SAS har beslutat att helt ställa in trafiken i morgon. Enda undantaget är London där det är ett annat flygbolag som flyger SAS plan. En slående sak är att beslutet om inställd trafik kom då man fortfarande förhandlade med kabinpersonalens fack, HTF/SCCA. Jag fick intrycket att det var någon slags påtryckning mot facket, men det kan jag inte vara säker på. Men läser man vad deras VD Mats Jansson säger så kan man ju undra. DN: ”Enligt Jansson har det utvecklats en strejkkultur inom flygbolaget. – Vi och Alitalia ligger i topp i strejkligan i Europa. Vi som jobbar i SAS måste inse att vi är i konsumentbranschen, att vi är till för kunderna och inte tvärtom, säger han” Det är rätt givet att företag vill ha arbetsfred, men borde inte VD:s uttalande gälla även företagets inställning? Jag får en känsla av att man bara talar maktspråk mot facket, att trafikinställelsen är ett sätt för bolaget att visa att man menar allvar. En facklig representant sade i P1-morgon att SAS hade förhalat förhandlingarna aktivt, samtidigt så meddelade SAS att de hade godkänt ett medlarbud. Risken finns att de står så pass långt ifrån varandra att det trappas upp, kanske t.o.m. så att SAS i de andra nordiska länderna drabbas. |
Bra för SJ är det i alla fall. Just denna vecka så är min dotter i Schweiz för arbetets räkning. Det betyder givetvis att hon flyger reguljärt och hon skulle komma hem i morgon. Jag hoppas verkligen att hon inte flyger med SAS. Andra bloggar om: SAS, Strejk, Flygstrejk, Mats Jansson, Kabinpersonalen, Politik [tags]SAS, Strejk, Flygstrejk, Mats Jansson, Kabinpersonalen, Politik[/tags] |
31 svar till “SAS är kaxiga”
Hörru Jinge…
Visst ligger det väl en gnutta sanning i att personalen på SAS och Alitalia är lite strejkglada? När det gäller SAS får man nästan känslan av att man strejar efter tabell… nyligen danskarna, nu eventuellt svenskar… norrmännen skulle vara på tur sedan då?
Kan orsaken till detta förklaras med att det statliga ägandet är stort i båda bolagen?
Är då staten en dålig arbetsgivare eller ”vågar facken mer” mot staten?
Hur som helst så bör man inte bita den hand som föder en!
Och man kan dessutom fråga sig varför Mats Odell (kd) inte sålde ut SAS i stället för Telia!
Mja Goofy, är du säkert på att det är så?
kan det inte vara en överdrift?
Lars Hultman, jag tror du skulle uttala dig på ett annat sätt om du litat på att kabinpersonalen inte ljuger när de som till exempel kan säga ”Idag har jag upp till tio timmars arbetsdag och i bästa fall hinner jag slänga i mig maten på tio minuter. Det funkar ett tag men inte i längden”
Istället skvallrar du lite om vad du påstår markpersonalen säger.
Precis på samma sätt dök folk upp när gruvarbetarna strejkade nyligen – och berättade att det var en lyxkonflikt och att gruvarbetarna var bortskämda.
Tro dem inte, dessa ryktesspridare.
Varfär ber inte de anställda snällt för att få äta sin mat och få sina raster. Varför kommer man inte överens? Vad beror detta på. Vem bestämmer och vem sitter på makten?
Man trampar tydligen rakt i minfältet när strejker kommer på tal. ”10 timmars arbetsdag och knappt tid för att äta” är väl villkor som arbetstagarna vid något tillfälle har accepterat… eller har dessa förhållanden bara plötsligt poppat upp?
Hur vet du St Just att t.ex. Lars Hultman är ryktesspridare? Kan det inte vara så att han faktiskt har talat med SAS personal?
Man ska akta sig för att vara röd.. eeh.. enögd. Ser man inte helheten, biter man så småningom den hand som föder en… å då blir det till att gå ut på gatorna och demonstrera över taskiga arbetsgivare såvida man inte vid det laget öppnat det andra ögat!
Jinge, synd att Swiss Air inte finns kvar. Det hade ju varit ett tryggt alternativ, men om jag inte minns fel så var det en inkompetent ledning som knäckte det bolaget också.
När det gäller SAS så har det hängt på fallrepet minst tre gånger under de år jag har levt, är det inte dags att fråga sig varför.
