Pruta på bredbandet?

Äntligen tycks det som om marknadskrafterna har börjat verka även hos dem som levererar bredband och IP-telefoni åt oss stackars internetmissbrukare.

Jag har sedan en längre tid konstaterat att hastigheten på mitt ADSL sjunkit från 13-14 Mbit ner till 11-12, inte mycket kan det tyckas, men personligen har jag hoppats på att det skulle vara precis tvärtom. Till följd av teknikens landvinningar skulle även vi som bor ett par kilometer från telefonstationen få snabbare och snabbare bredband.

Idag ringde jag därför till Com Hem och kollade deras priser. För tar jag bredband via dem så får jag 24 Mbit och det är dubbelt så snabbt mot hur jag har det nu. Jodå, de hade ett erbjudande som gick ut på att jag fick IP-telefoni och 24 Mbit för ungefär samma kostnad som jag nu har hos min leverantör. Därför ringde jag min operatör och frågade om uppsägningstiden.

Flickan i luren lät uppriktigt bekymrad (gott skådespelarämne?) och sade att det troligen kommer snabbare ADSL inom en inte alltför avlägsen framtid, men om jag stannade kvar som kund så bjöd de gärna på avgiften för IP-telefonin. Inför sådana tongångar blir jag givetvis fundersam. Egentligen borde man ta kontakt med alla grannar och göra en gemensam framstöt till de bolag som kan

leverera. Kan EN kund pruta 99.- i månaden så kan man faktiskt undra vilken effekt det skulle ha om 400 kunder skrev under en sådan förfrågan.

Intressant! Med andra ord så kan man anta att många internet och telefonileverantörer är öppna för en diskussion om priset, något som jag bara upplevt när det gäller inköp av kapitalvaror tidigare…

IDG om nöjda bredbandskunder

Andra bloggar om: , , , , , , ,

[tags]Bredband, Internet, Adsl, Fiber, IP-telefoni, ISP, Internetleverantörer, Pris[/tags]

  2 comments for “Pruta på bredbandet?

  1. Khan
    22 oktober, 2007 at 11:05

    Vad har du för leverantör just nu?

  2. Thomas
    23 oktober, 2007 at 13:51

    Jag råkade ut för en lustig sak nyligen. Jag har Comhem och så ringde en snubbe, som det verkade från Comhem och sa att de hade fått klagomål på dålig kvalitet på förbindelsen i mitt kvarter men nu var på väg att åtgärda det, och vill jag passa på och öka hastigheten på förbindelsen? Så småningom kröp det fram att han nog inte alls var från Comhem utan från Glocalnet och ville ”stjäla” mig som kund. I vilket fall som helst fick han mig att gå med på att byta, jag ville ha papper på vad det egentligen var han utlovade och man kan alltid ångra telefonavtal.

    Veckan efter kom jackpotten: ett brev från Glocalnet där de meddelade att de tyvärr inte kunde erbjuda service i mitt kvarter. Inte nog med att han bluffade, han var så inkompetent att han slösade bort tid på att lura fel folk!

Comments are closed.