Nya Slussen – ett bedrägeri


Skattebetalarna i Stockholm tvingas att bekosta den politiska reklamkampanj som har till mål att vända opinionen så att den blir positiv till att riva gamla Slussen och bygga en motorväg av den trafikplatsen som egentligen bör K-stämplas och upphöjas till kulturminne.

Dagensmedia.se: ”I ett pressmeddelande hävdar Vänsterpartiets vice gruppledare, Karin Rågsjö, att Alliansen inte spelar med öppna kort i projektet att bygga om Slussen.

Vad Vänsterpartiet reagerar över är att Stockholms stad engagerat Kreab för att skapa en kommunikationsplan åt stadens anställda.

– Den borgerliga majoriteten använder skattebetalarnas pengar för att skönmåla sitt eget projekt, och sätter samtidigt munkavle på sin egen personal, säger Karin Rågsjö i pressmeddelandet.”

Man kan ställa sig ett flertal frågor utifrån detta, till att börja med så undrar man förstås hur det kommer sig att politiker i stadshuset tror sig ha fått mandat att riva sådant som stockholmarna vill behålla och restaurera. Dessutom till en kostnad på flera tiotals miljarder kronor. Skulle man istället restaurera Slussen så skulle det kosta en tiondel av summan.

Vad det betyder för trafiksituationen i Stockholm vet vi inte heller, men att en åttafilig motorväg ändrar trafikström-
marna i staden är självklart, men möjligen inte för borgerliga politiker i stadshuset. Hela idén om den nya Slussen är en katastrof för allianspolitikerna, men de ser bara möjligheterna att sälja tomtmark. (forts nedan..)

Att de borgerliga i stadshuset spenderar skattebetalarnas pengar för att låta en reklambyrå ändra på folkopinionen är i sammanhanget mer än klandervärt. Tror borgarna att skattemedel ska användas för att göra folk mer positiva till en rivning av Slussen så har de missuppfattat sin roll som politiker.

F.ö. undrar jag varför Aftonbladet agerar hälleflundra när det gäller en så viktig fråga som Slussen?

it Andra om: , , , , , , , dn1 svd1 ab ex1 sr1


13 svar till “Nya Slussen – ett bedrägeri”

  1. äsh, slussen kan knappast göras fulare och snuskigare än den redan är. Har alltid tyckt att dem som byggde slussen var människofientliga för det finns ingenting som är fint o mysigt med slussen, där är man bara om man måste, har vägarna förbi.

    • problemet e vel funktionen inte om den e ”ful” vilket folk endå aldrig kan enas om vad som e fint den nya korsningen räknar dom sjelva med att det blir bilköer osv o bussarna som inte kommer fram

    • Slussen är en heltigenom genial konstruktion. Tyvärr har den med åren blivit sliten, nästan utsliten. Den kunde bli finfin om den fick renoveras. Att riva och förstöra det är tyvärr nuvarande lednings kännetecken för allt. Förvisso ska vi därmed inte förringa vissa klåfingriga andra politiker genom åren och deras förmåga att skövla stan. Vi slapp bombningarna i kriget, men politikerna klarade att förstöra istället…

      • Slussen är genial ur bilisternas synpunkt. Inte att det är något fel på bilismen i sig men problemet är att människan har ingen plats – förutom väntplats, plats där man står och väntar på tåg/bussbyte. Vart är människans plats i det hela?

        Jag har aldrig hört att någon ska till slussen för att det är så fint och mysigt där. Kan någon av slussendiggarna förklara för mig vad som är så bra med slussen från någon annan synpunkt än bilistens?

        Nej, slussen har varit ett misslyckande!

        • jag kan inte se mig som en ”slussendiggare”

          visst finns det stellen på slussen som e trevliga att henga på om man inte har några pengar och e ung.

          men det e just den här attityden jag blir så förundrad av måste alla platser vara fina trevliga ”mötesplatser” som man ska åka till för att dricka latte? och vad e slussen om inte en mötesplats idag?

          för kollektivtrafiken e dagens slussen oxo bettre en förslaget förutom bilarna och det e vel allt som behövs?

        • Håller med Marco om frågan varför måste alla platser vara fina och mysiga mötesplatser? Slussen är en genial konstruktion som knutpunkt för såväl kollektivtrafik av olika slag som av vikt för förbindelsen mellan mälaren o saltsjön liksom bilktrafikens olika strömmar hit och dit. I samtliga fall fungerar detta nöjaktigt, om än inte med maximalt mys och pys.

          Förvisso är den som sagt sliten och behöver renoveras, och då kan man ju passa på att ’snofsa’ till den här och där med lite mysighet så att människorna trivs och kanske till och med tar med sig picknickkorgen för en liten trevlig stund när man väntar på bussen till hemmets härd eller vartåt kosan nu styrs.

          Funktionen och konstruktionen är väl genomtänkt, den har fått förfalla men går att renovera. Varför skall man då slänga bort det som till en mindre slant går att laga till något bra och istället för mycket dyra pengar belamra stan med fler motorvägar, gallerior, hus som ingen vill ha etc?! Det är faktiskt ett miljötänkande i återanvändning framför slit och släng, tycker i alla fall jag…

  2. Vad är det egentligen som är så fantastiskt med slussen. Jag är rätt ny i Sthlm och skulle ta bilen till slussen igår. Krångligare och mer ologisk lösning har jag aldrig tidigare varit med om. Det var ett rent helvete att hitta och när man åkte fel tog det en smärre evighet att hitta rätt igen. Jag undrar hur många som kör fel i slussen varje dag. Kanske inte vana stockholmare men i princip alla andra.

    • Hmm, det är ju bara att följa skyltarna så tar man sig enkelt och smidigt precis dit man vill?! Fungerar i såväl höger- som vänstertrafik om nu någon klåfinger skulle ta sig för att ändra igen:-)

    • Du skulle sett hur det såg ut där innan slussen byggdes 1935. Där har vi något som förtjänar uttrycket ”förvirrande”.

  3. Fult och fint kan alltid diskuteras. Men det finns två huvudinvändningar mot Slussenförslaget. Den ena är den absurda motorvägen rätt in i Gamla Stan. Trafiken över Slussen och Skeppsbron är illa nog som den är, men om man planerar ett miljardbygge måste man väl ändå göra en miljökonsekvensanalys (tror faktiskt det är obligatoriskt). De som planerat denna väg verkar leva kvar på 60-talet då bilismen skulle dominera staden.
    Den andra invändningen handlar om att förstöra utsikten. Att bygga ett stort hus mitt på Södermalmstorg (glashus eller ej) stänger av Stockholms mest storslagna utsikt över Mälaren och Saltsjön. Att komma ner från Götgatan och ut på den öppna Slussen där vattnen breder ut sig är fantastiskt. Och vi talar inte om att komma med bil.

    • Ni fascister kan väl hålla er till ett ämne i taget?

      Och vad har lundabor med frågan om Slussen att skaffa? / Jinge