Avsluta rekonstruktionen av SAAB


Jag tycker att det är hög tid för samhället att sätta stopp för denna såpa som pågår framför våra ögon, rätten har möjlighet att avbryta utredningen om rekonstruktion av Saab idag, något som skulle vara bra för alla parter.

Man bör överlämna åt ekobrottsmyndigheten att utreda om det förekommit oegentligheter eller rent olagliga handlingar i samband med alla turer kring det gamla bilmärket och de nya ägarna, särskild uppmärksamhet bör då riktas mot Victor Muller och Vladimir Antonov, varav den senare varit häktad i sin frånvaro för misstänkta bedrägerier.

Det vore dessutom skönt att få höra mer om de maffia-
anklagelser som riktats mot Antonov och något eller några av de kinesiska företag som visat intresse för att köpa Saab. Nu har dessutom GM lämnat beskedet att de inte tillåter Saab att säljas till Kina, även om det inte längre handlar om en aktiemajoritet. Det är givetvis tydligt nog och borde innebära att Hovrätten omedelbart avslutar möjligheterna till vidare utredning om en rekonstruktion.

Tyvärr så är det nu klart att alla anställda på Saab i Trollhättan förlorar sina arbeten, något som också gäller i många av de mindre företag som levererat delar till Saab. Det är en situation som givetvis har kunnat förutses av regeringen, så rimligen har man redan färdiga åtgärds-
program som kan starta med kort varsel. Det gäller att omedelbart förstärka arbetsförmedlingen med resurser samtidigt som man ser efter vad Trollhättan och omgivande kommuner har för resurser när det gäller vuxenutbildning.

Trollhättan och de omkringliggande kommunerna kan behöva förstärka sin socialtjänst i upp till ett år, det betyder kraftigt ökande kostnader för försörjningsstöd och personal, rimligen borde staten hjälpa kommunerna med detta.

En annan sak som jag gärna skulle vilja se är en vitbok om Saab, jag är övertygad om att ärendet är illa skött redan från dag ett från regeringens sida, därför vore det bra om man kunde utse en grupp opartiska utredare som får ta reda på vad regeringen gjort – och vad de inte gjort. En sådan utredning skulle gå att ta fram på mindre än ett halvår, frågan är om regeringen Reinfeldt vågar det.

Snart dyker det upp kommentarer som hävdar att staten och skattebetalarna borde ha räddat Saab, en gammal bil som inte människor vill köpa. Ibland verkar det som om delar av det svenska folket kom från Mars..

it Andra om: , , , , , , ab1 sr gp ex12 dn svd12


3 svar till “Avsluta rekonstruktionen av SAAB”

  1. ”Snart dyker det upp kommentarer som hävdar att staten och skattebetalarna borde ha räddat Saab…

    Staten borde ha kunnat rädda den välutvecklade industriproduktionen i Trollhättan – vilket i förlängningen inte nödvändigtvis hade behövt gälla själva bilen Saab.

    I hela den debatten har man stirrat sig blinda på företaget. Det är riktigt att Saab aldrig har varit någon särskilt lönsam historia. Men bakom den olönsamma biltillverkningen döljer sig en stor struktur av lönsamma företag. Underleverantörer, återförsäljare, distributörer – och som sagt: en väldig massa industriell produktionskompetens.

    Att rädda allt detta skulle ha kunnat bli dyrt för svenska skattebetalare. Men istället drog man på sig en ”räddare i nöden” som förmodligen kommer att ödelägga alltihop till slut. Inte bara Saab, den gamla bilen som ingen vill köpa, utan hela den ovan nämnda industrikompetensen. På lång sikt kommer detta knappast heller att bli gratis för det svenska samhället.

    För en borgare tycks det vara helt okej om en massa utbildade bilarbetare tvingas skola om sig till RUT-städerskor eller teleabonnemangssäljare. Men om man menar att Sverige borde bedriva en progressiv industripolitik är det allt annat än okej.

  2. GM har inte svarat ännu på senaste budet från Muller/SAAB, vilket skulle innebära att kineserna löser EIB lånet och därmed tar bort risken för oss skattebetalare, men du kanske hittat svaret någon stans?:)

  3. Man undrar ju verkligen om regeringen faktiskt _önskar_ en total ödeläggelse av Sveriges industri. Hela saab-historien verkar ju alltför fläckad av inkompetens, medan, som det verkar, industrier dagligen läggs ner, arbetarna sparkas och produktionen flyttas till lämpligt låglöneland. Någon ny produktion av innovativa produkter att tala om verkar inte ske i någon märkbar skala, är det snarare nyframtagen teknologi så äör det uteslutande så att produktionen sker i nämnda låglöneländer. Allt med regeringens goda vilja som det verkar. Manundrar om det enda botemedlet är att låglöneländernas arbetare börjar ställa krav på högre löner och bättre villkor sp att låglöneproduktion inte längre är en konkurransfaktor.