Heja Grimsvötn !!



Jag tycker att det är bra att vulkanen Grimsvötn talar om att den lever, dessutom vore det ännu mycket bättre om den påverkade flygtrafiken precis som Eyjafjallajökull gjorde när den hade ett utbrott senast. Möjligen undrar någon varför jag har dessa åsikter, men…

Idag beter vi oss som om oljan är en resurs som kommer att räcka för all framtid, men så är det inte. Våra barnbarn och deras barn kommer leva i ett samhälle som endast har några få procent av de oljetillgångar som vi har idag, i ett samhälle där oljan är så dyr att den absolut inte går att använda som vare sig bil- eller flygbränsle. Men än så länge finns det ingenting som tyder på att våra politiker har förstått det och startat en samhälls-
utveckling som går i motsatt riktning.

Se bara på Förbifart Stockholm, man planerar att bygga gigantiska biltunnlar genom staden och i reklamskrifterna för projektet som Trafikverket distribuerat finns det bara bilder på bussar, men det är faktiskt inte främst busstrafiken som ska gå genom dessa tunnlar. Våra politiker lurar oss eller så har de faktiskt inte förstått vad som väntar. Summan är nu trettio miljarder, en summa som säkerligen kommer att fördubblas under byggandet.

Slussen som jag tidigare tagit upp idag, den kommer att få en åttafilig motorled som ska leda trafiken från Värmdö och Söder in till Centrum till en planerad kostnad på närmare tio miljarder. Och detta planerar man i ett läge där man redan har passerat Peak Oil, en situation som kommer att göra bränslet allt dyrare när tillgången minskar. Jag förstår faktiskt inte hur vi har lyckats få sådana politiker, somliga hävdar säkert att vi inte är värda bättre men jag vägrar att tro på det.

Det är i det läget jag gläds åt Grimsvötn, för har vi tur så blir utbrottet värre, kanske till och med värre än Eyjafjallajökull. I så fall så bör väl ändå våra politiker begripa att vi håller på att bygga oss ett samhälle som helt och enbart litar till att problemen går att lösa vartefter de uppkommer. Men så är det inte, ett samhälle som bygger på olje- och bensindrivna fordon kommer att bli allt dyrare för varje dag som går. Dessutom försöker vissa länder göra allt för att dominera de oljeproducerande länderna så vi riskerar att ständigt ha pågående krig för oljan, något som andra kallar för krig mot terrorismen.

Personligen hoppas jag att vulkanen Katla på Island säger sitt i den här frågan också, någon gång så måste våra politiker begripa att de måste bygga vidare mot ett samhälle där kommunikationerna inte är totalt beroende av olja och gas, vi måste helt enkelt, ja vi kommer att bli tvingade att nöja oss med den energi vi själva kan producera och där ingår inte Jumbojets med vad vi idag känner till om kommande energislag.

Segelfartygen kommer att få sin renässans om inte politikerna vaknar i tid, och jag undrar om vi inte redan har passerat den punkten. Jodå, jag beklagar islänningarnas situation precis som jag beklagar vår egen, men det är av olika anledningar..

it Andra om: , , , , , , , ab ex1 dn svd1 sr1


16 svar till “Heja Grimsvötn !!”

  1. Nej för fan! Jag ska till Island på kanske mitt livs resa på torsdag, betalt otroligt mycket för denna upplevelse. Den kan lugna sig och sänta 2 veckor innan den sätter igång på riktigt…

