Nej politiker behöver inte läsa Psaltaren…


[column width=”49%” padding=”2%”]
…Det är illa nog att politiska chefredaktörer blandar in religion i olika ledarartiklar i socialdemokraternas och LO:s tidning.

Helle Klein/AB: ”Lars Ohly berättade i ett sommarsamtal i Visby domkyrka att han gärna läste Psaltaren. Prästsonen och ateisten Ohly kan sin bibel. Psaltarpsalmerna är till stor del högljudda klagorop om världens orättvisor. De springer ur förtryck och djupaste förtvivlan.

Men klagoropen bärs också av en obändig tro att hjälpen kommer, att det goda ska segra. Klagan bärs av en tillit.

Oppositionen kan lära av Psaltaren och tala det trotsiga hoppets språk. Det är hög tid att medborgarna får höra hur den rödgröna visionen om ett annat samhälle ser ut.”

Visst får politiker läsa bibeln hur mycket de vill, vi har trots allt religionsfrihet. Men lägger man in Psaltaren i rubriken så är jag övertygad om att mängder av läsare automatiskt väljer bort

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]klein

artikeln, sedan må den vara aldrig så välskriven. De allra flesta av tidningens läsare är fullt medvetna om att Helle Klein gjort klart sin prästutbildning, något som gör henne värd all beundran. Jag tror att det är kontraproduktivt att ta upp frågan om religion, eller att referera till bibeln, trots att Lars Ohly tydligen är prästson. Det stöter givetvis bort ett antal läsare, visserligen är det oklart hur många men faktum kvarstår.

intressant Tags : , , , , , , t
[/column]


20 svar till “Nej politiker behöver inte läsa Psaltaren…”

  1. Helle Klein fortsätter sin kristna propaganda på Aftonbladets ledarsida år efter år. För propaganda ÄR det. Väldigt skickligt och väldigt lömskt. Att på ledarsida i landets största tidning kunna uppmana socialdemokratiska politiker läsa Bibeln (Psaltaren). Svenska Kyrkan kan verkligen notera en seger genom detta att ha sin präst som chef för Aftonbladets ledarredaktion. Ett grepp man aldrig tänker släppa. Den verkliga triumfen. Frågan blir: vem placerade henne i den positionen från början? Och vad anser LO:s medlemmar om detta. De flesta är ju – som medborgarna i övrigt – inte kristna. Vad anser LO:s ledning? Wanja Lundby Wedin (med det kristna korset i sin halskedja) är naturligtvis belåten, men de övriga i LO:s styrelse? Att tidningens ledning och chefredaktör inte reagerar är ju också mer än konstigt. Ingen annan stor tidning i Sverige eller ute i Europa har ju kristna ledarsidor. Ingen tidning som vänder sig till normala läsare. De som ägs och leds av kristna politiska partier är ju en sak. Men i den sitsen är ju inte Aftonbladet. Eller? Vad (vem) har lett till att Aftonbladet har en kristen rubrik på ledarsidan. Har haft så många gånger under flera flera, år. De här konstigheterna tas inte heller upp till diskussion i andra media. Varför denna hänsyn?
    Ulla Johansson

  2. Det kan också fånga en del läsare!

    Man får förstås tycka precis vad man vill om Psaltarens relevans i sammanhanget, men när jag läser det av dig citerade kan jag inte se annat än att Helle har helt rätt om Psaltarens bakgrund, innehåll och hur den kan användas som inspirationskälla (även av icke troende). Och det förefaller onödigt fördomsfullt att enbart p g a rubriken välja bort att läsa ledaren.

    • Ptja.. Men jag tror att det är utomordentligt viktigt att hon håller isär sina roller. Folk får gärna bli prällar för mig, men tar de med sig den rollen i ett annat yrke så kan de räkna med att folk reagerar. Svartrockarnas tid är förbi, lyckligtvis. Jag har träffat många bra präster, men som skomakarn bör de förbli vid sin läst…

  3. Ja det är tragiskt att Helle Klein inte kan hålla ordning på sina roller.

    • Så hon har fel alltså? Borgarregeringen är bra, den ska vi inte klaga på? För det är ju om det som ledaren handlar. Orden om Psaltaren utgör ju bara en ram, en bakgrund. Märkligt att ni inte kan se det. Eller vill se det, snarare.

