Muslimska kvinnor förtryckta?


”Hur ska det gå för alla de kvinnor som ni har fått att känna sig mindre värda eller mindre intelligenta bara för att de valt att tro på den religion det har blivit så populärt att attackera och förkasta?” så inleder Aseel M Shakfah sin artikel på Svenska Dagbladets brännpunkt idag.

Det är en utomordentligt läsvärd artikel. Tyvärr så är det inte speciellt vanligt att muslimska kvinnor kommer till tals i debatten, och jag har personligen stört mig på den utbredda islamofobin i Sverige, och vid ett flertal tillfällen har jag skrivit om saken. Men läs vad Aseel skriver:

Aseel M Shakfah: ”Låt mig börja med det många vill att jag säger. Jag är muslim, jag är kvinna och jag är förtryckt. Så här långt kan jag se mig själv bli superpopulär föreläsare på alla möjliga sammankomster där man tycker om att umgås, fika, utbyta några roliga historier och erfarenheter och, självfallet, attackera islam. Men det är inte det jag egentligen vill säga. Visst känner jag mig förtryckt, men inte av islam och inte av min pappa, bror eller någon annan manlig familjemedlem. Jag är förtryckt av alla er som talar om för mig att jag är förtryckt och så hemskt gärna vill befria mig. Ni förtrycker och undervärderar mig varje gång ni talar illa om den tro jag valt.”

Hon formulerar sig så precist att var och en borde skämmas både en och två gånger. Vi säger att vi ska vara fördomsfria, vi säger att vi har religionsfrihet, men vi väljer att själva ha tolkningsföreträde när det gäller andra religioner och i vad mån dessa innebär förtryck eller ej. Dessutom anses det näst intill politiskt korrekt att kräva att människor, som till skillnad från undertecknad, tror på någonting – inte ska få klä sig i enlighet med de normer som gäller deras religion eller kultur.


Läs Aseels artikel på SvD Brännpunkt. Den är – mycket – läsvärd!

Aseel M Shakfah på SvD Brännpunkt

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

[tags]Aseel M Shakfah, Islam, Islamofobi, Muslim, Muslimer, Huvudduk, Förtryck, Utanförskap, Okunskap, Fördomar, Etnocentrism, Religion, Politik[/tags]


51 svar till “Muslimska kvinnor förtryckta?”

  1. Jag tänkte förut skriva om något liknande när DN:s ledarsida, tror att det var Karin Rebas, skrev om en ovanligt modig kvinna, och det var naturligtvis, Ayan Hirsi.

    Det formligen haglar av modiga kvinnor som dagligen gör något där de bevisar sitt mod. Men det som gjorde att Hirsi valdes ut var naturligtvis att hon passade in i liberalernas världsbild av gott och ont.

  2. Håller helt med dig Jinge. Det är sällan man ser en artikel som träffar så rätt så som Aseel Shakfan skrivit. Det finns för många motpoler så som Nyamko Sabuni (tror att det stavas så) och diverse andra som debbatterar friskt om Islam som en förtryckarreligion. Trots att alla vet att det inte finns någon religion som tillåter förtryck.

  3. Svenskar borde befria sig själva istället för att fokusera på andra. Vi är ju alla gravt stukade.

    Att dansa kring midsommarstången till små-grodorna och göka i buskarna på fyllan är kanske inte frihet för alla?

  4. Det som folk i mellanöstern håller som tradition behöver inte alltid ha sitt ursprung ur Islam. Det fanns traditioner och förhållningssätt där även innan islam.

  5. Exakt Marcin! Man säger ju att slöjan ska bäras som respekt inför gud, men sanningen är att den som sinte skyddar huvudet i arabländerna snabbt bränns, kanske till döds tom. Alla religioner där täcker huvudet, om så bara med en kippa.

    Det finns funktionella traditioner, judiska kvinnor bar, iaf förr, peruk om de var gifta. Svenska kvinnor fick inte gå i kyrkan om de visade håret.

  6. Jag säger 2 saker:

    1. Grunden till hela den ”akademiska rasismen” ligger fortfarande i gamla fördomar och föreställningar. Den har bara piffats upp. Nu är det inte någon knappt utbildad person som talar, utan det är en akademisk kvinna med ”lång erfarenhet”, och iom det så kan hon inte ljuga. Den gamla formen av kolonialistiskt tänkande är den styrande faktorn, där 2-3 oppositionella ideologier i väst kan duellera om vem som har rätt, men ändå kollektivt anse sig själva vara överlägsna de ”andra”. Om vi har rätt har ni fel, om vi har fel har ni fortfarande fel.

    2. I samma veva så avgudar väst uncle Tom-karaktärer. Detta kan ses mycket tydligt i den uppmärksamhet charlataner som Aryaan Hirsi, Irshad Manji, Mauricio Rojas, Necla Kelek, Dilsa Demirbag-Sten och Nyamko. Sabuni. Folk som öppet deklarerar ”ja, vi är och gör allt negativt ni säger om oss, men just jag har förbättrat mig tack vare er. Jag böjer mig för er överlägsna moral och rekommenderar att efterblivna kamrater att överge sitt och övergå till ert”. Väst älskar att använda den kidnappades egen sjal att strypa henne med…

