I dagarna så valsar politiker runt i media på mindre smickrande sätt. Och i ärlighetens namn så minns jag inte när/om de omnämnts speciellt positivt annat än på de egna tidningarnas ledarsidor.
Till en del förstår jag att folk känner sig helt främmande för de nyliberala åsikter som kommer till uttryck genom dessa politiker från socialdemokraterna till högerpartiet.
Den allt igenom frånvarande framförhållningen skapar ett stort misstroende. Alla vet att det gäller att klara nästa val, resten struntar man i.
Idag berättar Ekot: ”Samtidigt som staten storsatsar mer än någonsin på järnvägen är det färre persontåg som rullar på rälsen. Blekinge kustbana är ett aktuellt exempel där Banverket nu tvekar att investera mångmiljonbelopp i en bana som få kommer att kunna åka på.
Fackförbundet Sekos ordförande Janne Rudén är kritisk till att stödet till tågtrafiken minskar samtidigt som järnvägen byggs ut.
– Det blir ju motstridiga budskap. Vi tycker att det är bra att man gör infrastruktursatsningarna, men det måste ju också följas upp med trafik på spåret. Det kanske blir snyggt att se på om man nu gillar två stycken stålräler och betongsliprar. Men bygger man järnvägsräls så ska det också gå järnvägstrafik på den rälsen, säger han.”
Fackets representant pekar på något som vi alla förstår. Bygger man ut banan för 800 miljoner så är det ju bra om det kommer att gå några tåg på den.
”Den kanske blir snygg att se på…” :-P
3 svar till “Politikerförakt, ja visst!”
Jag har alltid misstänkt att de flesta politiker är extremt okunniga och ägnar sig åt fel saker och nu vet jag att det är så. Något undantag finns kanske?
Att de delvis ägnar sig åt fel saker håller jag med om. Men jag tror inte att de är okunniga. Men dessvärre ägnar de sig i stor utsträckning åt att förvalta makten i stället för att driva utvecklingen framåt. Typexempel på det är ju regeringspartiet som fastnat helt i ett statiskt försvarande av regeringstaburetterna. Man fattar beslut som kortsiktigt gynnar egna intressen i stället för att fatta de övergripande besluten som rör samhällsutvecklingen på sikt.
Trist..
Kanske vill de satsa mer på godståg än persontåg, för att bidra till en förbättring av miljön (och godsföretagen följer förhoppningsvis efter)? Det nämns inget om detta i artikeln så den känns ofärdig, men persontåg är ju inte det enda som rullar på spåren. Ibland verkar det hur som helst vara dåligt planerat med storsatsningarna.