Gör hönshus av SAAB-fabriken!




Spyker Cars, Pang Da, Zhejiang Youngman, och den ryska maffian ska nu enligt uppgift i media samäga Saab Automobil. Att Muller och maffian planerat att lura den svenska regeringen har jag berättat förr, när sedan den kinesiska maffian nämndes så blev det plötsligt ”Pang Da” och ” Zhejiang Youngman” som skulle presenteras för den Europeiska investeringsbanken, EIB.

De svenska garantierna till EIB innebär att vi svenskar i runda tal förlorar fyra hundra kronor per person, det är givetvis möjligt att leva med en sådan förlust. Att den sedan beror på att vi har en godtrogen regering, och en särskilt godtrogen minister i form av Maud Olofsson, är vi nog tvingade att leva med ända till 2014. Men det är sorgligt att de anställda i Trollhättan ska behöva plågas av dessa ständigt pågående charader.

De anställdas misstag var att födas på fel plats, de tvingades ta anställning i en fabrik som tillverkade omoderna och bensinslukande schabrak som ingen vill köpa. De är tvungna att klamra sig kvar vid fabriken därför att de antagligen inte får någon A-kassa om de säger upp sig, istället hoppas de väl få ersättning ett antal månader efter konkursen, sedan kanske de kan få arbete på Volvo.

Personligen är jag minst sagt urless på denna såpa, man får väl hoppas att tidningarna inte slösar vare sig papper eller trycksvärta på detta, det förlorar miljön på samtidigt som sanningshalten är mer än tveksam. Att skriva på webben om tokerierna är faktiskt billigare. Och idag har Muller et consortes presenterat ytterligare ett pressmeddelande:

DN: ”I pressmeddelandet framgår även att Pang Da blir en framtida delägare i Spyker med 24 procent av aktierna, en andel de får för 109 miljoner euro. Överenskommelsen beskrivs som icke bindande och kräver godkännande från flera myndigheter och tredje parter” Vi är övertygade om att Youngman har alla de kvaliteter som behövs för att tillverka Saab och att samarbetet blir en framgång”, skriver Spykerchefen Victor Muller.”

Hela tiden flödar det in pengar till SAAB, i vart fall om Muller får berätta, men i själva verket så tillverkades bara några stycken bilar senast och sedan tvingades fabriken återigen att stoppa bandet. Och det är såvitt jag förstått saken där vi är idag, det var snart ett par veckor sedan den förra bilen tillverkades, och situationen är precis som vanligt, ingenting går in i fabriken, och ingenting kommer ut. I vart fall om man undantar en bunt mer eller mindre fantastiska pressmeddelanden.

Saab har alltid haft svårt att sälja sina bilar, företaget har gått runt endast något enstaka år, om ens det. Nu vill Muller byta namn på sitt företag från Spyker Cars till Swedish Automobiles, eller något i den vägen. Orsaken är förstås att han personligen förknippas med Spyker Cars och att han vill slippa kopplas samman mer än nödvändigt med Saab inför kommande konkurser.

Det allra bästa är förstås att tvinga Saab i konkurs så snabbt som möjligt, då kan man i alla fall sälja maskiner och formar till Kineserna om de nu känner sig hågade att fortsätta. De kinesiska kunderna har inte så mycket erfarenhet av bilar än, så det är möjligt att man kan sälja ett antal bilar där.

I Sverige kan vi då på allvar sätta igång att omskola och vidareutbilda den personal som blir arbetslös, Saabfabriken kanske vi kan använda till annan industriproduktion, annars så tycker jag att vi gör ett hönshus av den. Något som antagligen passar bra efter alla dessa turer…

it Andra om: , , , , , , , , dn12 svd12 ex12 ab1 gp ekot e24


15 svar till “Gör hönshus av SAAB-fabriken!”

  1. Jag tycker det är ganska tragiskt med människor som jobbat 20-30 år på en bilfabrik? Snacka om hjärntvätt! Tycker A-kassan borde vara högre så de kan ta igen sig en stund och reflektera över tillvaron? Så småningom blir de nog sugna på lite fortbildning?

    Tyvärr fungerar inte Sverige så längre. Borgarna köpte upp möjligheterna för några hundringar…

  2. Dom som är lite äldre blir det nog lite svårt att börja på en ny kula, om det nu inte finns möjlighet till Avtals pention?

  3. Dåliga förslag! Som Lars Henriksson har visat kan man använda en bilfabrik till mycket – den amerikanska dito ställde om från bilar till vapen på några månader 1940. Vi behöver tillverka massor av kollektivtrafik och massor av energiutvinnande teknik av olika slag. De enda problemen är att 1. få bort skojarna från kontrollen men det kanske en ordentlig konkurs kan göra – förutsatt att svenska staten står som största fordringsägare; och 2. att facket är så bedrövligt oföretagsamt.

  4. Men Jinge. Jag håller med dig i mycket när det gäller SAAB. Men i samband med krisen förra året – och gott innan valet så var det faktiskt så att Socialdemokratins dåvarande företrädare KRÄVDE att Alliansregeringen skulle gå in med pengar i SAAB. Och (v) krävde att Staten skulle köpa hela greja. Då beskylldes Alliansen för både det ena och det andra eftersom man tvekade. När Alliansen (dess värre) hoppade på det hela så är det plötsligt de som är korkade och ”de andra” som har rätt. Vilket inte är helt hederligt.

