Ja alltid är det väl någon pirat som har svart skägg så helt lögnaktig är väl inte rubriken.. De flesta har väl nåtts av nyheten att ett kryssningsfartyg utsatts för ett kapningsförsök öster om Afrika i Indiska Oceanen. Enligt en folkpartistisk kvällstidning, den som ljuger mest, så hade man kunnat försvara sig med något amerikanskt ”ljudvapen”. Sanningshalten i det påståendet kan jag inte bedöma, men helt klart är att pirater är ett växande problem. Handelsflottan pratar ofta om trakterna av Indonesien och Vietnam som ytterst farliga vatten. Men till skillnad från Kapten Kidd och Kapten Enben och vad de nu kallades så är dessa pirater utrustade med lätta vapen och snabbgående motorbåtar. Målet är oftast skeppskassan eller annan extremt värdefull last. Ibland är de ute efter hela fartyget och det har hänt att dessa helt försvunnit. Troligen har de försetts med nytt namn till havs och sedan gått till en alternativ hamn för att lossas. T.ex. en oljetanker har last för många miljoner dollar, och en mindre nogräknad köpare räkna med en enorm vinst. Man skulle ju kunna tro att ett stort tankfartyg inte borde gå att kapa men tyvärr finns det många exempel på motsatsen. Sjömansfacken runt jorden är inte heller så |
pigga på att beväpna fartygen eftersom det bara skulle trappa upp våldet.
För något år sedan hörde jag ett program på radion som berättade om ett sådant överfall. Den intervjuade styrmannen berättade att han varit på väg från bryggan till mässen mitt i natten då han mötte ett antal beväpnade män ombord. Piraterna hade helt enkelt kommit bakifrån med släckta ljus i hög fart och sedan äntrat fartyget i aktern. Båtarna hade varit så små att de inte hade synts på radar. I just detta fall så hade någon besättningsman skadats men piraterna hade inte fått något större byte. Varje år läser jag om Joshua Slocums första ensamsegling jorden runt på 1890-talet. Han hade problem med pirater så näringen har väl aldrig varit helt nedlagd. F.ö. ägnade sig våra ”vikingar” också ofta åt att plundra andra fartyg så pirater tycks ha funnits så länge det seglats på haven. Visst skulle det vara trevligt att åka på en kryssning, men nej – jag skulle inte vilja åka på en kryssning med ett robot- och kanonbestyckat kryssningsfartyg.. |
5 svar till “Kapten Svartskägg seglar åter på haven!”
”ägnade sig våra ”vikingar” också ofta åt att plundra andra fartyg”
Vikingar var småhandlare i piratbranschen!
Däremot är hela Göteborg uppbyggd från inkomster av piratverksamhet. Du har väl hört talas om ”Lasse i gatan”, det vill säga Lars Gatenheim, som hade en mycket stor piratflotta. Han kapade och plundrade fartyg utefter hela Europeiska kusten, Nordsjön och Engelska kanalen.
Kungen stödde mycket ivrigt hans piratverksamhet mot del av inkomsterna.
Dagens piraer är småhandlare jämfört med Lasse i gatan och hans anhang.
Det finns en bok som heter just ”Lasse i gatan”, läs den så får du pirathistorier så det räcker och blir över. Samtidigt får man kunskap om hur förmögenheter byggs upp lätt och ledigt och hur dessa sedan leder till att man blir en samhällets stöttepelare.
Det är inga problem att se små båtar på radarn – men det gäller att ha vara skärpt. De x-band navigationsradar som handelsflottan använder är speciellt lämpade för ändamålet.
Jag har hört om skutan Rosenbad är dom stöttepelarna Lasse Strömberg syftar till?
Om det stod att indiska oceanen ligger väster om afrika så har de farit med osanning utan tvekan, antagligen har de vurpat med tanken och inte hållit rätt på väderstrecken. När jag läste nyheten – som väl inte längre är direkt pinfärsk – så var det i den västra delen av indiska oceanen, alltså öster om Afrika.
Dessa farvatten tillsammans med sydkinesiska sjön (åtminstone för några år sedan) hör till de farligaste farvattnen i världen enligt en beligsk vän som är styrman på ett fraktskepp som seglar dessa rutter ibland.
De har ganska grov beväpning ombord, även om de inte har fartygsmonterade kanoner.
Fan oxo. Ändrade jag inte det där ?? jag såg det och TÄNKTE iaf ändra.. :)