  7. Det var rent patetiskt att höra fröken Shakfah i radions Studio Ett. Hon stod sig slätt i debatten med Dilsa Demirbag. Fröken Shakfah menade att hon inte ska behöva tåla kritik mot islam i Sverige. Kritisera musimer kan man få göra men inte islam som religion. Om det ligger till på det viset gör nog fröken Shakfah bäst i att snarast flytta från Sverige. Vad hon inte fattat är att hon bor i ett sekulärt land där det är fritt fram att tycka precis vad man vill om islam eller andra religioner (= ideologier). Vad hon heller inte fattat är att orsaken till att hon som muslim känner sig så fri att göra vad hon vill beror på att hon bor i ett sekulärt land som Sverige. Om hon bodde i ett muslimskt land skulle hon inte ha den friheten.
    Det är dags att en och annan fattar att man ska kunna ägna sig åt religionskritik utan bli stämplad som rasist. Islam (likväl som kristendom m m) är inte kopplad till någon ras. Islam är ideologi (världsbild och program för samhällsbyggande) och som sådant måste man kunna kritisera fenomenet.
    Det är lika patetiskt att se någon vid namn ”Aron” påstå att ”alla vet att det inte finns någon religion som tillåter förtryck”. Det måste väl bero på min tjockskallighet att jag inte upptäckt vad som är så uppenbart för Aron trots att jag studerat religion på forskarnivå i ett par årtionden. Nog tusan både kan och är många religioner förtryckande. Både bibeln och koranen är fyllda av recept på förtryck, våld och död.

  8. Props till Aseel M Shakfah och även till dig Jinge för att ni uppmärksammar denna nya typ av förtryck i dagens skenbart censurfria Sverige. Synd bara att du inte alltid vill visa kristna samma hänsyn som du visar muslimer (syftar på tidigare inlägg). Under inga omständigheter ska det vara ok att kränka en annan människa på grund av hennes tro, eller hur?

  9. Religiös fanatism har jag alltid haft svårt för. Kommer så att förbli dessutom. Sedan spelar det ingen roll om det är ortodoxa judar, tungomålstalande pingstvänner eller olika islamistiska fanatiker.

    Och – jag tänker inte be om ursäkt för det..

  10. Bra inlägg syster!Jag håller med,det som hindrar oss muslimska kvinnor att delta på vissa saker, är antagandet att vi är förtryckta. Känns oerhört tröttsamt.

    Antonio skrev::Om det ligger till på det viset gör nog fröken Shakfah bäst i att snarast flytta från Sverige. Vad hon inte fattat är att hon bor i ett sekulärt land där det är fritt fram att tycka precis vad man vill om islam eller andra religioner

    Men Shakfah yttrar sin åsikt också, precis som andra gör – hon utnyttjar yttrandefriheten.

    Vad gäller islamiska länder som inte följer islams rättigheter till kvinnan, kan man beklaga – för religionen i sig har aldrig hindrat en kvinna från att studera/utbilda sig el uttrycka sin åsikt.Det är mäns tolkningar, el vantolkningar att det ska vara så.

  11. kritiker som Antonio tar sig friheten att vara målsägande, åklagare och domare i en och samma veva. De vet att de har rätt, de kommer alltid att inneha konceptet ”sanning” och de har makten att behålla den ordningen. De fördummar medvetet sig själva genom att inte ”se” till helhetsbilden. Muslimer blir inte kränkta av sanning, för muslimer har religiös skyldighet gentlemot sin herre och ingen annan. Muslimer blir inte kränkta om skillnaden på värderingar manifesteras, de är ju en del av islam. Det som är ren lögn, manipulation, förvrängning – DET väcker frustration. Alla har integritet som man beskyddar. Från muslimen som kränks dagligen till skådespelaren som utpekas som alkoholist/homosexuell/anorektisk. Inte för att de tycker illa om alkoholister/homosexuella/anorektiker, utan för att du medvetet LJUGER om någonannan. Man kan ju hoppats att samvetet hos folk skulle få dem att undvika att ta till sådana fasoner, men lagstiftningen som finns talar tydligt att folk helt enkelt inte har samvete.

    Antonio, var säker på att den frihet som finns i Sverige på intet sätt är din eller dina meningsfränders förtjänst. Folk med respekt och gemenskap har skapat dagens Sverige. När du uppmanar Shakfah att flytta ut pga hon nyttjar sina rättigheter som medborgare visar du att du varken har ena eller andra.

  12. Camilla skrev:
    >Men Shakfah yttrar sin åsikt också, precis som >andra gör – hon utnyttjar yttrandefriheten.

    Jovisst, det är inget fel att fröken Shakfah utnyttjar sin rätt att prata fritt i Sverige. Men problemet är att hon vill FÖRHINDRA ANDRA att utnyttja sin yttrandefrihet. Gudskelov har vi inget islamiskt system i Sverige. Och så lär det inshallah förbli. Jag konstaterade bara att om fröken Shakfah vill ha total sinnesfrid (= slippa se eller höra kritik av sin religion) så finns egentligen bara en utväg för henne – att flytta till ett islamiskt land.
    Och jag kan mycket väl förstå att Camilla som troende muslim gärna vill få det till att problemen inom islam bara beror på mäns vantolkningar. Om det vore så enkelt. Vad hon inte vill och förmodligen aldrig lär vilja inse
    är att islam är en semitisk religion från 600-talet genomsyrad av det patriarkala tänkande som var förhärskande i området vid den tiden. Det är därför inte det minsta förvånande att koranen säger att mannen är överställd kvinnan (= på jorden), att en kvinnas vittnesmål inte är lika mycket värt som mannens, att maken har rätt at slå sin uppstudsiga fru m m. Det där är inga vantolkningar av dagens muslimska män. Tvärtom tror jag att de konservativa krafterna inom islam ofta förstår koranens budskap betydligt bättre än vad Camilla gör.

  13. Om du studerat religion på forskningsnivå, varför nämner du inte bibelns motsvarigheter?

    Var har du studerat, och i vilken nivå?