  2. Det du säger om förbifarterna förstår jag inte riktigt vad du menar med. Vi går mot att få eldrivna fordon, och då behövs det ju fortfarande förbifarter. Jag tvivlar i alla fall starkt på att bilarna helt försvinner och vi börjar gå istället när oljan tar slut. Finns redan nu elbilar som inte kostar mycket mer än bensinbilar. Och många prototyper som testas. Här är lite wikipedia info — http://en.wikipedia.org/wiki/Better_Place — om ett väldigt spännande projekt där man byter ut batteriet vid speciella laddstationer, som bensinmackar, istället för att ladda det själv. Går snabbare att byta än både att tanka bensin och betala, och naturligtvis snabbare än att ladda själv. Och man behöver ju då inte stå för kostnaden att köpa batteriet själv heller, då man bara hyr det under tiden man använder det. Sen den lilla extra kostnaden du får lägga för bilen tjänar du ju in på den extremt låga kostnaden per mil. Framför allt de som bor utanför städer skulle ju nu också gynnas av att köra elbil, då räckvidden är mycket bättre än tidigare.

    För övrigt har jag läst att Sverige väntas bli det första landet som helt, eller i alla fall näst intill helt, drivs av grön energi. Det brukar ju annars ses som ett problem för elbilar att de drivs av ”ful-el”, men drivs de av grön energi så går det ju runt.

    • Man kan ju tycka att du borde känna till godstrafikens omfattning, men det är ju förstås inte givet. Jag är oxo övertygad om att vi får elbilar, men dessa är mindre och lättare och du baxar inte iväg en lastbil med tillhörande släp med hjälp av elektricitet. Om all lastbilstrafik försvinner, så kommer vi knappast att ha något behov av Förbifarter vare sig i Stockholm eller på andra ställen. Nu förutsätts visserligen ett teknikskifte, kruxet med detta är förstås att trafiken på vägarna kommer att sjunka märkbart, och varför borgarna framhärdar är ett mysterium.

      • Redan nästa år kommer all varudistribution innanför första och andra stadsringarna i Peking att ske med lastfordon som drivs av el. För den som inte redan vet det så vill jag nämna personen ”Rossi” och hans lilla apparat ”e-cat”, kombinerar man ett antal e-cat och en ångturbin så får man en lastbilsmotor som kan gå dygnet runt i ett halvår, den mängd zink som finns i 150 enkronor och några 10 tal gram trycksatt vätgas är det enda bränsle som behövs. Låt dagens politiker vara ifred, det är redan försent att omskola dessa till tänkande varelser. Fokusera istället på den utveckling som kloka människor runt vår värld skapar i rasande fart.

    • Kärnkraften skall läggas ner. Halva elkraftproduktionen försvinner därmed, så det lär inte finnas någon el över till några fordon.

      • Man får rappa på med att få fram alternativa metoder, Kjell Sjöström nämnde en som -kan- få betydelse i framtiden. Men i takt med att oljepriserna går upp så måste nog fler inse att kollektiva färdmedel måste prioriteras, det gäller både allmänhet och politiker.

        När det gäller kärnkraften så behöver den trappas ner under ordnade former, men istället för att bygga tunnlar under Ekerö så borde man satsa på att bygga en höghastighetsjärnväg och bygga ut stamnätet.

        Det man kan börja med är ju att återigen förstatliga järnvägarna. Nu har borgarna misskött järnvägarna medvetet i ett antal år, så den första miljöåtgärden som behöver vidtas är att tvinga dem att skaffa sig ett riktigt arbete…

        För att klara av att göra en riktig samhällsplanering så krävs det att man förstår vilka svårigheter som vi kommer mötas av på sikt, och det är inte trängsel på vägarna som är det stora problemet, problemet är att drivmedlet kommer att bli förbannat dyrt på grund av bristen.

  3. Ang. ”Våra barnbarn och deras barn kommer leva i ett samhälle som endast har några få procent av de oljetillgångar som vi har idag”.

    Man kan göra olja av kol och det finns väldigt mycket kol. Så oljan kommer inte att ta slut. Eller ska man säga att oljan tyvärr inte kommer ta slut.

    • Hahaha.. :-) Om du försöker räkna lite på vad det kostar att framställa en liter högoktanig bensin från kol, vad kommer du fram till för siffror då om du är optimist?

