Citybanan, Stockholms egen Hallandsås?


Ett av mänsklighetens tillkorta-kommanden är att vi inte förstår allt.

Det drabbar mig själv dagligen och jag vänjer mig aldrig vid det. Jag sitter och ser ut som en fågelholk, och som jag skrev i ett tidigare inlägg så får jag nog sätta BH på hakan snart.

En av de nya saker att förundras av är det som kallas Citybanan.

Pendeltågen går idag via central-stationen till Solna via Karlbergs station. Det funkar hyfsat smidigt och befinner man sig vid Karlberg så inser man att det rullar många tåg där dagligen.

Under högtrafik så är det säkert ett varannan minut när det är som tätast.

Så nu har man bestämt sig för att bygga en tunnel för pendeltågs-trafiken.

Det ska kosta 7,5 miljarder vilket i slutändan säkert blir det dubbla, för så brukar det bli när myndigheterna räknar ut hur mycket saker och ting ska kosta.

När bygget är klart så ska det finnas tre nya stationer, Stockholm Södra, Station City och Odenplan.

Karlberg försvinner som station och pendeltågen kommer inte längre att trafikera Stockholm Central.

Det hela känns mycket märkligt. Annika Billström säger till SvD:

”- Stockholm äntligen kan gå från att vara ett hinder till att bli ett regionalt och nationellt nav..”

Vi som dagligen åker pendeltåg vet att det inte ser ut likadant som på vägarna i rusningstrafik. Det står inte en massa tåg i kö på någon av infarterna.

Således misstänker jag att det som vanligt handlar om att pytsa ut skattepengar till näringslivet.

Och den tron kommer jag fortsätta att leva med ända tills någon lyckats överbevisa mig om att jag har fel.