Nima Dervish och sexbilderna?

6 februari, 2010
By

Debattören Nima Dervish har vid ett antal tillfällen varit inblandad i kontroversiella meningsutbyten och har, enligt egen utsago, blivit hotad av extremisten Mohamed Omar. Han har skrivit en bok om hedersrelaterat våld som kom ut på Norstedts hösten 2009, en av de kvinnor som han i samband med bokskrivandet hade ett förhållande med, och som han intervjuade för boken, har nu berättat att han hotat henne på grund av en skuld på tvåtusen kronor.

Realtid.se: ”Och det är nu som Nima Dervish börjar skriva hotfulla mejl till kvinnan.

Den 13:e december 2009 mejlar han: ”Betala NU genast, annars får du se min fula sida.”

Kvinnan känner sig hotad av Dervish och svarar: ”Är det ett hot eller? Om det är det undrar jag hur du tänker då? Dålig idé att hota mig, förstår du inte det…?”

Några dagar senare skickar Dervish ett mejl till kvinnan där han hotar henne med att sälja deras privata sexbilder. ”Eftersom du inte håller ditt ord känner jag mig tvingad att sälja våra privata bilder för att in mina pengar. (Ja, jag har kvar dem.) Vill du förhindra detta? SÄTT IN 2000 på mitt konto! SNARAST!”

Kvinnan lovar upprepade gånger att betala tillbaka sin skuld på 2.000 kronor, men när det inte dyker upp några pengar blir Nima Dervish allt mer irriterad. Den 4:e januari 2010 skriver Nima Dervish: ”- JAG SKITER I VEMS KUK DU MÅSTE SUGA! SKAFFA PENGARNA OCH SÄTT IN – GENAST!””

Han medger de faktiska omständigheterna för Realtid.se och säger att detta ser dåligt ut för hans del, de privata sexbilder som han hotat sälja säger han sig nu ha – slängt…

Observera att hårdhänt kommentarsgranskning tillämpas!

intressant Tags : , , , , , , , , t

Share

Tags: , , , , , , , ,

35 Responses to Nima Dervish och sexbilderna?

  1. Erik B Sundin on 6 februari, 2010 at 09:39

    Det är intressant att se hur Nima Dervish beter sig då han inte tror att någon ser eller hör. Jag tycker att det är viktigt att alla får se hur islamofober och israelkramare agerar i slutna rum, jag menar inte att deras motsats i alla lägen agerar korrekt, men här handlar det om en samhällsdebattör som visserligen gjort bort sig förut men nu totalt har devalverat värdet av sin egen röst. Var det inte han som publicerade bilder på meningsmotståndare på sin blogg?

    • Jinge on 6 februari, 2010 at 09:44

      Ja det blev pinsamt sa Bull. Det där med bilder är jag osäker på, men det är möjligt.

    • Hampus Eckerman on 6 februari, 2010 at 11:27

      Ja, det är han som la upp bilder på meningsmotståndare. Varje individ i ett demonstrationståg fotograferades omsorgsfullt och las upp på hans blogg. IB:s åsiktsregistrering? Släng dig i väggen. Säkerligen ett brott mot datalagen.

      • Jinge on 6 februari, 2010 at 11:29

        Var det hans blogg som bad användarna berätta vilka det var som förekom på bilderna så att de kunde göra färdigt ett personregister?

        • N on 6 februari, 2010 at 11:37

          Ja, det var han som bad folk identifiera intet ont anande demonstranter som trodde sig demonstrera mot Israels anfall på Gaza.

  2. Sniff on 6 februari, 2010 at 09:45

    Se det som en liten varning till alla tjejer/kvinnor. Hur mycket ni än älskar mannen/killen låt aldrig någonsin han ta bilder på er i sexuell situation där ni kan identifieras! Bilderna blir INTE kastade och förr eller senare kommer de hitta en väg ut till nätet och där kommer de cirkulera for ever! En tjejkompis är idag manisk bara en kamera kommer upp pga att hon ligger uppfläkt och blir pumpad på ett antal gratissajter med amatörporr, det har en av hennes föredettingar fixat. Hela vår bekantskapskrets vet om det och alla manliga hundar har säkert varit och kollat! ;-) Så nääver! Hon är tyvärr inte ensam.

