Nu läser jag att somliga föreslår ett dubblat bensinpris för att komma till rätta med koldioxidutsläppen. Min personliga uppfattning är att man bör satsa på en successiv bensinskattehöjning så att bensinpriset motsvarar minst 30 kronor litern i december år 2008. Lämpligt vore kanske att sikta på 25 kronor litern runt mars nästa år? Och det måste ske samtidigt som företagen blir av med avdragsmöjligheterna för sina tjänstebilar och förmånsskatten höjs. En stor del av nybilsförsäljningen består av företagens tjänstebilar. På ett eller annat sätt måste dessa punktbeskattas, möjligen ska man införa speciellt riktade inskränkningar mot dessa. Men det måste givetvis ske parallellt med en utbyggd kollektivtrafik och det bästa vore om man tog vartenda öre som kommer från de ökade drivmedelsskatterna och lade dessa pengar på allmänna färdmedel. Satsar samhället allt på att premiera kollektiva färdmedel samtidigt som man satsar på små och lätta bilar som använder förnyelsebara bränslen så kommer det definitivt märkas i mängden utsläppta växthusgaser. Att äga en SUV bör bli så dyrt att marknaden för den sortens fordon försvinner. |
Andra bloggar om: Bensinpriset, Koldioxid, Miljö, EU, Högerregeringen, Miljöpolitik, Växthuseffekten, Östersjön, Politik [tags]Bensinpriset, Koldioxid, Miljö, EU, Högerregeringen, Miljöpolitik, Växthuseffekten, Östersjön, Politik[/tags] |
39 svar till “Höj bensinpriset till det tredubbla!”
När oljan tar slut så stiger priserna av marknadsekonomiska skäl. Den s.k. ”Peak oil” kommer bli vår epoks undergång.
Jag tror inte att någon skattehöjning är nödvändig om ens möjlig. Det slår dessutom hårdast emot arbetarklassen som måste transportera sig ifrån sina sovstäder till arbetsplatsen.
Men ni inom Vänsterpartiet och Socialistiska Partiet har alltid varit ivriga med att förespråka skattehöjningar på allt.
Först trodde jag att du var ironisk, men det är du tydligen inte. Antar att du bor i Stockholm.
Du borde resa runt lite utanför Stockholms kommun och titta vilka fina tunnelbanor vi har uppe i Norrland.
Jag har lust att kalla dig väldigt dumma saker men jag nöjer mig med ”j-vla idiot”.
Den globala uppvärmningen är en masspsykos som utnyttjas av politiker och ekonomiska intressen världen över. Vi kommer att plåga oss själva till döds utan någon som helst anledning. Rent vetenskapligt finns ingen grund för att tro att vi går mot en katastrof. Om 10 år tror jag att folk kommer att förstå vad jag menar.
Det är sant Pontus, att nyliberalerna inte, i motsats till världens samlade expertis,tror att den globala uppvärmningen är något problem.I stället satsar man som vanligt blint på ”business as usual”.
Det är möjligt att nyliberalerna kommer till insikt om tio år eller så, när isarna smält vid polcirklarna och orkaner och skyfall orsakat obekväma översvämmningar i deras egna fina villor,
Jag åker gärna med kollektivtrafiken till/från jobbet. Det är bara det att det inte går buss/tåg dom tider jag behöver åka (är busschaufför). M – F går första bussen 6.00 och är framme 7.25, tåget går 7 och är framme 7.40 (och många gånger är tåget inställt av ngn anledning). Sista möjlighet att ta sig hem är 19.00 och helger ska vi inte tala om, kan du förklara hur jag ska ta mig till/från jobbet om bensinen kostar 25 kr/liter när jag inte vill flytta från den billiga bostad jag har nu.
Höj bensipriset till 50 kr/litern för dom som bor där det finns väl utbyggd kollektivtrafik så vi andra har råd att åka till/från jobbet. (Aj slå mig inte, jag är lika allvarlig med mitt förslag som Jinge är med sina rader).
