Konkurs nära för Saab?


I förra veckan så hoppade överraskande Saabs VD av jobbet, dagarna innan berättade media att Spyker hade gått med en förlust på två miljarder. Nu kommer den fortsättning som många anat men som Maud Olofsson & Co blundat inför.

DN: ”Saab Automobile uppges ha problem att betala underleverantörerna. Leveranser har stoppats och under tisdagen stod fabriken i Trollhättan stilla. Obetalda räkningar gör också att en reklambyrå säger upp samarbetet. Flera källor uppgav att stoppet i fabriken berodde på att minst en underleverantör stoppat leveransen till Saab. Men företaget väljer att hålla tyst både om eventuella betalningssvårigheter och produktionsstopp… …Reklambyrån Lowe Brindfors har inte fått betalt sedan december och bryter därför med Saab, skriver Resumé på nätet. – Det rör sig om en betydande summa men med respekt för Saab anger vi inga belopp, säger Lowe Brindfors vd Bjarte Eide till Resumé.”

Vi är nog rätt så många som trott att köpet av Saab bara var en skenmanöver för att komma åt det miljard-
stöd som Sverige är garant för. När nyheten om en miljardförlust i Spyker kom undrade jag hur lång tid det skulle ta innan nästa negativa nyhet dök upp. När VD:s försvann undrade jag, och säkerligen många med mig, hur lång tid det skulle ta innan mer negativ information skulle komma, nu vet vi. Produktionen stod stilla igår, hur det blir idag vet vi inte, men själv tror jag att denna vecka kommer innebära många tråkigheter för Trollhättan. Och för svenska skattebetalare…

it , , , , , , , , dn1 svd1 ex12 ab1 svt sr gp


4 svar till “Konkurs nära för Saab?”

  1. Jinge så här skriver en Kinesisk bloggare som har bra insyn i BAIC (Förutsåg köpet av 93, 95an och Saabs växellådsfabrik) ”Beijing Auto försökte 2008 köpa Saab, men på grund av ointresse hos viktigaste partnerna och Svenska staten helt utan framgång. Saab är nu i en nödsituation och Beiqi vill spara,övergripande känslan är mer positiv än för två år sedan. Beiqi förvaltning kan nu följa utvecklingen och överväga lämplig tidpunkt, vägen till förvärv av Saab är öppen.” (texten översatt via Google translate från förenklad kinesiska) Eftersom BIAC grundat framtagningen av deras C71EV på Saabs nya plattform så får vi nog anta att Saab kommer att överleva åtminstånde i Kina. Det troligaste är dock att BAIC som ser Saab-plattformarna som sitt blivande premiummärke inte bara nöjer sig med att äga Saabs gamla växellådsfabrik utab även snart kommer att äga både varumärket och fabrikerna i Sverige.

    • jag har jobbat på SAAB och på underleverantörer till SAAB, där hoppas man på att Antonov ska komma in i bilden med sina pengar:)

  2. Har arbetat med ett brett antal uppgifter inom fordonsbranschen. Vad jag kan säga är att jag blir förvånad om SAAB överlever sin omgivande konkurrens. SAAB har inte mycket att erbjuda jämfört med exempelvis de japanska bilmärkena. De gör bilar som inte är särskilt tillförlitliga (deras bilmodeller från 90-02, resten kan jag ej uttala mig om), och dyra med avseende service och reservdelar. De har även brist på kapital enligt massmedier (leveranser från underleverantörer stoppades för några dagar sedan efter att betalning inte inkommit). Detta är tecken på att det inte ser särskilt ljust ut. Jämför med Volvos massiva kampanjer på nya S60 och V60. Volvo ska till och med rekrytera 800-1200 personer (ingenjörer+montörer). Tyvärr, jag hade i dagsläget inte tippat på SAAB.