Sälj Saab på IKEA


Byggsats
Det finns många som tycker att det är viktigt att rädda Saab, det kan de göra om den säljs på IKEA. Prata med Kamprad !!

Jag har redan tidigare varit inne på möjligheten att sälja Saab på IKEA. Ingvar Kamprad har definitivt råd att köpa Saab, han har kunnat spara rejält under många år eftersom han betalar bara 0,0001 procent av sin inkomst i skatt. Att han pumpar in sina slantar i stiftelser i Holland, Belgien eller Liechtenstein spelar väl mindre roll, pengar luktar inte sägs det.

Dessutom skulle Saabs underleverantörer slippa att drabbas, och många av dem som idag arbetar i Trollhättan skulle kunna öppna egna små företag där de tillhandahåller råd och tips till dem som vill bygga en egen Saab, för precis som allt annat på IKEA skulle bilen bara säljas som byggsats. Man får med några enkla verktyg och en monteringsbeskrivning och skulle på det sättet komma ifrån tillverkningskostnaden.

Bilden förställer en Volkswagen Golf Memphis, och uppackad skulle en Saab se ut på ungefär samma sätt. Det skulle säkert ta några dagar att skruva ihop bilen, men alla som monterat bokhyllan Ivar har redan skaffat sig handlaget. (Gösta Berling har försett mig med bilden.) :-P

intressant Andra om: , , , , , , , , , ab12 svd1 dn1 gp12 t


9 svar till “Sälj Saab på IKEA”

  1. Kanske nåt för Biltema med kinesisktillverkade bitar, bygg en Kina-Aero för dryga 100 loppor och några månaders skruvande ? Sen kan den lycklige ägaren regga resultatet som amatörbygge.

  2. Om Ingvar Kamprad är en man med invandrarbakgrund skulle man sitta och gnälla, påpeka det i hundratals gånger i media hur otacksam man är, betalar inte skatt och pumpar sina pengar någon annanstans… Man ville inte heller hjälpa svenska företag som kraschar! Urshhh! :-) Vilken jä**l han är! :-)
    I så fall skulle han bli Sverigedemokraternas huvudämne och huvudorsak att vara av med invandrare som gör ingenting annat utom fuskar på skatter!

    :-)

  3. Jag tycker att LO/SAP borde sluta gnälla på att inte mina skattepengar går till att rädda SAAB. Köp upp skiten själva om ni tror att det är livskraftigt! Men det tror ni inte, och då duger det bara att räddas med andras pengar. Suck!

  4. Ja bilden är dråplig och jag skrattar själv gott åt den !

    Men som de flesta här vet anser jag ju att om ingen annan vill eller kan driva företaget så borde svenska staten, av ren självbevarelsedrift om inte annat, göra det.

    Och ett och annat förstatligande är bara bra som återställare efter många års privatiseringshets.

    • Men som de flesta här vet anser jag ju att om ingen annan vill eller kan driva företaget så borde svenska staten, av ren självbevarelsedrift om inte annat, göra det.

      Skattebetalarna ska således bygga bilar som ingen vill ha… :-)

  5. Men de andra länderna har ju gått in med statliga pengar för att rädda sina bilindustrier. Känns som det blivit någon form av mantra där alla är eniga om att våra skattepengar inte ska gå till detta. Personligen tycker jag den svenska staten skulle hålla företaget vid liv under krisen och när bilförsäljningen stiger försöka sälja företaget. Det kostar ändå så mycket pengar när flera 1000 blir arbetslösa. Men tydligen ses sådana som tycker det som fullständiga idioter eftersom SAAB inte gått med vinst på länge. SAAB är förmodligen säljbar under högkonjunktur och då skulle måhända större biltillverkare se en långsiktig läsning och förtjänst i SAAB. Idag har de stora bilmärkena problem med sina egna bilar, så de tänker knappast på att utöka industrin. Varför är det egentligen så himla fel att ge konstgjord andning på SAAB ett tag när både avveckling och stöd från staten kostar skjortan. Har helt plötsligt hela Sverige blivit mini-amerikanare som är rädda för kommunismen. Som argument brukar föras att det inte funkade att rädda varven. Detta är inte på något sätt ett bevis för att det inte skulle kunna vara en tillfällig lösning för SAAB.

