Aftonbladet och SAAB




Idag skriver Daniel Swedin en artikel på Aftonbladet ledarsida som berättar att LO vill att arbetsgivare, staten och fackföreningsrörelsen ska betala ut permitteringslöner för att rädda SAAB-personalen kvar vid företaget.

AB: ”LO:s förslag, som måste förstås i skenet av en kraschad a-kassa, innebär att företag ska kunna behålla personal anställd trots att efterfrågan minskar. LO vill att arbetsgivare, staten och fack tillsammans delar på kostnaderna för att företag ska kunna behålla arbetskraft och de anställda ska kunna behålla sina jobb. I dag hanteras efterfrågeminskningar genom uppsägningar. LO varnar därför i rapporten ”En bro över mörka vatten” för att när konjunkturen vänder kan det bli svårt att ställa om till full produktion. Det är en ny linje. Glädjande är att man i rapporten lägger stor vikt vid att erbjuda de permitterade utbildning, antingen kopplad till det aktuella företagets behov eller för omställning till ett annat företag i en annan bransch.”

Det verkar som om Swedin inte har förstått att SAAB-
fabriken står stilla på grund av misskötsel och en femtioårig brist på efterfrågan. Det handlar inte om en efterfråge-
minskning, det handlar inte heller om en konjunktursvacka, det handlar om en bil som enbart något enstaka år av alla sedan 1947 har uppvisat lönsamhet, alla andra år så har det varit förlust. Sedan hävdar han att arbetarrörelsens styrka har varit att se dagens utmaningar och morgondagens lösningar. Som exempel på detta tar han upp bland annat Miljonprogrammet, och allt detta för att arbetsgivaren, staten och fackförenings-
rörelsen ska ta ett gemensamt ansvar för situationen på SAAB.

Han skriver också att LO visar på mod när de pekar på gemensamma lösningar för att ta tillvara på svensk ekonomis framtida möjligheter. Uppriktigt talat så förstår jag inte meningen med artikeln, eller vad den ska komma fram till, men jag reagerar på att plötsligen fackföreningsrörelsen ska ta ansvar för både landet och det faktum att SAAB är på väg att dö sotdöden. SAAB är en otidsenlig bil som har sin eventuella framtid långt bakom sig. Företaget ägs idag folk som helt saknar industriell kompetens och som dessutom är inblandade i diverse mindre smickrande affärer, det förekommer till och med anklagelser om samröre med den ryska maffian.

Att staten, vilket betyder vi skattebetalare, ska ta ansvar för de anställdas omskolning och vidareutbildning råder det ingen som helst tvekan om. Att borga för ett lån till EIB var ett misstag som berodde på politisk feghet från alliansregeringens sida, och att sedan som lök på laxen få läsa i Aftonbladet, på ledarsidan dessutom, att fackföreningsrörelsen ska agera som ekonomisk fallskärm när alliansens misstag kommer fram i ljuset är minst sagt – häpnadsväckande.

Mina senaste artiklar om SAAB: 1, 2 & 3

it Andra om: , , , , , , ab1 ex1 gp dn1 svd ekot svt


5 svar till “Aftonbladet och SAAB”

  1. Det verkar inte riktig som alla förstår att SAAB är slut som företag. Det vore kanske lättare om SAAB var en gris? Då kunde man ta en slaktmask och skjuta hål i huvudet på aset. Fast iof är det svårt att döda nån som redan är död…

    • Saab har en massa journalister på lönelistan, folk som ska skriva snällt om bilen, men nu hjälper inte det när nyhetsjournalisterna sliter liket i stycken.

  2. Man kan ju undra hur det kommer sig att Müller kunde lura till sig borgensåtagandet. Var regeringen rädd för konsekvenserna annars? Vågade de inte stå för att det var ett bilmärke som aldrig hade lönat sig? Det mest mystiska är väl egentligen att Wallenberg lyckades sälja företaget till GM.