Tågen går inte när det blåser eller snöar


Vi som åter pendeltåg har lärt oss att leva med att tågen inte går när det snöar, det är visserligen upp-
rörande men ska man överleva utan att få hjärtinfarkt då gäller det att ta den sortens motgångar med jämnmod.

Vi har också fått lära oss att lövfällningen är nästan lika illa som snöoväder, orsaken är att det blir halt på rälsen sägs det. Men nu kommer ytterligare en dimension, tågen ställs in när det blåser. Själv trodde jag att det bara var viss trafik som den över Öresunds-
bron som stängdes på grund av säkerhetsskäl, men uppenbarligen så slutar tågen att gå eftersom det är en risk för strömavbrott, därav bildvalet.

Det kanske vore enklare om Trafikverket meddelade oss rese-
närer när tågen går, och inte som nu, när de inte går. Åtminstone så trodde jag att man hade sågat ner alla stora träd som riskerade att falla ner på rälsen, men på TV-bilderna igår sågs ett antal gub-
bar som röjde bort fallna granar från rälsen. Det är därför jag undrar om inte Trafikverket ska berätta när tågen går istället för tvärtom.

Här i Haninge så har vi nu plus 12° grader. Uppåt norrlandskusten är det också varmt, men blåsigt. Men det är inte en blåst som ens leder till att SMHI varnar för den, likafullt så kan man inte köra trafiken. Jag minns inte när tågen ställdes in senast på grund av att det blåser, men det är kanske det nya i moderaternas Sverige. Regn, blåst, snöfall och höst gör att vi inte kan lita på att tågen går. Själv tycker jag att det är dags att den borgerliga regeringen går.

it Andra om: , , , , , , , , sr svt ab ex gp dn svd


10 svar till “Tågen går inte när det blåser eller snöar”

  1. Det här är bedrövligt…

    Nere i ”El Stockholmo” fungerar inte pendeltågen som ska transportera lite folk från ena ändan av byn till den andra när rimfrosten lagt sig.

    Jag läser ett pressmeddelande från Green Cargo daterat 2011-06 17.
    ”Det var hösten 2006 som transporterna med flygbränsle mellan Gävle och Brista inleddes”…
    ”Av de cirka 2 500 tåg som Green Cargo hittills har kört med transporter åt AFAB har endast fyra stycken blivit inställda på grund av problem med snö och rivna kontaktledningar”.

    FYRA av 2.500? Att kontaktledningar rivs ner av träd, etc.när vindarna drar upp i orkanstyrkor må väl vara hänt.
    Men vad jag kan minnas så har Gävletrakten inte varit förskonad från snö de senaste vintrarna men dessa tåg har tydligen rullat ganska bra ändå.

    Jinge illustrerade inlägget bra med bilden av ett gammalt ånglok.
    Titta ungefär 1:20 in klippet här nedan vad ett ånglok och en rejäl plog kan göra med det vita helvetet som är i vägen :-))))
    http://www.youtube.com/watch?v=PGYJRsiuHEM&NR=1

    Det handlar om underhåll, grejer som fungerar och satsningar på en vettig infrastruktur. Tyvärr så har vi en regering som inte förstått dessa enkla samband…

    God fortsättning och förhoppning om något bättre
    // Picus V.

    • Hörde i nåt inlägg på radion i dag att när Trafikverket tog över efter Banverket försvann röjningen intill spåren. Banverket gjorde regelbundna koller även längs de mindre spåren. Men Trafikverket bryr sig nog bara om pengar och vinst…

      • Kan det ha något med sambanden att göra? :-)))

        Banverket har väl sitt ursprung i SJ och när det började styckas sönder. Vänta bara några år så är Trafikverket ett bolag med säte på en lämplig (skattebefriad) ö…

  2. Sannolikt rätt att ställa in tåg när det ramlar träd på spåren, men sannolikt tar det mycket mer tid och blir mycket mer anbudstjafs , vem -betalar-vad, vem-ansvarar-för-vad när det är hundra ”aktörer” inblandade på ETT spår än när ett naturligt monopol sitter på hela kedjan av pusselbitar som behövs för tågbunden trafik.

  3. Tågtrafiken har passerat någon sorts gräns för hur illa det kan bli. Nästa steg bör vara att lägga ner all järnväg i Sverige eller att göra saker bättre.

    Varför inte satsa på att vädersäkra hela järnvägsnätet mot storm, snö, is och sol ?

    Det går en skiljelinje mellan oss som tycker att järnvägen är en bra sak som skall vara samhällsnyttig och som får kosta, och mellan de som tycker att allt skall konkurrensutsättas och att saker får bli som de blir. Hur bra har järnvägen fungerat de sista 5 åren egentligen ? Det har ju bara blivit sämre trots att alla underentreprenörer tjänar grova pengar.

    Varför inte lägga pengarna på ökad tillgänglighet, fler spår och vädersäkring ?

    • ”Nästa steg bör vara att lägga ner all järnväg i Sverige eller att göra saker bättre.”

      Du tänker väl på 50 och 60-talet tror jag, sedan vilket nära hälften av alla linjer som fanns vid enhetliggörandet 1947-51 lagts ned?

  4. För många år sedan, på femtiotalet alltså, hade jag en släkting som åkte smalspårigt i småland. Sommar som vinter som vår som höst. Det var aldrig några problem att ta sig fram och hålla tidtabellen? Idag har vi moderna tåg och ett ’modernt’ sätt att sköta järnvägen. Varför gick det så bra med primitiv utrustning, men idag med nya grejor så skiter det sig? Är det rajraj med vänner och deras ideologi eller något annat som förstört?