Klarar Koenigsegg verkligen av detta?


Igår skrev jag och funderade på vad Koenigsegg hade att tillföra till Saab Automobil förutom pengar. Han har ingen industriell erfarenhet, ännu mindre av att driva en bilindustri. Att ha sålt ett antal exklusiva sportbilar räknas knappast i de sammanhangen. Något skymtade ändå fram i medierapporteringen runt projektet, han talar nämligen idag om en ny hemlig teknik utan att närmare beröra vad det handlar om. Men nu ska GM hålla en presskonferens och beskedet är klart, det blir Koenigsegg.


Med i båten finns Bård Eker och Mark Alan Bishop.
Bård Eker har tjänat en massa pengar på bland annat båttillverkning och vad Bishop har för meriter lär vi få läsa mer om under dagen. Men teknikhemligheten som det talas om i Aftonbladet lär vi inte få någon information om i nuläget.

AB: ”Hans företag ska rädda Saab – är det tänkt. – Vi jobbar med ett unikt framtidsprojekt, en ny svensk teknologi, som går att applicera på olika bilmodeller, säger vd Christian von Koenigsegg till Aftonbladet.

Är det något för Saab? Aftonbladet ställer frågan förstås: Är den nya teknologin något som ska användas på Saabmodeller? – Det vill jag inte uttala mig om, säger Christian von Koenigsegg.”

Man får hoppas att denna satsning är seriös i alla avseenden för skulle Saab, som i sig är en mycket omodern bil, få ett tekniskt nytillskott som gör den


billigare att köra så kan den givetvis bli mer lättsåld. Jag tror att bilar som drar mer än 0,5 liter per mil inom några år kommer att betraktas som kvalificerade miljöbovar.

Sedan gäller det också för detta konsortium att övertyga regeringen om varför den ska gå in med lånegarantier. Vi får hoppas att man gör en mycket seriös prövning av den frågan, det vore ju inte bra om skattebetalarna fick betala något slags socialbidrag som vi aldrig får igen. Och skeptisk lär jag vara än ett tag, mycket länge troligen…

i Andra om: , , , , , , , ab1234 ex1234gp1 dbl dn12345 svd12345 t

[tags]Saab, Koenigsegg, Bård Eker, Mark Alan Bishop, Klimat, Miljö, Bilindustri, Politik[/tags]


9 svar till “Klarar Koenigsegg verkligen av detta?”

  1. Kan det vara månne vara en ny elbil med en vindsnurra på taket? Skämt åsido, elbilar är framtiden och har de en ny revolutionerande teknik för det som vanligt folk har råd med ser jag verkligen fram emot det. Jag vet att det finns nya batterier som är 5-10 gånger kraftfullare än dagens men än återstår det en del problem med dem innan det kan vara kommersiellt säljbara.

  2. Jag kan inte riktigt se framför mig vad de ska använda Saab till. Bilarna är inte bara efter teknologiskt sett utan även designmässigt – en Saab är i regel inte särskilt vacker att titta på.

    Sedan kan man ju undra hur det står till ekonomiskt sett. Koenigsegg har inte gått med någon speciell vinst alls egentligen, hur ska de kunna förvandla Saab till ett vinnande koncept?

    http://www.youtube.com/watch?v=svxRpqeqFRY en sån där grej verkar ju onekligen kul att köra dock… :)

  3. @Marcus: Om Saab är snygg råder det delade meningar om :)

    När det gäller ”hemliga grejjer” så presenterade ju Koenigsegg en sprotbil för ngn månad sen med smått otroliga prestande – är det ”hemligheten”
    månne ?

    jag hoppas innerligt det ligger ngt i den putsade fasaden som visades upp då – även om jag tror att den lilla detaljen ”verkligheten” kommer komma ikapp de prestandasiffror som då visades…

    /K

  4. På sidan 51 i NLV Solar AG’s PDF-presentation står följande:

    Koenigsegg and NLV Solar AG

    Electric vehicle project

    Koenigsegg, the Swedish maker of exclusive sportscars, and NLV Solar AG have signed a co-operation agreement on the project planning and development of an electric vehicle. This “car of the future” will implement the know-how of NLV Solar in the field of photovoltaics. The aim is to create a test vehicle for a ground-breaking propulsion system, making optimum use of the solar technologies developed by NLV Solar, and to patent and license those innovations.

    The futuristic electric car has a target top speed of
    over 200 kph, with 0-100 kph in under 4 sec. The
    running costs will be minimal. It will be a develop-
    ment platform for innovation in the following areas:

    • new battery technology: giving vehicles a range of up to about 500 km, with unlimited charging cycles and rapid charging
    • overall thin-film coating of car body and windows
    • asynchronous motor technology
    • new materials and manufacturing methods to reduce vehicle cost
    • minimised running costs
    • optimisation of safety technology
    • new design, improved vehicle comfort and loading capacity

    The cooperation agreement covers initial market and feasibility studies, preliminary technical analysis, drawing up of specifications, design, selection of components and materials, qualification of prototypes, as well as production planning, quality and reliability programmes.
    Koenigsegg and NLV Solar AG also aim to develop an advanced electric car which fulfils all the usual market criteria for mass production.

  5. Jag funderade precis på en sak när jag läste en av artiklarna på svd. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3074281.svd

    Koeningsegg Group har signerat ett så så kallat MHU, Memorandum of Understanding, att ingå ett avtal med General Motors om ett övertagande av Saab inom den närmsta framtiden.

    Rätta mig om jag har fel, men när det gäller köp av företag i de här storlekarna så skriver man väl alltid ett MHU, och då menar jag att alla som är intresserade måste skriva ett sådant med säljaren, för att verkligen visa sitt intresse. Detta görs för att köpare som egentligen inte är intresserade inte ska slösa bort säljarens tid.

    Sådana här förhandlingar är väl oftast hemliga, så i princip kan väl flera andra intressenter också ha skrivit på ett MHU med GM? När man läser artiklar i media låter det precis som köpet är klappat och klart – jag tycker det är mest förvirrat just nu.

  6. Googla:

    ”Fuel Consumption Reduction” demonstrator Saab

    så bör första träffen vara ett företag i Helsingborg med kopplingar till Koenigsegg.

  7. Ja om man klarar det eller inte ska ställas mot de förväntningar bl.a. Saab-arbetarna och regeringen har. Hur många jobb vill man rädda kvar i Trollhättan? Ligger det ett egenvärde i att Saab finns kvar i Sverige? På första frågan är svaret minst så många som idag och på andra ja, om avsikten är att rädda jobben kvar i Trollhättan.

    Koenigsegg säger idag att man ska göra hälften så många bilar som ledningen hittills prognostiserat. Det verkar också sikta på en personbilsmarknad med högre priser. Det lär alltså inte bli fler jobb nu och en stenhård kamp att bryta sig in på en ny marknad.

    Jag undrar vad sportbilstillverkan Koenigsegg kan göra som GM inte klarade när det gäller att sälja många bilar. Hur tänker man ifråga om distributionen.

    Nja, det kan på sikt sluta med i inga Saab-jobb alls i Trollhättan. Mycket lite talar för en motsatt utveckling. Koenigsegg har efter vad jag förstått hittills inte varit en bra affär. När var Saab en bra affär? Och hur liten bilproduktion kan motivera fortsatt satsning.

    Kanske man någon ska ge upp tanken på att tillverka Saab.

    Men det är klart. Finns det friska privata medel som olika finansiärer är villiga att satsa så är det väl bara att applådera ambitionen. Om nu de inte hade kunnat användas på ett mer effektivt vis. (http://xxxxx)