://www.Rejsa.nu och naturligtvis blackrace.

    Få man vara så fräck och säga att de kanske saknar nån riktig mening med livet? Det är bara i ett land som Sverige som man verkar tro att staten kan tillgodose denna (andliga) behov – bröd och spel (eller ’öl och spel’) och, i alla fall förr i tiden, Svenska Kyrkan…

    Värsta vore ändå om nån bil hamnar på motsatt körfält och ta med helt oskyldigas liv… inte helt otänkbart när man ser vilka typer av olyckor som händer på riktiga dragstrips.

  4. Fanns det inga fotbollsplaner och ishallar skulle folk spela boll å hockey på gatorna och i parker och på parkeringsplatser…precis som det är med dessa motorintresserade människor, finns det inga VETTIGA alternativ kör man på gatan!! Man ska kunna tävla med bilen en onsdagskväll efter jobbet om man känner för det, inte behöva lösa licenser och köpa utrustning för flera 10-tusentals kronor! I ett modernt samhälle ska det finnas utrymme för ALLA sorters fritidsintressen…och så länge det inte finns det SÅ KÖR VI PÅ GATAN! -over and out-

  5. Ett bra förslag jag har sett (så jag kan tyvärr inte ta åt mig äran för det) är att polisen skulle kunna använda helikoptrar för att stoppa illegala biltävlingar. Man kan släppa ner fotanglar på vägen framför bilarna och effektivt få stopp på dem. Sedan kan bilarna beslagtas. Ganska snart så blir det väldigt få bilar kvar för trafikterroristerna att tävla med.

  6. Som gammal streetracer från Stockholm hade jag nog hoppats att grabbarna och tjejerna skulle ha fått någonstans att köra dragr

    Önskemålet (motorintressrade ställer sällan krav) om en dragracingbana i Stockholm ställdes första gångne, om jag minns rätt, i mitten på 70-talet. Den gången var den tänkta platsen vid Arlanda. Vad jag förstår har Tulling flygfält tidvis varit ett lagligt alternativ, men i grunden är frågan alltså inte löst 30 år senare !

    Ska det behöva ske någon dödsolycka innan politikerna inser att en bana behövs?

    Där jag numera bor finns flera strippar och sheriffen är djäkligt tuff när det gäller den illegala streetracingen. Det är inte bara föraran och bilägarna som sätts åt, utan även åskådarna. Naturligtvis beror tuffheten på att det skett allvarliga olyckor.

    Det ska inte köras race på allmän väg, men utan lagliga alternativ kommer grabbarna och tjejerna fortsätta med att köra på allmänna vägar.

    pd, jag hoppas och tror att ditt förslag är ett dåligt skämt. Eller skulle du vilja bo ett i samhälle där polisen skulle agera på det viset?
    Tänk bara tanken om illegala demonstrationer skulle hanteras på liknande vis?

  7. Ska det vara så förbannat svårt att bygga en EGEN bana? Varför skrika på samhället så fort man vill göra nåt?

  8. Hans,

    Det var inte mitt förslag från början, men jag tycker att det är ganska bra. Det är viktigt att snabbt få bort trafikterroristerna från gator och vägar eftersom de utgör en stor fara för allmänheten. Analogin med illegala demonstranter är ganska bra, men våldsinsatsen från polisen brukar i det fallet vara mycket lägre. Staten har våldsmonopol, och med det följer ett ansvar att inte använda mer våld än nöden kräver för att avvärja ett hot.

  9. Ger man ”dem” en egen bana att köra på så är det inte lika spännande längre.

    För vissa är det en del av spänningen att det just känns förbjudet på något sätt.

    Känns lite töntigt med hela iden. Men alla har olika smak om vad som är kul, så då är det ju så. Bara inte någon blir drabbad och lider eller skadas av deras lekar. Så skiter jag faktist personligen i vilket.

  10. Masse, mycket riktigt är det väldigt svårt att bygga en egen bana.
    Även när pengarna har funnits så har myndigheter vägrat ge tillstånd.
    Detta är som Hans skrivit inget nytt, behovet av en motorbana i Stockholm har funnits väldigt länge, men trots ihärdigt arbete av eldsjälarna så blir svaret alltjämt nej från myndigheterna.

