Saab och Det Stora Tågrånet, nu genomfört


[column width=”49%” padding=”2%”]
Idag ska den Europeiska Investeringsbanken i Luxemburg lämna besked om Koenigsegg Group ska få låna fyratusentrehundra miljoner av de svenska skattebetalarna, 4,3 miljarder. Som säkerhet för denna gigantiska förmögenhetstransferering lämnas en fabrik som tillverkar gammeldags och omoderna bilar som ingen vill köpa. Jo, några finns det, man säljer idag ett sjuttiotal bilar om dagen i hela världen. Och enligt Koenigseggs affärsplan ska det snabbt ändras till tusentals bilar om dagen om bara vi skattebetalare överför dessa 4 300 000 000 kronor till dem.

Vi vet egentligen inte alls vilka som idag ligger bakom Koenigsegg, vi vet att ett bilföretag i Kina sägs vara inblandat, men ingen vet hur eller i vilken grad. Utöver det så är det ryskt kapital och eventuellt något amerikanskt, ingen vet. Det enda vi vet är att vi kommer att få betala minst 4,3 miljarder skattekronor för en bilindustri som vi ändå tvingas att ta hand om inom kort. Saabs anställda behöver omskolas och vidareutbildas, det blir vårt ansvar när dessa miljarder försvunnit i världens olika skatteparadis.

Som grädde på moset så bjöd Saab igår in media för att visa att man hade börjat tillverkningen av det förarlösa flygplanet Neuron, ett flygplan som man påstår behövs för att säkerställa en fortsatt utveckling av Jas Gripen. Skattebetalarna har redan betalat 750 miljoner kronor till detta projekt, och det kommer att bli mångdubbelt mer. Frågan om vad vi ska ha detta förarlösa flygplan till viftas bort, vi som finansierar eländet är så dumma och begriper så lite så att man lätt kan avfärda dem med att hänvisa till sekretessen.

De som idag skänker bort skattebetalarnas pengar kallar sig själva för Alliansen. Det är en allians som gjort sig känd för att ta pengar från dem som inga har, och flytta dessa slantar till dem som redan har i övermått. Och eftersom nästa år är ett valår så har man redan börjat låna pengar utomlands för att

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]Det Stora Tågrånet

föra över dessa slantar till dem som redan har fått pengar i övermått. De som inte har några pengar är de som betalar.

I vissa länder så hade befolkningen åtgärdat dessa stölder på ett effektivt sätt, men den sortens tankar hör inte hemma i en demokrati. Ibland kan man bara beklaga det faktum att svenskarna hellre knyter näven i byxfickan än bråkar…

[/column]
intressant Andra om: , , , , , , , , , ab svd ex12 d
n1234 t


18 svar till “Saab och Det Stora Tågrånet, nu genomfört”

  1. Har sagt det förut och säger igen : Jag är helt emot att skattebetalarna skänker bort pengar till riskprojekt. (Nu gäller det i och för sig ett lån, inte en gåva). Däremot är det självklart att staten själv borde ta över och driva Saab, detta flaggskepp i svenskt näringsliv.

    Jag har inget emot privat företagsamhet så länge de klarar av det, men när de inte gör det måste staten ta sitt ansvar, det är praktisk socialism.

    • Jag är helt emot att skattebetalarna skänker bort pengar till riskprojekt. (Nu gäller det i och för sig ett lån, inte en gåva).

      Ett ”lån” som garanteras av skattebetalarna.

      Däremot är det självklart att staten själv borde ta över och driva Saab, detta flaggskepp i svenskt näringsliv.

      Inte ens ”Gud” kan rädda Saab. Det är en otidsenlig bil, miljöskadlig, dyr, omodern som bokstavligen sörplar i sig bensin. Köparna vill inte ha bilskrället och Saabs varumärke är för alltid förstört. Varför skattebetalarna plötsligt skulle hålla liv i liket med konstgjord andning (skattepengar) är fullkomligt obegripligt.

      • Jag har inte Saab själv och har aldrig haft. Men så dålig är den inte (jämför med flertalet av andra märken som rullar efter vägarna).

        Sedan behöver den – precis som ALLA märken – moderniseras för att bli ännu bättre, varför skulle detta inte kunna ske ?

        Dessutom behövs ett förstatligande av Saab som en återställare efter alla vettlösa privatiseringar som skett.

        • Dessutom behövs ett förstatligande av Saab som en återställare efter alla vettlösa privatiseringar som skett.

          Man ska inte ge ett lik mun-mot-munmetoden när det finns friskare skadade som behöver hjälp.