      Fördomarna firar stora triumfer och Ulla Johansson m fl ger dem ett ansikte.

      Vill ni kritisera Helle Klein, gör det då utifrån den politiska linje hon driver, inte utifrån hennes livsåskådning.

      • Och så lutade han sig ut från predikstolen och spände ögonen i de församlingsmedlemmar som inte kunde hålla tyst…

        Det är knappast märkligt att vi inte vill se det. Sedan är det knappast fördomarna som firar stora triumfer. F.ö. har jag inte speciellt mycket att kritisera Helle för, hon är en vettig kvinna, men hon bör nog hålla gud på armlängds avstånd från ledarartiklarna. Risken är annars att hon stöter bort många läsare.

  4. Tyvärr är det ju det ju så att även om vi är ett av världens mest sekulära länder så är det inte så få som man kan tro som tror på gud. 24% enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi och då räknar man den kristna gruppen (eller ”Det gäller framför allt den ursprungliga svenska folkgruppen. ” som wiki-artikeln så fjånigt uttrycker det).
    Samma länk säger att där är fler besök till gudstjänster i Sverige än biobesök.

    Folk som bor i storstäderna har en tendens att tro att i Sverige så tror man minsann inte på gud, men åker man ut till landsbygden så finns det rätt gott om troende. De småländska skogarna rymmer fler tomtar och troll än träd…

  5. Många politiker som hävdar att de representerar gud och bibeln
    De flesta av dessa politiker bedriver en borglig politik , de tror att de gör herren en tjänst

    Bibeln liksom alla andra heliga skrifter stödjer inte demokratin , hur ska man tro att demokratin och politik ska gå hand i hand
    Politik och religion ska hållas isär , den finns många verser i de heliga böckerna som är rena terror
    De troende politiker har gjort sig skyldiga till de värsta krigen i världen

  6. Suck… Aftonbladet har även haft chefredaktörer som varit uttalade ateister, men inte föll det kristna in att de inte skulle läsa ledare av Gunnar Fredriksson av den anledningen att han var ateist. Så varför vill inte dagens ateister läsa Helle Klein??? Det kan inte finnas annan anledning än fördomar.

      • Du skriver att psaltarreferenser stöter bort läsare… Inte alla förstås. Men en del…

        • Ja dessutom i rubriken…

          Nu har man avskaffat högmässan eller vad det var i Norsk Radio, nu är det dags att börja arbeta på att slänga ut ”gud” ur svensk radio/TV.

          • ”Nu har man avskaffat högmässan eller vad det var i Norsk Radio, nu är det dags att börja arbeta på att slänga ut ”gud” ur svensk radio/TV.”

            Jag önskar att du kunde skriva mer om det där Jinge. Kyrkan skulle skiljas från staten men vi bekostar fortfarande sändning av diverse högmässor och bibel ord. Och det åt ett av landets rikaste företag! De kunde gott finansiera högmässor och annat kommersiell TV och Radio om de vill ha några. De får väl sälja lite av aktierna i vapenindustrin.

            Och har Norge nu börjat klippa bort dem så ska vi göra det också!

  7. Konungen har gillat och stadfäst denna fruktansvärda rasistiska skrift…
    Låt Bibeln vara ett avskräckande historiskt dokument…liksom Mein Kampf (fast den står i giftskåpet)

  8. Helle Klien har verkligen spårat ur i sitt kristna engegemang. Det är tillräckligt illa att vi har kristna fundamentalister i vår nuvarande regering, och därför ska oppositionen hålla sig långt borta från det spåret. Alla får naturligtvis läsa vad de vill, t o m Mein Kampf och d y l skrifter, MEN man ska INTE använda skrifterna i fråga när man formulerar sin politik.

    Såg ett inslag i Agenda där det diskuterades kring dödshjälp och där gav Kd-representanten, vars parti vilar på den kristna värdegrunden, uttryck för en skrämmande människosyn. Att det borde vara självklart att som i Nederländerna hjälpa döende obotligt sjuka att få ett värdigt slut på livet verkar inte den typen av religösa ’pro-life’ inidivder förstå. Det var dock väldigt smart av Federley att ställa upp på motståndarsidan och visa att t o m han kan ha en vettig åsikt nån gång ibland.