Ja, vad händer med demokratin i Indien?
Inleder med rapport i radionyheterna i P1 30/8 kl 12.30, fortsätter med en text av Jan Myrdal till Svt Opinion igår, som refuserades utan motivering.
Sveriges Radio skriver ”I Indien har fem framstående aktivister satts i husarrest, men myndigheternas agerande väcker protester och regeringen beskylls för att ge sig på meningsmotståndare.
På de anklagades bänk sitter en poet och fyra människorättsaktivister. De beskylls för samröre med Indiens maoistrebeller och Högsta domstolen har beordrat husarrest.
– Alla som är i opposition grips, säger Sudha Bharadwaj och berättar att hennes dator och mobiltelefon konfiskerats och att hon är rädd för att myndigheterna ska manipulera informationen på apparaterna.
Hon är jurist och engagerad i arbetsrättsliga frågor i delstaten Chattisgarh i östra Indien där maoisterna sedan länge för en väpnad kamp mot den indiska armén. Polisen anklagar de fem för att ha hållit hatfyllda tal vid en demonstration i fjol som slutade med sammandrabbningar mellan daliter, de så kallat kastlösa och högerextrema grupper.
I Indien hörs nu protester mot de fem gripandena som ses som ännu ett försök från regeringen att tysta meningsmotståndare. Tidigare har bland annat framstående journalister som rappoterat kritiskt fått lämna sina arbeten.
De senaste åren har BJP-regeringen hamnat på kollisionskurs med delar av Indiens intellektuella som anser att den hindunationalistiska politiken sker på minoriteternas bekostnad och att regeringen inte tillräckligt värnar de principer om sekularism och pluralism som står inskrivna i landets konstitution.
Regeringen tillbakavisar detta men försvarar samtidigt sitt agerande med att man sätter landets säkerhet först. BJP-regeringen ser maoistrebellerna som ett av landets största hot. (Slut Sveriges Radio)
Sveriges Radio
Jan Myrdals text till Svt Opinion . Denna gång släppte dock medias tunghäfta!
Jan skriver i mail till mig och andra ”I går skickade jag till Svt Opinion en viktig och saklig text, mindre skarp än denna, om Hindutva. Jag bad om svar med vändande post. Jag har inte fått något.
Tvingas därför då det brådskar publicera en hårdare text med ingressen att den på grund av sin för svensk exportindustri taktiskt olämpliga kritik mot Hindutva de facto refuserats av Opinion.”
TAG HINDUTVA PÅ ALLVAR
av Jan MyrdalI det extremt följsamma Sverige där det inte finns någon av kapital och stat obunden större mediakanal får redaktionerna till skillnad från dem i större men därför också något mer självständiga stater tunghäfta när övergrepp sker i länder vilka inte tillhör de vilka av i ”Väst” styrande utsetts till skurkar. Som nu med arresteringarna av oppositionella intellektuella i Indien. Därför måste bakgrunden till det som nu sker i Indien belysas.
Tisdagen den 28 augusti 2018 arresterade indisk polis fem ”rättighetsaktivister”. Däribland den Gautam Navlakha som har stark anknytning till Sverige. AP skrev från New Delhi: ”Polisen anklagade de fem för att ha hållit tal vilka utlöst protester och våld mellan låg-kast daliter och högergrupper nära den västliga staden Puna i december. /…/ Polisen sade att de fem aktivisterna vilka arresterades på tisdag hade upphetsat daliter från hinduismens lägsta kast att gå mot högergrupper på ett möte den 31 december vilket ledde till ett dödsfall.”
The Press Trust of India meddelade; ”De under tisdagen arresterade var telugupoeten Varvara Rao i Hyderabad, Vernon Gonzalves och Arun Farreira i Mumbai och Gautam Navlakha och Sudha Bharwaj i New Delhis omgivning.” Enligt BBC skrev Aakar Patel från Amnesty International i Indien om detta: ”Alla dessa är kända för att ha verkat för att skydda rättigheterna för några av Indiens fattigaste och mest marginaliserade.”
Detta var ytterligare ett steg i den nuvarande indiska regeringens medvetna Hindutva-politik vilken redan i stora delar av landet lett till inbördeskrigsliknande tillstånd där blodigt klassförtryck klätts i kast och religionsdräkt.
Ordet och begreppet Hindutva skapades 1923 av nationalisten Savarkar för att ”återta territoriet, återupprätta religionen, bevara Veda (de fyra äldsta religiösa sanskrittexterna från före vår tideräkning) och Shastra, (lärotexterna), beskydda kor och brahmaner och upprätta suzeränitet och utbredande av hinduisk berömmelse och ära.” Sakligt är detta lika diffust och osakligt som ”tysk ras”.
Det nu regerande partiet, BJP, tog det till sin officiella ideologi 1989.
I båda fallen tar ideologien sig i praktiken form som blodig rasism och grymt klassförtryck. Det vidriga kastsystemet dolt bakom orden ”beskydda kor och brahmaner” säkrar makt och egendom hos fåtalet överklass och högkast. Det ideologiska ”hinduiska” greppet över även de förtryckta i Indien har bland annat lett till att mellan 1998 och 2018 begick där 300 000 skuldsatta småbönder självmord i stället för att endera individuellt skära halsen av penningutlånare eller verksamt politiskt organisera sig till självförsvar.
I svensk offentlighet har dock Hindutva i Indien nu fått lika liten uppmärksamhet som här en gång det inledande talet i Tyskland om ”undermänniskor” och ”tysk ras” fick.
Av detta bör vi lära och denna gång verkligen trots den vanligen usla svenska nyhetsförmedlingen sprida kunskap om vad Hindutva i indisk verklighet nu står för. Ty läget där börjar alltmer likna sent tyskt tjugotal.” (Slut Jan Myrdal).
Indisk fascism?
Jag vill fästa uppmärksamhet på en artikel i Clarté Fascism i saffransgult
Inledningsvis skriver man ”Etnopluralister och identitärer i Europa ser i Indiens premiärminister Narendra Modi ett föredöme.
Hans parti BJP och massrörelsen RSS söker förvandla landet till en stat blott och bart för hinduer. Muslimer lynchas på öppen gata. B. Sivaraman ock Kumudini Pati rapporterar för Clarté om en fascism med indiska förtecken. Det nya året började med chockvågor genom det indiska samhället. Vid en presskonferens den 12 januari förklarade fyra av de fem mest erfarna domarna vid landets Högsta domstol att rättsväsendets oberoende – och därmed själva demokratin – är i fara i Indien.”
Ett annat citat ”Framför allt är det en fascism med indiska särdrag. Liksom 1930-talets europeiska fascism uppvisar den ett Janusansikte – främjande av storföretagens intressen kombineras med hänsynslös offensiv mot den liberala demokratin.