Saabkonkurs i morgon?


Det allra bästa vore om SAAB lämnar in en konkursansökan idag innan domstolen stänger. Orsaken är givetvis att man då från myndigheters och de anställdas perspektiv vet vad som gäller både på kort och på lång sikt. Vi kan konstatera att Maud Olofsson och Fredrik Reinfeldt skänkt bort två miljarder av skattebetalarnas surt förvärvade slantar, och nu borde Sverige koncentrera sig på minimering av skadan.
[column width=”49%” padding=”2%”]Ryktesvägen talas det en del om att kineserna fortfarande är intresserade av att köpa SAAB. Det vore säkerligen ett bra alternativ eftersom de hittills tagit väl hand om Volvo. Vi kanske till och med får behålla en del av produktionen i Trollhättan, något som givetvis vore bra sett ur national-
ekonomisk synvinkel. Vi bör ändå utgå ifrån att tusentals blir arbetslösa och att man måste vidta extraordinära åtgärder för att hjälpa folket i Trollhättan och närliggande kommuner.

Somliga hävdar att staten borde gå in och köpa SAAB, det är två problem med det synsättet. För det första så äger redan staten SAAB eftersom man är den största fordringsägaren i och med de miljarder som Reinfeldt och Olofsson redan lånat ut, för det andra så kan inte staten sälja fler bilar eftersom de är för tunga, förbrukar på tok för mycket bensin, och utöver det fullständigt omoderna. När folk inte vill köpa SAAB-bilar så går det inte, det bästa för Sverige vore förstås om man lyckades sälja till Kina.

Man kan tyvärr inte räkna med att det dyker upp några kinesiska köpare, inte heller de är nämligen intresserade av en bränsleslukande omodern bil. Vi får därför inrikta oss på att omskola eller vidareutbilda ett par tusen personer, människor som dessutom behöver ha sin försörjning tryggad fram till dess att de kvitterar ut sin första lön i sitt nya arbete.

Det har påståtts att ”vänstern” anser att staten ska gå in och förvärva SAAB, det är ett märkligt påstående, ingen av dem som jag känner inom denna ”vänster” vill att skatte-
betalarna ska subventionera en fabrik som egentligen borde plastas in och bevaras för framtidens museibesökare. Kan
[/column]
[column width=”49%” padding=”0”]
man exportera allt till Kina så är det en bra sak. Men som sagt, personalen i Trollhättan behöver ett besked om sin framtid, därför borde en konkursansökan lämnas in redan idag.

Vår regering har låtit sig luras av den ryska maffian och en bondfångare som heter Muller, låt det stanna vid den pinsamheten och dra inte ut på plågan längre för de anställda och deras familjer.

it Andra om: , , , , , , , ab1 ex1234 gp dn svd123 svt sr1 [/column]


13 svar till “Saabkonkurs i morgon?”

  1. Undrar hur mycket man skulle behöva modifiera fabriken för att börja tillverka små moderna fordon som går på biogas och el istället? För en fullständigt oinvigd så känns det ju som om robotar är robotar, liksom.

    Finns det ingen med lite grön Gnosjöanda som kan fixa det?

  2. Ha inte för stora illusioner om att det går på någon vecka eller månad. Bara bilmodell till nyare bilmodell tar månader ofta uppemot år av planering och inställningar, ombyggnader, finjusteringar m.m. innan man kan producera med verklig vinst. Dessutom är justintime lagringen/leveranserna från underleverantörer en kritisk komponent. Vete sjutton om jag skulle välja att leverera något till Saab idag, sannolikheten att man blir blåst är rätt stor.
    Var finns idag detta lilla moderna fordon eller ”vindkraftverk” som vissa andra pratar om? Finns det ritningar, skisser, kunnande m.m. som kan sättas i produktion?

  3. Saab skulle lagts ner direkt när ingen ville köpa.

    Men det var ju valår och Skrikan ville visa sina muskler…

    Det blir säkert någon produktion där om fem år eller så…

  4. SAAB har för snålt modelprogram för att kunna få upp volymen i produktionen, 2 modeller, varav bara den ena görs i kombi en så länge, alldeles för lite

  5. Hörde i TV i kväll att det värsta som kan hända är om SAAB försätts i konkurs. Jag håller inte med, det värsta som kan hända är om svenska staten bara fortsätter att pumpa in miljon efter miljon i ett företag som blöder bort pengarna i samma takt som de kommer in, eller att de än värre hamnar i fickorna på högst tvivelaktiga ryska ”affärsmän”. Bättre isf att bereda arbetslösa SAAB-arbetare någon typ av meningsfullare sysselsättning för dessa pengar.