  14. ”Jag är förtryckt av alla er som talar om för mig att jag är förtryckt och så hemskt gärna vill befria mig.” När hon säger så kommer man osökt att tänka på de prostituerade kvinnor som vill legalisera prostitutionen: Det är inte torskarna som förtrycker mig, det är feminister.

    Jag tror att det är både och. Gudrun Schyman var inte ute och seglade när hon jämförde kvinnors öden i Afghanistan och Sverige. Om kvinnor är underordnade män i hela världen är inte skillnaden artlik utan gradlik. Skulle man fråga svenska icke-muslimska kvinnor om de var förtryckta skulle de sannolikt svara nej, även om de är feminister. Att vara förtryckt är lika oattraktivt som att vara offer. I våra privata relationer känner vi oss också – förhoppningsvis! – respekterade.

    Det ligger på två nivåer, som jag ser det. Minst.

  15. Jag ger fullständigt attan i alla religioner och jag är så trött på höra utövarna ge sig tolkningsföreträde hur jag och andra ska leva. Just nu håller shias och sunnis på ta livet av varandra i Irak, mycket beroende på tolkninga vem som är arvinge till mohammed. I Indien, Kasmir, sker det ett antal massmord varje år på muslimer och hinduer. I södra tahiland pågår ett mördande byggt på religiösa preferenser.
    Överhuvudtaget är religion en blodtörstig värdering. För övrigt har ju Bush sagt att gud ville att US skulle anfalla Irak.

  16. ”Vad hon inte fattat är att hon bor i ett sekulärt land där det är fritt fram att tycka precis vad man vill om islam eller andra religioner (= ideologier).” Ja, men därmed blir det också som det blir. Okunnigt och infantilt och allmänt respektlöst.

    Vi får nog utgå från att experterna på islam är muslimerna. Varför ska icke-troende ha en massa åsikter om tro? Av den anledningen har jag också förståelse för kristna präster som inte vill viga kvinnor. Utifrån ett sekulärt tänkande skulle dessa män vara icke-feminister och förtryckare, men det är inte som sekulära varelser de fungerar när de utövar sin tro! Man kan inte säga att de är anti-feminister i största allmänhet. Fast det är väldigt populärt att göra så. Eftersom vi har den föraktfulla inställning till religion som vi har. Det är bara ännu värre när det gäller islam.

    Nu har svenska kyrkan bestämt att prästämbetet ska vara öppet för kvinnor och då får dessa män böja sig. Men det är fortfarande en trosfråga.

  17. ”Banana” skrev (till skillnad från denna person så gömmer jag mig inte bakom löjliga pseudonymer”)

    ”Antonio, var säker på att den frihet som finns i Sverige på intet sätt är din eller dina meningsfränders förtjänst. Folk med respekt och gemenskap har skapat dagens Sverige. När du uppmanar Shakfah att flytta ut pga hon nyttjar sina rättigheter som medborgare visar du att du varken har ena eller andra.”

    Men kära Banana, jag är säker på precis det. I historiens ljus är jag säker på att det är folk som jag, Demir-Bag, Hirsi Ali, Sabuni som ser till att vi har yttrande och trosfrihet i Sverige. Vi är stolta över vårt arv som går tillbaks till upplysningstidens Europa. Och vi tänker inte låta folk som fröken Shakfah täppa igen munnen på oss eller i värsta fall låta mullorna ta itu med oss i Allahs namn. Som jag förklarade för Camilla – vi förnekar henne inte att tala öppet, men hon vill förneka andra den rätten. Vill hon ha sinnesfrid gör hon därför bäst i att bosätta sig i ett muslimskt land. Folk som jag och Demir-bag kommer alltid att störa henne.
    Jag har i årtionden rest runt i den muslimska världen och vet av egen erfarenhet hur det är ställt med tankefrihet och mänskliga rättigheter i länder som Egypten, Saudi-arabien, Marocko…. Och grundproblemet är inte diktatorer, fattigdom och annat som man ofta försöker skylla på. Grundproblemet är islam. Islam (och då menar jag profetens islam) och demokrati och yttrandefrihet kommer aldig att gå ihop.

  18. Att studera religion på forskarnivå säger inte mycket, har man forskat på t ex den gammelkyrkliga väckelsen på västkusten så ger det ju föga tolkningfråga i en sådan sak som islamsk rätt.

    Precis som att en naturvetande som har doktorerat i grodyngels beteende inte har större kunskaper i valars leverne än gemene lekman.

    Dessutom så är inte all religionsforksning komparativ, dvs alla sitter inte och jämför element inom kristendom, jainism, islam eller Sikhism utan ofta är man mer nischad.

  19. Jinge skrev:
    >Om du studerat religion på forskningsnivå, varför >nämner du inte bibelns motsvarigheter?
    >Var har du studerat, och i vilken nivå?

    Jinge, du måste ha missat sista meningen i mitt första inlägg. Där skriver jag att ”både BIBELN och koranen är fyllda av recept på förtryck, våld och död”. Vill du att jag ska hålla ett föredrag om att jävelskap i guds namn som bibeln är fylld av så kan jag göra det. Men först tänker jag ge dig lite hemläxa. Börja med att läsa femte Moseboken (också kallad Deuteronomi). Titta på verser som kapitel 20 vers 15-18 där Israels gud uppmanar judarna att slakta ALLT LEVANDE (där ingår män, kvinnor, barn – t o m djuren) när de erövrar Kanaans land.
    Deuteronomi är en av de farligaste böcker som någonsin skrivits. Nästan i klass med Hitlers Mein Kampf. Man kan väl påstå att boken är alla heliga krigs moder.

