Siba och Onoff bluffar


Jag har flera gånger undrat över vad som gör att vissa företag som Siba, Onoff och Elgiganten och liknande säljer ”försäkringar” på de kapitalvaror de säljer.


Senast igår tittade jag
på en sak på Sibas hemsida som kostade 6700 kronor. Det är inte speciellt billigt för den produkten och dessutom propsar de på att kunden ska teckna en treårig försäkring för en kostnad på 1020 kronor, som en extra moms ungefär.

Jag inser nämligen att varans garanti gäller tjugofyra månader enligt konsumentköplagen, varför det egentligen handlar om att försäkra apparaten enbart tolv månader. Dessutom så har de flesta försäkringsbolag extraförsäkringar att sälja om man behöver. Jag har haft tämligen omfattande kamerautrustningar genom åren, kameraväskor som med innehåll varit värt mellan femtio och sjuttiofem tusen kronor. En försäkring som gäller ”allt” till en sådan kamerautrustning är bara bråkdelen dyrare än den Siba försöker pracka på sina kunder för en produkt som kostar bara tiondelen så mycket.

Skulle jag köpa t.ex. en HDV-kamera på något av dessa varuhus så är jag skyddad mot fabrikationsfel i tjugofyra månader. Idag skriver DN om företeelsen och berättar att den största vinsten dessa firmor gör är på försäkringar och avbetalningar. De fokuserar på den ”räntefria” avbetalning som dessa företag erbjuder sina kunder. Man pekar på att man ska sätta just citattecken runt ordet räntefritt eftersom det i praktiken kan bli avgifter uppåt tolv procent.

Personligen är jag ytterst tveksam till att handla något annat än förbrukningsmateriel hos dessa handlare. Jag har en mycket stark känsla

av att man är värd något som kund fram till det ögonblicket man lämnat butiken med det man har köpt. Jag har hört många historier om kunder som köpt en kapitalvara som gått sönder. Då har de fått vänta i månader på att den ska repareras eller bytas ut.

Nej, DVD-skivor, datorsladdar och liknande tillbehör törs jag köpa. Men jag skulle aldrig våga mig på att köpa någon mer avancerad teknisk pryl. Att köpa billigt är ofta att köpa dyrt…

Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]Siba, Onoff, Elgiganten, Elektronikvaruhus, Försäkringar, Avbetalning, Blufförsäkring[/tags]


19 svar till “Siba och Onoff bluffar”

  1. Elladornas försäkringar har ju visserligen aningen bättre täckning än bara utökad garanti, och att visa på fabrikationsfel efter 1½ år är inte alltid så lätt. Däremot inte sagt att försäkringarna är värda det pris kedjorna tar ut, men någon bluff handlar det ju knappast om.

  2. Garanti är något en säljare i Sverige inte behöver lämna, men de flesta lämnar det då tillverkaren lämnar det, man kan i princip alltid själv skicka in till tillverkaren också även fast man kanske får skicka det till ett annat land.

    Reklamation är en annan sak och den är numera 3 år. Men så vitt jag vet så brukar ingen använda sig utav det utan det är vanliga garantivägen som gäller. Värt att tänka på är att många varor har flera års fabriksgaranti inte att förväxla med reklamationsrätt enligt lagen.

    Du är skyddad mot exploderande (pga tillverkningsfel) Li-Ion batterier i din HDV-kamera i 36 månader alltså.

    Poängen med drulleförsäkringar och försäkringar mot stöld är ju annan än garanti. Då får du själv förorsaka skadan.

  3. Jo jag vet Petter. Jag lämnade en gång en Nikon motorkamera under sätet i bilen och den stals givetvis tillsammans med lite andra grejer. Men jag hade proffskameraförsäkring så det blev bara självrisken..

  4. Är det inte så för konsumenterna (i praktiken) att de första 12 månaderna, av garantin, så får de ut på garantin, av detaljisten, utan gnäll; om däremot varan går sönder de nextföljande 12 månaderna så måste du kunna bevisa att det föreligger ett s.k. fabriksfel (fel från början) och inte fel på grund av försumlighet eller slitage? Så i praktiken har väl vanliga konsumenter bara 12 månaders garanti? Eller har jag fel? Ett annat lustigt fenomen är livstidsgarantin! Vems livstid åberopas egentligen?

  5. Garanti har du bara så länge de ger garanti. Men den gäller inte heller om du orsakat skadan, bara om den gått sönder vid normalt bruk. Reklamationsrätten är dock som sagt inte 24 månader utan 36 sedan 2005. Som dock i regel aldrig används förutom möjligen när man får en vara som är död från början.

  6. Livstidsgaranti är lite intressant. Personligen tror jag att det är produktens livstids som åberopas.
    Men skämt åsido, finns det något fall när man faktiskt dragit detta till sin spets?

  7. Ja det finns det, men han dog, därför gäller inte längre garantin! Summa summarum: undvik livstidsgarantin om du vill leva länge : -)

  8. Jag har köpt både tv, datorer, kamera och dammsugare på Siba. Jag tar försäkring på allt alltid. Den täcker allt jag vill, om jag skulle råka tappa min kamera eller dammsuga upp vatten så täcker försäkringen så att jag får nya varor. Jag fattar inte varför folk är anti försäkringar, jag tycker det handlar om okunskap.

    Jag tycker inte det är dyrt att försäkra en tv som kostar 15 000:- för 1000:- för då har jag tre års garanti och då gäller det allt förutom stöld och ingen självrisk.

