Idag presenterar DN en fullständigt meningslös motorcykel. Givetvis är den från USA och den blir i sig själv en karikatyr av landet. Den har en cylindervolym på närmare sex liter, över 350 hästkrafter och motorn är givetvis (?) en V8. DN: ”Tungviktaren i rödmetalliclack med motorn höljd i sjöar av gnistrande krom har dubbla sidopipsbasar som sjunger oktanens lov efter asfalten. Det väcker intresse och ger stora ögon över allt. I trafiken på Essingeleden ger stressade hantverkarbilar och taxi fri lejd för att kunna spana lite extra när jag glider förbi tryggt mullrande på 1.500-2.000 varv. Det går stadigt. Sitsen är perfekt. En hoj att åka långt på.” Ska man köra ihjäl sig med en motorcykel så finns det betydligt billigare alternativ än en amerikanare som kostar närmare en halv miljon att köpa. Och vem ska man imponera på med en sådan? Jag har ytterst svårt att tänka mig att någon av kvinna född tycker att det är vettigt att ha en MC med en V8-motor och över 350 hästkrafter. Personligen anser jag att 250 kubikcentimeter borde vara den största tillåtna motorstorleken. Det går bra att köra ihjäl både sig själv och andra med en sådan hoj också… |
Andra bloggar om: Motorcyklar, MC-döden, Fart, Trafik, Politik |
20 svar till “En meningslös motorcykel”
Givetvis ska det vara en V16, ni vet, vissa pojkar behöver K-Kförlängare.
Mer modesta pojkar har inte sådana behov.
Jinge, 250 tjuter så ettrigt, det är inte bra för min hörselskada
Annars räcker det med en 1200 cc, lågvarvig. Det räckte på slutet av 60, det får nog bli mitt pensionärsprojekt att återupoväcka och inbilla sig att man är lite mer än 20 igen
Gnällputte där! Det må du förstå att storleken är viktig, alltså kubikcentimetrarna.
Eftersom jag har haft allt mellan 50 cc till 1100 under ett antal år så kan jag förstå att att detta är det ultimata ”vridet”.
Men, skämt åsido, jag håller med dig om att detta är löjligt. Min tidigare Kawasaki 1000 GTR räckte bra till för att kunna förlora körkortet. Den hade vägegenskaper som matchade effekten. Idag, som pensionär, har jag en bil som kan gå en bra bit över 200km/tim, samt en scooter som i bästa fall gör ca 90 km/tim. Vill jag njuta, tar jag scootern, vill jag åka lite längre sträckor blir det bilen. Det är fortfarande inget nöje att transportera sig och hålla hastighetsgränserna, så vad skulle jag göra med ett fordon som kan transportera mig i 300 km/timmen?
Det börjar med 250 cc som högsta tillåtna motorcykelvolym, det slutar med hjälmtvång utanför hemmet och totalförbud mot alla kontaktsporter.
Vi måste försvara rätten till dumheterna!
Man behöver inte ha en MC med en V8 för att begå dumheter.. F.ö. tillhör jag dem som kört över 200 km/t på allmänna vägar i Sverige och t.o.m. varit eftersökt av polisen för tilltaget. Men de kom aldrig ifatt mig…
Det är numera preskriberat kan jag berätta…
Varför ska något vara förbjudet bara för att det är onödigt?
Själv tycker jag det är en riktigt grym hoj, skulle gärna vilja ha en själv, om jag nu hade råd… Det är ju ingen maskin att köra fort med, men det är den nog inte tänkt för heller. Denna ska man bara njuta av… Mullra iväg till fiket, eller till mc-träffen. Och ni kan ju bara tänka er vilken härlig sång denna smallblock ger ifrån sig… Underbart!
Jag håller med dig om vad du säger i din lysande ingress: ”Idag presenterar DN en fullständigt meningslös motorcykel. Givetvis är den från USA och den blir i sig själv en karikatyr av landet”.
Fast det är ju inte V8 och 350 hkr – det har funnits hojar med V8 förr – som gör den meningslös, utan det är att den, om man får tro DN:s kommentarer, är i stort sett omöjlig att köra. Vad skall man med en sån hoj till?
Angående att förbjuda hojar med mer än 250 kubik, med motiveringen att det räcker för att köra ihjäl sig, så måste jag nog invända att det faktiskt inte är syftet…
Inte syftet Lasse! Men statistiskt sätt betydligt oftare resultatet…
Jag fattar inte svamlet om 250 cc..? Ska det införas, måste bilarna begränsas till 1000 cc, för det är nog för att tvinga upp dem i en en tillräcklig hastighet…
Vidare måste hamburgare begränsas till 50 Kcal, och sprit får bara säljas i 1 cl förpackningar, som man får köpa max en av per vecka, vidare får man bara sälja cigaretter som är kortare än 25 mm..