  20. Det finns en stor skillnad mellan Lindeborg och Aseel M Shakfah framställningar. Det är att L oftast har en generell beskrivning och AMS har en familjiär beskrivning. AMS anser att hon är representativ för alla muslimska kvinnor på basis av hur hennes familj fungerar.
    Hon är det vi brukar kalla, undantaget som bekräftar regeln.
    Jag har mött folk som har konverterat från Islam och har inte vågat tala om det för sina föräldrar, släktingar. De har varit rädda om sina liv.

  21. Om vi inte tror på Gud kan vi väl vara överens om att människan kom före Gud och att Bibeln därmed är ett uttryck för mänskligt liv. Religionen gör ingenting och är ingenting utan sina människor. Det är fånigt att prata om religionen som ett fördärv när det är människor som är religiösa! Till skillnad från Hitlers Mein Kampf som bara talade till nazister talar Koranen, Bibeln etc till oss alla. Som människor. Oberoende av politisk uppfattning. Det beror bara på var du föds och av vem du föds. Vilken tro du har.

  22. För många muslimer så är kläderna ett sätt att markera ett avståndstagande från den ytliga västvärlden. En känsla av att gå sin egen väg istället för att låta sig påverkas av mode och konstruerade ideal. Detta måste respekteras.

    Generellt sett så handlar det inte om förtyck, även om det givetvis finns sådana som är förtryckta.

  23. Påpekande!

    Några kommentarer här har jag känt mig tveksam till. De har gränsat till fördomar och missuppfattningar som jag tycker illa om. När jag hittar sådant som jag är tveksam till så stryker jag hellre än friar, framförallt med tanke på att jag inte ägnar bloggen 100 % uppmärksamhet. I vanliga fall hinner jag läsa igenom och följa tankarna bakom det, då jag INTE hinner det stryker jag tveksamma.

    Det är kommentarsreglerna som gäller och försvinner en kommentar så vet den som berörs att jag härsknat till..

  24. Ia skrev:
    ”Vi får nog utgå från att experterna på islam är muslimerna. Varför ska icke-troende ha en massa åsikter om tro?”

    Det är precis den här typen av uttalanden som man hör bland troende (oavsett om de är muslimer, kristna, buddhister etc) och amatörer som knappast vet ett skvatt om religion. Vi religionsvetare utgår definitivt inte från att en muslim eller kristen måste veta mer om sin religion bara för att man är med i sekten. Tvärtom vet jag av egen erfarenhet (jag var katolik en gång i tiden) att det man får itutat sig inom sekten (av mullor, präster mm) har väldigt lite med verkligheten att göra.
    Att påstå att bara muslimer egentligen förstår islam är lika korkat som att påstå att bara stalinister kan förstå stalinismen eller nazister förstå nazismen. Som historiker kan man tvärtom mycket väl förstå både islam och stalinismen som idésystem eller sociologiskt system utan man behöver tro eller hålla med om idéerna man studerar. Det är till och med en fördel att stå utanför det man studerar.
    Jag kan väl också påminna Ia om att på Jesus och Muhammeds tid var religion och politik i stort sett samma sak. Lika väl som en historiker kan vara intresserad av stalinismens framväxt, lika väl kan man ha ett intresse för islams framväxt. Att islam än idag har politisk sprängkraft gör det inte mindre angelänget att försöka förstå den.
    Jag kan väl också påpeka för ApanApansson att
    jag inte minst sysslat med komparativ religionsforskning. Det är väl en av anledningarna till att jag tror mig veta att inga idéer här på jorden kommer från himlen

  25. ”Jag har mött folk som har konverterat från Islam och har inte vågat tala om det för sina föräldrar, släktingar. De har varit rädda om sina liv.”

    Ia, min far är muslim och min mor är kristen. I Irak räknades vi barnen som muslimer. Men min syster valde att gå i kyrkan varje vecka och ingen av kompisar, grannar eller vänner tyckte det var något fel med det. Hon hade ett eget val som inte skadade någon annan. Så här har du ett annat exempel på hur någon som konverterat och fortfarande hade samma stöd från sina kompisar, vänner, släktingar och bekanta.

    Själv hade jag svårt att bestämma mig, jag växte först upp som kristen sedan flyttade jag ner till Irak och kom i kontakt med Islam. Något hände som gjorde att jag vägrade ta till mig någon av dessa. Berättade det för en kompis och hon (muslimska med slöja) skrev en dikt/bön år mig utan ord som Jesus, Mohammed, Gud i den så att jag kunde använda det som ett mantra för att hitta styrka tillbaka i mitt liv. Det kallar jag öppenhet!

  26. ”Antonio”:

    nämen vad underbart det här blev. Vi har en person nu igen som inte bara har djupa samhälls- och religionskunskaper om de flesta muslimska länder. Nejdå, denne person har även personlig erfarenhet från alla dessa länder också, och inte lite erfarenhet är det heller. Nädå, det är tillräckligt mycket med erfarenhet från var och ett av dessa länder (sånt som tar vanliga dödliga ett helt liv att samla på sig för ett enda land) att han med säkerhet kan ge en rättvis analys av religionen islam som nämnare för dessa länder. Utöver det så har han nog med kunskaper om islam och koranen att han kan sopa mattan med varenda lögnaktig muslim som vill dupera svennarna så de inte frågar dom obehagliga frågorna. För nog vet Antonio att en muslim alltid ljuger om islam för en icke-muslim. SÅ det är antingen som Antonio säger, eller så ljuger mussen. Allt är en konspiratorisk plan att ta över Europa, och göra burkan till en grundlag. Min fråga är – när kommer koncentrationslägren för muslimerna?