Största orsaken till att bolag och företag går dåligt går i allmänhet att finna i ledningen och jag tror att det gäller än en gång till för SAS.
Goofy, jag lyssnar på vad fackföreningsmedlemmar säger och vad deras fackförbund kräver och jämför med egna erfarenheter utav fackligt arbete. ”Jag hörde någon som tyckte att…” och ”många är emot strejken sa en kompis till min bror som …” är i 99 procent av fallen pladder och ryktesspridning.
Och Goofy, spar på liknelserna – det blir lite väl många ögon och händer att hålla reda på för att din knorr ska funka.
St Just, jag har de senaste dagarna lyssnat på vad HTF och SAS haft att säga om situationen. För min del blir liknelsen… doft av lyxstrejk.
Goofy, det anade jag. Den dagen de lägst betalda arbetarna med den sämsta arbetsmiljön använder strejkvapnet – kommer även de att få ordet lyx kastat i ansiktet av personer som inte för en sekund vill byta plats med dem.
Lars Hultman,
Man skall aldrig tro vad markpersonalen säger om kabinpersonalen och vice versa. Ett gammalt skämt i branschen är att de förra kallar de senare för ”luftmadrasser” medan de senare kallar de förra för ”pingviner” – dom vill flyga men kan inte.
HTF:s Kabinklubb på SAS ställde upp när företaget gick på knäna 2004. Det fanns folk som fick sänka sina tidigare ganska höga löner med upp emot 10 000 kr per månad. Då visade personalen en stor lojalitet med företaget, så det är kanske dags för företaget att bjuda igen. I stället för att ignorera klubbens och HTF:s förhandlingsvilja. Avtalet löpte ut den 28 februari och SAS har visat noll förhandlingsvilja.
Är det lyx att hinna gå på toaletten och äta lunch sittande?
Själv har jag lagt många sköna saltar på semester i år och skall till Egypten och Saudiarabien med SAS! Hur kommer det att gå nu? Har ej någon försäkring!
Hetsar nu företagsledningen facket igenom lockout (i praktiken blockad) måste facket visa tänderna. Vad SAS agerande beträffar så tar de förlusterna nu för vad en strejk skulle kosta, de styr ”strejken”.
Gissar att jag som vänstermänniska skall ha sympati för babinpersonalen. Tycker företagsledningen beter sig dumt åt, och hoppas att flyget kommer igen!
SAS är konkursmässiga och rymdhäxorna kräver extranätter i New York. Jag tror inte jag är villig att sympatisera med dem.
Det finns många servitriser och servitörer som skulle göra ett bättre jobb än dagens kabinpersonal, anställ dem istället.
Jag sitter fast i Amsterdam pga detta. Ingen möjlighet att ta mig hem, alla flygningar ut är uppbokade. Jag står på standby-listor hos tre flygbolags alla flygningar, KLM, Lufthansa och SAS som inte flyger och möjligen kan jag komma hem söndag morgon som det ser ut. Jag skall vara tillbaka här på måndag igen så jag har redan köpt en extrabiljet hos KLM ifall SAS fortfarande inte flyger.
Beslutet att ställa in flygningarna fattades efter att det stod klart att det inte skulle dyka upp någon kabinpersonal. Det var rätt av SAS-ledningen att ta detta beslut så snart det gick och koncentrera sig på att försöka rutta om passagerare på väg hem och ut i stället för att vänta in i det sista och därmed ha sämre möjligheter att lösa folks resor.
Att de inte kunnat lösa min sits beror på att vi som strandade på Schiphol var över femhundra personer och att hitta så många extraplatser är inte helt enkelt.
Jag har dock ingen sympati alls med kabinpersonalen när det gäller den här strejken och nog är de strekglada alltid. Stora kunder hos SAS har redan ställt sig upp och meddelat att de byter bolag om det inte sker en skärpning. Både Ericsson och Electrolux som har massor med folk som flyger runt hela världen, Ericsson som är SAS andra största enskilda kund skulle vara en total katastrof att förlora.
Efter alla nedskärningar och sist in först ut principer inom SAS så består nu kabinpersonalen av människor som kanske jobbat lite för länge inom gebitet. Det är sällan man ser någon som är under förti. Jag tror det kan vara en anledning till att man är missnöjd med ett jobb som innebär en livsstil som man inte orkar med riktigt när man befinner sig i den epoken av livet och i stället för att söka sig ett annat jobb och släppa fram mer entusiastiska människor så strejkar man.