    Konklusion: Visst har regeringen varit dum och blåögd som har ”gått på” förslagen från diverse skummisar. Men just i det här fallet har inte oppositionen varit ett spår bättre. Vilket inkluderar hela det politiska spektret, hela vägen från höger till vänster.

    • Men i samband med krisen förra året – och gott innan valet så var det faktiskt så att Socialdemokratins dåvarande företrädare KRÄVDE att Alliansregeringen skulle gå in med pengar i SAAB. Och (v) krävde att Staten skulle köpa hela greja.

      Visst. Skrämmande!!

  5. Det osvikliga, och helt biverkningsfria sömnmedlet är sedan några år introducerat i Sverige, och det kostar heller inte ett öre. Man slår bara på nyheterna när det är läggdags och lyssnar på ännu en räddningsaktion för Saab.

  6. Du pratar väldigt mycket om bränsleförbrukning,men det är ju ett val för konsumenterna.
    En 9-5a med den stora V6:an drar mycket bränsle ja, men den bilen är ju för de kunder som inte bryr sig mycket om bränsleekonomi.
    Ifall man vill ha en saab som drar lite bränsle köper man ju en av de snåla möljöbilsklassade saabarna, det är ju bara att välja.
    Deras TTiD modeller med 180 Hästkrafter och en förbrukning på 0.45 l/m blandad körning har ju fortfarande mest hästkrafter i förhålland till förbrukning av alla (Med BMWs snålmpddeler som nära tvåa).
    Vad är problemet?

    • Du pratar väldigt mycket om bränsleförbrukning,men det är ju ett val för konsumenterna.

      Hahaha… :-)

      Och miljön, kan den välja? :-)

  7. Du skriver ”De kinesiska kunderna har inte så mycket erfarenhet av bilar än, så det är möjligt att man kan sälja ett antal bilar där.”

    Du har inte varit långt utanför Hisingen, eller hur??

    Du talar om omskolning, En kurs i ödmjukhet skulle inte skada här.

    • Du talar om omskolning, En kurs i ödmjukhet skulle inte skada här.

      Hahaha :-)

      När det gäller dig talar jag på sin höjd om skolning. Och var faan ligger Hisingen? Staden där den stadsdelen finns besöker jag inte frivilligt..

  8. Jag tycker hela diskussionen präglas av provinsiell och aningslös historielöshet. Det finns nog inget annat land där man kan öppet gå ut och föreslå att en bilfabrik byggs om till vindkraftverk (Olofsson) eller hönshus (Jinge). Har sagt det många gånger förr och gör det på nytt : Saab är misshandlat av makthavare och opinionsbildare som hjälps åt att hjärntvätta folk att tro att det är en dålig bil.

    Det hade varit ett gyllene tillfälle för staten att få överta ett producerande företag, vilket sannerligen är av nöden efter alla idiotiska privatiseringar som ägt rum.

  9. finns ett par miljövänligare alternativ hos SAAB, omoderna är de inte, problemet är PRISET, 9-5an är för dyr för en vanlig svensson och för billig för en person som vill ha en riktig premium bil.

    det SAAB skulle behöva är en mindre bil i golf klassen för att få upp produktionsvolymerna, sen skulle de även behöva stärka premium värdet i märket, genom en sportbil, Audi har sportbilar, merca med, dessa är det SAAB siktar på att konkurrera med

  10. Insatserna för Pangda, Saab och Youngman Lotus i produktionsamriskföretaget kommer att vara 10%, 45%, respektive 45%. Det registrerade kapitalet och de totala investeringarna kommer att fastställas efter förhandlingar mellan de tre parterna. Styrelsen kommer att ha fem ledamöter, med två namngivna av Saab, två av Youngman Lotus, och en av Pangda. Giltighetstiden för kontraktet kommer att vara 50 år.

    Pangda kommer att öka sina investeringar i Spyker från tidigare 65.000.000 € till 109 miljoner euro, en andel i Spyker på 24%. Youngman Lotus kommer att förvärva 29,9% av aktierna i Spyker för 136 miljoner euro.

    Kinesiska kunder är mycket medvetna bilköpare. Det vi nu upplever från de kinesiska myndigheterna är en medveten expansion utomlands MG, Rover, Volvo , Saab och troligen även opel. De tre största sammanslutningar av biltillverkare i Kina hade förra året en vinst efter skatter på motsvarande 150 miljarder, pengar som till 100 procent investeras i hybrider, el och bränslesnåla bilar, elbussar och veta fan allt. Ser vi inte upp så kommer vi att översvämmas av framtida teknik från Kina. De nyaste motorerna från deras utvecklingsverkstäder kan drivas av valfria bränslen (bensin, diesel eller gas) och drar motsvarande 3,5 liter per tio mil. dessutom återvinner dom bromsenergin i superkondensatorer och har elmotorer i varje hjul. Vi får skatta oss lyckliga om vi kan bli en produktionsbas för deras satsningar inom EU … dags för skyddstullar mot import av hela fordon herrar politiker.