    Antonio, det är skamligt att du roffar åt dig äran för något dina opponenter byggt upp. Din ton är klar, dina åsikter klara – vi vet vad dina meningsfränder har ställt till med och ställer till med i denna värld. Det är deras svett, tårar och blod som ger även en livsfarlig person som dig rätten att tala.

    En sak till ”Antonio”. De personer som jag litar på eller jag tycker är värd att veta mitt riktiga namn får veta det. Jinge är en sån, du är inte det. I am the banana, if you dont like it – eat me. Vad moget av dig att kritisera mig för mitt pseudonym.

  27. Framförallt om man är ”Antonio” bananen.. :) Men iom att pseodonymer tillåts så finns det ingen anledning att gnälla på att folk använder dem.

    Jag kommer just ur SL och där har folk ANDRA pseudonymer än här vilket strular till det i skallen på mig.. :-)

  28. Antonio: din fientliga hållning kan knappast vara till nytta i studiet av religion. Lite som att sätta Johan Norberg till att skriva om arvet efter Marx.

  29. Nadia, i Irak idag så är läget annorlunda. som det ser ut så flyr kristna, eftersom det har blivit farligt att vara kristen där. Då är det nog inte så lyckat att konvertera till kristen.
    Det är till och med farligt att vara shia eller sunni, eftersom toleransen är noll numera
    Du är ju själv här och att du har lämnat Irak och troligtvis kommit som flykting, i vart fall skulle det inte förvåna mig om det är så.

  30. På denna blogg gäller vissa ordningsregler.

    Kommentarer förutsätts följa den allmänt vedertagna netiketten. Det innebär att du inte får skriva nedlåtande, förolämpande eller provocerande kommentarer. Ska du kritisera någon vars uppfattning du inte gillar så måste du framföra den kritiken på ett hyfsat sätt. Dessutom bör det framgå vad det är du opponerar dig emot och varför.

    Du måste fylla i en fungerande e-postadress. Den syns inte hos läsarna men jag behöver den om det är något jag skulle vilja fråga.

    När det gäller länkar så kan du länka till din blogg/hemsida i utrymmet som anges för URL: I övrigt bör du vara ytterst sparsam med länkar. Jag är personligen ansvarig för det du skriver i kommentarer här och du kan aldrig räkna med att jag är så intresserad, eller har tid, så att jag sitter och kollar upp länkar. Bloggreklam givetvis förbjuden, trackbacks är ok. Det är ok att länka till etablerade tidningar/radio och TV-kanaler. Spamfiltret är satt så att två länkar är max.

    Du bör givetvis också hålla dig till ämnet för den bloggpost du kommenterar. Handlar den om ”vargar” så ska man inte diskutera annat än det ämnet i kommentarerna. Metakommentarer är således ej tillåtna. Inte heller kommentarer som är skrivna för att provocera.

    Personliga kommentarer till mig är ett exempel på Meta-kommentarer som raderas direkt, använd mail till sådant.

    Medvetet ljugande raderas givetvis. Har du uppgifter som du själv inser kan ifrågasättas så får du skicka ett separat mail med de länkar du refererar till om det inte är internationellt väletablerade medier.

    Om någon av dina kommentarer inte syns så beror det troligen på att något av dessa villkor ej uppfyllts. För övrigt gäller att det inte är någon ”mänsklig rättighet” att få kommentera här.

    Jämför gärna med en tidnings insändarsida…

    // Jinge

     

  31. ”Det finns funktionella traditioner, judiska kvinnor bar, iaf förr, peruk om de var gifta. Svenska kvinnor fick inte gå i kyrkan om de visade håret.” Ja, det var förr det! Och nu har vi kommit lite längre i vår frigörelse från detta! Är inte det bra? Jag har då ingen lust att införa tvång eller ens tradition igen vad gäller huvudbonad eller annan klädsel. Jag vill att flickor i Sverige oavsett religion ska kunna vara med på samma villkor och spela fotboll utan en jobbig fladdrande sjalett och bada utan klibbiga heltäckande långbyxor. Vill inte ni det?

    I flera länder (bl.a. USA) pågår en kvinnans frigörelse och demokratiseringssträvanden inom islam. Kvinnliga imamer bl.a.! Det är detta vi ska applådera! Inte muslimska kvinnors ”rätt” att känna sig obekväm utan huvudbonad. Hur kommer det sig att denna mossiga tradition är så mycket värd att bevara när vi försöker sträva ifrån könsdifferentiering i så många andra avseenden? Varför omhuldas gammaldags traditionstyngda vanor? Och varför är det just vissa som påstår sig vara vänster som duttar mest med detta? För mig inbegriper begreppet vänster tankar som innebär förnyelse!

  32. Det tycker jag inte, att det är lika korkat. Jag menar naturligtvis inte bokstavligen att varenda muslim är ”expert” på islam men jag menar att man bör ha den respekten för människor och deras tro att man inte går in och säger vad som helst i yttrandefrihetens namn och skiter fullkomligt i hur det uppfattas och tas emot. (Muhammedteckningarna i Jyllands-Posten som typexempel.)

    Jag var protestant en gång i tiden, troende. Kristen är jag vare sig jag är troende eller ej. Medlem i svenska kyrkan.

    Jag har läst NT noga. Det gör mig inte till någon expert, men jag skulle avsky som kristen att en ateist satt och tolkade lärorna åt mig på det sätt som du verkar göra.