Någonstans längst in har jag en liten förhoppning om att SAS går omkull helt så rymdhäxorna blir tvugna att hitta något annat att göra. Det är helt sant att det finns många som skulle göra ett bra mycket bättre jobb än de sura drakar som SAS har som kabinpersonal.
När det gäller Swiss var den bistra sanningen att under de femtifyra år som bolaget flög passagerare gick det med vinst endast två år. Någonstans måste man dra en gräns. Inkompetent ledning? Ja, den böt man ju ut ganska ofta på slutet men man lyckades aldrig fixa felet.
Ichimusai och Mikael, om jag vore kabinpersonal skulle jag med glädje ”råka spilla” innehållet i era små vinflaskor över era bländvita skjortor. Detta efter att ni naturligtvis ”råkat bli de som sist serverades” – strax innan landning.
Er empati inskränker sig till att kalla folk som gör att kanonjobb för ”rymdhäxor” och ”sura drakar”.
Det säger för övrigt även det mesta om er kvinnosyn.
Shame!
S:t Just, jag tror knappast du flugit särskilt mycket med SAS de senaste åren om du tycker de gör ett så bra jobb.
Servering förresten, det ingår ingen servering längre ombord om man inte betalar extra för den, antingen genom att boka dyrare biljetter eller så får man köpa den ombord.
Och vi kan väl säga att det har hänt åtskilliga gånger att de spillt saker på mig när jag nu har bestämt mig för att få en kopp kaffe eller liknande till det facila priset av femtio kronor med en liten fralla med ost, naturligtvis reser jag aldrig i vit skjorta eller finkläder, att man fått hett kaffe i knät inte, på sin höjd blir man åtkastad några servetter.
På en flygning för någon vecka sedan satt jag på en plats med ett trasigt bord, en av bultarna som håller brickan saknades vilket fick till följd att under start ramlade bordet ner och träffade mig på knät på ett ganska smärtsamt sätt. Kort därefter blev jag utskälld efter noter och kallad både det enda och det andra av kabinpersonalen innan de ens började lyssna på mina försök att berätta att det var trasigt. De gamla DC-9:orna som går bl.a. på Heathrow är byggda i mitten på åttitalet många av dem och underhållet har blivit påtagligt sämre de senare åren, i takt med SAS ekonomi.
Det är inte ovanligt med trasiga säten som ovan eller andra problem, exempelvis att ryggstödet inte kan låsas i uppfällt läge utan åker bak så fort man lutar sig mot det och då åker man på nästa utskällning förstås.
Ichimusai, du resvane med klagomål från fralla till jobbigt säte – som snabbt vandrar vidare till dina upplevelser av planets knepiga arbetsmiljö. Dock nu handlade det inte om dina småproblem under en resa utan om kabinpersonalens dagliga arbetsmiljö – du minns människorna du kallar ”häxor” och ”sura drakar”.
Tja, det handlar också om många andra yrkesgrupper som är beroende av flyget i sitt arbete och som tillbringar en stor del av sin arbetsvecka med att resa och ofta även helger och liknande.
Tyvärr får den här strejken rätt stora konsekvenser för många människor som är strandade på olika flygplatser ibland i flera dagar innan de kan komma hem igen, på Schiphol fick de inställda flygningarna exempelvis till följd att närmare femhundra svenskar på väg hem från sitt förvärv inte kom någon vart, många är kvar där fortfarande, jag lyckades köpa en KLM-biljett och tog mig till sist hem efter bara 26 timmars väntande på en flygplats.
Jag sympatiserar med att man vill förbättra sin arbetsmiljö – det är ett mål som vi alla jobbar mot. Men det är väldigt lätt att ta till strejken som ett medel mot arbetsgivaren i just detta yrke eftersom det får sådana oerhörda konsekvenser, i detta fall för SAS, som förlorar stora pengar på att rutta om de passagerare som får plats på andra flyg, hotell för de som inte kommer med återköp av biljetter, annan personal som markservice och piloter som inte heller kan utföra sitt arbete.
Min egentliga upprördhet stammar från att man tar till det kraftfullaste vapen man har och det sker nästan årligen i förhandlingen. Vilken annan yrkesgrupp strejkar mer än de som arbetar inom flygtransportnäringen?
När jag till sist kom till arlanda stod strejkvakterna där och delade ut flygblad som egentligen inte gav några detaljer alls utan gick ut på ”Stöd oss, vi är trötta och hungringa för vi får för lite paus i arbetet och då är vi inte roliga att tas med.”