  6. Jag tycker i alla fall att det är uppochnervända världen när socialister tävlar med de borgerliga om att tracka ner ett av Sveriges flaggskepp och närmast jublar över utsikterna att Saab ska gå i konkurs.

    Det har uppstått ett slags politiskt korrekt nyliberalt drev mot Saab. Säger man bara tillräckligt ofta att Saabarna är omoderna, bränsleslukande, dyra, miljöfarliga och osäljbara, så blir det till sist så. Men sanningen är att det inte alls är en dålig bil, i varje fall inte på våra breddgrader.

    Det är också politiskt korrekt att hävda att staten inte ska äga företag, vilket är rena nyset, all erfarenhet visar att blandekonomi fungerar bäst. Med allmänna, kooperativa och privata aktörer. Och nu hade vi chansen att ta över ett stort folkhemsföretag i en branch där vi annars inte har något statligt ägande. Men regeringen föredrar att stödja det genom garantier till mer eller mindre skumma finansmänniskor … Och socialisterna står bredvid och klappar händer. Makabert. Jag förstår det inte. Jag KAN inte förstå det.

    • ”Jag tycker i alla fall att det är uppochnervända världen när socialister tävlar med de borgerliga om att tracka ner ett av Sveriges flaggskepp och närmast jublar över utsikterna att Saab ska gå i konkurs.”

      Menar du att din uppfattning om socialister går ut på att dessa är lite bakom flötet? Du måste vara en av bloggens mest ihärdiga bakåtsträvare. SAAB går inte att sälja, det är en gammalmodig konstruktion som drar mycket bensin. Skulle socialister vara extra benägna att bränna skattepengar av NOSTALGISKA skäl bara för att bilmärket eventuellt (!) gått med vinst ett (1) år någon gång i forntiden?

      Du verkar faktiskt inte mottaglig för sakargument Berling. Det spelar ingen roll vilka argument du än får höra/läsa, du verkar dessutom vara av den uppfattningen att Antonov/Muller ska berikas med svenska skattepengar. Men det du egentligen skriver är att just socialister redan per definition bör vara bakåtsträvare för att passa in i din världsuppfattning.

      ”Det har uppstått ett slags politiskt korrekt nyliberalt drev mot Saab. Säger man bara tillräckligt ofta att Saabarna är omoderna, bränsleslukande, dyra, miljöfarliga och osäljbara, så blir det till sist så. Men sanningen är att det inte alls är en dålig bil, i varje fall inte på våra breddgrader.”

      Det är rätt skojigt att bli kammad med samma kam som nyliberaler! :-) Men när du är inne på ämnet breddgrader så vill jag utveckla det från longitud och latitud, jag hävdar nämligen bestämt att det finns betydligt bättre alternativ än SAAB som tillverkas nära oss, t.ex. i Tyskland och Frankrike.

      Personligen har jag ingenting emot att vara med och försörja tusentals SAAB-anställda i ett antal år om de bara får en vettig vidareutbildning/omskolning under tiden. Men det finns absolut inget skäl till varför SAAB-fabriken ska hållas igång, den blir nämligen vare sig modernare eller mer lättsåld. Folk vill nämligen inte ha fanskapet. Inga reklamkampanjer i världen kan hjälpa SAAB med mindre än att man pytsar in många miljarder i att utveckla skrället rejält, och sedan annonsera för miljarder. Hur man än ställer sig skulle det betyda att man slängde pengarna i sjön.

      Om du vore bilhandlare, vilket fabrikat skulle du då helst vara ortens representant för? SAAB eller Volvo??

      ”Det är också politiskt korrekt att hävda att staten inte ska äga företag,”

      Jaså? Personligen förespråkar jag ett omedelbart förstatligande av bankerna. Det finns mängder av företag som staten kan äga, många av dem – BÖR staten äga. Men det finns ingen anledning varför statens slantar ska vräkas ut till lycksökare och maffiamedlemmar. Och ok, jag skulle nog kunna acceptera det oxo som en nödlösning när det gäller jobben för 4-5000 personer, men då måste oxo förutsättningarna finnas för att produkten dessa tillverkar går att sälja.

      Det gör det inte nu. Är jag bakåtsträvare för att jag säger som det är så måste jag meddela att jag i.s.f. är en stolt bakåtsträvare.

