Högern, från klarhet till klarhet


För varje dag som går blir allt tydligare och tydligare. De utan stora inkomster ska sättas åt, de med stora inkomster ska tjäna ännu mer på borgarnas politik.

Svenska Dagbladet: ”Det ska bli dyrare och svårare att planka i kollektivtrafiken. Bötesbeloppet höjs till 1 200 kronor från dagens 800 kronor och kontrollerna blir både fler och strängare enligt ett nytt förslag. ”Det ska svida för dem som snyltar på andra”, säger SL-ordföranden Christer G Wennerholm till SvD.se. ”Att sparka på dem som redan ligger”, säger oppositionen.”

Jag kan faktiskt inte låta bli att skratta. Om de reaktionära krafterna är såhär tydliga från nu och framåt så kommer SAMTLIGA högerpartier att försvinna ur Sveriges Riksdag utan större ljud annat än ett litet ”plopp”. Det är nästan så jag tror att det är för bra för att vara sant.

Man kan knappast påstå att högerregeringens spindoctors kommer från de bättre skolorna i landet…

Källor: SvD DN

Andra bloggar om: , , , , , , ,

[tags]Högerregeringen, Stockholm, Kollektivtrafiken, Avgifter, Kontroller, Storebror, Reinfeldt, Politik[/tags]


26 svar till “Högern, från klarhet till klarhet”

  1. Det är väl förmodligen ett inslag i vår statsministers framsynta miljöpolitik. Med höjda avgifter och höjda bötesbelopp så reser man mindre med kollektivtrafiken, och då går det inte åt så mycket papper till biljetter……

  2. Ehm? Sparkar man på den som ligger när man kräver att folk betalar för sig. Jag tror jag ska flytta in hemma hos dig. Försöker du kräva att jag ska flytta ut så kommer jag att hävda att du sparkar på mig när jag ligger ner (på din tv-soffa). Någon hyra kommer du naturligtvis inte att få av mig, du har säkert ett bostadsbidrag som du kan ta pengar ifrån.

    Vad är det för skitsnack om att man sparkar på de som ligger när man bara kräver att folk gör rätt för sig?

  3. Det är med sorg i hjärta som vi bevittnar att bit för bit av det jämställda samhället monteras ner.

    På ena sidan:

    Först fastighetsskatten, sedan förmögenhetsskatten, och nu värnskatten. Sedan jobbavdraget!

    På den andra:

    Höjda hyror. Höjd ränta. Dyrare transportkostnader (SL-kort samt ej SL-kort i socialbidraget). Höjd A-kasseavgift med lägre ekonomiska ersättningen.

  4. ”De utan stora inkomster ska sättas åt, de med stora inkomster ska tjäna ännu mer på borgarnas politik”

    Tack för den! Fan va sne jag blir, å så e de långt kvar till nästa val:(

  5. Att jämföra med Tyskland, där avgiften är 40 euro. Å andra sidan så är kontrollerna täta och betalar man inte direkt så blir det en tur till polisstationen.

    Sedan kan man diskutera priserna. Personligen tycker jag att det är lite makabert att pensionärer och barn skall ha rabatt, medans studenter skall betala fullt pris. Men vi betalar så gärna, för till skillnad från andra grupper har vi inte mycket val annat än att ta cykeln eller bussen.

  6. Jag kan inte se vad det är för mening med att höja ”bötesbeloppet” för fuskåkare, däremot håller jag med om att kontrollerna ska vara fler. Nu vet jag inte hur det är med biljettkontrollerna i Sthlm:strafiken idag, men på den tiden jag bodde och körde där (72 – 91) så var biljettkontrollerna nästan obefintliga. Man kunde få med sig två kontrollanter på bussen tidigt en lördags- eller söndagsmorgon, inte många som är ute och åker då, och i tunnelbanan såg man knappt till dom. Sen begriper jag inte varför det överhuvudtaget ska fuskåkas, så dj-a dyrt är det ju inte att åka buss/pendel/T-bana. Jag har nu kört buss i Kalmar i 1 vecka och redan haft kontrollanter 2 av dessa dagar och jag tror inte att kontrollerna är så täta i Sthlm.
    Lite utanför ämnet, men jag vill belysa skillnaden mln SL och KLT (Kalmar Läns Trafik). Ett månadskort i Sthlm kostar väl 620 kr och Ni får väl fortfarande åka obegränsat antal resor i länet för det priset. I Kalmar län kostar ett kort för 40 resor eller 30 dagar för hela länet 1140 kr, 20 resor eller 30 dagar 730 kr, och att åka utan giltigt färdbevis kostar mln 300 och 600 kronor. Med tanke på att lönerna är ngt högre i Sthlm så är det väl logiskt att Ni betalar mer, men jag tycker ändå att det är förhållandevis billigt att åka kollektivt i Stockholms län.
    Utvandrad Stockholmare tackar för ordet

  7. 600 kr är otroligt billigt för ett månadskort jmf med andra städer.

