SAAB-affären har spruckit – igen!



För några dagar sedan skulle en okänd kinesisk ”biltillverkare” pytsa in 1,3 miljarder i SAAB men nu visar det sig att allt bara var prat, affären har spruckit. Kanske ville man inte att det skulle bli en diskussion om den kinesiska maffian precis som det blivit om den ryska.

Men faktum kvarstår, i Trollhättan står produktionen stilla och snart får väl den svenska regeringen ett akut samtal från Muller och deras ryska representant med en begäran om ett par miljarder omedelbart, annars så kommer de att lägga ner den produktion som redan är nedlagd.

Hela SAAB-affären har sina tragikomiska poänger faktiskt. Folk vill inte köpa SAAB för att det är en omodern och otidsenlig bil som är för tung och drar alldeles för mycket bränsle. Och när folk inte köper bilskrället så flyter det inte in några pengar. Kommer det inte in pengar så slutar underleverantörerna att leverera varor, och kommer det inte in material från dem så – stannar produktionen.

Hela upplägget med Muller och det anhang han omger sig med borde aldrig ha genomförts. Hur det nu än är så kommer skattebetalarna att få ta på sig kostnaden för att vidareutbilda och omskola dem som inte kan få arbete på Volvo i Göteborg. Det finns inte någon anledning att skjuta på detta längre. Stoppa lånen ifrån EIB och be Muller att resa hem.

SAAB är ett f.d. bilmärke, och det har det varit ända sedan GM gav upp.

it Andra om: , , , , , , dn svd1 ab ex12 sr gp1


18 svar till “SAAB-affären har spruckit – igen!”

  1. Det hade blivit oerhört mycket billigare för skattebetalarna om staten hade gått in redan vid krisens begynnelse och övertagit företaget.

    • Om man hade avvecklat det ja. Ska man rädda det där omoderna bilskrället så tarvas det hundratals miljarder dollar bara i reklampengar, och då måste man först ha en bil som folk vill köpa.

      • Det har bedrivits en närmast hjärntvättsliknande kampanj mot just Saab, med innebörden att den skulle vara omodern och kass. Som man ropar får man svar. Att så få köper det märket beror på att de tror på vad de indoktrinerats att tro.

        De som ligger bakom denna kampanj är de nyliberala krafter, med regeringen i spetsen, som av ideologiska skäl anser att så lite som möjligt ska ägas och förvaltas av det allmänna. Förstår inte att socialister faller in i den tveksamma kören.

        • När sakskälen talar för det så ska man givetvis acceptera det. SAAB är en död bil, ett dött varumärke. Men det beror inte på något annat än bilmärkets egna brist på meriter. En omodern bil som aldrig gått med vinst, bortsett från något enstaka år.

          • Det är troligt. Men Gösta Berling låter alltid som en grälsjuk anka när man säger något negativt om Saab..

            • Jag skiter väl i själva bilen. Är f n volvoägare och har aldrig någonsin haft Saab. Men måste erkänna att den är betydligt bättre än sitt illasinnade rykte.

              Jag är emot dem som av ideologiska skäl är emot allmänt ägande. Vi ska ha blandekonomi men inte nattväktarstat. Saab hade passat bra i det konceptet. De allra flesta av ”all världens bilköpare” vet inget om Saab, har aldrig kört den, kanske inte ens sett den. De har blivit itutade att den är kass.

              • De allra flesta av ”all världens bilköpare” vet inget om Saab, har aldrig kört den, kanske inte ens sett den.

                Vad skulle det kosta att göra den känd? (Miljarder dollar) men det första problemet är att den måste bli så bra att den förtjänar att bli känd, det gör den inte nu.

  2. Håller med Gösta Berling till hundra procent när det gäller Saab. Framförallt var det regeringen som från början sänkte Saab av ideologiska skäl efter att GM vanskött Saab. De kan av ngn anledning inte ens tänka tanken att staten, dvs vi alla kan äga företag tillsammans. Det är för mig obegripligt, att i tider av ökat behov av fler jobb, inte ta chansen och införliva Saab bland de statliga företagen. Om inte annat, så kunde man ha gjort det under en begränsad tid. Det är bara en regering med stora skygglappar som kan handla som vår regering har gjort när det gäller Saab. Saab tillhör vår egen industriella historia och det hade varit ett naturligt steg att ta efter att GM flaggade för försäljning. Saab har alltid haft sina köpare, det är en smidig och kul bil att köra som dessutom inte har liknat någon annan bil.

    Det är ett mycket begränsat sätt att tänka som alliansregeringen har visat här och i framtiden tror jag att de kommer att få mycket kritik för detta i historieböckerna.

    • Framförallt var det regeringen som från början sänkte Saab av ideologiska skäl efter att GM vanskött Saab.

      Tycker du inte att det är ett problem att SAAB aldrig gått med vinst?

    • Ja, Saab tillhör vår industriella historia, ja, precis som Algots, Facit, Skeppsvarven…

  3. Aldrig gått med vinst stämmer inte. I början av GM:s ägarskap av Saab gick det med vinst, om än måttligt. GM ville med hjälp av Saab bredda sig på den europeiska marknaden och förväntningarna var höga. Saab försvann bland alla övriga bilar hos GM och blev med tiden behandlat som det styvbarn det varit från början.

    Det är inte förväntningarna på vinst som är förödande för många goda företag, det är förväntningarna på tillräckligt stora vinster. När dessa uteblir satsar man inte det man måste för att det ska kunna fortsätta leva. Ett statligt ägande hade nöjt sig med vinst, kanske t.o.m mindre än det i början som utbyte för de jobb det hade inneburit.

    • SAAB har gått med vinst ett (1) år av de ca femtio som bilen funnits. Har du andra uppgifter så vill jag gärna se källan.

    • Tack kaol, mycket klarsynt. Och beträffande Saab så får den nya modellen 9-4X extremt högt betyg av motorexperten Robert Collin. Jag tror nog att han vet vad han talar om.

      • Säkert. Hur stor marknadsandel kan ”SAAB” ha bland suvvarna? En miljondels promille ?? :-)