      • Av och till kommer jag riktigt bra överens med dig, Jinge. Men rätt som det är får du något ryck, vilket är fallet i t ex saabdebatten. Då får du för dig att jag ska utpekas som mindre vetande. OK, tyck vad du vill. Men jag har också rätt att ha min uppfattning.

        Jag har aldrig haft uppfattningen att Antonov / Muller bör berikas med skattepengar. Tvärtom, dessa herrar borde aldrig ha fått chansen, staten borde ha tagit över från första början av krisen.

        Själv har jag Volvo, vilket är ett ännu bättre märke än Saab. Men någon fanatiker har jag inte blivit. De gånger jag har lånat och kört en Saab har jag blivit imponerad över dess prestanda och egenskaper.

        • Av och till kommer jag riktigt bra överens med dig, Jinge. Men rätt som det är får du något ryck, vilket är fallet i t ex saabdebatten. Då får du för dig att jag ska utpekas som mindre vetande. OK, tyck vad du vill. Men jag har också rätt att ha min uppfattning.

          Mitt ryck är att jag som är socialist utpekas som ”nyliberal”. Man kan inte hävda att det är ”socialism” att hålla ett icke livskraftigt företag över ytan om man inte tror att det har den minsta chans att överleva. Jag tror inte att SAAB har det, en uppfattning som jag delar med många. Skälen behöver jag knappast upprepa.

    • OK hur skulle du bära dig åt för att få SAAB att bli lönsamt och stå på egna ben? Det må vara ett flaggskepp men isf ett flaggskepp som inte varit lönsamt så länge jag kan minnas. Ett flaggskepp som kräver ständigt tillskott av kapital för att leva vidare är inget flaggskepp utan ett sänke. Värdet i SAAB sitter(satt) i varumärket men tyvärr har själva produkten och all turbulens omkring företaget på senare år dragit ner värdet på varumärket. OK det går ju alltid att försöka få kineserna att ta sig an SAAB som de gjorde med Volvo, det vore kanske en lösning. Men i övrigt vad förordar du för lösning? Iaf jag har svårt att förstå varför staten ska ta över företag som är totalt olönsamma medan privata aktörer ska driva det som går bra. Flytta över alla förluster till staten och alla vinster till det privata, det har jag svårt att se meningen med.

      • Bosse, du har förstås rätt i att staten inte får bli enbart en avstjälpningsplats för olönsamma företag. Fr a ska vi inte, som nuvarande regering vill och tyvärr även tidigare s-regering var inne på, göra oss av med dokumenterat lönsamma företag !

        Här gäller det något annat. Ett flaggskepp hotas av konkurs. Vi hade lätt kunnat ta över detta, i stället föredrar regeringen att stötta mer eller mindre skumma privata finansiärer för att företaget på ett eller annat sätt kan leva vidare ytterligare en tid.

        Ja, Saab har gått dåligt nästan alla år. Men staten har betydligt större förutsättningar än det privata näringslivet att vända denna tråkiga och ologiska utveckling. Staten har också lättare att helt eller delvis lägga om produktionen, om det skulle bedömas nödvändigt. Dessutom : det som är förlust för privatkapitalismen behöver inte alls vara det för staten. Ty den kan vad privatkapitalismen inte kan, nämligen ”ta in på gungorna vad den förlorar på karusellerna”. Ty de nationalekonomiska grunderna skiljer sig från de företagsekonomiska ! Även om affärssidan går med förlust, blir det vinst på andra sektorer i samhället. Ty det är en samhällelig vinst att ha folk i arbete i stället för i arbetslöshet. För staten är det också ett värde i sig, fast svårberäknat i kronor, att äga och driva några av de större företagen.

        Jag respekterar att vissa ser det annorlunda, även om jag inte förstår det. Men för mig är ovanstående linje liktydigt med äkta, framåtinriktad socialism.

        • Här gäller det något annat. Ett flaggskepp hotas av konkurs.

          När det gällde varvsindustrin var det många flaggskepp som gick åt. Men redogör gärna varför SAAB är ett flaggskepp..

          Men staten har betydligt större förutsättningar än det privata näringslivet att vända denna tråkiga och ologiska utveckling.

          Vaddå?? Staten har skattepengar att slänga bort menar du?

          Ty den kan vad privatkapitalismen inte kan, nämligen ”ta in på gungorna vad den förlorar på karusellerna”.

          Så du menar att slantarna som Vattenfall plockar in kan skickas till TRollhättan? Men det är ju just det som görs när de blir arbetslösa där. Och det handlar om många många miljarder innan SAAB skulle kunna bli lönsam, märk orden ”skulle kunna bli”.