Privatiseringen kostar – liv


Nu har fartyget Finnbirch gått till botten och 12 personer är räddade, en saknas och en skadad besättningsman har avlidit.

En lustig detalj hörde jag idag på morgonekot. Det var en navigatör från marinens helikopter-
division som berättade att Sjöfartsverket numer anlitar privata helikopterföretag för att hjälpa till med sjöräddning, marinen är numera bortkopplade.

Sjöfartsverket betalade marinen 20 miljoner om året för att få tillgång till ett antal vertol-
helikoptrar med ständig beredskap. Nu har man färre helikoptrar och väsentligt kortare tid för aktiva operationer. En fulltankad vertolhelikopter kan hålla sig i luften sex timmar till skillnad från de mindre helikoptrar som har en aktionstid på bara 2-3 timmar.

Nå, det har väl blivit billigare för oss skattebetalare i alla fall kanske du undrar?

Nej, enligt navigatören som intervjuades i ekots sändning klockan 05.30 så har kostnaden gått upp till 100 miljoner kronor. Således en femdubbling trots att kapaciteten har sjunkit.


Finnbirch Foto: Rederiet


Det är visserligen
en utsaga från en anställd i den ratade verksamheten, men medierna borde ta tag i dessa uppgifter och syna hur våra skattepengar används.

Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]Sjöfart, Väder, Sjöfart, Marinen, Storm, Oväder, Politik[/tags]


9 svar till “Privatiseringen kostar – liv”

  1. Det verkar vara så med alla avregleringar och privatiseringar: Det ska bli bättre och billigare för konsumenter och skattebetalare men blir oftast tvärtom. Storbolagen ville ha elmarknaden avreglerad, nu står dom och grinar och vill att staten ska reglera elmarknaden!!

  2. Snygg kommentar Knapsu :-)prisis på pricken.

    Vissa tjänster måsste bara skötas av proffs utan pengaintressen, ja, så e´det bara…

    GötePöte

  3. Jag hörde samma inslag och reagerade som du. Döm därför om min förvåning när jag på lunchekot får höra motsatsen. Ingen kommentar från journalisten om skillnaden i siffror. Båda påståendena var ju partsinlagor.

  4. En sak som du har missar Jinge är att man med det nya systemet har 15 minuter från larm till HKP i luften istället för 60 minuter. Detta + att de nya helikoptrarna är snabbare än de gamla HKP från försvaret, gör stora skilnader i tid från larm till att man har hkp på plats.

    Sen ska faktiskt nämnas att i denna utryckningen så var 2 av försvarets gamla HKP4 med och hjälpte till. Och den förstärkningen kommer att finnas även i framtiden för updrag som drar ut på tiden (Enligt Ulf Hallström chef för sjöräddnings- och beredskapsenheten på Sjöfartsverket. )

    Så vi har faktiskt bättre kvalitet nu än innan.
    /C

  5. Detta handlar mer om Militärens nedläggningar än något annat. Under den tid vi hade ett försvar var allt mycket enklare.

  6. Nu är ni ute och cyklar. Vid olyckan utanför Öland deltog sammanlagt fem räddningshelikoptrar, två av dem från Sjöfartsverket, två från Försvarsmakten och en finsk helikopter.

    Anledningen till att Sjöfartsverket lägger ut en stor del av helikopterberedskapen på privata entreprenörer är att försvaret inte längre kan hålla en godtagbar beredskap.

    Orsaken är ju att så många förband i Försvarsmakten lagts ned. Förvaret höll helikopterberedskap primärt för att utgöra flygräddning. Nu har vi en flygflottilj i Blekinge, en Västergötland och en i Norrbotten. JAS-plan i luften tillhör ovanligheterna.

    Sjöfartsverkets pris har liksom gynnats av att Försvarsmakten tidigare hade grundorganisationen för sina egna behov. Då kunde man sälja ut lite extra beredskap.

    De civila helikoptrarna kommer nu att finnas tillgängliga på fler orter och kan användas i fler uppgifter. Det finns alltså flera sidor av myntet.

  7. Nu är ni ute och cyklar. Vid olyckan utanför Öland deltog sammanlagt fem räddningshelikoptrar, två av dem från Sjöfartsverket, två från Försvarsmakten och en finsk helikopter.

    Anledningen till att Sjöfartsverket lägger ut en stor del av helikopterberedskapen på privata entreprenörer är att försvaret inte längre kan hålla en godtagbar beredskap.

    Orsaken är ju att så många förband i Försvarsmakten lagts ned. Förvaret höll helikopterberedskap primärt för att utgöra flygräddning. Nu har vi en flygflottilj i Blekinge, en Västergötland och en i Norrbotten. JAS-plan i luften tillhör ovanligheterna.

    Sjöfartsverkets pris har liksom gynnats av att Försvarsmakten tidigare hade grundorganisationen för sina egna behov. Då kunde man sälja ut lite extra beredskap.

    De civila helikoptrarna kommer nu att finnas tillgängliga på fler orter och kan användas i fler uppgifter. Det finns alltså flera sidor av myntet.

  8. Hallå Per och Caridon!
    Det är det jag menar chefen för sjöfartsverket är ju part i målet! Stämmer hans uppgifter?? Det har ju hänt förr att myndighetspersoner slirat på sanningen och annat vore kanske tjänstefel.