    Jag ser en väldig skillnad mellan nazism-nazister/stalinism-stalinister och islam-muslimer/kristendom-kristna. Du har ingen politisk spännvidd inom nazism eller stalinism. Det har du inom islam och kristendom. Gud är inte Hitler. Jämförelsen är smaklös.

    Du behöver inte påminna mig om ”att på Jesus och Muhammeds tid var religion och politik i stort sett samma sak. Lika väl som en historiker kan vara intresserad av stalinismens framväxt, lika väl kan man ha ett intresse för islams framväxt. Att islam än idag har politisk sprängkraft gör det inte mindre angelänget att försöka förstå den.” Nej, då hade jag ju velat utrota religionsvetenskapen. Jan Hjärpe är ett bra exempel på en religionsvetare som kan studera islam med respekt för muslimer.

    Slutligen var det inte jag som sa det: ”Jag har mött folk som har konverterat från Islam och har inte vågat tala om det för sina föräldrar, släktingar. De har varit rädda om sina liv.” Så mig behöver inte Nadia vända sig till. Det räcker att jag får stå till svars för vad jag själv sagt. ;)

  33. Galaxa:

    DU får mycket väl tycka att sjalen är jobbig när den fladdrar, DU må tycka att klibbiga långbyxor är jobbiga när de blir våta – men ditt tyckande ska du väl ändå inte upphöja till en norm? Det väl ändå valet hos människan som man ska ha respekt för? Det är så lustigt, sjalen anses vara jobbig på dessa flickor när de slepar fotboll, men det är inte mycket liv inte gällande Sepp Blatters införande av mindre fortbollsläder inom damfotboll för att det enligt honom ”lockar mer publik”.

    Det folk grovt missar är att sådana påståenden är en grov kränkning av både manliga och kvinnliga muslimer. Kvinnorna berövas allt intelligent, vilja, självkänsla, sinne för integritet. De reduceras till ett pjäs i ett krig mellan skäggiga muslimska mörkermän och upplysna västerländksa män och kvinnor. De muslimska männen kommer inte undan heller, för de är hjärnorna bakom hela processen. Det är MÄNNEN som genom århundraden av indoktrinering kuvat den muslimska kvinnliga intelligensen till en slavisk böjd nacke…

    Fyfasiken vad mycket väst har kvar gällande progress….

  34. Det är väl en rätt typisk inställning. Galaxa försöker påskina att han är ”god” och egentligen en riktig kvinnosaksman. Men det som är resultatet av hans inver är bara att han visar prov på – etnocentrism i den högre skolan.

    Minns inte vem som skrev ”jag har mött folk som konverterat från Islam..”.. Jag har sannolikt träffat fler än 100 muslimer varav lika stor procent som bland svenskarna varit aktiva och övertygade. Kanske något fler muslimer.

    Men jag har ALDRIG stött på någon som beskrivit sig som ”f.d.” muslim..

    Sådana träffar bara islamofober.. :-) Märkligt, visst..? :)

  35. THE Banana: Det är i så fall inte mitt eget tyckande jag upphöjer till norm, utan 13-åriga tjejers tyckande. Och i vissa fall lidande! I alla fall de som jag har nära kontakt med. De har inte valt! Ja, de har valt att lyda sina föräldrar, förstås.

    När det gäller progress så tycker jag (jag trodde det var det man fick göra när man kommenterade på en bloggsida?) att bl.a. USA har kommit ganska långt inom vissa områden när det gäller muslimska kvinnors rätt att ta plats (även om det finns åtminstonde någon kvinnlig imam även i Sverige).

    Men egentligen ska man inte blanda ihop religionen med klädval. Jag tycker bara att det är läge för lite kvnnans frigörelsekamp á la uppdaterad modell ’68 här i Sverige. Kvinnor – ateister, mulimer, kristna – kan göra gemensam sak. Om frigörelse från dammiga traditioner kommer från öst eller väst eller mittemellan gör sedan det samma!

  36. Galaxa:

    så för dig utgör lydande för en politisk ideologi grundnormen för inte bara hur samhällets offentliga enheter ska skötas, utan också för hur alla medborgare ska indoktrineras att tänka och tycka på ett visst sätt. Jag har svårt att se något i det där som är positivt, speciellt med förstärkarpåståenden som ”frigörelse från dammiga traditioner”. Reducerar du kvinnan till plagget hon har över huvudet så är det dig felet ligger hos. För mig är detta exakt samma sak som att påstå att en kvinna med kort kjol är promiskuös.

    Fö tycker att Galaxas svar återigen återspeglar de låga tankar som väst ängar allt som har med islam och muslimer att göra. Muslimska tonåringar kan ej vara rebelliska mot sina föräldrar på samma vis som svenska ungdomar. Nädå, ALLA muslimska ungdomar som bär sjal eller på något annat sätt uttrycker sin religiösa identitet är förtryckta av sina föräldrar. Min fråga till dig är: om du förbjuder sjalen UTAN att sätta igång ett samhällsbaserad hjärntvätteri – vilken grupp av tjejer/kvinnor tror du själv att du kommer att befria mest, och vilken grupp kommer du att förtrycka? Hur stora kommer dessa grupper att vara i relation till varandra?

  37. ”så för dig utgör lydande för en politisk ideologi grundnormen för inte bara hur samhällets offentliga enheter ska skötas, utan också för hur alla medborgare ska indoktrineras att tänka och tycka på ett visst sätt.”

    Nämen, snälla! Nu tar du väl ändå i, Banana! Vilka växlar du drar!