  2. Kanonbra. Saab används som metmask för att robba staten och skattebetalarna. Ett rån som går till världshistorien om det lyckas. En värdedepåkupp handlar inte ens om växelpengar i det här fallet. Rånet är att Saab-personalen hålls som gisslan, de blir arbetslösa om inte staten betalar, men de blir arbetslösa även om staten betalar. Jävla listigt av Koeningseggen.

  3. Utan pensionärernas skattepengar så skulle ”rånarna” ha betydligt mindre att spekulera med och som i form av äckligt överdrivna optioner skänka bort till sina vänner i den högre ligan, de redan ytterst välbärgade.
    Min livförsäkring har minskat från c:a 34 000 kr till 18 ooo. Det blir ingen efterfest, som jag planerat, efter den begravningen, bara en spånkista och krans. Jag har betalat den försäkringen i nära fyrtio år nu…

  4. Det är skillnad på saab som gör flygplan och saab som gör bilar. Två olika bolag som inte har något med varandra att göra.

    4.3 miljader kan te sig som en nätt summa. Dock inget mot vad som har lånats ut till banker av oss skattebetalare. För att inte tala om kostnade för skattebetalare om saab går under. Dessutom så har saab i sig ett egenvärde. Skulle det mot förmodan gå under finns det värde i en ypperlig bilfabrik, restlager, kunskap (patent) osv… Bara en ”modern bilfabrik” torde var värd ”någon miljard”…

    Beträffande att köparna inte skulle vilja ha saab vill jag bara påpeka att Saab 9-5 och saab 9-3 varit bland sveriges mest sålda bilar de senaste åren. Det tolkar jag inte som att ingen vill ha dem…

    Beträffande att ”sörpla is sig bensin” så sörplar nog en stor antal Saabar inte någon bensin alls. Snarare etanol. Om detta kan betraktas som ”miljöskadligt” går att debattera om men de faktiska utsläppen är låga.

    Jag kan hålla med om att Saabarna behöver moderniseras. Dock sker ju det i detta ögonblick i med att nya 9-5 är släppt (och fått mycket god kritik).

    Till sist kan vi väl också konstatera att GM’s ägande av Saab är under all kritik. Det är dags för Saab att återgå till det det skall vara! Detta är inte slutet Detta är Början!

    • Det är skillnad på saab som gör flygplan och saab som gör bilar. Två olika bolag som inte har något med varandra att göra.

      Jo det har de. När det gäller flygplanstillverkningen och forskningen när det gäller den så är det Skattebetalarna som står för finansieringen huvudsakligen. När det gäller bilindustrin så är det på väg att bli samma människor som ska finansiera den. Att familjen Wall Enberg sålt merparten av aktierna till GM säger ingenting. Men om Jas/Gripen säljs till andra länder så går vinsterna till Investor och Wall Enberg.

      Att här finns ett samband kan ingen förneka.

      F.ö. så tankar Saabägare inte Etanol. Att vissa av modellernas motorer klarar bränslet bevisar ingenting.

      Detta är inte slutet Detta är Början!

      Du låter som en frireligiös predikant, är du medveten om det?

      Om Saab hade varit en så lysande idé skulle väl familjen Wall Enberg med Investor i spetsen satsa slantarna som behövs för att köpa tillbaka märket. Det gör de inte, har Wall Enberg förlorat förståndet ???

  5. Varför skulle skattebetalarna stå för finansieringen om koeningsegg köper Saab? För att man blir beviljad ett lån i EUROPEISKA Investerings Banken? Jag förstår inte din koppling.

    Jag skulle vilja påstå att merparten av saabägarna som har Biopower-bilar kör på etanol. Dock är jag inte så blåögd att jag tror det är av miljöskäl utan för att det ger mer effekt. Skillnaden i pris mellan besin och etanol spelar naturligtvis sin roll i det hela.

    Om det innebär att man blir frireligiös av att se möjligheterna i ett företag som tillverkat de bland de bäst sålda bilarna i sverige i många år, så gör mig gärna till general i frälsningsarmén. Att konstant köra med en jargong typ ”saab är har aldrig gått med vinst höhö” o.s.v tillför inget i debatten. Varför inte ge en billtillverkar som öst fram bra tekniska innovationer, och säkerhetshöjande lösningar sedan 50-talet en chans? Eller skall man hellre lägga pengar på arbetslöshetsersättning?

    • Varför skulle skattebetalarna stå för finansieringen om koeningsegg köper Saab? För att man blir beviljad ett lån i EUROPEISKA Investerings Banken? Jag förstår inte din koppling.