Bertil! Det finns alltid vissa som inte KAN åka kollektivt. Dessa ska givetvis inte straffas. Man ska kunna bo avigt till och ändå sköta sitt arbete. Rimligen så ska man få göra skatteavdrag för de faktiska kostnaderna.
Varför just det tredubbla?
Det som aldrig förklaras av miljömaffian är de enorma globala omsvägningar som skett tidigare på vår planet innan människan fanns, om det ens finns något sådant som en global uppvärmning kan det lika gärna vara naturliga växlingar och inget som ändras om vi så stänger varenda fabrik eller förbjuder alla bilar.
Att alla idag accepterar den sk ”globala uppvärmingen” som fakta är skrämmande, det är inte baserat på någonting som ens liknar bevis.
Någon som komemr ihåg 80 talets skräckproganda om hur surt regn skulle förstöra alla skogar och alla sjöar i norden inom 20 år ? Vad hände med det ? Det vart bara tyst.
Eller hur var den nu med kärnkraften, den var så farlig så farlig, men, vänta nu, nej det var den inte, det är koleldning och olja som är så farligt, så farligt. LOL.
Försök att förstå att miljöorganisationerna är organisationer som söker inflytande och pengar precis som alla andra organisationer med ett uttalat syfte. Går det inte på ett sätt så hittar de något annat.
HAHA
Köpte just en V8. SUV.
Tredubbelt fungerar för mig men hur blir det för den ensamstående mamman som måste hämta på dagis för och för arbetarklassen som måste transportera sig till sitt lågavlönade arbete?
För ett pöbelfrtt samhälle!
/JG
This just makes me laugh! As an Englishman living in Sweden, I find this Enviromnetal double standard so amuzing.
I live in Grillby, our train station (Enköping – Stockholm line) has been closed since 1973. And the government say be enviromently friendly?? So to travel without a car to Kista, I have to take a bus to Skolsta, change to a bus to Bålsta and then pendeltåg to Stockholm C then change to the t-bane to Kista. The trip takes 30 minutes in the car and 2 hours 15 minutes via public transport. Open Grillby trains station and I’d be at Stockholm C in 20 minutes.
If the Governemnt want us to travel green they need to seriously upgrade the public transport in the whole country and make payments to the travel comanies so they can provide a service at a loss.
My advice, Wake up, it’s 2007, not 1960, you can’t tax the cars off the street when your public transport services are laughable!
Jag förstår inte gelsbygdsproblemet med högt bensinpris. Ge en miljöbil skattefritt till alla arbetarhushåll i norrland och inför en ny skatt på 100-miljoner för de rikaste i landet och lägg pengarna på infrastrukturomläggning i glesbyggd – så va det löst.
Vilken underbar idé att höja priset till det dubbla. Men för miljöns skull och våra framtida generationers skull kan vi väl tiodubbla bensinpriset när vi ändå håller på och höja priset till 100kr per liter då kommer ju all trafik utom hästdragna droskor rulla på Sveriges gator tänk vad miljövänligt det måste bli.
Lustigt hur det inte går hem hos en del att man sett att de naturliga svängningarna i klimat och miljö på jorden i forntiden nu störs av abnormiteter. Därav larmrapporter att åtgärder måste till.
Den som är osäker på vem ”man” är, enligt ovan, kan hävda vad som helst på detta område. Om det dessutom handlar om ett problem, vars lösning skulle kräva någon sorts ansvarigt ställningstagande av en själv blir det förstås lättare att avfärda det hela.
Detta leder fram till att alliansens kunskapsfientliga reformeringsförslag av gymnasieskolan måste avvisas. Alla på gymnasiet behöver NO-kunskaper för att förstå i vilken värld vi lever i bl a.