    Jag har träffat många som tjuvåker, men aldrig någon som gör det för att de inte har RÅD med ett busskort, det handlar oftast om att det är så enkelt att planka så att de inte ser poängen med att lägga 600 kr.

    Om folk slutade planka skulle priset på månadskort kunna sänkas.

    Höj böterna till 4’000 kr istället.

  8. Kom igen! Ingen kan väl försvara fuskarna?!

    OK, för min del får det gärna vara dagsböter (dvs inkomstberoende böter) på fuskandet i kollektivtrafiken. Bara de åker fast och drabbas ordentligt av det.

  9. Jag minns en undersökning för ett par år sedan där man kom fram till att svinnet för parkeringsavgifter i Stockholm motsvarade ungefär den summa som påstås undanhållas lokaltrafiken (som bör tas med en nypa salt), cirka 200 miljoner.

    När hörde vi senast en borgerlig politiker säga att vi ska ta krafttag mot alla fuskparkerare genom chockhöjda böter (det ska ju svida i fuskarnas plånbok) och anställa fler lapplisor så vi drastiskt kan öka antalet kontroller? Nya arbetarpartiet, my ass…

    När ska någon politiker våga ta tag i frågan om en helt skattefinansierad kollektivtrafik? Det skulle löna sig för de allra flesta, förutom de rikaste. Man skulle dessutom spara in grova summor på inköp och underhåll av spärrsystemen, samt spärrvakter som sällan gör annat än läser kurslitteratur eller pratar i telefon. Dessutom skulle rånrisken för de anställda i stort sett försvinna, eftersom det inte existerar någon kontanthantering.

    Varför envisas politikerna, som annars talar högljutt om effektivisering, med det här gamla ineffektiva systemet med spärrar?

  10. Nu vet jag inte om JAG ska skratta eller gråta; Jag trodde att det var SJÄLVKLART att ALLA, oavsett partifärg eller religiös övertygelse, ska betala och göra rätt för sig!
    Hur kan man ens fundera över att göra blockpolitik av det??
    Om nu alla gjorde rätt för sig så skulle man kanske inte behöva ta ut så höga priser!?

    Man häpnar..

  11. Det stora problemet är att alliansen under sin tid vid makten passar på att både våldta och bränna ned den lilla välfärd landet trots allt ändå hade kvar. Timbro och andra wannabee-Bilderbergare har gett den kapitalistiska kortsyntheten ett ansikte.

  12. Fan va galet!

    jag har lixom 7000kr i csnlån och bidrag, 3500kr i hyra! självklart plankar jag nu, för jag har extra jobb men tjänar högst 2000kr/mån på det

    att ha nolltolerans skulle verkligen skada studenterna!

  13. Jag måste klaga lite mer

    hur kan SLs ordförande vilja ha nolltolerans?? när priset på kollektivtrafiken är så otroligt högt?

    Va så skönt när jag skulle planka på universitetet och jag såg en tjej med sin lillebror som skulle åka och tänkte betala i kuren. Men när hon fick reda på att det kostade 40kr för två stationer tyckte hon det var alldeles för dyrt och plankade istället. Jag hörde henne säga ”jag tänkte betala för att vara snäll”

    Det känns så givet att den enklaste motreaktionen, efter någon slags skriftlig klagan, skulle vara nolltolerans till att köpa biljetter. Jag VET att de flesta studenterna skulle gå med på det!

  14. Borgerlig doktrin är att folk ska veta vad det kostar. Det är bara det att biljettsystemet på kollektivtrafiken kostar mer i drift och underhåll än vad de får in.
    Det absolut billigaste är faktiskt att inte ta betalt alls utan låta den vara skattefinasierad. Då kan man ta bort kringkostnaderna och överflödig personal

  15. Vart ska jag vända mig? jag tror att jag börjar bli dum i huvudet. Kan man få hjälp mot sånt?

    Hälsning från Stig-Britt

  16. Det är intressant att läsa Stockholmsmoderaternas förslag till budget från 2004:

    ”(V)i avvisar bestämt förslag om biltullar, chockhöjningar av parkeringsavgifter och andra tillväxtfientliga idéer från vänstermajoriteten. […] Parkeringsövervakningen skall inrikta sig på de bilar som står trafikfarligt och hindrande för den övriga trafiken”

    Kan klasspolitik vara tydligare? Jaga fuskarna i kollektivtrafiken med blåslampa, men skit fullständigt i fuskarna som har råd att åka bil. Chockhöjningar av parkeringsavgifter är inte att tänka på, men det är kanon när det gäller att chockhöja avgiften för kollektivtrafikanterna. Tydligen ska det inte svida i allas plånböcker…

    Kan man gissa att de som bestämmer i de här frågorna själva åker bil?