      Hallå? Hoo hoo? Wake up!

      De svenska skattebetalarga GARANTERAR dessa lån, går i BORGEN!

      Säg inte att du inte VISSTE det…? :-) ROTFLAMO!

  6. Det finns bara en lösning på allt vansinne med statens, bankernas, wallenbergs och kommisionärernas försnillande av våra pengar och det är att förbjuda hela kasionekonomin. Just det, aktiemarknader, hedgefunds, optioner, pensionsfonder – all den skiten ska bort! Och sanna mina ord, skiten kommer att försvinna! Den nya världsordningen kommer!

    • … och fattigdomen skola spridas likt flytgödsel över landet,
      som i det saligt insomnade Sovjetunionen, och alla äro
      jämlika i jämmerdalen, även om vissa äro jämlikare än
      andra, upplyfta på de mindre jämlikas axlar, och över allihopa
      lysa de mest jämlikas blida leenden:

      … till alla lycka bär.

  7. Vi sa en gång: Krossa kapitalismen!
    men jag tror att den här ”nya världsordningen” kommer att förinta sig sjäv en vacker dag, att den har en inneboende destruktiv kraft, eftersom den är så j—-a ORÄTTVIS. En miljard människor svält redan idag, och det ser bara ut som om den situationen hela tiden förvärras. från dag till dag.Medan vi svullar i oss och läser vad fåntratten och bondfångaren Åkesson har att komma med…

  8. Av Volvo och Saab är den bil som har mest av egen teknik och lösningar Saab. Volvo är idag en mycket fordiserad bil och är därmed i händerna på Ford. Saab är betydligt mindre beroende av GM, i stort sett är det bara bottenplattan gemensam. En del som inte är särskilt svår att starta egen produktion av.
    När det gäller Volvo så hade Ford planen att Volvon skulle bara vara det exteriört och intriört medan tekniken skulle vara ford, vilket betyder att volvo i dag har en bra 3-cylinders motor. (ett gammalt klassiskt fordfel, går bara på tre av fyra burkar). Märkligt nog har Nissan eller Mazda köpt in samma skitmotor till någon av sina modeller, så nu går också en del japanska bilar på tre burkar och det är ovanligt.

    ( o.t. Har bytt olja i automaten i dag, skillnad, högre fart trots lägre motorvarv)

  9. För att få slut på snacket om att vi skattebetalare finansierar något går nu bl.a. följande att läsa
    i dagens industri:

    citat
    ”Regeringen kräver att Saab har säkerheter som motsvarar lånesumman.

    ”Om det skulle gå illa och garantin måste infrias ska skattebetalarna gå fria. Därför krävs fullgoda säkerheter”, säger Erik Sjulander, biträdande avdelningschef på Riksgälden, till TT.”
    slut citat

  10. Problemet är inte bilen eller dess märke. Problemet är bilägaren och dennes förhållande till sitt behov att förflytta sig från A till B.

    Sedan min första bil 1962 har principen varit glasklar att ingen nybesiktigad bil är värd mera än femtusen kronor.
    Det har kostat för femton bilar sammanlagt ca 75000:- kronor för att kunna köra 150 000 mil (bilkostnad 50 öre/mil) och jag har aldrig kostat på någon service eller ens oljebyte.
    För den som rimligen undrar ska nämnas att jag aldrig en enda gång blivit stående eller i behov av bärgning.
    Efterhand bilprovningen dömt ut bilarna har de fått gå till skroten och jag har köpt en annan max 5000:-kronorsbil oavsett märke men sedan sju år tillbaka har jag slitit på en nu 22 år gammal SAAB 900i som ser ut att överleva mig själv.

    Med lyriskt frireligiösa hyllningar till denna bilskapelsens krona kan jag inte nog hävda att detta är den bästa bil som någonsin tillverkats.
    Tester visar att den är fortfarande långt mera krocksäker än någon nytillverkad bil och miljöfantaster kan köra den på 100% etanol. Den går som på räls i vinterhalkan, startar lätt vid -40 grader och är varm och go inne. Förbruknig: 0,68 i snitt är inte mera än någon annan i klassen.
    När bilprovarna insett årsmodell och ska testa den tar de fram sin längsta brytjärn och vassaste hammare men efter övertid kommer de ofta med ett fånigt ansikstuttryck och frågar om bilen är till salu.

    Tacka fan för att SAAB inte kan sälja nya bilar om de gamla är outslitliga. :-)