Så sant så.
Ichimusai, det är inte ”lätt” att ta till strejkvapnet. Om det är något svensk fackföreningsrörelse oftast undviker är det just detta vapen. De senaste tio åren har varit mycket lugna förutom Kommunals strejk. Ett tiotal lagliga strejker/år och något färre vilda.
http://www.mi.se/aktuellt/konfliktantal.htm
Kolla gärna jämförande statistik med övriga länder i Europa:
http://www.eurofound.europa.eu/eiro/2005/06/update/tn0506101u.html
På väg hem från semestern för många år sedan möttes min familj av en flygstrejk när vi kom till Sverige. Till och med mina mycket små barn förstod varför facket strejkade och därefter tillbringade vi natten på några bänkar. Det var inte mycket att knota över.
Strejkvakternas flygblad som du fick, är en utmärkt illustration över varför man ska vara med i facket – och facket ska verkligen inte vara roliga att tas med – för arbetsgivarna.
Du Ichimusai, i den här spalten är alla strejker motiverade och alla arbetsgivare ena riktiga skitstövlar! Varför tar inte arbetarna över hela skiten så får de som de vill… nä visst ja… det har redan prövats med känt resultat.
Facket på SAS verkar inte ha en susning om att det är nöjda kunder man lever på och är det så att man inte inte hinner gå på toa eller äta sin lunch vore det kanske smidigare/effektivare att gå till arbetsmiljöverket. I vart fall skulle man inte reta kunderna med vad som doftar lyxstrejk.
Folk som Goofy som snear på allt som handlar som innehåller ordet fack eller strejk – tror att fackets stridsåtgärder är något unikt och sällsynt otrevligt beteende. Varje dag på en arbetsplats förs en kamp i tysthet, det vet var och som stått på verkstadsgolv.. Arbetsgivaren ändrar på arbetstider, kommenderar ut folk på övertid, snålar in på säkerhet och miljö, informerar inte om förändringar, förflyttar människor till sämre jobb, ändrar ackorden eller hotar med att flytta produktionen. Sådant hör man aldrig de som häcklar kabinpersonalen kommentera.
De anställda kan svara med att maska, följa instruktionerna till punkt och pricka, vägra allt som inte stadgas i avtal osv. Med andra ord normal daglig klasskamp – vem ska ha sista ordet?
Ibland tar så facket till stridsåtgärder som övertidsblockader eller kortare strejker – vilket är helt legala demokratiska stridsåtgärder. Då klagas det omedelbart över facket och förklarar kommer om att inte reta tredje man, matgäster, patienter. Dessutom ställs alltid en grupp mot en annan. Goffy har ju tidigare redan ställt byggarbetarna mot gruvarbetarna. Vilka ska du du nu försöka vända mot kabinpersonalen? Lärarna, transportarbetarna eller kanske industritjänstemännen?
Dessutom ska alltid bör facket göra på ett annat sätt än att använda sitt mest verkningsfulla vapen.Ibland låter det som om bara kabinpersonal, gruvarbetare eller kommunalare log, jobbade på och var trevliga så kommer nog stålarna och den trevliga arbetsmiljön.
Det var ett jäkla snack. SAS kabinpersonal kallas, enligt min mening, med rätta för av SAS ledning (alt. tidigare ledning) för just rymdhäxorna.
Att vara flygvärdinna är att vara servitris, inget annat. Dessa är dock långt mycket bättre betalade än servitrisen på den generella restaurangen. Varför är servitriserna så underbetalda eller omvänt varför är flygvärdinnorna så överbetalda? Flygbolag går i konkurs titt och tätt, i Europa får staten skjuta till pengar, i andra länder torskar aktieägarna – branschen är inte särskilt sund. I en sådan finns det inte utrymme för extradagar på lyxresort.
Northwest gjorde en bra grej för två år sedan, när personalen strejkade och bolaget var i Chapter 11, de plockade helt enkelt in alternativ personal.
Och tro mig, att sitta packad som sillar i obekväma kläder är inget avundsvärt, men avundsjukan verka verkligen osa i detta forum.
Mikael, näste i raden som här ställer servitriser på marken mot kabinpersonal i luften. Jag lovar, Mikael kommer att hacka på Hotell- och Restauranganställda om de går ut i strejk. Eller kanske Mikael backade upp facket i blockaden mot salladsbaren? Skulle inte tro det. I kommentaren ovan uppmanar han till och med till strejkbryteri.
