Att sälja tidningar tycks vara ett stenhårt arbete, vissa tricks finns det ändå och mästarna bland tricksarna är förstås kvällspressen. AB: ”Läsarnas egna berättelser – Därför trillar vi dit – Hälften av Aftonbladets läsare är eller har varit otrogna, engångsföreteelse eller mångårig affär.” Det är säkerligen en helt korrekt uppgift att många har varit otrogna, och det är dessutom helt klart att folk vill läsa om sådant oavsett om de själva varit otrogna eller inte. Sex säljer, och det säljer bra. Men riktig fullträff bland kvällspressens redaktörer inträder bara då en megakändis är inblandad i någon otrohetsaffär, helst med inslag av droger i en eller annan form, helst givetvis olagliga droger. Jag undrar om tidningsmakarna ställer sig frågan om hur vi läsare påverkas av det vi läser? Förtroendet för våra nyhetsförmedlare ökar knappast av alla affärer och all silikon, dokusåpareportage och andra nyheter som media själva är upphov till? |
Andra om: Mediekritik, Sex, Otrohet, Dokusåpa, Media, Kvällspress, Silokon, Ytlig [tags]Mediekritik, Sex, Otrohet, Dokusåpa, Media, Kvällspress, Silokon, Ytlig[/tags] |