Nu känner jag mig sådär himla gammal och tråkig som bara folk födda på 40-talet kan göra, och så förstås ännu äldre människor. DN: ”Framtidens tåg mellan Stockholm och Göteborg ska nå topphastigheter på 300-320 kilometer i timmen, har Banverket beslutat”. När jag växte upp i Vasastan i Stockholm så distribuerades kol och koks med häst och vagn. När man skulle lasta av så trädde kusken en havresäck över nästens mun så att den kunde stå och mumsa då han tömde kolsäckarna ner i en ränna som gick in i en öppning till husets källare. Sedan var det portvaktens sak att hålla fyr i pannan och fjärrvärmen var lika avlägsen som månen. Idag har min dotter ett arbete som innebär att hon flyger och far över hela världen. Hon berättar inte längre för sin gamla pappa att hon är i Indien, Tyskland eller England när vi kommunicerar via mail, det är en del av hennes vardag. För några månader sedan skrev jag i en e-post, – Du, jag ringer lite senare ikväll så kan vi prata vidare. ”- Nej pappa, jag är i Bangalore och kommer hem först på fredag..” Bangalore..? Och nu ska tågen gå i 320 km/timman? Jag minns mina första tågresor, de gjordes med s.k. ”Mjölktåg”. Någon mjölk transporterade de säkerligen inte, men nog stannade de vid varenda mjölkpall efter banan alltid. Genomsnittsfarten var sannolikt inte högre än 30 km/t trots att banan var elektrifierad. Själv har jag just hunnit vänja mig vid Intercity-tågen, de som har traditionella vagnar och lok. X2000 är snabba men själva känslan av att – åka tåg, är försvunnen. |
Andra bloggar om: Järnväg, SJ, X2000, Höghastighetståg, Lok, Vagn, Utveckling, Hets, Framtid, Kol och koks. Häst och vagn, 40-talister, Politik [tags]Järnväg, SJ, X2000, Höghastighetståg, Lok, Vagn, Utveckling, Hets, Framtid, Kol och koks. Häst och vagn, 40-talister, Politik[/tags] |
13 svar till “Vansinneshets!”
Banverket må besluta vad de vill, med en borgerlig regering kommer det ändå inte att få några pengar till trafikprojekt där man tvingas resa med andra, eller där ordet ”kollektiv” finns med. Före valet klagade de borgerliga på satsningarna på bottniabanan, och krävde att pengarna istället skulle satsas i mälardalen. Efter valet stryper de även alla investeringar i spår i mälardalen.
Försök se det såhär i stället:
Om du ska till Göteborg i dag så är det väldigt frestande att ta flyget då detta går snabbt och faktiskt många gånger är förhållandevis billigt. Flyg från Bromma och du kan vara där på lite över en timme, inklusive incheckning.
Tänk dig då att tåget tar bara en anings längre tid, och kanske kostar lika mycket (eller billigare?). Vilket perfekt argument miljömässigt!
Väldigt låga personkilometerutsläpp, och samtidigt en stunds avkoppling, och du har nu möjlighet att göra en t.o.r.-resa samma dag, eller kanske åka lördag morgon och vara hemma söndag kväll, och samtidigt få mycket just TID till att göra det du vill göra på plats.
Visst är det bra med avkoppling, men man kan faktiskt ha roligare saker för sig än att spendera 5-6 timmar på ett tåg, inklämd i ett säte där man knappt får plats (jag är lång). Då kortar jag hellre tiden dit och strövar sedan i godan ro runt i stan.
Allt är inte av ondo när det gäller att ’spara’ tid.
Men nej Jinge! Det ska ju gå fort! Så man hinner leva..Men på olika ställen. Det är ju en skam att det tar 6 timmar med tåg från Skåne till Stockholm, jag vill ju se huvudstaden, men orkar inte sitta i tåg så länge :P Jag blir rastlös..
Fort är smort!
SJ har inte råd med hur mycket personal som helst. Genom att köra tågen fortare kan man producera lika många resor med färre anställda. Då kan personalen till och med få lite högre lön!
Det är synd att det långsamma samhället är borta för alltid. Alla vill att det skall gå fort med allting men det lämnar ingen tid för reflektion och eftertanke? Jag tror inte människor är gjorda för den hastighet samhället har idag.
Priset blir att visserligen hinner människor alltmer men de tänder ljuset i bägge ändar. Resultatet blir att det blir full fart rätt in i väggen.
Sen blir det ingenting gjort i stället och vederbörande belastar trygghetsystemen. Vilket innebär att alla andra måste jobba ännu mer.Det är en ond cirkel alltihop…
Det måste ha varit underbart att växa upp med häst och vagn och sånt. Det långsamma samhället var bättre…
Du hinner väl fram till graven du med, som Vilhelm Mobergs far sa till Ville.
Jag förstår inte varför det ska stressas så mycket, snabbmat och snabbtåg, har vi verkligen så brottom. Vill minnas att tunneln gnm Hallandsåsen skulle förkorta restiden cirka 5 minuter (kan ha fel), och att åka Sthlm – Gbg på 1 h, hemska tanke. När jag åker tåg kopplar jag av och sover, men på 1 h blir det inte mycket sömn. Till Sthlm får det gärna ta lång tid, men däremot hem. Tja kanske inte så dum ide med snabbtåg ändå.
Tacka vet jag dom gamla tågen som jag åkte från Älvsjö till Tungelsta i min ungdom.
Jo jag misstänker det Ia…
jag gillar långkok och annat som tar lång tid att bli klar
Kan man inte sova hemma då? Om man inte kan koppla av utan att åka tåg, så är det bara att ta Transsibiriska.
Xanthopteryx: Det är faktiskt möjligt att hinna fram och tillbaka mellan Stockholm och Göteborg på en dag utan problem redan idag. I torsdags hann jag med nästan fem timmar i Göteborg. Eftersom det fortfarande var tid kvar att ta ett senare passade jag också på att träffa en kompis i Floby, på västgötaslätten, i tre timmar innan jag åkte tillbaka till Stockholm…
Erik, jag sover jättebra hemma, kan faktiskt sova var som helst. Men förr i tiden var dunket från skenskarvarna väldigt sövande, nu finns ju inte det ljudet kvar men minnet finns där, och jag somnar garanterat inom 30 minuter när jag åker tåg.
Det är ju bara att konstatera att människan stressar ihjäl sig
Vi här uppe i norr längtar efter att Botnia banan ska bli klar så vi kan åka tåg ner till Arlanda. För att det ska funka krävs det snabba tåg….. som det är nu måste vi ofta flyga ner och övernatta på Arlanda om vi ska hinna med morgonflyget ut i vida världen.
De som bor ännnu längre norrut väntar otåligt på startsignalen för norr-botnia banan. Men sket sig nog i och med denna borgerliga regering.