    • Jinge on 6 februari, 2010 at 09:51

      Nej det är oerhört svagt, jag fattar inte hur man kan agera så. Vilken skam-stämpel…

  3. M on 6 februari, 2010 at 09:57

    Nima har jag aldrig tagit på allvar, inte ens för fem öre. Det tragiska är i vilket sammanhang han visar sin ”fula sida”. Senast igår talades det om ännu en kurdisk flicka som mördats på ett makabert sätt, eller med andra ord, begravts levande.
    Här behövs det hederliga människor med hederliga avsikter som kämpar helhjärtat för att förbättra de kurdiska tjejernas situation. Inte sådana som profiterar på deras lidande, som utnyttjar de sexuellt och hotar dem.

    Vad är nu skillnaden mellan Nima och hedersmördare? Jo, hedermördaren tror sig ha en heder som måste försvaras. Vad har Nima? Profithunger och ingen heder.

    Till de som köpte skiten han skrev: lägg boken i soptunnan för där hör den hemma.

  4. Observatör on 6 februari, 2010 at 09:59

    Tja – vad skall man säga? Att bloggosfären tagit upp polisväsendets kastade handske? Eller att PK kan vara skumt?

  5. N on 6 februari, 2010 at 10:14

    Kurdiska islamofober ägnar hela sina liv att smutskasta Islam och påstår att hedersmord har med Islam att göra. Hur kommer det sig att det för det mesta är kurdiska flickor som mördats, och nästan helt uteslutande kurdiska flickor här i Sverige, låtsas de inte om. Det finns ju muslimska tjejer av andra nationaliteter här i Sverige, och de mördas inte var och varannan dag.

    Kan det vara så att det är den kurdiska samhället man måste ta och titta närmare på? Helt objektivt och vetenskapligt, och kanske be om hjälp utifrån så som man gjort i Jordanien till exempel?
    Man hör aldrig om hedersmord på indonesiska flickor, egyptiska, tunisiska eller marockanska.

    • ErikS on 6 februari, 2010 at 11:07

      Det beror på att dessa kurder vill dölja faktum hur det ser ut i deras drömland Kurdistan. Då pekar de på muslimer när de bor här i Sverige.

    • Hampus Eckerman on 6 februari, 2010 at 11:11

      N, inga kvinnor mördas var och varannan dag i Sverige. Kvinnomord överlag är väldigt ovanligt och hedersmord något som bara skett vid ett fåtal tillfällen överhuvudtaget. Men visst stämmer det att de om har mördats har kommit från den kurdiska gruppen.

      Grupperna du talar om under är vad jag vet inga stora invandrargrupper i Sverige? Därför hör vi inte mycket om dem. Vet själv inte hur statistik må se ut gällande de länderna.

      • N on 6 februari, 2010 at 11:33

        Jo, kurdiska flickor utsätts ofta för hedersrelaterat våld. Har kurdiska vänner som berättat om deras situation i Irak, Syrien och Turkiet. Som sagt igår var det en tjej som hittats begravd med jord i lungor och mage vilket betyder att hon begravts levande i östra Turkiet.

        De andra nationaliteterna jag talar om förekommer nästan aldrig i internationella sammanhang när man talar om hedersvåld, vilket tyder på att problemet knappast kan beskrivas som allvarliga i dessa länder. I marocko finns hus (jag har själv sett det) där ogifta tjejer får föda sina barn och bo och bli försörjda tills det är möjligt för dem att lämna barnen i annans vård för att arbeta. Det är visserligen organsationer som räknas till det civila samhället som ställer upp, men det är ljus år mellan dem och hedersvåldet.

  6. Hampus Eckerman on 6 februari, 2010 at 10:41

    Det tycks som om något mer är inblandat. Artikeln i realtid är skriven av Bert Hermele. Dervish länkar också till Hermeles blog som ”intressant” i sin egen högerspalt. Känner de varandra sen förrut – och privat kunskap/åsikter har spelat in i publicering – eller är det bara en slump?

    Länken kan förstås vara nyinlaggd efter realtidspublicering.

  7. Arash on 6 februari, 2010 at 11:34

    Jag är själv Iranier, och tar helt avstånd ifrån Nima efter det som hänt. Han representerar inte längre oss.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Jag är väldigt besviken! Jag trodde att han skulle kunna samla alla regimkritiska iranier. Kanske har den iranska regimen rätt när de säger att ledande regimkritiker är hycklare!

  8. M on 6 februari, 2010 at 11:42

    Jag har själv hört Nima säga att han är född i Iran men att han är kurd till ursprunget. Nu vill man inte alls kännas vid det. Många insisterar på att han absolut inte är kurd. Varför? Byter man nationalitet så där lättvindigt när det passar? Inte för att det spelar så stor roll för vad han gjort, men man undrar ju varför.

    • Jinge on 6 februari, 2010 at 11:44

      Jag har förstått att Nima väcker en massa känslor och funderingar, men diskussioner om nationalitet och etnicitet har inget med bloggposten att göra. Där är det EOD.

