På besök i Nordkorea – reserapport

Det är inte många av oss som besökt Nordkorea. Själv var jag på en alkoholforskarkonferens i Söul år 2005, med frun. Vi tog tillsammans med en kollega från USA en taxi till Panmunjom, där vapenstilleståndet undertecknades 1953. Nedan en rapport med titeln ”Husmorsgymnastik, gratis lägenheter och palats för barn, konst och idrott” av Jan Mellring från en vänskapsresa till Korea som jag fått förmånen att publicera. Jan deltog i denna resa 5-18 april 2016. Han skriver i mail till mig ”Jag reste med Svensk-koreanska vänskapsföreningen. Militärpolitiskt bibliotek hade också en resa och Korea-konsult. Vi fick fotografera så mycket vi ville. Det var möjligt att ringa hem från hotellet. Med tanke på USA-imperialismens kolossala militära uppladdning med kärnvapen i syd och världens största militärövningar, 300 000 soldater, och att USA vägrar skriva på fredsavtal så förstår man att landet vill ha vänner. Tänker åka med på höstresan.”

Jag diskuterade här nyligen Nordkoreas politiska läge USA-Nordkorea

Resan började med visumkrångel i Köpenhamn och Moskva. I Moskva bussades vi till en sjangserad olympiadförläggning medan visum ordnades. I Vladivostok såg vi ändstationen på
transsibiriska järnvägen, en Leninstaty som pekade mot PUB i Stockholm, där han handlat sin kostym, en ubåt och två kanoner som kunde skjuta 32 km. Staden drabbades inte i fosterländska kriget men många av invånarna dog, enligt långa minnestavlor.
Pyongyang untitledPyongyang
Imponerande var det stora moderna campusområdet som byggdes inför Asia Pacific Economic Conference 2012. Naturligtvis blev det rödbetssoppa i studentkantinen.

I Pyongyang inkvarterades vi på Haebangsan Hotel i centrum. Varje rum hade luftkonditionering. En stor middag serverades och reseledare Margot Lindeson fick en födelsedagstårta i tre våningar. På hotellet fanns en bokhandel, sauna, butik och bar med det nya koreanska mellanölet
för en euro samt andra drycker.
Den 9 april började dagen med en hissfärd 170 meter upp i Juchetornet där vi fick utsikt över den växande staden. De amerikanska piloterna hade problem 1953 då det inte fanns några byggnader kvar att bomba. Nu byggs lägenheter och palats för idrotter, kultur och teknik i rasande fart.
”Juche betyder att hålla fast vid principen att själv lösa revolutionens och uppbyggets alla problem i överensstämmelse med de faktiska förhållandena i sitt eget land, och huvudsakligen med egna ansträngningar.”
Därefter såg vi Arbetarnas Partis monument med hammare, skära och skrivpensel, omgivet av stora reliefer.
På Kulturhuset hittade jag en bok om hur amiral Ri Sun-Sin med ett dussin kanonbestyckade sköldpaddsskepp stoppade japanska invasionsförsök 1592-98.
I byn Mangyongdae, idag en park utanför Pyongyang, växte Kim Il Sung upp. Föräldrarna var gravskötare
och revolutionärer. Byggnaderna har rekonstruerats med det intressanta värmesystemet som leder spisvärmen under golvet till sovrummet.
Kwangbok, PyonyangKwangbok
I Kwangbok, på nybyggda forskaravenyn, besökte vi ett varuhus med elcyklar, tvättmaskiner, kläder, mat,
levande stör och fina spritbuteljer. Får barn köpa sprit, frågade jag. Javisst, det är inget problem, dom vuxna tar hand om det.

10 april besökte vi Kamsusan Palace of the Sun och det nybyggda vetenskap- och teknikcentret som med modeller förklarade industrimetoder, flygplatser, satelliter med mera.
11 april åkte vi rulltrappa 100 meter ner till tunnelbanan. Sedan Frimärksmuseet.
Efter lunch bussresa med kontroller ner mot demarkationslinjen i Kaesong och Koryo Museum.
Kamsusan PyongyangKamsusan
Här var boktryckerityper hundra år före Gutenberg
, en gravkammarsten med utgångshål för den dödes själ och flera återskapade historiska byggnader. Och turister. Maratonlöpare.
Efter politiska diskussioner somnade vi på det varma golvet i ett gästhus.
12 april såg vi den enda platsen i Korea där det inte är krig:Panmunjonm.

