Adelsman höll snoppen i handen i Handen!


Jag upphör aldrig att förvånas över den uppfinningsrikedom som finns hos kvällstidningarnas löpsedels-makare.

Idag får vi via Aftonbladets löpsedel veta att en adelsman blottat sig i Handen. Att blottare finns både bland vanligt folk och bland de med blått blod kunde vi nog räkna ut, men mest nyfiken blir jag förstås på hur löpsedeln ser ut i Huddinge och andra grannkommuner.

Att de också har löpsedlar med anspelning på sex förutsätter jag liksom att samtliga av landets större kommuner har något med sex-anknytning för idag gäller att sälja lösnummer. Nej tacka vet jag den gamla goda tiden med Geijer som justitieminister. Då kunde man sälja tidningar med ”Minister köpte ett nummer” eller vad man skrev..

Jag kommer osökt att tänka på vad C-J Bonnier sa i DN igår: ”- Det är inte alltid som makthavarna gillar det vi gör. Detta är emellertid inget problem – det är ett hälsotecken.”

Vad de presumtiva kunderna tycker talas det mindre om..

Andra bloggar om: , , , ,

[tags]mediekritik, aftonbladet, sex, snoppen, löpsedlar[/tags]


12 svar till “Adelsman höll snoppen i handen i Handen!”

  1. Löpsedeln har ju inget med tidningens övergripande nyhetsbedömning att göra, utan har som enda uppgift att locka till köp. Aftonbladets nattchef gjorde väl bedömningen att historien om adelsmannen säljer mer tidningar i Handen i dag än vad den ordinarie löpsedeln skulle gjort (jag har inte varit ute och sett hur den ser ut).
    Varje natt görs ett antal lokala löpsedlar, oftast handlar de om sport.

    Men visst känns adelsman som blottar sig lite nattståndet. Ett klassiskt Aftonbladet-löp från tidigt 70-tal (tror jag det var) löd ungefär ”Greve sköt neger med salongsgevär på Östermalm i natt”. Those were the days…

  2. Bland mina bildpärmar här har jag ”Neger sköt genom öppet fönster i Centrala Stockholm” Minns dock inte vilken tidning som hade bilderna. Jag minns dock att han faktiskt SKÖT med skarp ammo.. Men det är nog bara undantagsvis som skyttarna har mörkt pigment. Men blått blod, ja troligen vanligare..

    :)

  3. ”Vad de presumtiva kunderna tycker talas det mindre om..”

    Löpsedlarna är tyvärr utformade efter vad läsarna vill ha. De speglar läsarnas intressen. Det är ett uppenbart tabu för många, men sanningen är att en ansenlig del av befolkningen helt enkelt är korkad.

  4. Aftonbladets klassiska löpsedel hänger i original på pressklubben på Vasagatan, Stockholm. Gå dit och titta på den. Redaktörens citat är närmast, men inte riktigt helt korrekt. Men bra nära, fast nära skjuter (sic) ingen hare! :-)

  5. Påminner också om historien om lokförarna på SJ som inte har tillgång till toaletter, men det gäller inte de som kör Nynäståget för de kan skita i handen!

  6. -Löpsedlarna är tyvärr utformade efter vad läsarna vill ha.

    Jasså? Det är inte så att media flyttar fram gränser?

    Du menar verkligen att läsarna krävt detta?

  7. Ja dels har vi ju den dagliga dosen av kittlande sexartiklar, dels har vi den dagliga rapporteringen av perversa mord. Om det inte finns ett alldeles vanligt sådant i Sverige att skriva om så hitar man sådana på andra ställen. Alltså serveras vi stora artiklar om kannibalistmord i Katmandu, styckmord med nagelfil i Kapstaden, strypmord till Mozarts musik i Toronto.
    Undrar så vem som orkar sitta på en redaktion och lusläsa nätet efter dessa världshändelser.
    Milda makter!!

  8. Tänk vad världen är lätt att beskriva. Det är media som flyttar fram gränserna. Är det så enkelt? Medierna är ju en del av samhället och inte något som står utanför och pekar eller drar åt ena eller andra hållet.
    Människors etik- och moraluppfattning svänger fram och tillbaka över tiden, och den påverkas av mängder av faktorer.
    Detta friskriver naturligtvis inte medierna från sin del av ansvaret för utvecklingen.

