Jesus Fru, Dagens bild


Nattvarden är väl ett av Leonardo da Vincis mest kända verk, ett verk som ibland vållar diskussion bland de religiösa och bibeltro-
ende. Många som gett sig på att skildra nattvarden gör det med en kvinna närmast Jesus, något som irriterar troende eftersom de tolv apostlarna var män.

Igår var jag i Storkyrkan och fotograferade detta konstverk som sitter på väggen mot vapenhuset. Det är alldeles tydligt att det är en kvinna (Maria Magdalena) som lutar sig mot Jesus axel, något som troligen upprör dem som tror på sagan om Gud och hans son. Själv tycker jag bara att det är trevligt, för om Jesus funnits i verkligheten så hade han säkert föredragit damsällskap vid bordet istället för en mera skäggig apostel.

intressant Tags: , , , , , , , , , dagen t


14 svar till “Jesus Fru, Dagens bild”

  1. Det är aposteln Johannes, den yngste aposteln, oftast avbildad skägglös. Han låg till bords närmast Jesus, lutade sig mot hans bröst när han frågade vem det var som skulle förråda honom. (Joh 13:23,25).

    • Försök inte. Det är lilla frugan som sitter gosar med Jesus. För du påstår väl inte att Jesus var gay?

  2. Det är aposteln Johannes han brukade avbildas så:

    ”Other paintings from that period also show John to be a very boyish or feminine looking figure with long fair hair. This was because John was the youngest and most unquestioningly devoted of the apostles. Hence he is often shown asleep against Jesus’s shoulder. It was common in the period to show neophytes as very young or even feminine figures, as a way of showing their inferior position.”
    Citatet är taget från wikipediasidan om Nattvarden av da Vinci
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_Supper_%28Leonardo_da_Vinci%29

    Kolla också på bilden av aposteln Johannes på svenska wikipedia.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_%28apostel%29

    • En efterhandskonstruktion. Dimridåer. Om Jesus har funnits, något som kan vara sant men inte behöver vara det, så gifte han sig säkert med Maria Magdalena. Om han korsfästes, så hämtade hon liket efteråt.

      Saken blir inte mer sann av att Wiki skriver om det, påhitten började redan i samband med att bibelns texter sammanställdes, fast det gjordes inte av någon som ens levde på den tiden.

      • Jinge skriver: – Saken blir inte mer sann av att Wiki skriver om det

        Men när du plötsligt börjar skriva om de elva apostlarna (+Maria M) då … ?

      • Jag har ingen åsikt om Maria Magdalenas roll i Jesus liv. Jag pratar bara om själva bilden och andra liknande bilder. Vi ser på dem med våra nutidsglasögon och tycker att det ser ut som en kvinna, men om man sätter in bilden i sin historiska kontext så ser man en ung man. Med historiska kontext menar jag på vilket sätt olika personer avbildades i konsten t. ex. på 1400-talet. Vet dock inte när den där bilden på fotot är gjord, men jag antar att den är gjord i samma tradition som liknande bilder t. ex. Nattvarden av da Vinci. Det var inte ovanligt att unga män avbildades som feminina och söta.
        Man måste också tänka på att såna där kyrkliga bilder är gjorda av en uppdragsgivare – ofta kyrkan, och de skulle knappast ha gillat att man bytte ut en av lärjungarna mot en kvinna.

  3. Församlingsmedlemmar skall ju ha fritt inträde i Storkyrkan (annars 40 kr i entréavgift under turistsäsongen), undrar bara hur de kontrollerar om en person är församlingsmedlem eller ej. Det kommer snart att bli entréavgift även på Drottninggatan, alliansen har redan förberett genom att tillåta avgifter för tillträde till allmänna platser.

  4. Aposteln Johannes kan ha varit androgyn, något som förstärks på bilden med kortärmat…