  9. Ida D. on 6 februari, 2010 at 13:15

    Det var inte svårt att gilla den där killen: lite bohemisk, konstnärligt galen, med stil för humor och bra musiksmak. Jag hade respekt mot Nima för hans kamp mot regimer och hedersrelaterad våld.
    Problemet som kunde jag möta på vägen var den klassiker: Regimskurkar och deras ohyggliga handlingar samt hedersrelaterad våld kunde han lätt och enkelt koppla med islam och muslimer.
    När han gjorde sin blogg som plattformen för Sveriges mest aggressiva muslimhatare och satte sig i rollen som deras dirigent i kören, så kändes det för lågt att sitta och diskutera någonting med honom. Flera av kända debattörer på hans blogg har under längre period trakasserat mig med massor av sexistiska kommentarer och nu ser jag att hela gänget har någon slags av sex-besatthet.
    Ju mer han blev törstig för berömmelse och framgångar i karriären, desto mer hyllade han Israel och ”kritiserade islam”. Hans hyllning av Israel var ofta naiv och korkad. Ofta tomt, utan någon styrka i argumentationen. ”Islam-kritik” var totalt genomsynligt och ofta kunde man se genom aversion mot arabvärlden och jag vet inte om man har rätt att säga – hat.

    Nyligen, Fadimes bror dömdes för olaga hot mot Nima och fick 2 år fängelse, direkt efter att Nimas bok om hedersmord gick ut i allmänheten.

    Men det där… är sextrakasseri, hot och utpressning.
    Att författare har sexuellt utnyttjat kvinnor som är under mordhot som han under lång tid har kritiserat ”på heder och samvete” … författare som har hotat de som redan är hotade…

    Nej, Nima, nu har du passerat alla gränser!
    2000 kr var värde på att visa ditt hyckleri.

  10. Marie on 6 februari, 2010 at 13:38

    >Till de som köpte skiten han skrev: lägg boken i soptunnan för där hör den hemma.<

    Nej., skicka istället boken till förlaget, och kräv pengarna tillbaks

    • Hampus Eckerman on 6 februari, 2010 at 15:36

      Varför? Vad jag förstår så är det en bra bok.

  11. Ida D. on 6 februari, 2010 at 13:52

    ”Min version av saker och ting kommer snart.” säger Nima på sin blogg.
    Låt mig gissa…hmm…
    Nu kommer man att använda ”Gudmunson-metoden” och tala om att han tog några öl för mycket..?

  12. Christer W on 6 februari, 2010 at 15:31

    I grunden handlar det alltid om vår egen bakgrund. Vi kan inte komma från att vi har en social, kulturell och religiös förhistoria som har färgat oss i generationer. Den påverkar oss, i mitt fall, trots att jag har vuxit upp i ett ateistiskt hem och är tredje generationen som har befunnit sig utanför samfunden, så har jag befunnit mig i deras, i den kulturella och sociala sfär som formar våra liv, oavsett om jag har velat det eller inte.
    Det samma gäller alla individer oavsett nationalitet, etnicitet, religion eller samhällsklass, de är påverkade av det skrivna eller oskrivna, det som sägs eller inte sägs.

    • Hampus Eckerman on 6 februari, 2010 at 17:09

      Vad var det där för dumheter?

      • Christer W on 6 februari, 2010 at 17:39

        Tänk till lite, i bland är polityren väldigt tunn. Du har också en bakgrund.

        • Ida D. on 6 februari, 2010 at 17:59

          Vilka roliga svampar har du smakat på innan du skrev kommentaren ovan?

          • Jinge on 6 februari, 2010 at 18:10

            Du är inte snäll du… :P

          • Christer W on 6 februari, 2010 at 19:19

            Samma som dig, fast jag förväller dem först för de inte ska vara så giftiga och förstöra hjärnfunktionen.

        • Hampus Eckerman on 6 februari, 2010 at 20:20

          Ja, samma som Nima. Hårdrockare och ateist.

  13. Ida D. on 6 februari, 2010 at 18:04

    GB,
    Jag tror att 99,9% människor i det här landet är redo att stödja Nima när det gäller hans kamp mot hedersrelaterad våld! Oavsett om vi är med åsikterna åt vänster eller höger, ingen normal människa kan stödja liknande grova och ohyggliga handlingar (hedersrelaterad våld). Han hade inte och har inte meningsmotståndare i just det här ämnet!

  14. Christer W on 6 februari, 2010 at 19:25

    Min första reaktion på när jag läste det här inlägget var att det liknar en dålig skilsmässohistoria och att sådana kan vara infekterade och oärliga.