Det är ju lite svårt att ta såna här kommentarer som den om en tredubbling av bensinpriset till december nästa år på allvar. Tämligen många människor kör bil eftersom kollektivtrafiken är ett dåligt alternativ. Dvs bilen är inte en lyx utan nåt man måste ha. Naturligtvis så kan man inte på dryga året bygga ut kollektivtrafiken så mkt att den ersätter bilen överallt. Den här typen av miljöfascism är ju så extrem och galen att man fan blir rädd. Vad skulle konsekvensen bli tror du? Jag skulle sluta jobbet samma dag.
Givetvis måste bilparken bytas ut och vanor ändras men det görs på sikt och inte genom illa genomtänkta revolutioner som skulle skapa massarbetslöshet. Skatteavdrag skulle knappast hjälpa dem som faktiskt inte KAN betala så mkt mer pengar när de tankar och det skulle dessutom slå mest mot de svaga och lågavlönade. Knappast mot dem som har SUV:ar.
Alla människor är inte så goda socialister att de har råd att bo i en schysst bostadsrätt på söder med skitbra kollektivtrafik tillgänglig och en ekonomi som gör att man kan köpa en ny miljöbil imorgon..
Håller med Darren som skrev att man inte kan skatta bort bilarna från gatorna och sen inte ha ett vettigt alternativ till dessa. Jag skulle inte ens vilja äga en bil för det är så förbannat dyrt att göra det om man räknar in alla kostnader för den….men tyvärr är bilen en nödvändighet och att då chockhöja för att bestraffa ”miljöbovar” känns som ett enkelspårigt argument från miljörörelsen eller vänstern. OM det ändå vore så lätt att bara skatta bort alla problem här i världen…
Förslaget är lika ogenomförbart som nödvändigt. Som Felix sa i det första inlägget, vid ”Peak Oil” kommer vår livsstil förändras oavsett om det är bekvämt för oss eller inte. Att lägga in en sådan extrem åtgärd redan nu kan fungera som katalysator att lösa det verkliga problemet, i tid med lite tur. Att det försätter folk i obekväma situationer är givet men andelen resurser kvar har lite med att göra vad som är bekvämt.
Jag tror man måste höja ännu mer. En annan fördel är isf också att oljan räcker längre.
http://
Vill ni som gillar vänster ha henne som Statsminister?
Du arbetar antagligen inte själv, eller så bor du i Stockholm. Utan bilar stannar Sverige och det innebär inte ett skit för en bättre miljö. Arbeta för att få ned utsläppen i länder som Kina, Indien, Brasilien m.fl där spelar det någon roll. Men det är för svårt så istället inriktar ni er på småsaker…suck…
Jag tycker inte att man ska ”straffa” dagens bilägare, som sagt så finns det många som är beroende av bilen för att ta sig till sina jobb, men inte skulle klara en höjning.
Snarare borde man uppmuntra folk till att byta till miljövänligare alternativ genom subventionering och/eller skattelättnader för bilar med alternativa bränslen, lägre skatt på biobränsle, lägre förmånsskatt, gratis parkering, osv.
Det finns ju gott om vettiga alternativ på marknaden idag. Saab, Volvo, Ford, m.fl. har alla etanol-hybridversioner av sina vanliga bilar till ungefär samma pris. Toyota och Lexus har serieproducerade elhybrider, och så vidare.
En kommentar till: Många äldre bilar går utmärkt att konvertera till etanoldrift. I vissa fall räcker det med att man justerar tändningen, fem minuters jobb.
Den förra regeringen motarbetade dock detta genom att kräva att modifierade bilar skulle gå genom ett nytt typgodkännande, något som normalt görs av tillverkaren en gång per bilmodell, och kostar en förmögenhet.
Förenkla reglerna för etanolkonvertering och låt konverterade bilar räknas som miljöbilar, med alla skattefördelar det skulle innebära så lovar jag att det skulle bli vallfärd till verkstäderna..