  9. Det som är bra med deras extra försäkringar är väll att det fungerar som drulle-försäkring (På vissa grejer iaf).

    När jag köpte ny plattskärm nu nyligen sa försäljaren t.om rakt ut, att om jag vill ha en ny skärm om 3 år är det bara att jag råkar tappa den i backen så att skärmen spricker. :)

  10. Carro: De där försäkringarna har man ingen nytta av när det väl händer något! Det är bara att slänga pengarna i sjön faktiskt. Folk som betalar det där är bara lurade. Svenskarna är lättlurade faktiskt.

  11. Jag har handlat elektronik på Siba ett par-tre gånger och det har varit flera s.k. överraskningar från deras frontorganisationer: Danske Bank och Resurs Bank. Dessa ”banker” påminner mer om maffiasammanslutningar som genom dålig information och oskäliga ”administrations”-avgifter försöker lura av en så mkt pengar som möjligt. De är svåra att nå på epost och bristfällig service är troligt. Jag kommer i framtiden att handla på mindre butiker än kedjorna – iaf så blir det inget mer Siba och dess hantlangare ”bankerna” för in del. Kapitalismen har återigen visat sitt fula tryne. Usch!

  12. Aha … Där blev du kanske lite lurad, för de plasma- eller LCD-skärmnar som nu massproduceras och reas ut, är i morgon redan passé och ny teknik står för dörren! Tappa du din plattskärm och du får en ny (dammig från lagret som de inte vet vad de skall göra av för ingen vill ha den) med ålderdomlig teknik, som inte ens är värd vad försäkringen kostade dig!
    Lite tillspetsat då!

  13. (Begränsad) Livstids garanti på elektronik är normalt 10-år.
    Det är 12-mån garanti, resterande 12 åligger det köparen att påvisa ett fabrikationsfel vilket för elektronik är svårt.

  14. Den slutsats som jag drar av artikeln i DN är att då ett företag är otroligt sårbart och knappt värt att driva med mindre än 1% vinstmarginal, så är finansieringsverksamheten ett måste för att bibehålla lönsamhet på en marknad där återförsäljarna knappt tjänar någonting på produkterna de säljer. Det cyniska är att det är personer med svag ekonomi som via konsumtionslån betalar den låga prisbild som visserligen kommer alla till del, men naturligtvis utnyttjas mest av personer med stark ekonomi och hög konsumtionstakt.

  15. Om det skall vara någon vits med att försäkra prylarna för omkring 10% av ursprungsvärdet för skydd i 36 månader, skall var tionde pryl gå sönder /gå förlorad inom 36 månader (vilket inte händer ho mig) OCH det skall kännas ok att då få en ’ny’ likadan. Knappast.
    Om min 30 månader gamla platt-TV skulle gå sönder skulle jag INTE vilja ha en ny likadan. Jag skulle faktiskt hellre köpa en modern för alla de försäkringspremier jag har sparat.
    Min erfarenhet som veritabel pryltok, är att antingen går sakerna sönder under garantitiden, eller så håller de tills det känns helt ok att köpa en modernare.
    Är man rädd för att tappa dyra prylar, kan man teckna drulle-tillägg på sin hemförsäkring betydligt billigare.

    Som referens till de höga premierna hos Elektronikkjedjorna kan nämnas att HiFi-klubben skulle ha 900kr för en femårig föräkring på en anläggning för 25000:- Lite andra bullar.

  16. Alltså, jag tar försäkring på nästan alla saker som har med elektronik att göra. Jag har en treårig som som gillar att kolla om det går att stoppa saker i dvd-spelaren, pilla med digitalkameran och liknande nämligen. Derssutom köpte jag en bärbar dator utan försäkring där skärmen av någon anledning sprack. Jag hade inte gjort något men verkstaden bedmde att det berodde på yttre åverkan och eftersom jag inte hade någn försäkring på den fick jag använda mig av hemföräkringen. 1500:- i självrisk och värdeminskning var vad jag åkte på. Nu har jag köpt en ny dator med försäkring och om det händer något med den (typ att jag backar över den med bilen eller kastar ut den genom fönstret) så kommer jag att få betala en självrisk på 195:- och jag får en ny dator om den inte går att laga. Det är dessutom ingen värdeminskning på produkten, så jag känner mg väldigt trygg och jag känner mig inte ett dugg lurad på pengarna. Jag betalar gärna lite extra för att slippa vara orolig över alla mina saker.

    Dessutom får jag tillbaka halva premierna i form av ett rabattsaldo som jag sedan kan använda mig av när jag handlar, så i själv verket blir inte premierna särskilt dyra.

    Lyssna på vad säljarna säger och inte enbart på vad som står i tidningarna. Visste ni förresten att Sverker Olofsson som gjorde ett reportage om försäkringar hos typ OnOff själv har försäkrat sina saker han köpte där? =)

    Ha det gott, trevlig helg!

  17. Du LJUGER Anna!

    Du vet ingenting om Sverker Olofsson. Du är själv anställd på OnOff eller så är du delägare i företaget!

    varför skulle du annars försvara det?

  18. Mange.

    Nej, jag ljuger inte och nej, jag jobbar inte på Onoff. Jag jobbar visserligen inom branschen, men inte där. Dock har jag vänner som jobbar både på OnOff och Elgiganten och jag vet faktiskt vad jag pratar om.

    Och allvarligt talat, om det är så att dom tjänar pengar – är det något fel med det? Dessutom är det kunden som bestämmer om han eller hon vill ha en försäkring, eller hur?

    Jag tycker faktiskt att kritiken är en smula felaktig och oigenomtänkt, och vadan denna hets?
    Företag ska tjäna pengar, det är deras mål och om det dessutom innebär att kunderna får en ytterligare trygghet OM DOM VÄLJER DET, är det inget fel med det.
    Eller?

    Trevlig helg!