Folkfientlig politik


Idag skriver tidningarna om det nya zonsystem som kommer att ligga till grund för avgiften för kollektivresan från och med söndag.

Höjningen kommer att bli dramatisk och Aftonbladet pekar på det faktum att en barnfamilj kan få betala 512 kronor för en resa in till Stockholm. Uppgiften kommer från SL så det finns ingen anledning att ifrågasätta den. Trots att antalet resenärer ökade med enhetstaxan så tas den således bort. Enligt DN så leder det till en intäktsökning på 150 miljoner kronor, pengar som sannolikt behövs nu när förmögenhets-
skatten tas bort.

För man kan svårligen tänka sig en tydligare förändring än den som nu håller på att drivas igenom av högerpartierna. A-kassan sänks, sjukpenning och sjukpensioner likaså. Ålderspensionärerna drabbas hårt av sjunkande värde på pensionerna och mångmiljonärerna slipper betala förmögenhetsskatt. På gång är också ett borttagande av fastighetsskatten som bekant. Lasse Strömberg anklagade igår regeringen för att ljuga, och det gör han rätt i.

Samtidigt så är jag inte helt negativ till att de nu visar exakt vad de menar med ”de nya moderaterna”. Högerregeringen faller konstant i opinionssiffrorna och igår såg jag i DN att enbart socialdemokraterna var nu större än hela högeralliansen tillsammans. Även om jag inte är sosse så skänker det hopp. För desto mer folkfientlig regeringens politik blir, ju större blir chanserna att det blir nyval redan före 2010.

Ett sådant val kommer placera högern vid sidan av banan för många år framåt. Hur det ska gå för dem i valet till EU-parlamentet 2009 behöver vi knappast tveka om.

Länkar:

AB DN DN 2 Lassses Blogg DN om (s)

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

[tags]Högerregeringen, Kollektivtrafik, SL, Taxan, Förmögenhetsskatt, Folkfientlighet, Fördyringar, Miljö, Politik[/tags]


8 svar till “Folkfientlig politik”

  1. Frågan är vad som är ett alternativ.

    Ett alldeles utmärkt alternativ vore att ha en helt skattefinansierad kollektivtrafik, vilket de allra flesta (dvs. de med en månadslön på under ca. 30-35.000) skulle tjäna på. Det skulle dessutom helt eliminera rånrisken. För övrigt skulle det radikalt sänka inköps- och underhållskostnader av spärrsystemen, samt personalkostnaderna.

    Systemet vi har idag är så fantastiskt ineffektivt, men av någon ”märklig” anledning så kommer inte ens frågan om en helt skattefinansierad kollektivtrafik upp på dagordningen. Undrar varför…

  2. Det skulle dessutom bli en kostnad som fördelades rättvist Olydig! Bilisterna får betala även om de vill sitta i köer. Sitter de i sina bilar så skulle dessutom trängselskatten gå – oavkortad – till kollektivtrafiken.

    Rimligen så valde många i det läget bort bilen vilket vi alla skulle tjäna på.

    En kommande valfråga för en vänsterkoalition?

  3. Visst vore det en utmärkt fråga att driva för vänstern. Problemet är bara att det största partiet i den koalitionen vi kan förvänta oss, jag talar så klart om socialmoderaterna, är måttligt intresserade av att skattefinansiera kollektivtrafiken. Inte helt oväntat kommer de att böja sig för den borgerliga hegemonin, vilket de har en väldigt lång historia av att göra.

  4. ”Högerregeringen faller konstant i opinionssiffrorna och igår såg jag i DN att enbart socialdemokraterna var nu större än hela högeralliansen tillsammans. Även om jag inte är sosse så skänker det hopp.”

    Skänker det hopp Jinge? med tanke på hur (s) reagerat de sista 20 åren, med vad vi vet om nyliberalismens genomträngande av alla sfärer, med tanke på att (s) ej sagt sig vilja riva upp något av de häpnadsväckande försämringar som ”alliansen” driver igenom – så bör man hellre fråga sig varför inte (s) och dom 4 kapitalistiska partierna går ihop och bildar ett enda parti. Tillsammans skulle dom bli näringslivets megafon, en marknadsdiktatorisk enpartistat, en fascistastat också till och med kanske. Men vi slipper iaf det ofta innehållslösa babblandet från ”debatter” och pratet om ”demokrati” vilket visat sig alltmer vara en ren medial show för att lura folk och efter mörkrets nedgång transferrera över alltmer av våra tillgångar och pengar till en klick alltmer framfusig och vulgär rikemansfraktion.
    I dom värsta stunderna utgör inte ens (v) ett alternativ och det ser faktiskt dystert ut för detta land dom närmaste åren. Jag förväntar mig inga a-ha upplevelser bland dessa partier de närmaste åren – tyvärr. Snarare är det nog så att vi får se fler utspel i Leijonborgs anda de närmaste åren. Eller?

  5. Ja missförstå mig rätt. Trots allt är det bättre med en s-regering, även om skillnaden inte är speciellt stor.

  6. Jim, ursäkta mig men … ser du inte några större skillnader mellan ett arbetarparti och ett liberalt eller tom fascism – då förvirrar du mer än du klargör.
    Oavsett missnöje med (s)-, (v)- eller fackföreningsledningarna märker varje dag människor vad ett borgerligt politiskt maktövertagande innebär. För många betyder det ytterst smärtsamma upplevelser.
    Elever och lärare på Tibble gymnasium får till exempel en mycket tydlig lektion på betydelsefulla skillnader mellan de sk blocken. Två personer kidnappar deras fullt fungerande gymnasium för privat vinning med stöd från moderaterna i Täby.

    Sådana tilltag måste bemötas med motstånd och för det krävs större enhet mellan olika oppositionella. Spjälkar du av (s) och kanske i dina svarta stunder även (v) – då är det katastrof redan idag.

    Och egentligen är det precis tvärtom – en klar majoritet ogillar starkt borgarregeringen. Det är värt att ta fasta på när vi fäller den – så snart som möjligt.

    Kom igen nu!