Slösa inte pengar på att bekämpa den påstådda mänskliga påverkan av klimatet. Lägg istället pengarna där de gör nytta som tex att bekämpa svält, cancer, etc. Om 10 år kommer alla att skratta åt klimathysterin som råder nu.
Varför inte höja bensinpriset till det tiodubbla?
Spelar ingen större roll för växthuseffekten efter som att Sveriges TOTALA (Hela transportsektorn står för ca 30%) utsläpp är en droppe i havet jämfört med resten av världen. Det enda det gör är att slår emot dom som har det sämst. Dom som inte KAN skära ner på mil antalet. Dvs dom som inte bor i några större städer. Där kollektivtrafiken är väldigt bristfällig.
Så Jinge hur ska du hjälpa dom som är beroende av bilen när priset blir det tredubbla enligt din utopi?
Det framgick väl av #6 ??
Jinge, det låter inte som att du förstår hur situationen ser ut utanför Stockholms län (och det fungerar inte ens där). Det är upprörande att höra den här typen av förslag innan det finns någon som helst lösning för alla de som gärna skulle lämna bilen om det fanns kollektivtrafik att använda. Man behöver inte börja prata om Norrland för det handlar om alla människor som bor utanför tätorter. Förutom att först skapa en fungerande kollektivtrafik i HELA sverige borde det naturligtvis snarast bli totalförbjudet med varutransporter på vägarna när det finns järnvägsalternativ.
Peta lite i magen på vissa bilägare och de uppför sig som om deras bilar vore mänskliga rättigheter – väsentligare än rösträtt, läsförmåga eller kärlek.
De förnekar omedelbart samband mellan miljöförstöring och bilism, de hittar alltid ny teknisk bullshit till en produkt som i grunden knappt utvecklats på dryga hundra år och de angriper folk med ömmare känslor för vår jord som – hysteriker, skräckpropagandister, idioter och miljöfascister!
Jisses!
Dessutom påstår sig flera tala för arbetarhushåll och glesbygd. Mina herrar – ni behaga skämta aprilo! Naturligtvis är ni klädsamt för en bra kollektivtrafik – nån gång i framtiden och om inte någon kladdar på er bil, och absolut inte om skatten höjs!
Vi som nu har bil (vilket bara är ett sketet fortskaffningsmedel och ingen fånig frihetssymbol)- måste självfallet vara beredda på stora förändringar – till den dag vi med skatter kan bygga en kollektivtrafik anpassad för en modern tid och inte Henry T-fords gamla uppfinning i lite mer glänsande tappning.
Bor i landsbyggd utanför Uppsala och det kan representera glesbyggd i allmänhet, Glesbyggd finns överallt, inte bara i Norrland. 1,5 mil til dagis och sen 3,5 mil till jobbet. Om vi räknar 25 till 30 kronor litern så är det en kostnad på c:a 5000:- i månaden bara i transport för att hämta barn och åka till jobbet. Jag har ingen SUV utan en begagnad kombi för 17 000:- och har en lön på 15 000 efter skatt. Du kan säkert räkna ut hur vi i familjen känner för förståsigpåare från innerstadsregioner som pratar suvar därför att det är det som finns närmast i tankarna när det gäller bilar därför att man bor i stan och ser inte längre än det som är framför ögonen. Du får gärna komma ut till mig och försöka ta dig till både dagis och mitt jobb med kommunala medel. Sen när du gjort det kanske du får ett annat perspektiv på glesbyggdsbefolkningen som är hälften av sveriges befolkning.
Gud, denna eviga fråga!
1) Se till att skaffa lite statlig forskning som inte anpassar sig till oljebolagen. Det MÅSTE gå att fixa bættre bilar. Som någon påpekade så har inte mycket hænt.
2) Stæng av stæderna. Inte bara fjolltræsk och Gøteborg, utan æven Umeå, Karlstad, Skellefteå etc. Dær behøvs inga bilar. Kræver dock en massiv ombyggnad av vægar, t.ex. E4 som har en førmåga att gå rakt igenom stæder. Det brukar ju också vænstern gnælla øver.