      :-)

      Och kort, vad blir miljöeffekten?

      • Sydafrika klarar sig bra på olja gjord på just det sättet. Ett utdraget vulkanutbrott har avsevärt större miljöpåverkan än flyget även om det såklart är naturen själv som står för detta just nu, så om det är så värst bra vet jag inte. Man kan flyga ändå men man vågar inte :-)

  4. Hmmm, du kan ha fel om hur länge oljan räcker, enl. senaste rönen ( fransk forskare
    i sverige) kommer oljan räcka i ca: 4 miljoner år till :)

    Mer än 60 procent av den energi som produceras i världen kommer från olja och naturgas. Och med nuvarande förbrukning anses jordens oljeresurser vara uttömda om 50-60 år. Men nu vänder forskning från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm upp och ner på alla begrepp.

    -Det här är inte slutet. Det här är inte ens början på slutet. Kanske är detta slutet på början av oljetiden, säger Vladimir Kutcherov, professor i geologi vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

    Oljan räcker i Fyra miljoner år

    Vladimir Kutcherovs forskning visar att olja kan skapas på ett helt annat sätt än man hittills har trott.
    – Olja skapades, skapas och kommer att skapas i övre jordmanteln för evigt, säger han.
    Tänk dig att 10, 20 mil rakt ner under jorden, där det är varmt, där trycket är enormt – där finns oljans beståndsdelar – kol och väte. Genom att efterlikna den miljö som finns där nere i en tryckkammare har Vladimir Kutcherov och hans kolleger lyckats få fram oljemolekyler. De menar att olja ständigt nybildas i jordens inre och långsamt sipprar upp mot ytan genom sprickor i berggrunden.

    Vi Behöver inte oroa oss Oljan tar inte slut.

    – Den huvudsakliga slutsatsen är att vi behöver inte vara oroliga för att nästa generation ska ha olja. Vi kommer att hitta tillräckligt med oljeresurser på vår planet, säger Kutcherov.
    – För att vara helt ärlig – det är mer eller mindre än kommersiell hemlighet – men det finns naturgas i både Sveriges södra och norra delar.

    • Hmmm, du kan ha fel om hur länge oljan räcker, enl. senaste rönen ( fransk forskare i sverige) kommer oljan räcka i ca: 4 miljoner år till :)

      Jösses vilket dravel! Höj nivån om du ska kommentera nåt mer här.

  5. Ett facktum är att efterfrågan på olja ökar ständigt med rasande fart,och tillgången minskar hela tiden!
    Det är inte så svårt att räkna ut vad det betyder!

  6. Det är bra med askmoln! Tänk vad alla slopade flyg bidrar till mindra utsläpp. Varje dag var det väl ca 12000 flygplan som skall upp och ner i Europa. Ett flygstopp över Europa innebär att miljön blir betydligt bättre. En vecka lär väl motsvara alla bilar i Norden under ett år ungefär. Dessutom så spar många företag in en massa pengar på onödiga tjänsteresor hit och dit. Varför använder vi inte den nya informationteknologin som finns utan ska envisas med att det ska flygas hit och dit för en massa möten som tar 2-3 dagar i anspråk när det kunde skötas på några timmar via modern teknik. Tack för alla askmoln som bidrar en bättre miljö.

    • Haha tillåt mig skratta..
      Om du kollar upp lite siffror på hur mycket människan släpper ut i jämförelse till vulkaner blir du nog rätt så chockad.
      2% växthusgaser som släpps ut kommer ifrån människan, resten kommer från naturen själv, speciellt från vulkaner och hav.
      Den ökade vulkanaktiviteten ses numer som en av de mest bidragande orsakerna till att temperaturen höjs!
      Det har skett i miljontals år och sker igen, fler vulkanutbrott, fler jordbävningar som för med sig tsunamis etc.
      Allt annat är ett jippo för politikerna att kunna höja miljöskatt m.m. Kolla upp det!