JAS-piloten fick flyga


Som bekant jobbar våra högerpolitiker på att vi ska skicka ett antal JAS-flygplan till Afghanistan för att hjälpa USA att ockupera landet.

Men jag undrar om det är så klokt. Ska vi gödsla med JAS-flygplan så är det väl lättast att fortsätta att göra det uppe i Norrland? Det är under alla omständigheter bättre för de piloter som bjuds på en extra och oönskad flygtur. Har de tur kan de komma hem från sjukhuset inom ett par dygn, hur det skulle gå att bli utskjuten mot sin vilja över bergen i Afghanistan är dock mer osäkert. Det finns anledning att misstänka att lokalbefolkningen inte är helt vänligt inställd till dem.

AB/TT: ”Nu stoppar Försvarsmakten alla flygningar med Jas Gripen – raketstolarna undersöks. Stefan Kaarle, 37, tryckte aldrig på utskjutningsknappen. Det fick Statens haverikommission veta efter dagens långa förhör med honom. Nu stoppar försvarsmakten alla flygningar med de berörda Gripenmodellerna. Stoppet gäller totalt 52 Gripenplan av typ C och D, uppger försvaret på sin hemsida. Gripenplanet som kraschade i Vidsel var av typ C. I intervjun med piloten har han sagt att han inte ville skjuta ut sig. Han upplever att han inte ska ha ”initierat utskjutningen ur planet”, som det beskrivs i ett pressmeddelande på försvarets hemsida. – Det var någonting som han överraskades av. Han upplever att han flög normalt och förberedde sig på landningen, sedan inträffade det här, säger Agne Widholm, utredningschef vid haverikommissionen, till TT.”

Att JAS-plan självmant, och på eget initiativ, gör sig av med sina förare kan tillförstone ses som ett mänskligt drag hos den flygande jordfräsen. Mycket tyder på att den faktiskt inte VILL bli sänd till något konstigt litet land, det är ett svenskt flygplan och det trivs nog bäst här hemma hos kompisarna. Och ska det bli svuret åt, ja då föredrar det säkert svenska för svordomar för eder och förbannelser på Pashtu har det nog svårt att förstå.

Man kan utgå ifrån att piloten, Stefan Kaarle, inser att han har haft tur som en tokig. När planets katapultstol utlöses av sig själv så hade han kunnat vara över tättbebyggt område, eller

på väg att landa. Det hade också kunnat ske på mycket hög höjd och hög fart. Nu var han på landningsvarv och hade dragit av gas, säkerligen var också klaffarna utfällda.

Nu har JAS belagts med flygförbud, det är bra. Men det förbudet måste givetvis kvarstå tills man har hittat och åtgärdat felet. Och nu borde flygvapnet inse att man inte ska flyga med JAS-plan över tättbebyggt område. Nu gick det bra, men vad hade hänt om det skett över Stockholm? Det finns inte hur många Långholmen som helst…

Källor: AB AB2 DN SvD SvD2

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

[tags]JAS, Gripen, 39C, Katapult, Afghanistan, Vidsel, Stefan Kaarle, Flygande jordfräs, Saab, Politik[/tags]


5 svar till “JAS-piloten fick flyga”

  1. Jag tror han glömde mobiltelefonen i innerfickan. Sen fick han ett samtal och…POFF!

    Allvarligt talat så måste vi göra upp med vår nationalism och dess största symbol: JAS

    Det är ju bara skräp!

  2. En jäkla tur att det hände i skogen. Kallax som planet var stationerat till ligger ju i Luleås utkanter. Tänk om det hade dumpit ner bland Bergnäsets villor eller i järnverket

  3. Fortfarande oskiligheter.
    Försök hitta ett operativt stridsplan som har haft så få incidenter som JAS.
    Draken tappade bådda vingarna strax efter start… 2 ggr.
    F-16 var länge ökänt som ”dirthugger” pga av de otaliga haverierna.
    F-18 hadde länge ett problem i styrsystemet som gjorde att det haverareade ett antal gånger, med ett antal dödsfall som följd.
    F-22an havererade senast för ett par månader sedan, dock gick de fortfarande att landa. Hela datasystemet slog ut iom att de passerade datumgränsen.
    Ryska plan är svårare, då haverier ofta är stadshemligheter. Men de är vanliga där också.

    Saker som är avancerade och flyger vill gärna ner.

  4. Det är ju ganska lustigt. Uppenbarligen finns det en chans på ca 100.000 att programvaran surnar till och slungar ut föraren. Ett flygplan med humor. Nu får SAABs armé av ingenjörer här i Linköping jobba övertid ett tag.

  5. Nu är det ingen hejd på pinsamheten. Verkar som om förarens dräkt hakade i handtaget som tack vare sin synnerliga känslighet fyrade av raketstolen. Ser ut som om det inte kommer krävas alltför många ingenjörer för att rätta till detta alltså. Flygvapnet får göra lite nya beställningar hos skräddaren istället.