    Jag drar en parallell till svenska kvinnors och flickors klädtvång förr. Och jag tror inte jag är ensam om att tycka att det är en utveckling i rätt riktning att vi gjorde oss av med korsetter på 60-talet och huvudbonadstvång i kyrkan. Jag lämnar islam helt utanför detta!(Men du kan ju fråga dig hur det kommer sig att följande mening ligger naturligt i din mun: ”Muslimska tonåringar kan ej vara rebelliska mot sina föräldrar på samma vis som svenska ungdomar” Så? Varför inte det, då? OCh är inte muslimska ungdomar också svenska?). Men, som sagt, nu lämnar jag religionen utanför mitt tyckande om ofrihet kring klädval.

    Det är väl ändå inte så att jag propagerar för förbud kombinerat med hjärntvätt för att jag talar mig varm för frigörelse från klädtvång!

  38. Jag uttryckte frågan lite otydligt. Det ska vara:

    Tror du att du friar fler än förtrycker när du förbjuder sjalen, UTAN att samtidigt hjärntvätta samhället? Hur tror du relationen mellan dessa kommer att vara?

  39. Christer W,

    Du kanske inte läst mina inlägg här tidigare så mitt inlägg blir lätt att missförstå ser jag.

    Jag syftade på den tiden då jag bodde i Irak på 70-90 talet (vilket inte alls framkom i mitt tidigare inlägg).

    I nuvarande Irak har tyvärr detta förändrats. Då USA som invaderade landet valde att alliera sig med fundementalister och kurrupta Irakier och vi ser resultatet i dag i Irak.

    Men under alla åren innan detta krig så var det helt säkert att bo i Irak som kristen och mina egna erfarenheter visar mig att människor respekterade andras tro eller icke tro, och religösa diskutioner fick även äga rum som här hemma mellan kompisar och vänner. Samhället var som vi har här, vissa tror mer än andra.

    Om jag hade makten att invadera USA och allierade mig med Jesus Camp folket och låta de styra då skulle jag också kunna göra USA till ett Irak där ingen går säker som INTE tror som de tror. De som styr har en enorm makt över vilket utveckling ett samhälle tar, så är det bara.

    Det är ledsamt. Men med alla dessa Irakier som flyr ut från Irak, fråga de kristan hur det vara att bo i Irak innan invationen, så kommer ni att få ett eko av vad jag skrev tidigare.

    Fundementalister, rasister och kriminella har vi i alla nationer, ges dessa makten är det deras sätt att se världen som kommer att styra samhället och det är inte en vacker syn.

    Hur skulle Svenska samhället se ut om makten gavs till Bibeltrognassamfund och Maranata? Väldigt annorlunda eller hur. Så har det TYVÄRR blivit i Irak :(

  40. THE Banana: vad blir skillnaden? Jag är inte för förbud. Möjligtvis förbud mot förbud!! Jag välkomnar en frigörelse!

    Kvinnor i Sverige, av vilket ursprung de vara må och vilken religion de än tillhör eller inte tillhör, ska få frigöra sig från attribut som särskiljer dem från männen. Och detta är extra viktigt i unga år. För att vara konkret: Det bör inte anses hemskare att se en 12-årig flickas vad eller hår, än att se hennes jämnårige brorsas. Och: friheten ska givetvis även gälla pojkarna och männen. Nu känner jag mig snart off topic och drifting away…

  41. Nadia, min blygsamma erfarenhet från irakiska bekanta som lämnade Irak när Saddam satt vid makten bekräftar din bild: ”Men under alla åren innan detta krig så var det helt säkert att bo i Irak som kristen och mina egna erfarenheter visar mig att människor respekterade andras tro eller icke tro, och religösa diskutioner fick även äga rum som här hemma mellan kompisar och vänner.” Muslimer och kristna kan vara kompisar utan problem, över huvud taget upplever jag de muslimer jag träffat som toleranta mot andras tro. Som en outtalad självklarhet – du har din tro, jag har min.

  42. Galaxa:

    ”Nämen, snälla! Nu tar du väl ändå i, Banana! Vilka växlar du drar!”

    DU drar SJÄLV paralleller med vänster tänkande. Det är väl en ideologi som har minst sagt präglat internationell politik på gott och ont, och isf så är det väl inte så outlandish att ta det som ett politiskt uttalande i tråden?! Dessutom har hela diskussionen handlat om islam och muslimska kvinnor. Jinges inlägg handlade om en muslimsk kvinna och hennes rätt till klädval. Utöver det så är det DU som har talat i termer som ”mossiga traditioner” och ”dammiga traditioner”. Så om du helt plötsligt uppger att hela den biten av diskussionen (som var hela grunden) inte alls handlade om islam utan snarare svenska samhället så är det väl ytterst unikt för tråden. Säger du det nu så får jag ta ditt ord för det, jag ska inte säga att du plötsligt slår om.

