Styckningen av SAAB börjar


Jag undrar i vilket läge som Maud Olofsson kommer att upptäcka att hela SAAB-affären var ett stort bedrägeri för att komma åt skattebetalarnas pengar? En stor del av EIB-lånen är redan utbetalade till Victor Muller och nu vill han sälja SAAB:s fastigheter för att få in mera pengar. Det är knappast speciellt förvånande, för SAAB-bilar är det ju ingen som vill köpa.

DN: ”Saab-ägaren Spyker Cars NV räknar med att det tar en vecka att få igång produktionen på Saab-fabriken i Trollhättan igen även om Riksgälden öppnar för finansiering med försäljning av fastigheter, skriver Spyker Cars i ett pressmeddelande. Spyker räknar med att kunna ge fler detaljer om de pågående förhandlingarna med Riksgälden och andra berörda parter senast på torsdag.

Spyker-aktien föll med över 4 procent i den inledande handeln på börsen i Amsterdam på tisdagen, sedan bolaget förklarat att läget ännu är oklart vad gäller den kortfristiga och medelfristiga finansieringen av Saab Automobile i Trollhättan.”

Och det är klart, ger man sig in i affärer med den ryska maffian så ska man väl inte vänta sig att alla beter sig ärligt. Antonov beskylldes tidigt av amerikanska myndigheter för att han höll på med vapenaffärer och hade kontakter med maffian, han hade dessutom varit utsatt för mordförsök. Enligt Expressen så har Victor Mullers engagemang i F1-cirkusen varit ett sätt att komma över pengar, och köpet av SAAB likaså, det har bara varit ett sätt att komma över pengar. (19/12 09)

Det är inte ovanligt att företag med likviditetsproblem försöker sälja sina tillgångar, som t.ex. maskiner, lokaler och fastigheter, för att sedan hyra tillbaka dem av den nye ägaren, men gör man det så är det ett tydligt tecken på insolvens, så godkänner regeringen detta så innebär det bara att plundringen av SAAB blir ännu större. GM borde aldrig ha sålt SAAB till Victor Muller, man borde inte heller ha låtit oss skattebetalare gå i borgen för de lån som Muller fick från EIB.

Jag är personligen övertygad om att det inte var tillfälligheter som gjorde att SAAB:s svenska VD hoppade av från företaget, jag är lika övertygad om att dessa affärer kommer att polisanmälas längre fram, och att det då kan bli frågan om internationella efterlysningar för dem som har varit inblandade.

Mest synd är det förstås om personalen i företaget, och de stackare som har köpt en SAAB.

it , , , , , , , dn1 svd12 gp123 ab123 ex12345


2 svar till “Styckningen av SAAB börjar”

  1. Och svenska staten borde aldrig ha gett sitt tillstånd att sälja SAAB till GM i första rummet eftersom GM inte hade minsta intresse av att utveckla SAAB utan bara av att plundra företaget på tillgångar eftersom GM själv låg risigt till.

    Utländska investeringar är nästan alltid en förlustaffär för det land det drabbar. Till slut blir man sittande med ”low end”-produktion som det kallas på engelska, dvs enkla saker som inte betalar sig. De profitabla delarna flyttas med tiden till ägarnas hemland.

  2. Vem har talat om sammansvärjning (om nu inte ett aktiebolag automatiskt är en sammansvärjning förstås)? Det är en normal företeelse att ett transnationellt företag lägger sina high-end-aktiviteter (fackjargong för de verksamheter som är svåra och därför drar in mest vinst) i hemlandet och nöjer sig med rutinverksamheter utomlands.

    SAAB plundrades alltså på de mest lönsamma förskning & utveckling-verksamheterna och fick behålla sådan sorts rutintillverkning som brukar läggas i maquiladoror i Mexico eller i kinesiska frizoner. Det är så det brukar gå till. Det behövs inga sammansvärjningar för det, det är normal kapitalistisk verksamhet.