  15. Mäster on 6 februari, 2010 at 23:01

    Jag kan inte undgå att i Realtids artikel notera att Nima använder sig av de strukturer och mekanismer som möjliggör hedersvåld: Han hotar med att publicera bilderna väl medveten om att denna tjej inte bara fruktar för att bli ”utskämd” utan kommer bli hysteriskt SKRÄCKSLAGEN inför, i alla fall som hon uppfattar det hela,ett överhängande hot av repressalier från tidigare hedersförtryckande spöken som dyker upp igen

    - Jag betonar att Dervish är väl medveten om detta och verkar sakna skrupler att använda sig av det då ”omständigheterna” kräver det.

    Kvinnosynen som lyser igenom hans hotbrev är en väldigt deprimerande läsning-tyvärr-han kränker henne djupt på en rad olika sätt,fastän han märker att hon är på ”defensiven”.Vad kan man ha för kvinnosyn om man uppmanar en tjej att gå ut och ge vemsomhelst oralsex för att betala av skulden?

    Usch!!

    Sedan har jag råkat se hur en del av hans vänner urskuldar hans beteende med allt ifrån att tjejen”utnyttjade” honom,att hon är ”lössläppt” och att stackars lilla oskyldiga Nima ställt upp för henne-och detta är hennes tack.

    Har inte hans vänner läst Nimas egen bok för hedersmördarna som figurerar där använder sig av samma ursäkter och klandrar andra för dessas ”otacksamhet”.

    Men så har det alltid varit-en kvinna som inte LYDER och gör ”uppror” har just beskrivits med dessa epitet-detta är ingenting annat än,på ren svenska,kvinnoförtryck!

    Det vissa nämner ovan om det totala moraliska haveri som kännetecknar de mest kända islamofoberna/sionismkramarna i deras politiska världssyn och aggressiva aktivism bottnar självklart i en mer grundläggande minst sagt osympatisk livsfilosofi,då borde det liksom inte komma som en överraskning då vi ser dess praktiska tillämpnig i deras privata förehavanden.Och där, liksom vad gäller frågor om politik eller andra ”stora” ämnen,så är det som får en att tappa hakan det oförblommerade hyckleriet och den arroganta fräckheten,för att inte nämna vanföreställningen om någon slags ”odödlighet” parad med brist på självdistans.

  16. Marie on 7 februari, 2010 at 01:02

    Tyvärr är det så att vi som känner herr Nima vet att det inte är första gången något sådant här händer, den mannen har tyvärr en vidrig människosyn privat. Om han nu var i så desperat behov av dom där 2000 kr som han lånat ut kunde han själv kontaktat rättsväsendet för att få tillbaka dem istället för att spy ut sådana ord och hot till en annan människa.
    Själv lånade jag ut en liknande summa till en dåvarande vän när jag var 16 år och har idag 15 år senare inte fått tillbaka dom pengarna, och än idag har jag inte hotat eller bett den personen suga k*k för att betala tillbaka. Jag var 16 år och levde på studiebidrag och ändå gav jag mig aldrig den rätten att behandla någon på det viset. Det finns inga ursäkter för dina ord mot den tjejen Nima!!

    Du är en patetisk individ!

  17. Iranier on 7 februari, 2010 at 10:26

    Jaha där ser man, nu vet jag varför han förespråkar för ett fritt Kurdistan när jag träffade han, då trodde jag att han var iranier eftersom det var en sammanträffande för iranier. Men som sagt Nima har visat sig för länge sen att han är en rasist och inget annat. Så länge vi har såna människor som han i det iranska oppositionen så kommer vi ses som hycklare och förrädare av iranska folket.

  18. Martin E on 7 februari, 2010 at 15:06

    Jag tippar att Nima Dervish är såpass bortgjord att han nu kommer att försvinna helt från den offentliga debatten. Att först agera för att rädda kvinnor från hedersvåld och sedan ge f.d. flickvännen order att ge sig ut och suga kuk för att få ihop slantarna är bara så lågt att man häpnar. B-o-r-t-g-j-o-r-d, undrar om han kan stava till det?

  19. Manolito on 9 februari, 2010 at 11:55

    Jag undra verkligen över Nimas kvinnosyn. Hur tror ni han ser på kvinnor liksom?? Uppenbarligen har han en syn på kvinnor som är nedvärderande. Sen kan man ju också undra hur han behandlat tidigare flickvänner. Sen går snubben och skriver en bok om hedersvåld, klockrent!.

Twitter: @Jinges

Senaste kommentarer

Arkiv

Kategorier