Strejken handlar inte om avundsjuka utan om taskiga arbetsförhållanden långt ifrån Mikaels obekväma kläder och att han fått suttit lite trångt några timmar.
Vi är många som vill visa empati för människor med ett slitigt och tufft jobb som dessutom precis som många servitriser på marken – måste stå ut med kverulanter.
Segrar kabinpersonalen hoppas jag att servitriser på marken tar efter och går ut i konflikt – de är värda mycket bättre löner, arbetstider och arbetsmiljö.
Jag kommer att backa upp dem – kommer Mikael, Goofy och Ichimusai göra det?
St Just verkar ta åt sig av någon anledning…
Det lutar kanske åt att de fackliga företrädarna i SAS är enögda och då är det verkligen synd om SAS personalen!
Lästips:
Pia Gripenberg skriver återigen en bra artikel, där hon pekar ut ägarlåsningen, kortsiktig lokalpolitik och protektionismen som grundorsaker till problemen med SAS.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=654324
Dessutom skriver SvDs ledarblogg ganska finurligt. Deras observation att ”Har någon hört talas om att kabinpersonal på SAS … har pinkat ned sig i brist på tid att gå på toa?” är mycket träffande.
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14626525.asp
Och ja, jag uppmanar till strejkbryteri. Det borde användas så ofta det går. I fallet med kabinpersonal, så gör det varje gång. Att servera, eller numer inte servera, kaffe är inte ”rocket science”. Kanske slipper man också de konstanta sura minerna då.
Det stora problemet med flygvärdinnor är att det inte finns någon naturlig karriärstege.
Att vara flygvärdinna var ett schysst sätt att komma ut i världen, se sig om, få lite gratis semester mellan varven. Att vara steward var nästan ännu bättre, det var nyckeln in i en värld bortom den homofoba skygglappsmentaliteten på hemmaplan.
När så åldern kommer så finns inga naturliga karriärvägar för kabinpersonalen, de kan ju inte bli piloter direkt. Med åldern kommer också problemen med att kombinera resande med familj, det blir allt mer påfrestande på hemmaplan att vara borta flera nätter i veckan. Så då vill man ha extra kompensation för det. Det som i början var en uppsida med jobbet, har blivit en nedsida. Men ställ då frågan, gör en mer erfaren kabinpersonal ett bättre jobb, som då skulle motivera högre lön och bättre förmåner. Nej, de gör de inte. Arbetet är inte mer komplicerat än att en nyinvigd lär sig det på några månader. Det är snarare tvärtom, en erfaren gör ett sämre jobb eftersom man tröttnar på att hälla upp kaffe efter några år. Resultatet blir att vi får trötta och missnöjda flygvärdinnor som gör ett allt sämre jobb och kräver högre kompensation. För arbetsgivaren är detta givetvis en usel situation.
Stewards hade vi glömt ja, jo de är faktiskt inte lika sura, utan oftast riktigt tillmötesgående. Varför då kan man undra. Jo, helt enkelt för att de har inte tröttnat på livet i luften som flygvärdinnorna gjort. Deras konstanta resande erbjuder fortfarande en nyckel in i en annan, mindre fördomsfull värld, något som uppskattas även högre upp i åldrarna. Dock återstår samma problem för dessa, de gör inte ett så mycket bättre jobb bara för att de blir äldre, alltså kan man inte motivera att de 40 000 kr i månaden som den kan tjäna.
Vår stela arbetsmarknad och fackförbundens skråmentalitet sätter effektivt stopp för en naturlig karriär för flygvärdinnor. De vill ju ogärna förlora ”anställningsår” som ger skydd mot att bli uppsagd i vårt märkliga system ”först in, sist ut” och de 39 olika fackföreningar som finns inom SAS har sätt till att bygga höga murar mellan yrkesgrupperna, så jobbrotation blir det ju sällan tal om.
Mikael – Jag tror du träffar huvet på spiken och jag känner igen mycket av det du säger från egen erfarenhet.
Sedan kanske det inte är helt rätt att ställa kabinpersonal mot restaurangservitriser, de har ju lite mer utbildning på säkerhet och hur man skall agera i händelse av en evakuering och så vidare och det hänger ganska ofta på kabinpersonalen och de yttre omständigheterna om folk överlever vid en flygolycka exempelvis, men man kan jämföra med andra flygbolags kabinpersonal.