3) Livet handlar inte bara om jobb, jinge. Hørt talas om rætten till meningsfull fritid?
4) Mycket kan gøras nær det gæller kollektivtrafiken, i min gamla hemort knappt tre mil från Gøteborg så ær trafiken okej (æven om det ær størande med ett byte) in till Gøteborg, men helt hoppløs på tværen till en annan kranskommun. Du behøver emellertid endast komma fyra-fem kilometer från byns centrum så sitter du med fem bussar om dan! Det ær alltså i stadsnæra landsbyggd. Hur det ser ut hær uppe i norrland behøver vi inte gå in på. MEN det finns grænser før kollektivtrafiken.
5) Visst fan ær bilen en frihetssymbol! Jag har haft kørkort i tre månader, bil i en. Att sitta och lyssna på den musik jag vill, åka och hælsa på vem jag vill, nær jag vill. Kunna bo lite mer avsides och ændå ha ett jobb. FRIHET. Fråga før øvrigt barnfamiljer om de tycker det ær smidigt med kollektivtrafik nær de ska læmna ungar på dagis, handla m.m.
6) Du kvalificerar hærmed in till klubben ”cyklande akademiker från lund”. Man behøver inte bo i lund før att tillhøra gruppen. Miljøfundamentalism utan klassperspektiv betackar jag mig før!
7) En liknande avart ær ”sverige har så gamla bilar, vi måste straffbeskatta dem, eftersom nya bilar ær bættre”. ¨
Det finns tillfællen då jag ångrar att jag ær vænster. Tyværr verkar inte den borgerliga regeringn ens gøra det enda bra jag trodde dem om- sænka bensinpriser…
Det som slår mig mest är att folk i allmänhet, särskilt från storstadsregionerna gärna kommer med kommentarer som att använd kollektivtrafiken eller cykla till dagis. Well, försök cykla till dagis med två barn 1,5 mil i regn och snö kl 06 på morgonen för att vara framme kl 7:30. Ni har ingen uppfattning av vad det innebär. Åk kollektiv, två bussar straxt före kl 8:00 som är anpassad för skolan sen är det bussar kl 12:00, 16:00 20:00 och en kl 22:00. Försök anpassa barn och jobb med dessa du. När du väl lämnat barnen på dagis om du tar den före kl 08 ska du vidare och då går det inga bussar förens efter straxt efter 12 vid dagiset. Ett alternativ är ju självklart att lämna bilen på dagis för att ta 8:a bussen men jag börjar kl 08. osv osv osv
Jo för att komma till bussen är det c:a en kilometer. Grubbla på det du att ta en barnvagn på en oplogad väg i mörkret om nu bussen skulle passa. Nu använder vi det kommunala medlet ibland, men det är inte ofta då det sällan passar våra syften.
Dröm du i din lya i Stockholm och ta dig en blänkare på verkligheten utanför storstaden.
mvh s
Vad är det för fel på Gengas? Ved har ni väl i alla fall ute på bystan?
Ja det kanske är en idé Micke!? Annars tror jag på etanol och metangas. De skulle samtliga bli väsentligt billigare än ett tredubblat bensinpris.
Får man dessutom dra av skatten för bränslet så blir det billigare än dagens bensinpris.
I Indien håller de på att utveckla en tryckluftdriven bil.
Den ska gå tjugo mil på en tankning och det ska kosta ca 20 kr. Det mest intressanta med denna lösning är att utöver att den inte sprider luftföroreningar så kan man tanka den själv över natten med en kompressor.
Att det går åt el till det är ju i och för sig inget större problem, att lägga om att alla personbilar går på el lär bara öka elförbrukningen med ca 5%. Själv har jag börjat byta ut min lågergibelysning mot diodbelysning. Det är en markant, de tre diodlamporna drar bara 4,5 W mot de andra som drog 45 W. För övrigt är lågenergikampor inte miljövänliga, de innehåller både det ena och det andra.