För det är ju så att bilar, onyttig mat, alkohol och rökning dödar många fler än MC-olyckor..
”Men statistiskt sätt betydligt oftare resultatet…”. Oftare än vadå? Definiera!
Och om resultatet är att man kör ihjäl sig även med 250-kubikare, så borde man väl inte ha såna heller?
Försök få till lite logik i kommentarerna.
jag kan inte göra så mycket åt kommentarerna eftersom det är andra som skriver dem..
Jinge: var det inte du som skrev: ”Personligen anser jag att 250 kubikcentimeter borde vara den största tillåtna motorstorleken. Det går bra att köra ihjäl både sig själv och andra med en sådan hoj också…”…?
Du behöver nog förklara dig lite här…
Behöver jag? Läs detta så får du se..
http://www.jinge.se/index.php/allmnt/max-cylindervolym-pa-mc.htm
http://www.jinge.se/index.php/allmnt/motorcykeldoden.htm
Det där är ju bara utterligare saker som *du* skrivit och som du kan göra något åt ifall du skulle vilja.
Du behöver helt klart förklara dig.
Har Halva Hells Angels gaddat ihop sig? :-)
Ja det är just det med en blogg Jonas. Här skriver jag vad jag tycker och jag behöver inte förklara mig mer än länkarna i kommentar 14. Det finns nog ett par texter till om saker som jag varit med om när det gäller MC, du får väl söka.
Annars räcker väl trafikolyckstatistiken kan jag tycka..
Ja, du har så rätt! Statistiken berättar sanningen.
Sedan 1980 har antalet motorcyklar femdubblats, medan antalet döda och svårt skadade har minskat med 20%…
Jinge: -vill du begränsa bilar till 1000 cc också?
Hej hej…
ja du, det är kanske en fånig hoj. Men kom igen, vill folk köpa den så är det väll deras sak.
Sen att förbjuda hojar, tur att TZR-250 finns så man kan ha något kul att åka. Det konstiga är att ingen ifrågasätter snabba bilar med mkt pulver. Jag menar behöver en familje Volvo ha 250 hk? Behöver folk köpa en BMW M5:a med 500 hk? Nej, men vill de ska de väll få det. Typiskt med folk som hackar ner på hojar (antagligen för att folk har råd med det). Min Gsxr1000 kostade 85000kr, om jag hade kunnat hade jag gärna köpt den Ferrari Enzo, som till del hade kunnat matcha prestandan (eller en Koningsegg som jag hade kunnat krascha), men då jag inte äger H&M så är jag hänvisad till hojar, sånt jag har råd med (trots att jag betalar 2100kr/månaden i försäkring).
Nej du, skall allt som är farligt förbjudas kan vi väll börja med tobak och alkohol. Sen tycker jag att staten skulle sända lite obligatorisk morgon gymnastik tv som alla ska se och följa så vi får ordning på alla dåligt tränade människor som snart kommer kosta pengar i form av hjärtinfarkt.
Nu ska jag blogga lite om vikten av att bära hjälm när duschar…ha det.
Jag håller väl i princip med om att en motorcykel på 350 hästkrafter känns som en potensförstärkare.
Men varför just en gräns på 250 kubik. Mig veterligen sker mest MC-olyckor med det som i daglig tal kallas EU-mopeder, på 50 kubik, åtminstone enligt tillgänglig statistik.
I det fallet har nog dessvärre storleken mindre betydelse.
Suck…
Det spelar ingen roll om man sätter en gräns på 250cc. Det förändrar inte människorna. Vissa, ofta yngre människor, är mer benägna än andra att ta risker för att uppnå vissa mål. Tex berömmelse, bekräftelse, tjejer, respekt(ja ja, utslitet ord), whatever….
Dessa personer väljer naturligtvis de häftigaste och snabbaste motorcyklarna och kör med dem på gränsen till vad man klarar av. Detta på ställen där man inte har någon marginal om man gör ett misstag. Dvs allmänna vägar till skillnad från bana.
Om man förbjuder stora cyklar, kommer då dessa personer att var mindre ”tävlingsbenägna” ute på vägarna när alla andra också åker 250cc? Jag tror knappast det. Man vill vara bäst och satsar in i nästa böj med ett nerlägg som får knät att skrapa i backen.
De som åker snabba hojar idag, blir inte som de personer som åker 250cc idag, om man förbjuder större hojar!!!
Du skrev ”Men statistiskt sätt betydligt oftare resultatet…”
Någon ifrågasatte detta och avslutade med ”Försök få till lite logik i kommentarerna.”
Du svarade ”jag kan inte göra så mycket åt kommentarerna eftersom det är andra som skriver dem..”
Hur motiverar du detta påstående med ett par länkar? Hur blir det vettigare av att det är din blogg?