Det enda bolag jag reguljärt reser med som har ovänligare ombordpersonal är Lufthansa som verkar vara direkt fientliga mot passagerarna ibland och några av de absolut trevligaste är de asiatiska bolagen, Thai, Singapore Airlines, Malaysia Airlines. Jag tror inte kabinpersonalen här har så vansinnigt mycket bättre villkor.
Till och med Ryan Air’s ombordpersonal är ofta trevligare, trots att det i det företaget verkligen kommit fram missförhållanden när det gäller anställningsvillkor och arbetsförhållanden. Hade jag rest med dem och kabinpersonalen hade strejkat för en bättre miljö hade jag haft långt mer empati med dem än jag har med SAS-personalen.
”Det här är en onödig strejk”. Det säger David, en av de anställda i SAS kabinpersonal och många med honom tycker också att det aldrig hade behövt gå till detta.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=654606
Tala om människo- och kvinnoförakt i parti och minut. Mikael och Ichimusai inledde med att hetsa mot den i huvudsak kvinnliga kabinpersonalen som ”rymdhäxor” och ”sura drakar”. Efter några inpass där de hellre klagade om priset på mackor, dåliga stolar och annat som kverulanter alltid tjafsar om, är de nu tillbaks med hinken full. Mikael går längst med att beskriva yrket som enbart bestående av uppgiften kaffeservering och därefter som en schysst semester samt att erfarenhet i detta yrke innebär att man arbetar sämre (! )
Därefter hyllar han som tidigare och uppmanar till strejkbryteri och så avvisar han de skråmässiga fackföreningarna med sina avtal som bl a anställningsskydd.
Jag undrar vilka “rocket science”-kunskaper som döljer sig bakom Mikael om vi skulle få skärskåda hans arbetsdagar. Jag önskar att Mikael skulle få arbeta som kabinare några år med dem han här hånar – hut skulle gå hem, förhoppningsvis. Jag vet att han om han ”har pinkat ned sig i brist på tid att gå på toa” skulle han knappast berätta det i TV – det skulle inte heller den alltid lika reaktionära Maria Abrahamsson på SvD göra.
I Ichimusai har Mikael en frände i kvinnoförakt även om han (då han reser så ofta) inser att kabinpersonalen faktiskt inte bara serverar kaffe. Ichimusai går vidare i sin lilla värld där han hyllar de asiatiska kvinnorna som ”trevligaste”, det tyska som ”direkt fientliga” men även Ryan Ai´rs är som ”ofta trevligare” – än just dessa svenska kvinnor som alltså i dessa herrars upplysthet förtjänar begreppen ”rymdhäxor” och ”sura drakar”.
När man hör Mikael & Ichimusai, skäms man ibland för att vara karl.
St Just – Jag hyllar all kabinpersonal på de asiatiska flygningarna som faktiskt har en bättre mix mellan könen i ombordpersonalen än många andra flygbolag. Dessutom kan drakar lika gärna vara manliga, bara så du vet :)
Ichimusai, hyllar nu den asiatiska kabinpersonalen för jämställdhet, den tyska dissas fortfarande som fientliga, Ryan Ai’rs som ofta trevliga men de svenska benämns fortfarande sura drakar oavsett kön.
Naturligtvis har Ichimusai även hittat David som DN letat upp och som får agera stöd åt företagsledningen och DN:s negativa hållning till de strejkande. ”Sedan några dagar har han semester. ”Och tur är väl det”, säger han och skrattar.”
Vi förstår det – svikare är sällan väl sedda. Inte ens SAS-ledningen har beskrivit kabinpersonalens villkor på så hejdlöst positivt sätt som Daniel – väntar månne en klättring i karriären?
DN är duktiga på att hitta svikare. På samma sätt letades den anonyme gruvarbetaren ”Anders” upp under gruvstrejken nyligen och fick i DN berätta om det hårda grupptrycket i Kiruna ”ingen vågade säga nej”. ”Här är det ”en för alla, alla för en” som gäller bland gruvarbetarna.”
Bland mängder av strejkande gruvarbetare eller kabinpersonal gräver DN fram två svikare – Den oberoende, liberala pressen! Som väntat använder Ichimusai just en sådan som sanningssägare.
Öppna de ljusblå!
St Just du förstår uppenbarligen inte vad vi menar så jag lägger ned det här. Tack för visat intresse. Tur är dock att jag inte är ensam om mina åsikter – de finns i DN idag.