  17. Det är bara en ganska liten del av kollektivtrafiken som finansieras av biljettköp. 43 procent via skatten, 42 procent via biljettintäkter och cirka 15 procent av övriga intäkter.
    Varför kan det inte vara gratis att ta sig till jobb och skola? Det skulle gynna miljön om fler åkte kollektivt.

  18. Hur kan man sparka på dem som redan ligger genom att tycka att de skall betala för sig när de åker buss? Självklart skall det göra det. Det skall inte löna sig att tjuvåka. Det är det de borgerliga vill visa. Det är BÖTERNA som skall höjas, inte priserna… Fan vilka gnällnissar det finns. Bara för att det är de borgerliga som kommer med något nytt så skall man skrota det utan att ens blinka.

  19. olydig och Christer W är inne på det – skattefinansiering! Vill minnas att det för bara några år sedan var en liten konflikt i SL:s styrelse, där en person som avgick sedan läckte en utredning som visade att det skulle bli billigare så. Men jag kanske kommer ihåg fel… Se det som ett tips: leta upp källor och skriv om det bättre alternativet till dagens system.

  20. Stockholmarna slipper i alla fall behandlas som dom i GBG.

    Där ska spårvagnarna stoppas mellan två hållplatser i razzior med polis eller vakter där alla som påträffades med ogiltiga färdbevis skall tvingas in i en väntande buss där kontrollanterna skrev ut kontrollavgifter.

    Det intressanta är fuskåkandet förlorade intäkter? Med andra ord hade de som nu fuskåker blivit betalande resenärer med hårdare kontroller.

  21. Varför försvar vänstern brottslighet? ”Sparka på dem som redan ligger…”, vilken bisarr kommentar. De flesta brottslingar som döms i tingsrätten döms också till att betala skadestånd. Som regel kan de aldrig betala dem. Ska vi därför sluta med det? Nej, rätt ska vara rätt. Den som stjäl pengar av andra ska betala böter för det.

  22. Martin Olofsson, läs på innnan du slår på din megafon. Priserna kommer höjjas. Hur många åker mellan en station inom innerstaden, jämför med de som behöver ta sig in och ut ur staden via kollektivtrafik för att koma till sina arbeten tro. Vilka påverkar den här prishöjjningen tro…

    http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_15389794.asp

    Liknande är på gång i Uppsala också där priserna beräknas stiga med upp till 50%.

  23. ”Fan va galet!

    jag har lixom 7000kr i csnlån och bidrag, 3500kr i hyra! självklart plankar jag nu, för jag har extra jobb men tjänar högst 2000kr/mån på det

    att ha nolltolerans skulle verkligen skada studenterna!”

    Självklart? Du är bara en snyltare som vill dricka mer och köpa mer skit.
    Jag har 7300 CSN men jag jobbar inte, och jag betalar mitt kort.

    Citat från en annan blogg:
    ”Plankare har råd att köpa en dator och betala ett bredbandsabonnemang för att hänga på planka.nu. Fildelare har råd med dator, fet lina och 42” platt-TV, men inte att köpa filmer. ”Fattiga” my ass, det handlar bara om bortskämda övre medelklassungar som tar allt för givet och tycker att transport och underhållning ska vara lika gratis som luften de andas. Samma snorungar som leker kapitalistkrossande arbetarklass och slår sönder halva stan. Vad blir nästa snyfthistoria, sparkar vi på dem som ligger om ölen inte blir gratis på krogen? /Braxenpanka ”

  24. en skattefinansierad kollektivtrafik skapar en mindre ”detta är mitt”-känsla. vilket resulterar i ökad skadegörelse.
    Detta är sant. punkt! du klottar eller spottar inte på din egen bil.

    och med mindre personal (inga spärrvakter t.ex.) kommer det bli ännu mer skadegörelse…

    tror inte det kommer funka..

  25. Gurra!

    OM det resonemanget höll skulle alla avgifter höjas så att resenärerna får mer känsla för trafiken väl? Som det är nu så åker redan de vandaler du spånar om med tåg/tbana och bussar. De spärrvakter som friställs bör ju agera trafikvakter och själva åka med.

  26. Våra taxesystem kostar mer att administrera och underhålla än vad som kommer in, men tjänstemän är beroende av systemet och sin försörjning och politikerna ifrågasätter inte det.
    Även landstingens sjukvårdsavgift är en ren förlustaffär men där fyller avgiften en funktion, folk överkonsumerar inte sjukvård, man går inte till vårdcentralen första dagen.