  11. pd
    Trafikterrorister, nu har du utvidgat begreppet vad en terrorist är. En som önskar en plats för att utöva sin hobby (och störa andra så lite som möjligt) är terrorist och skall bekämpas med helikoptrar som sprider fotanglar!
    Näste steg är väl ”to call the marines”
    Du verkar lika kreativ i att uppfinna terrorister som Bush och hans gelikar.

    Hårdare straff och beslagta egendom trodde jag bara var folk långt på högerkanten som förspråkade.

  12. Hans,
    De terroriserar ju sin omgivning (dvs de legitima trafikanterna) genom att köra farligt fort och genom att stänga av vägavsnitt.

    Det är inte någons önskan om att utöva sin hobby som behöver bekämpas. Det är utövandet av ”hobbyn” på ett sätt som är farligt för allmänheten som polisen måste bekämpa. En av polisens viktigaste uppgifter är att skydda allmänheten från hot.

    Fotanglar är inget självändamål. Om polisen kan få stopp på bilarna på ett enklare sätt så är det förstås jättebra. Det viktiga i sammanhanget är att beslagta bilarna så att de inte kan användas för farlig verksamhet i fortsättningen. Beslaget ska förstås sen prövas i en rättegång.

  13. pd

    Kanske pratar vi förbi varandra. Jag anser INTE att man ska tävla i allmän trafik, men inser att så kommer att ske tills det går att utöva sin hobby legalt. DVS fixa en bana där dessa grabbar och tjejer kan tävla på ett så säkert sätt som möjligt.

    Att bara hota med högre och strängare straff hjälper inte. Inlägg Nr 4 formulerar det bra.

    Nu är min erfarenhet av streetracing i Sthlm inte den färskaste, men jag kan försäkra dig om att man försöker göra det så säkert man kan, man undviker i möjligaste mån att hindra andra trafikanter och absolut inte att terrorisera dom.

    Att stoppa trafiken på E4 i 5 minuter för att få en säker väg visar detta. Det kan också vara ett bra sätt att väcka opinion på.

    Fixa en strip till motorfolket i Shtlm INNAN det sker något allvarligt.

  14. Ständigt denna bilism, som kräver allt mer. Beslagta deras bilar! Bilens utsläpp av kväveoxider bidrar till surt nedfall och försurning av mark och vattendrag; vid sidan av växthusgasen koldioxid och andra hälso- och miljövådliga ämnen, som t ex kolväten, och kväveoxider. Lägg till dubbdäcken och allt gummi- samt oljesotpartiklar!

  15. ”Fixa en bana” skriver Hans. Jag tycker att de kan fixa en bana själva. De borde väl vara tillräckligt många för att kunna finansiera det tillsammans? Om dessutom intresserad publik finns så går det säkert ihop ekonomiskt.

    Under tiden ska de bort från allmänna vägar. Som Ida D påpekade så behöver vi inte fler farligheter på våra vågar. Det finns redan så det räcker och blir över.

  16. pd

    Om du läser vad Bob skriver i 10, så finns det tydligen pengar, det är visst tillstånd som saknas. Det vore väl inte så svårt att ge kan man tycka.

  17. pd

    Om du läser vad Bob skriver i 10, så finns det tydligen pengar, det är visst tillstånd som saknas. Det vore väl inte så svårt att ge kan man tycka. 30 år borde väl räcka för att komma till ett beslut.

    Bli inte förvånad om de illegala racen fortsätter

  18. Jag kan tänka mig många anledningar till att det är svårt att ge tillstånd till att bygga en bana, men eftersom jag inte vet hur det ligger till så avstår jag från att spekulera. Det borde åtminstone inte bero på brist på plats.

    Att myndigheter krånglar och inte vill ge byggtilstånd (har man försökt gå till högre instanser, f.ö.?) ursäktar dock inte trafikterroristbeteendet.