16 inlägg sen mitt senaste med majoriteten som påpekar att det vore väldigt opraktiskt. Det är ingen som bestrider det argumentet, ni argumenterar med en vägg. Lyssna.
Jag tycker att man ska köra med den lilla Norska elbilen Byddy så stor utsräckning som det går. Särskilt i storstan där man kör till jobbet ofta en person i varje bil! Detta är ingen Norgehistoria! :)
Läs om elbilen Buddy här:
http://www.elbilnorge.no/
Hälsningar
Carl
Carl Stridsberg: Ska man ha elbil kan man väl iallafall köra en elbil som inte ser ut som en leksak? T.ex. http://www.teslamotors.com/index.php :)
jag tycker det är ganska talande att hysterikerna som alltid går på senaste myten om jorden undergång, också alltid är religiöst övertygade om alla mått och steg man kan ta för att göra jorden grön och fin överallt igen (utom på grönland som av någon anledning måste vara snötäckt nuförtiden, annars dör allt). T.ex lågenergilampor (som Christer W påpekar innerhåller rätt mycket skit), hade vi haft energiframställan med låg miljöpåverkan såsom Kärnkraft hade vi inte behövt släppa ut mer gifter i naturen för att kompensera ner de gifterna vi släpper ut genom eltillverkning med 1800- talsmetoder. Dessutom kallar ni etanolbilar för miljövänliga. Om jag istället för att behålla min hyfsat rena -90 tals bil måste köpa en ny Etanolbil ger det ganska mycket utsläpp för tillverkningen av bilen, och frakten av den. Mycket mer än jag hade släppt ut om jag fortsatt köra med min. Man kan förstås konvertera, men måste ändå tanka bensin på vintern och mellan etanolmackarna (har en enda där jag bor) dessutom står det ju relativt klart att det krävs j*vligt mycket fossila bränslen och areal för att få fram etanol som dessutom släpper ut ozon och andra dumheter. allt för att komma åt koldioxiden som kanske inte ens är speciellt farlig. jag vet att ni vill väl, men man är inte god för att man är idiot hur nyttig man än är.
Känns inte allt för genomtänkt att höja bensinpriset så mycket på så pass kort tid. Folk måste ges några år till att köpa de nya bilarna.
Dessutom, tycker du att man ska ta bort möjligheterna att driva småföretag inom byggbranchen som kanske kräver SUV:s för arbetet. Låt bara de stora blaffarna var kvar på marknaden och ta kål på de små som redan arbetar hårt för att få mat på bordet, eller hur tänker du?
Något måste vi göra, tredubbling av priset är en början. Och det driver garanterat bilindustrin framåt.
”Varför inte höja bensinpriset till det tiodubbla?”
Jag undrar hur genomtänkt ett sådant önskemål kan vara? Att problemet med koldioxidutsläpp skulle lösas genom så högt drivmedelpris är nog ställt utom allt tvivel.
Frågan är bara vad vi ska göra med alla människor som jobbar i bilindustrin och dess kringverksamhet? Har konsumenterna råd att betala för produkterna? Vad kommer basmatvaror att kosta när drivmedelpriserna är tiodubbla??
Vi kanske får göra som Pol Pot gjorde på 70talet i Kambodja. Skicka befolkninen ut på åkrarna beväpnade med hackor och spade för att odla livsmedel?
Utan bilen hade vi nog inte ens suttit här och diskuterat på Internet. Bilen är en bra uppfinning, och bör användas. Att hota med bensinpriser på 20kr/l eller något annat i den stilen hjälper oss inte. Alternativa drivmedel och förbättrad teknik bör lyftas fram. De som ”hatar” bilismen har ingen verklighetsförankring, utan lever i välståndets västvärld som är framdriven av deras så förhatligade bilism.