    ”Men du kan ju fråga dig hur det kommer sig att följande mening ligger naturligt i din mun: “Muslimska tonåringar kan ej vara rebelliska mot sina föräldrar på samma vis som svenska ungdomar” Så? Varför inte det, då? OCh är inte muslimska ungdomar också svenska?). ”

    Jag är förvånad att du inte såg ironin i hela stycket! Den föll inte alls naturligt i min mun, utan det var snarare den uppfattning jag fick om andemeningen i dina ord. Jag har diskuterat med många som har haft din åsikt och som i botten gjorde skillnad på muslimsk och svensk ungdomsrebelliv – utan att kunna motivera det på ett klokt sätt! Tvärtom är jag en agitator för att svenskhet idag är medborgarskap och inget annat! Det har jag alltid varit! Utöver det så finns ungdomsrebellism överallt. Ett filmcitat där en far beskriver relationen mellan barn och tonåringar:

    – all teenagers hate their parents. He hates the war because I am in it. I can promise you: if I was an antio-war activist he would be in Fallujah right now…

    ”Kvinnor i Sverige, av vilket ursprung de vara må och vilken religion de än tillhör eller inte tillhör, ska få frigöra sig från attribut som särskiljer dem från männen.” I kombination med ”I flera länder (bl.a. USA) pågår en kvinnans frigörelse och demokratiseringssträvanden inom islam. Kvinnliga imamer bl.a.! Det är detta vi ska applådera! Inte muslimska kvinnors “rätt” att känna sig obekväm utan huvudbonad.” och ”Hur kommer det sig att denna mossiga tradition är så mycket värd att bevara när vi försöker sträva ifrån könsdifferentiering i så många andra avseenden?”

    Dessa ord kombinerade tycker jag talar för en tvetydlighet i det du vill säga, men ok – fair enough – du vill att folk helt enkelt avsäger sig/”avprogrammerar sig” dagens könsbunda attribut. Jag tycker att individuell frihet väger tyngre, för individuell frihet erbjuder personen det värdefullaste hon/hon kan få – frihet att vilja och välja. Det tycker jag väger tyngre. om du inte är för förbud så finns det väl inte några andra sätt kvar än att ”övertyga” folk om att tänka om?

  43. THE Banana: Jamen, jag säger ju att det börjar bli off topic. Jag fokuserar helt på klädtvånget och inte på religionen. Läs lite noggrannare, så ser du. I en fri värld är det väl inte fel att försöka få människor att tänka på ett annat sätt? Det är väl mycket därför vi argumenterar för våra åsikter. Att övertyga någon om något man tror på – det handlar ju inte minst politik om.

    Återigen, en gång till, ånyo: Vem snackar om förbud? Inte jag i alla fall. Jag skulle önska att de 13-åriga tjejer jag känner som faktiskt känner sig tvingade att bära huvudduk skulle få göra som de vill och slippa utan samvetskval. Jag skulle önska att det fanns argument som fick deras föräldrar att tycka det också. Så att dessa flickor fick ” det värdefullaste hon kan få – frihet att vilja och välja”. Det händer ju då och då att folk helt enkelt ändrar sig. Och det finns väl fler sätt att övertyga folk än att införa förbud. Och det vet säkert du också om du tänker efter.

  44. Correction:

    meningen lyder ”om du inte är för förbud så finns det väl inte några andra sätt kvar än att “övertyga” folk om att tänka om?”

    Meningen i det är INTE:

    ”Och det finns väl fler sätt att övertyga folk än att införa förbud.”

    ÄN att ”övertyga”, inte ”mer än att övertyga”…

  45. UFFE! Du kallar Ayan Kirshi Ali som ”modig kvinna”…?! :-)
    I sin bok ”Underkastelse”, förklarade hon förtrycket av islam och egna erfarenheter (tvångs gifte, m.m.)… :-)
    MEN, en grävande journalist från Holland avslöjade för 1,5 år sen att allt hon skrev där var PÅHITT !!! Journalister intervjuade hennes mamma, kusiner, grannar i Afrika och alla blev vittne till motsatsen av hennes version. Man fick avslöja att hon kom till Holland med falska identitetshandlingar och nu är det fråga om man ska utvisa henne eller inte. Ingen kan hennes namn, Uffe..! :-)
    men, kanske, du gillade själv det som hon skrev och önskar att hon talade sanning :-) ….
    MVH / Ida D.

  46. Ida:

    bra inlägg! Det var tal om att man skulle ta ifrån henne medborgarskapet eller inte, men av rent ”politiskt korrekta” skäl så gjorde man inte det. Dock blev skammet för henne så stort att hon självmant lämnade Holland för USA, där hon nu är ”expert” i en ultra-konservativ islamhatande tankesmedja.

    Holland då? Jo, deras skam över att ha gett henne så stort utrymme att förljuget göra livet surt för muslimer har fått dem delvis att vända om – 2 muslimer togs in i regeringen…

  47. Ida D// Nu vet inte jag om du missförstod mig, eller om jag missförstår dig.

    Jag skrev att DN valde ut henne som modig kvinna därför att det passar deras politiska syften.

  48. Det är en rad författare, journalister, konstnärer och ”experter” som använde ”Jyllands Postens recept” för att få uppmärksamhet och popularitet genom att attackera islam. Jag kommer ihåg Nymko Saboni förra valet (lite grann), men ingen minns vad hon talade om och det blir lätt att spola henne ur minnet! plötsligt, när hon började tala om slöja, muslimska skolor och obligatorisk gynekologisk undersökning, då fick hon även ministerpost…!

    Hon är Sveriges Ayan Kirsi Ali.

    Jag var i paneldebatter med Nymko Saboni. Medan hon talade, då kände jag som att hon är en docka i docketeatern styrd av osynliga trådar: Det som hennes kollegor vill gärna säga – fick hon uttala istället. Sabonis kollegor är etniska svenskar, och i fallet att dem säger det samma som hon, då skulle man stämpla dem som invandrarfientliga… Därför Nymko Saboni brukar använda sin ursprung för att kunna fritt utföra främlingsfientliga ideologier.

    Hon är redo att trampa på sin egen identitet bara för kariärrens skull.

    Skrämmande. OBS! Ursäkta Uffe :-( misstag … The Banana hade ännu mer uppgifter om Ayan. Det bekräftar min inlägg att man använder ”Jyllands Postens recept” ordentligt….