Kooperativen plöjde fredligt sina åkrar och turistgrupper såg dokumenten om stilleståndsavtalet 1953. Fortfarande
vägrar USA skriva på en fredsöverenskommelse. I april pågick världens största krigsövning i Sydkorea med 300 000 sydkoreanska soldater och 15 000 amerikaner. OT 5015 var en del där man övade byte av statsledning i Nordkorea.

Tillbaka i Kaesong på Tongil Restaurant fick vi privata kulörta nudelsoppor lagade på små spritkök
ackompanjerade med många rätter i små skålar.
13 april besökte vi nybyggda Zangchons grönsakskooperativ. Massor av växthus. Husen hade solvärmevattentankar
på taken och hund på dörrtrappan.
Sedan bar det av till ett av sportpalatsen där några köpte ammunition och sköt skarpt på en 25-metersbana.
Den stora triumfbågen mättes utanför Stadion som reparerades och sedan en promenad i Moran Park.
14 april fick vi njuta av Minutvalsen och andra kompositioner framförda av underbarnen på Gyongsangs förskola.
PanmujonPanmujon
På Pyongyangs textilfabrik var det andra ljud när vattenjet skickade tråden fram och tillbaka tio gånger
snabbare än mekanisk skyttel. Sedan flera föreställningar på Barnens palats med sång, dans och musik.
15 april kollades att vi var snyggt klädda innan vi med massorna hälsade på de eviga ledarna på Mansu Hill
med bugningar och blommor. De stora bronsstatyerna var mycket välgjorda, jag såg inga gjutfogar.
I den stora nybyggda vattenparken blev jag klippt och knivrakad för fem euro. På en tavla
fanns förslag på 14 frisyrer.
Senast jag besökte frisör var på vikingatåg i Turkiet för 20 år sedan.
Vidare till Mirim ridklubb med ryska Orlovskyhästar. Intill låg en halvfärdig byggnad som om en månad skulle vara klar som lokal flygterminal. På kvällen fylldes luften av akrobater som for genom luften från studsbrädor
och trapetser. Tur det var nät under, ett trick fick tas om.
16 april mönstrades den stora blomsterutställningen med många bidrag från hela världen, från Sverige
KoreaKonsult.
”Låt hundra blommor blomma” skrev jag i gästboken, travesterande en österländsk filosof.
Köpte en rotknöl Kimsungilia som ska i kruka vid hemkomsten. På kvällen var det kultur med sång och dans. En stor rysk trupp visade hur herrskap och tjänstefolk roade sig. De senare verkade ha roligast.
RyongakRyongak
17 april bussades vi förbi risfält till Mt Ryongak där det var många sagoskulpturer, stigar, sittplatser, drakar
och traditionella hus.
På eftermiddagen hoppade delfiner efter bollar och sjölejon lockades med små fiskar att
göra konster på Rungra Dolphinarium.
18 april kollades att vi hade pass och visum och att plånboken inte var gömd i någon rockärm.
Över Sibiriens moln kunde vi surfa och se Pansarkryssaren Potemkin och kyrkomålaren Andrej Rubljov, lyssna på Dylan och Young och äta två middagar.

i Andra om: , , , , ,

3 svar till “På besök i Nordkorea – reserapport”

1. Intressant och ovanlig berättelse. Jag hade möjlighet och ekonomi att göra en fantastisk resa via Stockholm till Peking 2008, Olympiaåret. Tåget tog oss sedan till Pyongyang, huvudstaden i Nordkorea. 26 timmars tågresa i Kina gav många vyer i ett böljande landskap, där det verkade lite som om tiden stått stilla.
    Helt klart är att stadsmiljöer och industriell teknik prioriterats i Kina.
    11 dagar i Nordkorea hann vi med dagliga utflykter till minnes märken, industrier och tekniska dammluckor mot havsvattnets inträngande från väster.
    En stark kultur utan många av de negativa inslag som vi ser i väst; tiggare, utslagna och t.ex. reklam en gros.
    Många sevärdheter saknar motstycke i vår del av världen och mycket bekräftas av Jan Mellrings rapport. Även om naturligtvis ingen resa är den andra lik. Vad jag förstått bemödar sig nordkoreanerna om att variera utbudet för de som tar sig till Nordkorea i sällskap med andra medlemmar i Svensk-koreanska vänskapsförbundet.
    Idag har Nordkorea drygt 20 miljoner invånare. I slutet av 1960-talet fanns det ca 10 miljoner invånare.