    Personligen ser jag ett problem med synen att inte staten ska gå in med pengar och stödja våra storindustrier. Det kan väl måhända gå för sig att SAAB slopas. Men ska vi ha denna strategi så tror jag det kan bli förödande i förlängningen. Vad händer när Volvo och Ericsson samt alla andra storindustrier i Sverige hamnar i kris. Ska den svenska staten bara titta på när företag som bidragit till miljarder i skatteintäkter går i graven. Inte ens kapitalistiska USA ger sig utan kamp, utan att ens försöka. Jag säger inte att Svenska staten ska hålla alla våra svenska företag vid liv men vi är förmodligen ganska ensamma om i Sverige att ge sig utan kamp. Det bådar gott inför framtiden!

    • Men de andra länderna har ju gått in med statliga pengar för att rädda sina bilindustrier. Känns som det blivit någon form av mantra där alla är eniga om att våra skattepengar inte ska gå till detta.

      Problemet är att Saab varit i kris alla år utom ett eller två. Krisen kommer aldrig att gå över så mycket att företaget kommer att gå med vinst. Det är en omodern, tung, miljöskadlig och bensinslukande bil. Hade den idag varit hälften så tung och kunnat köras som el-hybrid, visst då hade du haft ett par poäng i ditt resonemang. Inte nu.

      Varför är det egentligen så himla fel att ge konstgjord andning på SAAB ett tag när både avveckling och stöd från staten kostar skjortan. Har helt plötsligt hela Sverige blivit mini-amerikanare som är rädda för kommunismen.” Jag är definitivt inte motståndare till samhällsägda företag, men att vara positiv till en bilindustri som inte kan tillverka bilar som folk vill ha, nej, då är det bättre att satsa på andra verksamheter.

      Personligen ser jag ett problem med synen att inte staten ska gå in med pengar och stödja våra storindustrier. Det kan väl måhända gå för sig att SAAB slopas. Men ska vi ha denna strategi så tror jag det kan bli förödande i förlängningen. Vad händer när Volvo och Ericsson samt alla andra storindustrier i Sverige hamnar i kris.”

      Om deras ägare (USA + Kina) kör dem i botten på samma sätt som man gjort med Saab så ska definitivt inte skattebetalarna rädda företagen. Se bara på Tyskland, Frankrike och Spanien. Där kostar det industrin två eller tre ÅRSLÖNER att sparka de anställda. Hade det oxo gällt Sverige så hade antingen GM inte köpt Saab, eller så hade man valt att lägga ner där det är billigare. Nu var den billigaste industrin att fimpa – den svenska. DET problemet löser vi inte genom att låta skattebetalare bygga bilar som ingen vill ha.

      Ska den svenska staten bara titta på när företag som bidragit till miljarder i skatteintäkter går i graven. Inte ens kapitalistiska USA ger sig utan kamp, utan att ens försöka.

      Vi är inne i en extrem strukturomvandling just nu. Globaliseringen innebär för vår del att många industrier kommer att försvinna österut. Ska skattebetalarna finansiera att de blir kvar i Sverige så skulle vi behöva hundra miljoner skattebetalare. Det har vi nu inte, därför måste Sverige satsa på utbildning och forskning istället för att tillverka plåtschabrak som väger 1,5 ton.

      Ska vi välja att strida så ska vi oxo välja vår strid !!

      När det gäller industrin i övrigt så måste vi förbereda oss på att tung tillverkningsindustri försvinner ut ur landet om den oxo är personalintensiv. Det går inte att sätta igång sedelpressarna och skapa tusentals låtsasjobb i Trollhättan. De pengar som vi kan spendera ska satsas på forskning och utbildning, och det rejält. Att inbilla oss att vi kan tillverka navkapslar och motorer billigare än kineserna är inget annat än just – inbillning.

      • Du har fel, det är inte i första hand fel på storleken på bilarna från SAAB – se bara på den svenska bilparken. Bilar i storleken SAAB 95 och SAAB 93 dominerar. Tittar man på vilka biltillverkare har största vinster så är det inte småbilstillverkare, utan Audi, BMW, Mercedes och det är där SAAB och Volvo vill vara. Problemet är att GM har varit otroligt okompetent ägare till SAAB och försökte på jänkarmanter kränga bilar genom dekaltrimning, dvs sätta SAAB dekaler på i grunden Opelbilar och sälja dessa för dyra pengar. Sånt är vanligt frekommande i USA, men i Europa är bilköpare kunnigare och kräver valuta för pengarna.

        Dessutom har GM gjort allt för att SAABs nya modeller försenas, nuvarande SAAB 95 är urgammal och helt omodern. Inte konstigt att den inte säljer. Nu är SAAB så nedkörd att det är svårt att få den på fötterna igen. SAAB skulle aldrig ha sålts till GM.