    Själv tycker jag att man känner av nymoralistiska vindar i samhället. Abortmotståndarna är på krigsstigen och Vecko-Revyns Ebba von Sydow skriver om hur fina flickor beter sig. Detta kan också komma att avspegla sig på löpsedlarna framöver.

    Sedan är det ju så att människor säger en sak och köper en annan. De flesta skulle nog säga att det är för mycket sex och kändistrams på löpsedlarna om de blev tillfrågade. Ändå lockar ofta löpsedlar med till exempel dokusåpakändisar betydligt fler köpare än löp med ”seriösa nyheter”.

    Det lägger sig ofta en unken doft av folkförakt över diskussionen när man talar om kvällstidningar och andra breda medier. ”Jag förstår inte hur man kan vilja läsa skiten”, ”Vem vill se Big brother?” osv osv.
    Den fördömande tonen hos en del debattörer är långt mer obehaglig än de flesta löpsedlar.

    Jag tror att det som upplevs som att media blivit värre snarare handlar om att media blivit mera. Volymen information, bilder, intryck har mångdubblats på bara ett par årtionden.
    1987 fanns två tv-kanaler i Sverige, och de sände väl från eftermiddagen till midnatt ungefär. Tre nationella radiokanaler plus lokalradion. Inget Internet.
    I dag pulserar media dygnet runt, och jag tror att den förändringen har en större betydelse för hur vi upplever medierna än själva innehållet.

    Och ja, jag har gjort löpsedlar på kvällstidning. Ett spännande, kul och utmanande jobb. Ibland var man kanonnöjd ibland mindre nöjd.

    Förlåt Jinge för denna långa kommentar. Ska försöka lägga band på mig i fortsättningen.

  9. ”Den fördömande tonen hos en del debattörer är långt mer obehaglig än de flesta löpsedlar.”

    OOH! Vilket bra försvar för en genomkommersiell medieindustri!

    Kritikerna blir OBEHAGLIGA!!

    Jag kan ha förståelse för att man placerar BigBrother-Jessica på löpet. Men det bör finnas någon form av sans i vad man betraktar som nyheter. Att du deltagit i urvalet av säljande rubriker innebär inte att du måste försvara en i grunden cynisk och beräknande tidningsledning. Att förklara att det är KRITIKERN det är fel på är en gammal och väl beprövad metod, men den behöver inte vara vare sig rimlig eller adekvat.

    Kritiken som riktas mot kvällstidningarna skjuter ibland över målet, men den avbildade löpsedeln innehåller ingen nyhet som över huvud taget har på en löpsedel att göra. Den illustrerar bara nyhetstorka.

    Precis som din kommentar illustrerar idétorka.

  10. Om man läser meningen innan den du citerar ur mitt inlägg tror jag man förstår att det fördömande jag känner från en del i debatten riktar sig mot tidningarnas läsare. Folkförakt alltså. Det är obehagligt.

    Jag känner inget som helst obehag av kritik. Tvärtom. En bra diskussion piggar bara upp.

    Det är klart tidningsbranschen är kommersiell. Vad skulle den annars vara? Statlig?

    Löpsedeln du fotograferade var verkligen kass. Skulle inte tro att den lyfte försäljningen i Handen den dagen.

    Beklagar om min idéhöjd gör dig besviken.

  11. Mja, det är ju inte utan att man undrar över kvällspressens köpare. Nej du vet redan att jag inte är ngn anhängare av statliga tidningar. Men jag är inte heller ngn som uppskattar Bonniers oligopol.

    Förr fanns det ngn paragraf i journalistavtalet som gjorde att en murvel kunde vägra att göra ett jobb som vederbörande ansåg vara förnedrande. Såvitt jag vet så är det utnyttjat ytterst sällan. Men kvällspressen behöver saneras, och det bör givetvis göras av dem själva.

    Att bilder på mer eller mindre nakna dokusåpatjejer visas kan jag förstå, men arten och graden av dominansen av sådan trivialjournalistik stör mig. Och den hindrar mig från att köpa t.ex. Aftonbladet som faktiskt innehåller en del läsvärt.

  12. Vi kanske är mer ense än det ser ut. Den som inte gillar löpsedlarna eller något annat kvällstidningarna gör ska naturligtvis göra som du: rösta med fötterna och ge fan i att köpa tidningen.
    Den typen av kritik – den som ger utslag i sjunkande upplaga – är man extremt lyhörd för i tidningsledningarna.